شخصیت شناسی آنلاین با تست MBTI و تفسیر کامل شخصیت شناسی آنلاین با تست MBTI و تفسیر کامل
شخصیت شناسی آنلاین با تست MBTI و تفسیر کامل شخصیت شناسی آنلاین با تست MBTI و تفسیر کامل

دوره: 201 گام برای رسیدن به عشق

جلسه 20

دوره: 201 گام برای رسیدن به عشق

جلسه 20
دوره آموزشی
10 گام در جهت مدیریت بحران های زندگی مدت مطالعه: 5 دقیقه
ای سنج 25 اردیبهشت 1400 مدت مطالعه: 5 دقیقه

10 گام در جهت مدیریت بحران های زندگی

در جلسه بیستم از دوره عشق ورزی می خواهیم به چگونگی مدیریت بحران های زندگی بپردازیم. توجه داشته باشید که باید سعی کنید هر سوال را به دقت مطالعه کنید و آن ها را با طرف مقابلتان مطرح نمایید. قبل از شروع دوره لطفا بخش زیر را مطالعه کنید. اگر دستورالعمل را می دانید، سوال اول از جلسه مدیریت بحران های زندگی را شروع کنید.


هدف جلسه: آشنایی مقدماتی با دوره عشق ورزی

پیش نیاز: این جلسه نیازمند پیش نیازی نیست و سعی شده است مطالب با زبانی ساده ارائه شود.

شرایط سنی: جوانان و بزرگسالان

نوع جلسه: خودآموزی

دستورالعمل:

دفتر یادداشت های خود را بردارید و یک لیوان آب یا یک فنجان چای تهیه کنید.

مکان آرام مورد نظر خود را در خانه یا جای دیگر پیدا کنید.

اگر دونفری این دوره را مطالعه کنید به نوبت سوالات را از هم بپرسید.

سعی کنید سوالات بعدی را نخوانید، در عوض تمام تمرکز خود را روی سوالی که اکنون می پرسید و پاسخ می دهید، قرار دهید.


اهداف و مشخصاتی که در بالا نیاز است را باید در این جلسه به دست آورید. چنانچه متوجه بخش یا مطلب نمی شوید لطفا به صورت کامنت در انتهای این جلسه مطرح کنید. سعی کنید در شرایط آرامش و بدون دغدغه با تمرکز به مطالعه این مطالب بپردازید. اگر دقت و روش مطالعه مناسبی ندارید از کتاب مهارت های مطالعه ای سنج استفاده کنید. در بخش زیر فهرست مطالب را برای شما آورده ایم:

گام ()- نوع واکنش نسبت به مشکلات زندگی

سوال اصلی- در گذشته نسبت به مشکلات جدی زندگی مانند مرگ یا از دست دادن شغل چه واکنشی نشان داده اید؟

 رخ دادن برخی از بحران ها در طول زندگی مشترک شما اجتناب ناپذیر است. شاید شما قبلاً یک رویداد غم انگیز یا مختل کننده زندگی را تجربه کرده اید که شما را به صورت فردی و یا زوجی آزمایش کرده است. با یکدیگر در مورد نحوه تمایل به واکنش، احساس و رفتار در شرایط بحرانی با یکدیگر صحبت کنید. واکنش شما ممکن است بسته به نوع واقعه متفاوت باشد (به عنوان مثال از دست دادن شغل در مقایسه با مرگ یکی از عزیزان). وقایع جدی احتمالی زندگی را که ممکن است با هم روبرو شوید در نظر بگیرید، در مورد آنها بحث کنید، و سعی کنید بفهمید که در صورت وقوع شریک زندگی شما چگونه پاسخ خواهد داد.

گام ()- طریقه حمایت در بحران

سوال اصلی- چگونه می توانم در زمان بحران از شما حمایت کنم؟

هنگامی که در مورد بحران های جدی زندگی در گذشته و آینده صحبت کردید، از شریک زندگی خود بپرسید که برای حمایت و دلسوزی چه چیزی ممکن است از شما بخواهد. به عنوان مثال، اگر شریک زندگی شما والدینی را از دست می دهد یا از کار اخراج می شود، چه اقدامات یا نگرش خاصی از شما نیاز دارد؟ اگر یک واقعه زندگی برای هر دوی شما به همان اندازه ویرانگر باشد (به عنوان مثال حیوان خانگی مورد علاقه خود را از دست می دهید یا تجارت متقابل شما با شکست مواجه می شود)، چگونه می توانید در کنار یکدیگر باشید و به عنوان فردی از حمایت عاطفی مورد نیاز خود برخوردار شوید؟ قبل از اینکه شما دچار یک بحران شوید، در مورد برنامه پشتیبانی خود صحبت کنید.

