تست تشخیص اوتیسم منتشر شد

تست تشخیص اوتیسم منتشر شد

دوره: 222 اصل اعتماد به نفس

جلسه 7

دوره: 222 اصل اعتماد به نفس

جلسه 7
دوره آموزشی
پانزده اصل اعتماد به نفس در حوزه پیشرفت شخصی (بخش سوم) مدت مطالعه: 5 دقیقه
ای سنج 12 مرداد 1400 مدت مطالعه: 5 دقیقه

پانزده اصل اعتماد به نفس در حوزه پیشرفت شخصی (بخش سوم)

در جلسه هفتم از دوره  222 اصل برای رسیدن به اعتماد به نفس می خواهیم به بخش سوم پانزده اصل اعتماد به نفس در حوزه پیشرفت شخصی بپردازیم. سعی کنید هر کدام از اصول را به دقت مطالعه کنید و آن ها را در طول روز تکرار و عمل کنید. قبل از شروع دوره لطفا بخش زیر را مطالعه کنید. اگر دستورالعمل را می دانید، اصل اول از جلسه اعتماد به نفس در حوزه پیشرفت شخصی را شروع کنید.


هدف جلسه: افزایش اعتماد به نفس در حوزه پیشرفت شخصی

 پیش نیاز: این جلسه نیازمند پیش نیازی نیست و سعی شده است مطالب با زبانی ساده ارائه شود.

 شرایط سنی: نوجوانان، جوانان و بزرگسالان

 نوع جلسه: خودآموزی


اهداف و مشخصاتی که در بالا نیاز است را باید در این جلسه به دست آورید. چنانچه متوجه بخش یا مطلب نمی شوید لطفا به صورت کامنت در انتهای این جلسه مطرح کنید. سعی کنید در شرایط آرامش و بدون دغدغه با تمرکز به مطالعه این مطالب بپردازید. اگر دقت و روش مطالعه مناسبی ندارید از کتاب مهارت های مطالعه ای سنج استفاده کنید. در بخش زیر فهرست مطالب را برای شما آورده ایم:

معرفی 15 اصل اعتماد به نفس در حوزه پیشرفت شخصی

اصل(): اعلام ترک عادت های خود  

زمانی که عادت های بدتان را ترک می کنید، آن را در نزد اطرافیان تان اعلام کنید

بدون شک زمانی که شما ترک عادت های بدتان را به اطرافیان تان می گویید تاثیرات مثبتی بر روند تصیمیم شما می گذارد؛ چرا که اگر خبر پیروزی خود را به انسانهای شایسته بدهید، آنها با جملاتی نظیر می بینم که هنوز هم به خوبی جلوی سیگار کشیدن خودت را می گیری» یا «من به ناخنهای تو حسودی می کنم، آنها فوق العاده اند شما را تشویق خواهند کرد.». بنابراین این تعریف ها می توانند شما را روز به روز قوی تر کنند و روی اعتماد به نفس شما تاثیرات خوب بگذارد.

اصل(): تشویق خود برای ترک عادت

هر وقت توانستید بر هر کدام از عادت های بد خود چیره شوید جشن بگیرید

اولین باری که بر یک عادت بد غلبه می کنیم انگیزه ی ما برای تلاش بیشتر افزایش می یابد، سپس آن عادت را به فراموشی می سپاریم و دیگر در مورد آن فکر نمی کنیم. ولی برای اینکه اعتماد به نفس خود را افزایش دهید اطمینان حاصل کنید که حتما برای پیروزی خود جشن گرفته اید حتی اگر این پیروزی در میان مشکلات دیگر زندگی چندان قابل توجه نباشد. شما باید برای غلبه بر هر چیزی که به اعتماد به نفستان آسیب می رساند جشن بگیرید.

اصل(): همراه داشتن یادآور نمادین

سعی کنید همیشه یک یاد آور نمادین همراه خود داشته باشید

عادت شکنی سخت است و ما برای این منظور نیاز به کمک داریم. اگر نیاز به کمی کمک داشتید احساس نکنید به این دلیل است که حضور ذهن کمی دارید. یک مهارت خوب که اعتماد به نفس و توانایی شما را تا حد زیادی افزایش می دهد این است که همیشه یک یادآور خوب همراه خود داشته باشید. به عنوان مثال اگر می خواهید سیگار را کنار بگذارید عکس یک ستاره ورزشی را که می دانید اصلا سیگار نمی کشد را به همراه داشته باشید. اگر می خواهید جویدن ناخنها را کنار بگذارید یک جلا دهنده ی کوچک ناخن به همراه داشته باشید که با دیدن آن به خودتان مژده دهید که در صورت نجویدن ناخنها آنها را زیبا می کنید.

