تست MBTI با تفسیر پیشرفته بصورت رایگان منتشر شد.

تست MBTI با تفسیر پیشرفته بصورت رایگان منتشر شد.

تست MBTI با تفسیر پیشرفته بصورت رایگان منتشر شد. تست MBTI با تفسیر پیشرفته بصورت رایگان منتشر شد.

دوره: انضباط شخصی برای موفقیت در 19 روز

جلسه 10

دوره: انضباط شخصی برای موفقیت در 19 روز

جلسه 10
دوره آموزشی
نظام عقیدتی ناهشیار و پنج ابزار قدرت مدت مطالعه: 3 دقیقه
ای سنج 19 آبان 1399 مدت مطالعه: 3 دقیقه

نظام عقیدتی ناهشیار و پنج ابزار قدرت

در جلسات پیش درباره پنج ترس و راه های شناسایی آن صحبت کردیم. این پنج ترس مانع اصلی برای خودانضباطی بودند. در ادامه این بخش به دنبال آنیم که عوامل زیربنایی وجود این ترس ها را شناسایی و خود را دربرابر آن تقویت نماییم. در ادامه اهداف این جلسه را با هم مرور می کنیم:


هدف جلسه: آشنایی اولیه با نظام عقیدتی ناهشیار و ابزارهای قدرت جهت توانمندسازی و مقابله با ترس ها

انتظار از جلسه:  درک دلیل 5 روز آینده برای تغییر 

پیش نیاز: قبل از شروع این جلسه باید 5 ترس اصلی شناسایی شده باشند.

شرایط سنی: نوجوانان و بزرگسالان

نوع جلسه: خودآموزی


اهداف و مواردی که در بالا نیاز است را باید در این جلسه به دست آورید. چنانچه متوجه بخش یا مطلب نمی شوید لطفا به صورت کامنت در انتهای این جلسه مطرح کنید. سعی کنید در شرایط آرامش و بدون دغدغه با تمرکز به مطالعه این مطالب بپردازید. در بخش زیر فهرست مطالب را برای شما آورده ایم:

درک نظام های عقیدتی ناهشیار

برای تقویت نیروهای روانشناختی مثبت خود و تضعیف نیروهای منفی، اکنون باید شروع به افزایش آگاهی از باورها و نگرش های زیربنایی کنید که عامل ایجاد ترس های ناهشیار هستند. پشت هر کدام از این ترس ها باورهای خودمخرب و غیرمنطقی قرار گرفته است. این باورها تبدیل به نگرش فرد می شوند.  همانطور که همه ی ما می دانیم این نگرش ها فعالیت  های روزانه یا عدم فعالیت ما را تعیین می کنند. قسمت بعدی این برنامه ی خودانضباطی اطلاعاتی را برای شما در مورد آگاهی و نحوه ی عمل این باورهای خودمخرب فراهم می کند.

باید آگاه باشید که اکثر عناصر در نظام عقیدتی خودمخرب به نحو ناهشیار عمل می کنند. بنابراین قبل از اینکه بتوانید تاثیر آنها بر رفتار خود را خنثی کنید، ابتدا باید از وجود آنها آگاه شوید، سپس از زمان فعال شدن آنها شده و پس از آن می توانید تاثیر این عناصر را کاهش دهید. به عبارت دیگر برای بهبود خودانضباطی نیاز است تا باورهای خودمخرب خود را از ناهشیار به هشیار انتقال دهید و تنها در این صورت است که قادر به مقابله ی موثر با آنها خواهید بود. به همین خاطر است که وقتی شروع به مقابله با عقاید خودمخرب می کنید با انبوهی از کارهای اجرانشده و نیمه تمام مواجه می شوید و دلیل آن را نمی فهمید.

