خوب صحبت کردن
خوب صحبت کردن
تاریخ انتشار: 05 آبان 1399اسم پادکست ما خوب زی هست و در اون راهکارهایی برای خوب زندگی کردن به شما ارائه می دیم.
مطالب زیادی در رابطه با مهارت های ارتباطی و مهارت های اجتماعی نوشته شده است. همینطور ما در مورد هوش هیجانی و اثرات آن نیز زیاد شنیده ایم. در رابطه با همه این مهارت ها، یکی از مسائلی که بسیار کلیدی و محوری است نحوه خوب صحبت کردن است.
با اینکه ما روزانه مکالمه های زیادی با افراد داریم، اما اغلب در انتخاب جملات صحیح و درست صحبت کردن نقطه ضعف داریم. فراموش نکنیم که صحبت کردن با دیگران می تواند بیانگر شخصیت ما باشد. بنابراین اگر روش های آن را نیاموزیم ممکن است نتوانیم تصویر خوبی از خودمان به دیگران نشان دهیم. مهارت های بهتر صحبت کردن به ما می آموزد تا بتوانیم روابط اجتماعی مان را ارتقاء داده و بر نفوذ کلاممان بیفزاییم.
البته در رابطه با توانایی صحبت کردن، بحث بسیار است. اما در این پادکست سعی کرده ایم نکات مفید را در ده دقیقه به گوش شما برسانیم.
متن پادکست:
سلام با پادکست خوب زی همراه شما هستم که توسط تیم ای سنج تولید شده است، از طریق این ابزار گوشیدنی قراره هر هفته در مورد یک موضوع با شما صحبت کنیم. همانطور که از اسم پادکست پیدا است، هدف ما نشان دادن راه و رسم خوب زندگی کردن است. اینکه با اصلاحات کوچیک در رفتارهای روزمره، تغییرات بزرگی در زندگیمون ایجاد کنیم.
اولین موضوعی که می خواهیم در موردش صحبت کنیم، خود صحبت کردن است. فرزند آدمیزاد، دو سال طول میکشه که یاد بگیره صحبت کنه ولی سال ها طول میکشه تا درست و به جا صحبت کردن را یاد بگیره؛ البته اگر یاد بگیره!
افراد زیادی هستند که علی رغم توانایی های کلامی بالا حرفی برای گفتن ندارند یا برعکس، افرادی که معلومات زیادی دارند و به اصطلاح پر هستند، بیان خوبی ندارند؛ پس برای سنجیده صحبت کردن، باید به دو اصل توجه کرد: محتوا و توانایی بیان کلمات.
اگر حرف ها را یک خودکار در نظر بگیریم، محتوای کلام ما حکم مغزی خودکار را دارد و بیشترین اثر را به جای می گذارد، پس نباید آن را دست کم بگیرم.
در باب محتوا، اولین و مهم ترین نکته، فکر کردن قبل از صحبت کردنه؛ اینکه حرف های ضروری و به جا گفته شود؛ در هر بحصی ورود نکن و سعی کن حرف ها را در زمان خودش عنوان کنی؛ گاهی اوقات، یک حرف خوب اگر در زمان مناسب بیان نشود، خوب ضایع میشه، پس سعی کن به موقع صحبت کنی و دروغ گویی، چاپلوسی و غیبت بده و سعی کن به طور کامل بذاریش کنار!
این موارد نه تنها تاثیر کلام را تا حد زیادی پایین می آورد، بلکه شخصیت ما را هم تحت تاثیر قرار می دهد و یک جورایی ما را بی شخصیت می کند. به همین دلیل بسیاری از ادیان و افراد تاثیر گذار بر انجام ندادن این افعال تاکید داشتند.
برای اینکه تاثیر کلامتان بیشتر شود، سعی کنید افراد را با القاب خوش خطاب کنید، شنیدن اسم ما از زبان دیگر افراد بسیار خوشاینده و برای همین بسیاری از کسب و کارها در متون تبلیغاتی ما رو با اسم مورد خطاب قرار میدن.
قسم خوردن ممنوعه؛ اینکه میدونی داری حرف راست میزنی کافیه. لازم نیست به زمین و زمان قسم بخوری تا حرفت رو ثابت کنی. ناله و نفرین کردن هیچ فایده ای نداره، مسلما اگر کسی به ما آزار برسونه به واسطه اعمال نادرستش، آسیب دیده اما اینکه بخواهیم در کلام خود به افراد ناسزا بگیم یا نفرینشون کنیم علاوه بر تاثیرات نامفهوم ذهنی از امتیازات منفی کلامی محسوب میشه، پس سبب کاهش انرژی مثبت در خودمون و دیگران می شود.
همچنین فحاشی و بددهنی در هر حالتی کار نادرستیه، پس اگر این رفتار رو داری تلاش کن به طور کامل کنار بذاریش؛ برای شروع هم می تونی به ازای هر فحش برای خودت جریمه ای در نظر بگیری.
