تست تشخیص اوتیسم منتشر شد

تست تشخیص اوتیسم منتشر شد

پست وبلاگی
چگونه می توانیم بهزیستی ذهنی خود را بهبود ببخشیم؟ مدت مطالعه: 4 دقیقه
ای سنج 19 آذر 1399 مدت مطالعه: 4 دقیقه

چگونه می توانیم بهزیستی ذهنی خود را بهبود ببخشیم؟

در این مقاله می خواهیم در مورد بهزیستی ذهنی صحبت کنیم. از آنجا که این موضوع با کیفیت زندگی و موفقیت افراد ارتباط مستقیمی دارد ضرورت دارد که در این مقاله راهکارهایی را برای بهبود آن معرفی کنیم. در ادامه براساس فهرست مطالب زیر به موضوع مورد بحث می پردازیم: 

اهمیت بهزیستی ذهنی

مطالعات نشان داده است افرادی که ازسلامت روان بالاتری برخوردار هستند، زندگی سالم و طولانی تری دارند. همچنین این افراد به احتمال زیاد از کیفیت زندگی بهتری برخوردار هستند. از سویی دیگر این دسته از افراد با مشکلات اجتماعی کمتری همراه هستند. به عنوان مثال، بنابر نتایج پژوهش ها افرادی که از سلامت روانی بالایی برخوردار هستند، کمتر درگیر فعالیت جنایی یا سوءمصرف مواد مخدر و الکل می شوند.

همچنین تحقیقات نشان داده است که اگر  نیازهای اساسی تامین شود افراد به راحتی از بهزیستی روانشناختی برخوردار خواهند شد. بنابراین زندگی در یک منطقه امن، داشتن غذای کافی و داشتن سرپناه کافی از عوامل مهم سلامت عاطفی است.

معرفی شیوه های بهبود بهزیستی ذهنی

 اگر می خواهید سلامت ذهنی خود را بهبود ببخشید، چندین راهکار وجود دارد که می توانید انجام دهید تا احساس بهتری داشته باشید و عملکرد بهتری داشته باشید. به همین خاطر در ادامه چهار روش معرفی می شود که برای بهبود وضعیت ذهنی خود می توانید از آن ها استفاده نمایید:

ایجاد هدف

یک زندگی هدفمند کلید بهبود بهزیستی ذهنی شماست. گرچه، هدف شما لزوما تغییر جهان یا وقت گذاشتن برای کمک به دیگران نیست. ولی در کل می توانید هر نوع هدفی داشته باشید. مثلا شاید بخواهید با ترغیب دیگران به مراقبت از محیط زیست و یا پذیرش حیوانات از پناهگاه، دنیا را به مکان بهتری تبدیل کنید. شاید هدف شما این است که در برابر کسانی که آسیب دیده اند مانند زنان، محیط زیست، افراد بی خانمان  و... دفاع کنید.

از سوی دیگر امکان دارد اصلا هدفی در زندگی نداشته باشید و با خواندن این متن از بی هدفی خود ناراحت شوید، اما نگران نباشید. روش های زیادی برای یافتن معنا در زندگی و ساختن زندگی معنادارتر وجود دارد. ابتدا به گذشته خود که پشت سر گذاشتید فکر کنید. و دوست دارید اگر برگردید چه کارهایی را  انجام دهید. حال به آِینده بروید وقتی که امروز را می بینید مطمعنا دوست دارید که امروزتان را طور دیگر می بگذرانید. پس تا دیر نشده هدفی برای امروز خودتان در نظر بگیرید. این هدف می تواند یک هدف بزرگ مثل تغییر قسمتی از دنیا یا یک هدف کوچک باشد. مهم نیست که هدف شما چیست آنچه که برای بهزیستی ذهنی شما اهمیت دارد وجود هدف در زندگی می باشد.

چارلز دیکنز

تلاش برای رسیدن به اهداف خود به شما دلیلی می دهد که فراتر از درآمدزایی، هر روز از رختخواب خارج شوید.

مثبت اندیشی

مثبت اندیشی همچنین بهزیستی ذهنی شما را بهبود می بخشد. به نوبه خود، هرچه بهزیستی روانشناختی شما بهبود می یابد، تفکر مثبت و به طور کلی احساساتتان خوب تر می شود. خوشبختانه، چند استراتژی ساده وجود دارد که می توانید برای شروع ساخت این چرخه مثبت استفاده کنید. 

 نوشتن درباره آینده ای بهتر

چند دقیقه وقت بگذارید تا اتفاقات خوبی را که ممکن است در آینده برای شما بیفتد را تصور کنید، حال تمام تصوراتتان را روی برگه بنویسید. یادداشت کنید. خوب حالا تصور کنید که الان چطور باید زندگی کنید که بتوانید به این اتفاقات زیبا در آینده دست پیدا کنید. قبل از این که بخواهید به این سوال جواب بدهید باید برای دستیابی به این هدف و تصوری که از آینده تان داشتید یک برنامه ریزی دقیق بنویسید.

 به یادآوردن رویدادهای مثبت زندگی

وقت خود را به فکر برخی از بهترین خاطرات زندگی خود بگذارید. خواه تعطیلات خانوادگی باشد که 10 سال پیش به آنجا رفته اید یا جایزه ای که دو سال پیش در محل کار خود برنده شده اید، یا لحظه ایی که عاشق شدید و ... در واقع یادآوری شادترین دوران زندگی می تواند مثبت تر شدن ذهنیت شما را به همراه داشته باشد.

