تست MBTI با تفسیر پیشرفته بصورت رایگان منتشر شد.

تست MBTI با تفسیر پیشرفته بصورت رایگان منتشر شد.

تست MBTI با تفسیر پیشرفته بصورت رایگان منتشر شد. تست MBTI با تفسیر پیشرفته بصورت رایگان منتشر شد.

دوره: انضباط شخصی برای موفقیت در 19 روز

جلسه 19

دوره: انضباط شخصی برای موفقیت در 19 روز

جلسه 19
رسیدن به انضباط و حفظ تغییرات پایدار مدت مطالعه: 4 دقیقه
ای سنج 20 آبان 1399 مدت مطالعه: 4 دقیقه

رسیدن به انضباط و حفظ تغییرات پایدار

در جلسه قبل مرحله سوم خودانظباطی یعنی عملگرایی را گفته و تمرین هایی را ارائه نمودیم. در این بخش که پایان دوره خودانضباطی برای رسیدن به موفقیت است دغدغه ما حفظ تغییرات پایدار است. به این نکات توجه نموده و سعی کنید از فرایند موفقیت لذت ببرید. در ادامه اهداف این جلسه را با هم مرور می کنیم:


هدف جلسه: تلاش برای حفظ تغییرات و عدم برگشت به سبک زندگی قبلی

انتظار از جلسه: درونی سازی تمرین ها و روش های ممانعت از بازگشت 

پیش نیاز: قبل از شروع این جلسه باید ترس های اصلی، ابزارهای قدرت و فرایندهای خودانضباطی را بشناسیم.

شرایط سنی: نوجوانان و بزرگسالان

نوع جلسه: خودآموزی


اهداف و مواردی که در بالا نیاز است را باید در این جلسه به دست آورید. چنانچه متوجه بخش یا مطلب نمی شوید لطفا به صورت کامنت در انتهای این جلسه مطرح کنید. سعی کنید در شرایط آرامش و بدون دغدغه با تمرکز به مطالعه این مطالب بپردازید. در بخش زیر فهرست مطالب را برای شما آورده ایم:

مرحله پایانی خودانضباطی: تکمیل/تداوم

برای رسیدن به این مرحله یک سری از قدم ها را به سوی هدف خود کامل کرده اید. شاید تا اینجا به هدف خود رسیده باشید و نیاز به تکمیل و یا حفظ آن دارید. این مرحله را آسان و بی اهمیت در نظر نگیرید. می خواهم که تاکید کنم این مرحله به اندازه ی مرحله ی عمل مهم بوده و به همان اندازه از تلاش نیاز دارد. در واقع به خاطر اعتماد به نفس زیادی که بر اثر موفقیت های خود در مرحله ی عمل کسب کرده اید بیش از پیش مستعد حقه های هاید هستید.

خب هاید در این مرحله چگونه با شما مقابله می کند؟ هاید از همان حقه هایی که در مراحل قبل استفاده می کرد، بهره خواهد برد و علاوه بر آن در این مرحله از موفقیت های شما نیز برعلیه خودتان استفاده می کند. برای مثال: «من تمام هفته بر روی گزارشم کار کردم، بنابراین استحقاق یک روز استراحت را دارم درست است؟» یا «من سه هفته است که سیگار نمی کشم، چرا امشب کمی سیگار دود نکنم؟» در واقع هاید از اتفاقات خوب و بد برای ایجاد مانع بر سر راه خودانضباطی شما استفاده خواهد کرد. به عبارت دیگر هاید تلاش خواهد کرد تا تعهدی که در طی مرحله ی تصمیم گیری به دست آورده اید را تخریب کند و در هنگام تکمیل و به اتمام رساندن تکلیف همه ی جنبه های منفی رسیدن به هدف را به شما یادآوری کند. سپس هنگامی که از خودانضباطی خود در مرحله ی عمل با موفقیت بهره بردید مشاهده خواهید کرد که به جای تداوم عمل در حال بهانه گرفتن هستید. این دقیقا همان زمانی است که به آگاهی، نگرش، و تداوم عمل نیاز دارید.