اصل(): مطرح کردن اهداف خود با دوست صمیمی

در زندگی اهداف خوب تان را با یک دوست صمیمی مطرح کنید

یادتان باشد که برای این اقدام ابتدا باید دوست تان را با دقت فراوان انتخاب کنید. آن شخص باید کسی باشد که به شما در از بین بردن عادت بدتان کمک کند، بعضی از دوستان تمام تلاش خود را می کنند که شما عادتهای بد خود را همواره انجام دهید چون این کار شما به آنها احساس بهتری در مورد خودشان و عادتهای بدشان خواهد داد. شما می توانید لبخند رضایت را در چهره بعضی از آنها هنگامی که جملاتی نظیر «من می دانم که تو هیچ وقت نمی توانی آن کار را انجام دهی» یا همه ی ما یک سری نقاط ضعف داریم مثلا تو سیگار می کشی، من هم شکلات زیاد می خورم».

اصل(): درج کردن برنامه های خود

برنامه های زندگی تان را بر روی کاغذ درج کنید

عادات و برنامه هایی که قصد ترک آن ها را دارید را حتما در دفترچه یادداشت روزانه خود ثبت کنید بدون شک با این کار شانس موفقیت تان افزایش می یابد. «انسان ها چیزهایی را باور می کنند که با چشمان خود دیده باشند» هنر نوشتن به ما این احساس را می دهد که با تعهدی کاملا جدی مواجه هستیم و کمک می کند که آن را در حافظه خود ثبت کنیم. یادتان باشد با مشخص کردن برنامه های خود و تیک زدن هر یک از آن ها بعد از ترک آن ها، اعتماد به نفس تان افزایش می یابد.

اصل(): تنطیم تدابیر برای ترک عادت ها

تدابیری را برای حذف و کاهش عادت های بد خود تنظیم کنید

هر چه بیشتر خودتان را غرق شکستن عادت های بد کنید، موفقیت بیشتری به دست خواهید آورد. این اصل را هیچ وقت فراموش نکنید که  تصمیم گیری بدون داشتن طرح و نقشه بی فایده است. حتما برای خود اهدافی را در نظر بگیرید تا بتوانید با یک روش مدبرانه و سرعتی معقول پیشرفت کنید تا شاهد رشد روزافزون ترک عادت ها و افزایش اعتماد به نفس خود باشید.

اصل(): استفاده از قوه ی درونی

از قوه ی درونی خود برای غلبه بر عادت های بدتان استفاده کنید

وقتی که کار بدی را آگاهانه انجام می دهیم در آن لحظه قدرت درونی مان را به راحتی فراموش می کنیم. برای اینکه این اتفاق نیفتد یکی از مواردی را که در آن با قدرت خود جلوی کار بدی را گرفته اید به خاطر آورید و ببینید که چطور این قدرت در مبارزه با آن عادت بد به شما کمک کرده است.

اصل(): برنامه ریزی

سعی کنید با یک برنامه ریزی علیه عادت های بد خود بجنگید

حتما یک لیست از عادت های بدی که به دلیل آسیب رساندن به اعتماد به نفس قصد ترک آنها را دارید تهیه کنید. سپس این لیست را بر اساس درجه تنشی که ایجاد می کنند مرتب کنید و آن موردی را که بیشترین آسیب را به شما می رساند با رنگ دیگری مشخص کنید. تصمیم بگیرید، تا زمانی که این عادت را که تنش بیشتری دارد، کنار نگذاشته اید، با عادت های بد دیگر که درجه اهمیت کمتری دارند، کاری نداشته باشید. تصمیم خود را به اطرافیانتان بگویید. اگر شخص دیگری به شما پیشنهاد داد که به جای این عادت ابتدا عادت بد دیگری را کنار بگذارید از او تشکر کرده و بگویید بعدا به سایر مواردی که در لیست تان است رسیدگی خواهید کرد.

اصل(): نوشتن رویاهای خود

رویاهای زندگی تان را در زمان حال بنویسید

این تکنیک روش دیگری برای داشتن تصویر ذهنی مثبت از آینده به شمار می رود. مثلاً  یک یادداشت تهیه کنید و در آن آرزوهای خود را در جملاتی به زمان حال درج کرده سپس برای یک دوست یا فامیل با پست الکترونیکی بفرستید. همچنین می توانید نوشته خود را چندین بار با صدای بلند در هفته آینده بخوانید. این کار تخیل را در ذهن شما نیرومند تر می کند.

اصل(): تمرین صحبت کردن

روزانه برای خودتان تمرین صحبت کردن بگذارید

احتمالاً اگر اعتماد به نفس پایینی دارید شاید به این دلیل است که از صحبت کردن با دیگران اجتناب می کنید. یادتان باشد اگر ارتباطات اجتماعی نداشته باشید بدون شک مهارت های اجتماعی را که برای پیشرفت شما لازم هستند از دست خواهید داد. بنابراین سعی کنید که برای خودتان یک قانون مشخص کنید که با سه نفر در هفته و هر بار بین ۵ تا ۱۰ دقیقه صحبت کنید. موضوع مکالمه چندان فرقی نمی کند و اصلا مهم نیست که حتما کلاس بالا صحبت کنید ولی اهمیت دارد که صحبت شما همیشگی باشد. 