گام ()- نحوه آماده سازی در بحران

سوال اصلی- چگونه می توانیم خود را برای از دست دادن شغل یا بحران مالی آماده کنیم؟

در سوالات قبلی، شما به برنامه ریزی برای موارد اضطراری مالی پرداخته اید. اما اگر یکی از شما کارش را از دست بدهد یا دچار خسارت جدی مالی شود چگونه می توانید برای جنبه های احساسی آن برنامه ریزی کنید؟ این موقعیت ها معمولاً مسائلی در مورد اعتماد به نفس، عزت نفس، ترس، شک به خود و بی انگیزگی ایجاد می کنند. در صورت بروز این نوع بحران، پاسخ های احتمالی شما چه مستقیماً تحت تأثیر قرار گرفته و چه به عنوان شریک حامی ،چیست؟ برای ایجاد یک فرود نرمتر و کاهش استرس در این زمانها به چه مواردی نیاز دارید؟ چه پشتیبانی خارجی از طرف دوستان، خانواده یا حرفه ای(مشاوره) ممکن است لازم داشته باشید؟

گام ()- شناخت واکنش شریک در بحران

سوال اصلی- اگر من یک بیماری خطرناکی داشته باشم، واکنش تو چیست و با آن کنار می آیی؟

هیچ کس نمی خواهد احتمال ابتلا به بیماری عزیز یا معلولیت عزیزی را حتی تصور کند. اما این شرایط اتفاق می افتد و درک اینکه همسرتان در این شرایط چه عکس العملی نشان می دهد و چه سازوکارهای مقابله ای ممکن است استفاده کند بسیار ارزشمند است. شریک زندگی شما چقدر مراقبت می‌کند و قادر به انجام آن است؟ بیماری در خانه چه حسی در او ایجاد می کند؟ از چه کسی خواستار حمایت عاطفی و یا جسمی می شود؟ بخش مهمی از این بحث، تقسیم خواسته های شما در راه اراده زندگی و آرزوهای خاص دیگر برای زندگی است.

گام ()- شناسایی بحران های تاثیرگذار

سوال اصلی- چه نوع بحرانی به طور بالقوه می‌تواند به روابط ما آسیب برساند و چگونه می‌توانیم از پس آن برآییم؟

وقتی بحرانی اتفاق می‌افتد، ترس و درد اغلب باعث می شود که به یکی از کسانی که به آن نزدیک‌تر هستیم برخورد کنیم. ما به دنبال کسی هستیم که مقصر باشد، و این شخص ساده ترین هدف است. بعضی از بحران های جدی برای جدا کردن زوجین شناخته شده است (به عنوان مثال مرگ کودک)، اما اگر این مسئله را به عنوان یک احتمال تشخیص دهید و با احساس خشم و درد به طور فعال مقابله کنید، می توانید رابطه خود را نجات دهید و در بعضی موارد رابطه خود را قویتر کنید.

گام ()- صحبت در مورد بحران ها

سوال اصلی- آیا شرایط بحرانی ای را تصور می‌کنید که در آن روابط شما به خطر بیفتد؟ در این مورد و چگونگی حل مشکل صحبت کنید.

اگر قرار است امروز شریک زندگی شما بمیرد، آیا می دانید چگونه به همه اطلاعات و اسناد مهم وی دسترسی پیدا کنید؟ آیا می خواهید به سرعت تمام اطلاعات مالی خود را بدست آورید؟ آیا شما وصیت نامه ای آماده کرده اید و آیا برای فرزندان خود سرپرست تعیین کرده اید؟ در صورت بروز این فاجعه، آخرین کاری که شما یا یکی از اعضای خانواده می خواهید انجام دهید جستجوی دستورالعمل ها، اسناد و رمزهای عبور است. هرچقدر ناراحت کننده است، اما شما باید در مورد این آماده سازی ها و زمانی که قصد دارید از آنها مراقبت کنید بحث کنید.

گام ()- طریقه غمگین شدن به خاطر از دست دادن

سوال اصلی- چگونه با از دست دادن چیزی یا شخصی که دوست دارید غمگین می شوید؟

همه ما جور دیگری غصه می خوریم. برخی از ما آشکارا درد خود را بیان می کنیم و اجازه می دهیم اشک آزادانه جاری شود، در حالی که دیگران به سکوت می روند و رنج می برند. از دست دادن همیشه به معنای از دست دادن شخصی نیست که به او اهمیت می دهید. ما می توانیم از دست دادن جوانی خود، انتقال از خانه ای به خانه دیگر و یا خروج بچه ها از خانه، ناراحت شویم. درک چگونگی غم و اندوه همسرتان و به نظر رسیدن غم و اندوه او می تواند به شما در ترحم، حمایت و همدلی بیشتر کمک کند.

