تست تشخیص اوتیسم منتشر شد

تست تشخیص اوتیسم منتشر شد

دوره: 222 اصل اعتماد به نفس

جلسه 13

دوره: 222 اصل اعتماد به نفس

جلسه 13
دوره آموزشی
پانزده اصل اعتماد به نفس در حوزه کار(بخش اول) مدت مطالعه: 6 دقیقه
ای سنج 02 شهریور 1400 مدت مطالعه: 6 دقیقه

پانزده اصل اعتماد به نفس در حوزه کار(بخش اول)

در جلسه سیزدهم از دوره  222 اصل برای رسیدن به اعتماد به نفس می خواهیم به بخش اول پانزده اصل اعتماد به نفس در حوزه کار بپردازیم. سعی کنید هر کدام از اصول را به دقت مطالعه کنید و آن ها را در طول روز تکرار و عمل کنید. قبل از شروع دوره لطفا بخش زیر را مطالعه کنید. اگر دستورالعمل را می دانید، اصل اول از جلسه اعتماد به نفس در حوزه کار را شروع کنید.


هدف جلسه: افزایش اعتماد به نفس در حوزه کار

 پیش نیاز: این جلسه نیازمند پیش نیازی نیست و سعی شده است مطالب با زبانی ساده ارائه شود.

 شرایط سنی: نوجوانان، جوانان و بزرگسالان

 نوع جلسه: خودآموزی


اهداف و مشخصاتی که در بالا نیاز است را باید در این جلسه به دست آورید. چنانچه متوجه بخش یا مطلب نمی شوید لطفا به صورت کامنت در انتهای این جلسه مطرح کنید. سعی کنید در شرایط آرامش و بدون دغدغه با تمرکز به مطالعه این مطالب بپردازید. اگر دقت و روش مطالعه مناسبی ندارید از کتاب مهارت های مطالعه ای سنج استفاده کنید. در بخش زیر فهرست مطالب را برای شما آورده ایم:

معرفی 15 اصل اعتماد به نفس در حوزه کار

اصل(): مدیریت بدن در هنگام عصبانیت 

در محیط کار هنگامی که در حال انتقاد از کسی هستید، کاملا مراقب حالت بدن خود باشید

شما ممکن است یک صحبت منطقی را پیشنهاد کنید ولی اگر عصبانی یا به شدت ناراحت باشید، بدن شما نشانه های پر خاشگری تان را بیرون می دهد. اگر این گونه برخورد کنید شخص مقابل هم حالت تدافعی به خودش می گیرد و در واقع به سخنانی که شما می گویید گوش نمی دهد. باید حواس خود را جمع کنید که دستها و پاهای شما حالت عصبانیت تان را بروز ندهند، به حالت مستقیم و به سمت جلو بنشینید و به چشمان طرف مقابل خیره نشوید. صدای شما باید از یک حدی بلندتر نباشد. اگر احساس کردید که صدای شما حالت لرزه به خود گرفت نفس های عمیق بکشید.
به هر حال سعی کنید حتما با این وضعیت مبارزه کنید تا بتوانید کنترل کامل بر خود داشته باشید چرا که یکی از نشانه های اعتماد به نفس پایین می تواند عدم کنترل خود در هنگام عصبانیت باشد.

اصل ():  شروع کار با یک فعالیت لذت بخش

همیشه سعی کنید که کار روزانه خود را با یک فعالیت لذت بخش آغاز کنید

سعی کنید ۱۰ دقیقه زودتر به محل کار خود برسید تا در شروع بتوانید کاری انجام دهید که از انجام آن لذت ببرید. به عنوان مثال: خواندن آهسته یک روزنامه یا نوشیدن یک فنجان قهوه در کنار همکاران. این کار باعت می شود احساس خوبی پیدا کنید. زمانی که شما فعالیت روزانه را با تاخیر انجام می دهید روی اعتماد به نفس شما در طول روز تاثیر می گذارد.