آگاهی

 مراقب باشید! به هاید اجازه ندهید که ناهشیارانه از دلیل تراشی و توجیه برای کاهش قدرت خودانضباطی شما استفاده کند. اهمیت قدم های کوچک برای رسیدن به هدف خود را نادیده نگیرید. از آرمیدگی برای افزایش تمرکز و شنیدن صدای هاید استفاده کنید تا بتوانید موانع پیشرفت خود را تشخیص دهید. وقتی بتوانید گفتگوی درونی منفی هاید را بشنوید می توانید آن را با پیام های حمایت کننده جایگزین کنید.

 نگرش

 احساسات شما نقش مهمی در خودانضباطی ایفا می کنند. اگر فقط احساس کنید که به هدف خود رسیده اید نیمی از راه را رفته اید. بنابراین هاید سعی خواهد کرد که با روش های مختلف نگرش شما را تغییر دهد. شما با استفاده از گفتگوی درونی، تصویرسازی ذهنی، و ویتامین های ذهنی با هاید مقابله کنید.

عمل

همانند مرحله ی عمل در مرحله ی تکمیل/تداوم نیز شما به آگاه شدن از سطح ثبات، و سازگاری خود نیاز دارید. اکثر مردمی که در خودانضباطی با مشکل روبرو هستند وقتی به مراحل پایانی نزدیک می شوند خود را دست کم می گیرند و اعتماد به نفس خود را از دست می دهند. برای مقابله با این نگرش به طرح روزانه ی خود بیشتر توجه کنید و مطمئن شوید که واقعا در حال دنبال کردن آن هستید. به عبارت دیگر پیشرفت روزانه ی خود را بخصوص در هنگام نزدیک شدن به مرحله های پایانی مورد وارسی قرار دهید. در این هنگام بیشتر از همیشه به پاداش ها نیاز دارید.

تمرین های سریع مرحله تکمیل/تداوم

بنابراین در هر شرایطی شما به انجام یک تکلیف و حفظ خودانضباطی در یک حوزه ی مشخص برای هفته ها، ماهها، سال ها و یا یک دوره ی معین از زندگی خود دارید. این کار را می توانید به صورت هشیارانه با استفاده از دانش و ابزارهای خود انجام دهید. اگر در طی مرحله ی تکمیل/تداوم به مشکل برخوردید سعی کنید با انجام تمرینات سریع و آسان زیر به فرایند خودانضباطی بازگردید:

به عمل معینی که در حال انجام آن نیستید به دقت توجه کنید. اگر در حال اجتناب از یک سری از اعمال هستید، از اولین تکلیف شروع کنید و به ترتیب ادامه دهید. سپس تکلیفی را که از ان اجتناب کرده اید به تکالیف کوچکتر تبدیل کنید.

از خودتان بپرسید که: چرا از این تکلیف طفره می روم؟ ، هاید از چه زهرها، موانع و یا باورهای مشخصی در مقابل من استفاده می کند؟ یا به عبارت دیگر، من در مورد این عمل مشخص به خودم چه می گویم؟ . مراقب دلیل تراشی ها و توجیهات باشید.

از طفره رفتن چه چیزی به دست می آورید؟ نتایج این کار را بررسی کنید. از خود بپرسید: آیا ارزشش را دارد؟

با طفره رفتن از این عمل چه چیزی را از دست می دهید؟ در خصوص احساس های واقعی خود صادق باشید و عواقب کار خود را کوچک نشمارید.

5.با رسیدن به هدف خود چه نتیجه ی شگفت انگیزی حاصل خواهد شد؟ از تصویرسازی ذهنی استفاده کنید تا موفقیت خود را ببینید. احساسات خود را نیز برای کامل شدن هدف به کار بگیرید.

یادآوری

 اگر با تداوم خودانضباطی در این مرحله مشکل داشتید، احتمالا به دو مرحله ی اول زمان کافی اختصاص نداده و تلاش تان نیز ( در دو مرحله ی تصمیم گیری و آمادگی) به اندازه نبوده است.