گام ()- شناسایی ترسناک ترین بحران 

سوال اصلی- از کدام بحران زندگی بیشتر می ترسید؟ چرا؟

اکثر ما این یک ترس بزرگ را داریم که گره ای در معده ما می گذارد یا سطح اضطرابی را ایجاد می کند. شاید سرطان گرفتن، از دست دادن کودک یا شکست کار شما باشد. دریابید که همسرتان از چه چیزی بیشتر می ترسد و چرا اینقدر از این بحران خاص ترس دارد. با صحبت در مورد ترسهایمان در یک محیط امن و دوست داشتنی، در واقع می تواند اضطراب را کاهش دهد و احساس کنترل بیشتری در ما ایجاد کند.

گام ()- آماده سازی در برابر بحران های غیرمنتظره

سوال اصلی- برای آماده سازی یا محافظت از خود در برابر بحران های غیرمنتظره چه کار دیگری می توانیم انجام دهیم؟

اگر کار یا احساسی وجود دارد که باید برای آماده سازی یا محافظت از خود در برابر یک بحران زندگی یا فاجعه انجام دهید، درباره آن بحث کنید. به عنوان مثال، شاید شما در یک منطقه ناامن زندگی می کنید، و شما نیاز به تغییر مکان دارید. شاید یکی از شما شغلی داشته باشد که از نظر جسمی یا مالی پر خطر باشد و باید تغییر شغل را در نظر بگیرید. اتومبیل شما ممکن است دارای لاستیک های ساییده شده باشد، و شما باید چهار حلقه لاستیک جدید بیاندازید. از چه راه هایی ممکن است خود را در خطری فاجعه قرار دهید که می توانید با اقدامات فعلی به آنها بپردازید؟

گام ()- اتخاذ ذهنیت رشد

سوال اصلی- وقتی بحران بزرگی در زندگی رخ می دهد چگونه می توانیم "ذهنیت رشد" را اتخاذ کنیم؟

ذهنیت رشد بدان معناست که شما معتقدید توانایی نه تنها زنده ماندن در بحران، بلکه یادگیری و رشد از آن را دارید. افراد با ذهنیت رشد تشخیص می دهند که آنها منابع درونی برای عبور از بحران پس از یک دوره غم و اندوه و درد مناسب را دارند. بحران شامل تمرین خوش بینی و امید است، به شما اجازه می دهد احساسات خود را کاملاً احساس کرده و ابراز کنید و معنای بزرگی در مبارزه پیدا کنید. آیا در طول مشکلات کوچک زندگی خود، ذهنیت رشد را تمرین می کنید؟ چگونه می توانید به عنوان یک زن و شوهر با هم کار کنیم تا خوش بینی را تمرین کرده و توانایی خود را برای کنترل هر آنچه زندگی به شما تحمیل می کند تقویت کنید؟

توجه

آیا بحران های زندگی وجود دارد که دوست دارید از دیدگاه شریک زندگی خود بهتر درک کنید؟ در این نگرانی های زندگی به عنوان یک زن و شوهر هر دو کار خاصی را برای حمایت از یکدیگر انجام خواهید داد؟ این موارد را یادداشت کنید و مشخص کنید که چگونه و چه زمانی این تغییرات یا اقدامات را شروع می کنید.

جمع بندی ای سنج

در جلسه بیستم سعی کردیم تا گام هایی را در رابطه با مدیریت بحران های زندگی، به شما معرفی کنیم. بنابر آنچه که گفته شد زندگی همواره سرشار از چالش ها، مشکلات و بحران های گوناگون می باشد، در صورتی که افراد نتوانند این مسائل را مدیریت کنند بدون شک مشکلات دوچندان می شود. بنابراین در زندگی زناشویی، طرفین باید بتوانند نحوه مدیریت بحران ها را در خود تقویت کنند. در جلسه بعد به اهداف و آرزوها پرداخته و این موضوع را بیشتر بررسی می کنیم.

نظر شما در مورد اهمیت مدیریت بحران های زندگی در روابط  چیست؟ لطفا سوالات و یا ابهاماتی که در رابطه با این جلسه و یا کل دوره دارید را در کامنت پرسیده تا به آن ها پاسخ دهیم.

اصطلاحات مهم این مقاله

جهت نمایش بیشتر اصطلاحات کلیک نمایید
لطفا امتیاز خود را برای این محتوا ثبت کنید
201 گام برای رسیدن به عشق
مطالب مرتبط
پادکست و ویدئو مرتبط