اصل(): خندیدن در حین کار

هر روز در حین کار کردن حداقل یک بار بخندید

هر چقدر هم کار پر استرسی داشته باشید، امکان رسیدن به این هدف را برای خودتان فراهم کنید. خنده کمک می کند آرامش داشته باشید و انسان مثبتی به نظر برسید. همچنین می توانید سریع تر کار کنید و ذهن خلاقی هم داشته باشید. کسانی که دیگران را به خنده وادار می کنند همانند چسب هایی هستند که با کمک آنها روابط بهتری با همکاران برقرار خواهید کرد. اگر اطمینان دارید که این اتفاق می افتد، شخص پر طرفداری خواهید بود. اگر شخصی هستید که به کار کردن در حین تنهایی علاقه دارد، از برنامه های تلویزیون، رادیو یا کتابهای سرگرم کننده برای تفریح خودتان در حین انجام کار استفاده کنید.

اصل(): برآوردن نیازهای روانی

کاری را انتخاب کنید که نیازهای روانی تان برآورده شود

بدون شک هیچ کس نمی تواند توقع داشته باشد که ۱۰۰ % مواقع از کارش راضی باشد. برای اینکه اعتماد به نفس خود را تقویت کنید باید کاری داشته باشید که درصد مناسبی از نیازهای روانی شما را برآورده سازد و البته نیازهای مادی جای خودش را دارد. کار خود را بررسی کنید و ببینید که آیا این گونه است یا خیر. اگر به این صورت نبود باید تغییراتی را در آن حاصل کنید. ده مورد از نیازهای روانی خود را که دوست دارید با انجام کار خود آنها را برآورده کنید، یادداشت نمایید. به عنوان مثال:
یادگیری
شهرت
انگیزه
موفقیت
نوآوری
مسئولیت
استقلال
امنیت 
خود مختاری
 خلاقیت

به طور جدی کاوش کنید که شغل و محیط کارتان تا چه اندازه این نیازها را برای شما برآورده می سازد. آیا برای بوجود آوردن این تغییرات از چیزی می هراسید؟ اگر این چنین است آن موارد را یادداشت کنید و برای کنترل ترس خود چاره ای بی اندیشید. به عنوان مثال: اگر از شکست می ترسید، به خاطر بیاورید که چه تجربیاتی از شکست های گذشته به دست آورده اید.

اصل(): ذهن تغییر پذیر

ذهن تغییر پذیری درباره زندگی کاری تان داشته باشید

ساعت کاری نه صبح تا پنج بعد از ظهر و پنج روز در هفته برای هر کسی پیش نمی آید. اگر شما هم به صورت تمام وقت کار نمی کنید، می توانید از تنوع کاری موجود بهره بجویید. مثلا ساعات کار تغییر پذیر، ساعت های سالانه ، ( که هر جا و هر زمانی انجام می پذیرد)، شریک شدن در کاری، کار قرار دادی، کار آزاد، جدا از همه ی این ها می توانید در کار نیمه وقت داشته باشید. بدانید که چه شیوه کاری برای شما مناسب است و تلاش کنید که آن را برای خود بیابید. تنها در این صورت است که می توانید از توانایی های خود به طور کامل استفاده کنید

اصل(): مفید بودن کار

کاری که انجام می دهید حتما باید تاثیر گذار و مفید باشد

اگر بخواهیم احساس رضایت از انجام کاری داشته باشیم ابتدا باید احساس کنیم که کار ما ارزشمند است. حتی اگر چرخ دندانه دار کوچکی را در یک چرخ تولیدی جهانی به حرکت در می آوریم باید نتیجه کار ما بتواند در شخص یا چیزی، تفاوتی به وجود بیاورد. اگر فکر کنیم که کار پر معنایی انجام نمی دهیم سلامتی روانی  و جسمانی ما آسیب می بیند دقیقاً زمانی که دیگر احساس مفید بودن نداشته باشیم، اعتماد به نفس ما کاهش می یابد. به همین دلیل است که اخراج به علت عدم نیاز و بازنشستگی نشانه ی عادتهای خود ویرانگرانه و افسردگی هستند. 