اصل(): پذیرفتن تغییرات

تا می توانید پذیرش خودتان را نسبت به تغییرات بالا ببرید

کسانی که اعتماد به نفس بالایی دارند به راحتی تغییر را می پذیرند چون اطمینان دارند که می توانند از موقعیت جدید بیشترین بهره را ببرند، به خاطر بسپارید که هر چه تلاش بیشتری برای کنار آمدن با تغییرات داشته باشید اعتماد به نفس تان نیز به همان نسبت افزایش می یابد. منتظر نمانید که تغییرات اتفاق افتاده به حالت قبل برگردد، به جای آن هر روز تلاش کنید و کار روزمره خودتان را با این تغییرات همسو کنید.

اصل(): خرید کتابچه های انگیزشی

برای خود کتابی کوچک از گفته های ترغیب کننده و انگیزشی بخرید

یک کتابچه از جملات انگیزشی همیشه همراه خود داشته باشید تا زمانی که در سختی های زندگی به سر می برید با خواندن آن ها بتوانید انرژی لازم را کسب کنید. سعی کنید جملات برتر را حفظ کنید. درنهایت متوجه می شوید درست زمانی که نیاز به حمایت و الهام دارید این جملات به شما نیرو خواهند داد و سر حال می شوید. مطالعات حاکی از آن است که افراد زمانی که در سختی های زندگی به بن بست می رسند اعتماد به نفس شان کاهش می یابد.

اصل(): خواندن زندگی نامه های افراد موفق

سعی کنید که همیشه زندگی نامه های افراد موفق را مطالعه کنید 

با خواندن زندگی نامه های افراد موفق، می توانید به این درک برسید که حتی در سخت ترین و بدترین شرایط زندگی هم می توان تبدیل به یک فرد موفق شد. خیلی از افراد در سختی های زندگی اعتماد به نفس شان را ازدست می دهند و بر این باور می شوند که موفقیت دست نیافتنی است. اما یادتان باشد که شما با خواندن زندگی نامه های افراد بزرگ می توانید باور خودتان را جهت افزایش اعتماد به نفس و رسیدن به موفقیت تغییر دهید.

اصل(): پس انداز کردن

برای روز مبادا پس انداز کنید

ما هیچوقت نمی دانیم که چه موقعی در زندگی دچار سختی می شویم بنابراین اطمینان حاصل کنید که از لحاظ مالی تأمین هستید. قبل از اینکه مشکلی به سراغ شما بیاید همیشه اندکی پس انداز داشته باشید زیرا با این پس انداز می توانید همه چیز را تغییر دهید. در نهایت فراموش نکنید که پس انداز مالی ارتباط مستقیمی با میزان اعتماد به نفس شما دارد. بنابراین با یک برنامه ریزی مدبرانه سطح پس انداز خودتان را ارتقاء دهید. 

اصل(): در نظر گرفتن همه جوانب

قبل از هر گونه انتخاب در زندگی، همه جوانب تان را در نظر بگیرید

حتی اگر یک انتخاب به نظرتان ساه می آید، قبل از تصمیم گیری همه جوانب آن را در نظر بگیرید و تمام نتایجی که عملکرد شما را در پی دارد متصور شوید. بنابراین در این زمینه خودتان را تقویت کنید تا بتوانید با تصمیم گیری های درست در زندگی، اعتماد به نفس تان را افزایش دهید.

جمع بندی ای سنج

در این پست به پانزده اصل اعتماد به نفس در حوزه سلامت (بخش سوم) پرداخته شد. سعی کنید هر یک از 15 اصل مطرح شده در جلسه سوم را (پس انداز کردن، خواندن زندگی نامه افراد موفق، خرید کتابچه های انگیزشی، بالا بردن پذیرش، تمرین صحبت کردن و ...) روزانه با خودتان مرور داشته باشید. در جلسه هشتم به بخش پایانی پانزده اصل اعتماد به نفس در حوزه پیشرفت شخصی پرداخته می شود.
لطفا دیدگاه و نظرات ارزشمند خودتان را جهت ارتقا و کیفیت دوره 222 اصل اعتماد به نفس برای ما به اشتراک بگذارید.

پانزده اصل اعتماد به نفس در حوزه پیشرفت شخصی (بخش سوم)
پانزده اصل اعتماد به نفس در حوزه پیشرفت شخصی (بخش چهارم)
پانزده اصل اعتماد به نفس در حوزه روابط اجتماعی(بخش اول)
پانزده اصل اعتماد به نفس در حوزه روابط اجتماعی(بخش دوم)
پانزده اصل اعتماد به نفس در حوزه روابط اجتماعی(بخش سوم)
پانزده اصل اعتماد به نفس در حوزه روابط اجتماعی (بخش چهارم)
پانزده اصل اعتماد به نفس در حوزه کار(بخش اول)
پانزده اصل اعتماد به نفس در حوزه کار(بخش دوم)
پانزده اصل اعتماد به نفس در حوزه کار(بخش سوم)
دوازده اصل اعتماد به نفس در حوزه کار(بخش چهارم)

اصطلاحات مهم این مقاله

جهت نمایش بیشتر اصطلاحات کلیک نمایید
لطفا امتیاز خود را برای این محتوا ثبت کنید
222 اصل اعتماد به نفس
مطالب مرتبط