ابزارهای قدرت خودانضباطی

علاوه بر باورهای ناهشیاری که کاربرد و پیشرفت خودانضباطی را بازداری می کنند، در این قسمت پنج ابزار قدرت که می توانند سریعا عضلات خودانضباطی شما را تقویت کنند را معرفی می کنیم. اما در اینجا باید تاکید کنم که مهم ترین عامل در استفاده از این ابزارها زمان بندی و یا به عبارت صحیح تر «برنامه ریزی» است. برای موثر بودن لازم است تا هر ابزار در یک مرحله ی مشخص از فرایند خودانضباطی مورد استفاده قرار بگیرد. گفتگوی روانشناختی به هر حال در چند مرحله اتفاق می افتد. هنگامی که هر یک از مراحل آن را به صورت هشیارانه به پیامد موردنظر خود تبدیل می کنید در واقع در حال تمرین خودانضباطی هستید. شما ممکن است نسبت به آن آگاه نباشید اما در طی فرایند خودانضباطی در حال به کاربردن ابزارهای رفتاری مشخص خواهید بود که شما را از آغاز تا پایان راه همراهی می کنند.

لزوم استفاده از ابزارها در مراحل خودانضباطی

مشکلات مربوط به خودانضباطی زمانی اتفاق می افتند که ابزارهای مناسب برای کاربرد در هر مرحله ی خاص مورد استفاده قرار نگیرند.

چهار مرحله ی اصلی در فرایند خودانضباطی عبارتند از :

تصمیم به عمل

آمادگی

عمل

تکمیل/تداوم

اکثر مردم به اشتباه فرایند خودانضباطی را از مرحله ی عمل شروع می کنند. درحالیکه به واقع از نظر روانشناختی در مرحله ی تصمیم گیری و یا آمادگی هستند. به همین خاطر است که بسیاری از تمرین ها به نتیجه ی مطلوب نمی رسد، رژیم های غذایی نیمه کاره رها می شود، و طرح های تجاری به ثمر نمی رسند. چرا بسیاری از مردم هر سال نو را با تقویم شخصی، کتاب های برنامه ریزی،و سازمان دهی فعالیت های خود شروع می کنند، اما پس از فقط چند هفته همه ی اینها را رها می کنند؟

این ابزارهای شگفت انگیز جواب نمی دهند چون در زمان نامناسب مورد استفاده قرار گرفته اند. این ابزارها برای مرحله ی عمل هستند اما هنگامی که شخص در مرحله ی آمادگی از این ابزارها استفاده کند آنها تقریبا بی فایده خواهند بود. به عبارت دیگر ما از پیچ گوشتی برای گرفتن ناخن و یا از چکش برای باز کردن یک پیچ استفاده نمی کنیم. هر دو ابزار می توانند فوق العاده سودمند باشند، اما به شرطی که در جای درست مورد استفاده قرار بگیرند.

یادآوری

خودانضباطی فرایندی است که از مراحل و قدم های گوناگونی تشکیل شده است و مشکلات وقتی به وجود می آیند که افراد ندانند در چه مرحله ای هستند.

هر یک از ابزارهای قدرتی را که دریافت خواهید کرد طراحی شده است تا صرف نظر از فعالیتی که انجام می دهید در یک مرحله ی مشخص مورد استفاده قرار گیرد. موفقیت هر مرحله بستگی دارد به اینکه مقدار توجه شما به مرحله ی قبلی چقدر بوده است. تا زمانیکه یک زیربنای محکم ایجاد نکرده اید اقدام به ساختن خانه نکنید. اگر در مراحل تصمیم گیری و آمادگی عملکرد مناسبی داشته باشید شانس شما برای موفقیت در مرحله ی عمل و مرحله تکمیل/تداوم بیشتر خواهد شد.

مراحل تصمیم گیری و آمادگی قبل از مرحله ی عمل اتفاق می افتند. از این پس شما یاد خواهید گرفت که مراحل مختلف چگونه عمل می کنند.

برنامه جلسه بعدمان چیست؟

در هر یک از پنج روز آینده برای شما تبیین مختصری از یک عقیده ی ناهشیار رایج که بر علیه خودانضباطی عمل می کند، ارائه خواهد شد. همچنین در هر روز، توصیفی از یک ابزار قدرت روانشناختی دریافت خواهید کرد. سریعا این ابزارها را به کار بگیرید!

لطفا سوالات و یا ابهاماتی که در رابطه با این جلسه و یا کل دوره دارید را در کامنت پرسیده تا به آن ها پاسخ دهیم.

جهت نمایش بیشتر اصطلاحات کلیک نمایید
لطفا امتیاز خود را برای این محتوا ثبت کنید
انضباط شخصی برای موفقیت در 19 روز
مطالب مرتبط
پادکست و ویدئو مرتبط