گاهی شغل ها قدیمی و منسوخ می شوند و سازمان هم متوجه این امر نمی شود. اگر احساس می کنید که شغل شما به آن اندازه که باید مهم و مورد نیاز نمی باشد، فقط به این خاطر که بایست یک کار راحت حقوق دریافت می کنید، کار خود را ادامه ندهید. در مورد نگرانی خود با کسی صحبت کنید این شخص می تواند رئیس شما، بخش منابع انسانی، اتحادیه یا هیئت حرفه ای شما باشد ولی قبل از صحبت درباره ی راه هایی که می تواند نقش شما را برای کار آمدتر بودن تغییر دهد، بیاندیشید.

اصل(): آرامش دادن در محیط کار

در حین کار کردن به خودتان با شیوه های مختلف آرامش دهيد

شاید دوست داشته باشید که برای استراحت خودتان ۱۰ دقیقه پیاده روی کنید. یا جای خلوتی پیدا کنید که در آن تمرینات کششی را انجام دهید. ممکن است فکر کنید که زمان کافی برای انجام این کار ندارید یا نیازی نیست که آن را انجام دهید ولی اگر آن را انجام دهید متوجه خواهید شد که بازدهی شما خیلی بیشتر می شود و این بازدهی روی اعتماد به نفس شما در محیط کار تاثیر گذار می باشد. همچنین راحت تر می توانید با فشاری که متحمل می شوید، کنار بیایید. 

اصل(): پذیرش چالش های جدید در محیط کار

در محیط کار به چالش ها و فرصتهای جدید جواب مثبت بدهید

سعی کنید در صورت پیشنهاد هر نوع چالش جدید و غیر معمول یا عجیب و غریب در محیط کار، آن ها را بپذیرید و انجام دهید. برای کسانی که نگران شما هستند که مبادا از عهده این چالش و کار سخت برنیایید توضیح دهید و بگویید که از تمام توان تان استفاده می کنید. اگر شکست خوردید، تجربه ای برای خود اندوخته اید و چنانچه پیروز شوید، اعتماد به نفس خود را افزایش داده اید. و در نهایت دیگران شما را به خاطر شجاعت تان تحسین می کنند و سعی می کنند خودشان هم همانند شما باشند.

اصل(): انتقاد عملیاتی در محیط کار

به هنگام انتقاد از همکاران در محیط کار سعی کنید گفته های عینی و عملیاتی داشته باشید

یک راه خوب هنگام انتقاد از دیگران جلوگیری از کلی گویی می باشد. به عنوان مثال: به جای اینکه بگویید: شما مدیریت ضعیفی دارید، بگوید: «شما سه بار در سال اخیر بودجه خود را زیادی مورد استفاده قرار داده اید.». مشاهدات حاکی از آن است که وقتی افراد با مثال های عینی از دیگران انتقاد می کنند با اعتماد به نفس بهتری می توانند صحبت هایشان را داشته باشند.

اصل(): استقلال در رفع چالش ها

سعی کنید که مشکلات شخصی تان را بدون وابستگی به همکاران حل کنید

عده ای از افراد به محضی که در محیط کار دچار مشکلاتی مرتبط به کارشان می شوند، بلافاصله تصمیم دارند که آن ها را توسط دیگران حل کنند. این مساله می تواند تاثیرات مخربی بر اعتماد به نفس این افراد بگذارد. بنابراین شما باید شخصاً با چالش ها و مشکلات کاری بجنگید و تا زمانی که آن ها را حل نکردید تلاش تان را همچنان بی وقفه ادامه دهید. بدون شک پرورش دادن این روحیه جنگجویی برای حل مشکلات، سبب تقویت اعتماد به نفس شما می شود.

اصل(): کار تیمی با افراد متفاوت

از کار کردن با کسانی که با شما متفاوت هستند، احساس خرسندی کنید

ما باید به کسانی که با آنها کار می کنیم وفادار باشیم گرچه خیلی از این افراد کسانی هستند که از لحاظ اعتبار و شخصیت با ما تفاوت دارند. این امر هم از نظر شخصیتی و هم از نظر مهارتی برای ما مفید است. یک تیم کاری متشکل از انواع گوناگون افراد، اغلب قویترین و مؤثرترین تیم است.
این مساله تنها به این خاطر نیست که افراد مهارتها و روشهای متفاوتی دارند بلکه به این دلیل است که آنها مهارت های یکدیگر را گسترش می دهند. مثلاً کار کردن با شخصی که درون گراست شما را بی محابا و از لحاظ اجتماعی ماهر می سازد. بنابراین کار کردن با افراد متفاوت سبب رشد و شکوفایی و در نتیجه افزایش اعتماد به نفس در شما می شود.