نکات بسیار مهم در مرحله پایانی

چیزهایی را که یاد گرفته اید برای خود شخصی کنید. با ابزارها و تکنیک های مختلف کار کنید تا بهترین راهها را برای خود مشخص کنید. با روش مخصوص به خود پیش بروید و به خاطر داشته باشید مرتبا ابزارها و تکنیک ها را جایگزین کنید. وقتی از ابزارهای یکسان به مدت طولانی استفاده کنید آنها به تدریج قدرت خود را از دست خواهند داد. اگر هم به استفاده از ابزارهای خاصی عادت کردید حداقل سعی کنید محتوای آنها را تغییر دهید. برای مثال: از تصویرهای ذهنی مختلف استفاده کنید یا محتوای جملات مربوط به گفتگوهای درونی را هر از گاهی تغییر دهید. همچنین می توانید ویتامین های ذهنی را با عبارات تازه و انرژی زا تقویت کنید تا تمرکز شما افزایش یابد.

به هاید خود جنبه ی شخصی بدهید. چه به عنوان یک دوست یا به عنوان دشمن هاید همیشه با شما خواهد بود. بنابراین من پیشنهاد می کنم که با هاید روابط سازنده داشته باشید. برای مثال می توانید یک نام مشخص و دوستانه تعیین کنید و در طی همه ی مکالمات و مذاکرات خود با هاید از این نام استفاده کنید. استفاده از یک نام مشخص برای هاید به شما یادآوری خواهد کرد که گفتگو یا معامله با هاید همانند معامله با افراد دیگر است.

اگر در کودکی لقب خاصی داشتید و یا در خانواده با اسم دیگری شما را صدا می زدند بهتر است از آنها استفاده کنید. این اسامی تاثیر بیشتری خواهند داشت زیرا گفتگوهای هاید از نظر روانشناختی معمولا انعکاسی از دوران کودکی است. آیا دقت کرده اید که فروشندگان معمولا سعی می کنند شما را به اسم کوچک صدا بزنند؟ زیرا این باعث می شود نسبت به پیشنهاد آنها پذیراتر شوید. در هنگام برخورد با هاید شما همان فروشنده هستید. شما می خواهید همکاری و تعاون بیشتر و تعارض کمتر را به هاید بفروشید. در واقع این ایده را به او می فروشید که اگر تکلیف را به پایان برسانید، هر دو برنده هستید. بنابراین این نکته را از جهان تجارت یادبگیرید و هاید را با یک اسم مشخص صدا بزنید. باور کنید که از نتیجه ی مثبت این کار در پیشرفت خودانضباطی شگفت زده خواهید شد.

پایان دوره و تلاش برای استفاده از آن

خودانضباطی یک فرایند قابل تعلیم و آموختنی است. هر کسی که این فرایند را بفهمد قادر خواهد بود که در موقعیت های مختلف آن را به کار ببرد. خودانضباطی یک صفت شخصیتی نیست بلکه یک مهارت است، بنابراین نمی توانید بگویید « من خودانضباطی دارم» بلکه باید بگویید «من از خودانضباطی استفاده می کنم». استفاده ی مکرر از این مهارت همانند هر مهارت دیگری اجرای آن آسانتر خواهد نمود. یعنی هرگاه که از آن استفاده می کنید به معنی تمرین این مهارت خواهد بود. بنابراین به صورت پیوسته آنچه را فراگرفته اید به کار ببرید. هر از گاهی دانش خود را به روز کنید و سرانجام اینکه از موفقیت خود لذت ببرید.

لطفا سوالات و یا ابهاماتی که در رابطه با این جلسه و یا کل دوره دارید را در کامنت پرسیده تا به آن ها پاسخ دهیم.

اصطلاحات مهم این مقاله

جهت نمایش بیشتر اصطلاحات کلیک نمایید
لطفا امتیاز خود را برای این محتوا ثبت کنید
انضباط شخصی برای موفقیت در 19 روز
مطالب مرتبط