باید بدانید که شناخت اتفاقات خوبی که در طول زمان برای شما اتفاق افتاده است: افرادی که با آنها خاطره ساخته اید یا اوقات خوبی را که تجربه کرده اید، قسمت مهمی در بهبود رفاه شماست. این یادآوری ها تاثیر مثبتی می گذارند مخصوصا زمانی که در لحظاتی به سر می برید که به لحاظ بهزیستی ذهنی در شرایط مساعدی نباشید.

 انجام دادن کارهای خوب

کمک کردن به دیگران به شما یادآوری می کند که شما قدرت ایجاد تغییر در جهان را دارید. بخشش به دیگران همچنین به شما کمک می کند مثبت تر فکر کنید و احساس شادی بیشتری کنید. کمک به همسایه ی نیازمند، داوطلب شدن در یک فعالیت خیریه تنها چند روش ساده برای بهبود وضعیت روانی شماست.

بنابراین، در زندگی روزمره خود به دنبال راه هایی برای مهربانی با دیگران باشید. انجام این کار از چند جهت به درد شما می خورد. در حقیقت، محققان نشان می دهند که اعمال مهربانانه باعث ترشح اندورفین و اکسی توسین می شود که هورمون های خوب را آزاد می کنند.

در هر صورت سعی کنید به دنبال راه هایی برای مهربانی با دیگران باشید، چرا که بدن و ذهن، بدون شک شما را سپاسگزار خواهند بود.

تمرین ذهن آگاهی

ذهن آگاهی، به معنای "در لحظه بودن" می باشد. به هر حال اگرچه ذهن آگاهی مهارتی است که نیاز به تمرین و تعامل دارد، اما با گذشت زمان می توانید در یادگیری نحوه حضور و در لحظه بودن بهبود یابید. انجام چنین کاری مزایای زیادی نیز دارد.

به عنوان مثال، تحقیقات نشان می دهد که ذهن آگاهی می تواند به افراد کمک کند تا با استرس و با بیماری های جدی کنار بیایند و اضطراب و افسردگی را کاهش دهند. در واقع، افرادی که ذهن آگاهی دارند بهتر استراحت می کنند، عزت نفس بیشتری دارند و اشتیاق بیشتری برای زندگی کردن دارند.

قدردانی کردن

قدردانی کردن ارتباط مستقیمی با بهزیستی ذهنی دارد. مطالعات نشان داده است که فرد هر چقدر بتواند برای کوچک ترین چیزها از دیگران قدردانی کند از بهزیستی ذهنی بهتری برخوردار می شود.

در واقع سپاسگزاری باید به یک رفتار عادتی تبدیل شود. سپاسگزاری از زببایی یک غروب آفتاب، سپاسگزاری از یک لیوان آب و ... .

یکی از بهترین روش ها برای قدردانی کردن از همکاران تان در شبکه های اجتماعی می باشد. تا از این طریق هم حس خوبی به خودتان دست بدهد و هم فرهنگ قدردانی را در بین دوستان تان راه بیاندزید تا آنان هم این چرخه را ادامه بدهند. بنابراین تا می توانید سپاسگذاری را پرورش دهید تا احساس شادی بیشتری داشته باشید.

نقاط قوت خود را شناسایی کنید

یکی از بهترین راه ها برای انجام شناسایی نقاط قوت خود، یادآوری آنچه  که در گذشته در آن مهارت داشتید می باشد در واقع سعی کنید به موفقیت ها و ویژگی های گذشته خود که باعث موفقیت شما شده اند، تأمل کنید.

برای سنجش بهزیستی روانی خود، می توانید تست بهزیستی روانی ریف را انجام دهید.

جمع بندی ای سنج

در این مقاله به معرفی راهکارهایی پرداختیم که به وسیله آن ها بتوانید بهزیستی ذهنی خودتان را ارتقاء بدهید. بنابراین شما با به کار گیری راهکارهای از قبیل: ایجاد هدف در زندگی، مثبت اندیشی، شناسایی نقاط قوت زندگی،  قداردانی کردن، تمرین ذهن آگاهی و ... می توانید سلامت ذهنی خود بهبود دهید تا از این طریق یک زندگی سالم، طولانی و با کیفیت داشته باشید. 

 دیدگاه شما درباره ی بهزیستی ذهنی چیست؟ آیا برای بهبود بهزیستی ذهنی خود تا به حال اقدامات خاصی انجام داده اید؟ لطفا نظرات ارزشمند خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

 
 
 

 

 

بررسی 0 تا 100 برنامه ریزی + تکنیک
توسعه فردی چیست؟
تفاوت عزت نفس و اعتماد به نفس + روش های تقویت
اثر دانینگ کروگر چیست؟
انواع مهارت و راه های تقویت آن
عادت چیست و چگونه می‌توانیم عادات بد را تغییر دهیم؟
روانشناسی زرد چیست | معرفی کتاب‌های روانشناسی زرد

اصطلاحات مهم این مقاله

جهت نمایش بیشتر اصطلاحات کلیک نمایید
لطفا امتیاز خود را برای این محتوا ثبت کنید