اصل(): احساس همدلی

اگر می خواهید دیگران به سخنان شما گوش دهند، احساس همدلی داشته باشید

هر کسی هنگامی که در حال گوش دادن به احساسات و مسائل شخص دیگری است، بی اختیار قلب خود را در اختیار او قرار داده و با دقت فراوان به سخنان او گوش می دهد. بنابراین قبل از اینکه در خواستی بکنید یا چیزی بگویید که شخص مقابل احتمالاً نخواهد آن را بشنود، با او احساس همدلی کنید، در غیر این صورت بی توجهی فرد مقابل سبب خدشه دار شدن اعتماد به نفس شما می شود. بنابراین چیزی بگویید که بیانگر این باشد که به خوبی احساسات و مشکلات آنها را درک کرده اید، به عنوان مثال:
«من درک می کنم که در آمد تو محدود است ولی نیاز است که من ...»
«من می دانم که مطلبی را که قصد گفتن آن را دارم موجب نا امیدی تو می شود ولی ترجیح می دهم ...» 

اصل(): آرام بودن

سعی کنید قبل از ارائه هر باز خوردی، خودتان را آرام کنید

این کار هم برای بازخوردهای مثبت و هم برای بازخوردهای منفی توصیه می شود. وقتی در محیط کارتان، در حال تحسین و تمجید همکاران هستید نیاز است، فردی با اعتماد به نفس به نظر برسید، در غیر این صورت هم دریافت کننده تحسین و هم تحسین کننده ناراحت می شوند.

اصل(): عدم وابستگی به تشویق دیگران

در محیط کار خودتان به خود انگیزه دهید

از ته دل مسئولیت انگیزه دادن به خودتان را بپذیرید. با خود مشوقانه صحبت کنید و به خودتان قول انجام کارهایی را بدهید که فقط و فقط توسط شما انجام می شوند. هر چقدر کمتر به تشویق دیگران وابسته باشید، احساس اعتماد به نفس بیشتری می کنید.

جمع بندی ای سنج

در این پست به پانزده اصل اعتماد به نفس در حوزه کار(بخش اول) پرداخته شد. سعی کنید هر یک از 15 اصل مطرح شده در جلسه اول را (عدم وابستگی به تشویق دیگران، احساس همدلی، استقلال در رفع چالش ها، مفید بودن کار، برآوردن نیازهای روانی، ذهن تغیر پذیر و...) روزانه با خودتان مرور داشته باشید. در جلسه چهاردهم به بخش دوم پانزده اصل اعتماد به نفس در حوزه کار پرداخته می شود.
لطفا دیدگاه و نظرات ارزشمند خودتان را جهت ارتقا و کیفیت دوره 222 اصل اعتماد به نفس برای ما به اشتراک بگذارید.

پانزده اصل اعتماد به نفس در حوزه پیشرفت شخصی (بخش سوم)
پانزده اصل اعتماد به نفس در حوزه پیشرفت شخصی (بخش چهارم)
پانزده اصل اعتماد به نفس در حوزه روابط اجتماعی(بخش اول)
پانزده اصل اعتماد به نفس در حوزه روابط اجتماعی(بخش دوم)
پانزده اصل اعتماد به نفس در حوزه روابط اجتماعی(بخش سوم)
پانزده اصل اعتماد به نفس در حوزه روابط اجتماعی (بخش چهارم)
پانزده اصل اعتماد به نفس در حوزه کار(بخش اول)
پانزده اصل اعتماد به نفس در حوزه کار(بخش دوم)
پانزده اصل اعتماد به نفس در حوزه کار(بخش سوم)
دوازده اصل اعتماد به نفس در حوزه کار(بخش چهارم)

اصطلاحات مهم این مقاله

جهت نمایش بیشتر اصطلاحات کلیک نمایید
لطفا امتیاز خود را برای این محتوا ثبت کنید
222 اصل اعتماد به نفس
مطالب مرتبط