شفاف صحبت کردن جز رموز خوب صحبت کردنه؛ پیچیدگی و صحبت کردن در لفافه کار سیاست مدارانه پس لزومی نداره در روابط روزانه و صمیمی از آن استفاده کنیم. وقتی شفاف و نرم صحبت کنی، دائم لازم نیست بری فکر کنی که جمله بعدیت چی باشه و البته که هرچه از دل برآید، نهایتا بر دل نشیند.
و اما آخرین نکته در باب محتوا، به روز کردن اطلاعاته.
بعضی از آدما هستن که بر اساس یک سری مطالعات تا آخر عمرشون در مورد هرچی نظر میدن، این اشتباهه! سعی کن اگر در بحث کردن در موضوعی خاص علاقه داری، حتما اطلاعاتت رو به روز بکنی و جایی در موردشون صحبت کنی که مخاطبینت علاقه به شنیدنشون داشته باشن.
بریم سراغ بیان که حکم بدنه همون خودکاری رو داره که مغزیش محتوا بود. محتوای خوب نیاز به یک بیان خوب داره که اثرگذار تر باشه و یک تمرین برای بهتر کردن بیان ضبط کردن صدا هنگام صحبت کردن و آنالیز کردن اونه؛ سرعت صحبت کردنت رو چک کن و ببین به قدری مناسب هست که هم واضح و قابل فهم باشه و هم خسته کننده نباشه؟ این یعنی نه خیلی تند و نه آروم صحبت کردن.
تن صدات رو با محیط و افراد هماهنگ کن؛ وقتی طرف مکالمت داره آروم صحبت میکنه اگر تو داد بزنی دیگه به حرفت گوش نمی کنه بلکه فقط صدات رو میشنوه و به همین خاطر، در اکثر مواقع آدما در دعواها حرف همو نمی فهمن و فقط حرف خودشون رو می زنند.
اصواتی مثل مممم، اااااا و غیره اصوات زائد هستند؛ خوب به صدای ضبط شدت گوش بده و اگر این اصوات رو زیاد استفاده می کنی، حتما سعی کن حذفشون کنی، معمولا ما زمانی از این اصوات استفاده می کنیم که دنبال کلمات می گردیم پس اگر گاهی ازشون استفاده کنیم مسئله ای نیست اما اگر زیاد ازشون استفاده بشه، مخاطب رو خسته و اذیت میکنه، پس به این نکته خصوصا در ارائه ها توجه کنید.
می تونید به جای این اصوات، از جملاتی مثل اجازه بدید کمی در موردش فکر کنم یا بعدا در موردش صحبت می کنم، استفاده کنید.
استرس و اضطراب روی تن صدا تاثیر میذاره و حتی گاها، باعث فراموشی مطلب می شود، پس این موارد رو جدی بگیرید. پیشنهاد می کنم تست های مربوط به استرس و اضطراب که در توضیحات پادکست هست رو انجام بدید و متناسب با نتایج از راهکارها استفاده کنید
اما اگر از کنترلت خارج شده، مراجعه به روانشناس می تواند بهترین گزینه باشه، برای همه ما پیش آمده که از نحوه صحبت کردن یک شخص خوشمون بیاد، این اصلا بد نیست که از اون فرد الگو بگیریم اما نکته مهم اینه که نباید ادای اون فرد رو در بیاریم. این باعث میشه به خاطر تصنعی بودن کلام دلنشینی نداشته باشیم.
به هنگام صحبت کردن اعتماد به نفس بالایی داشته باشین؛ یعنی اینکه به حرف هایی که می زنید ایمان داشته باشید که خوب لازمش اینه که قبل از حرف زدن خوب به حرف هات فکر کنی.
درست نشستن و ایستادن هم بر کیفیت کلام بی تاثیر نیست؛ احتمالا دیدید افرادی رو که به هنگام صحبت کردن، دائم تکان میخورند یا دست و پایشان را مدام تکان می دهند؛ در این حالت چه حسی به شما دست می دهد؟ احتمالا کلافه می شوید! پس حواست باشه که خودت هم این کارا رو موقع حرف زدن انجام ندی تا مخاطب با اشتیاق بهت گوش بده.
لبخند زدن رو فراموش نکن، عبوس نبودن و داشتن چهره ای گشاده میتونه تاثیر کلام رو چند برابر کنه، البته که میزان لبخند زدن با شرایط همخون باشه. قدرت لبخند زدن، اونقدر زیاده که در مکالمات تلفنی هم متوجهش میشین. بعد از گوش دادن به این قسمت به صدای اولین کسی که باهاش ارتباط تلفنی برقرار کردی توجه کن و ببین این نکته چقدر به واقعیت نزدیکه.
رعایت این نکات اصلا کار سختی نیست و با تمرین و پشتکار دست یافتنیه؛ فقط کافیه بخوای بهتر صحبت کنی و براش قدم هایی هم برداری!
همراهان عزیز ای سنج به انتهای این قسمت از پادکست خوب زی رسیدیم؛ نویسنده این قسمت از خوب زی، خانم محدثه مختاری از همکاران روانشناس تیم ای سنج بود.
دوستان قدیمیمون که می دونند اما برای دوستان جدید، ای سنج مرجع تست های روانشناسی تخصصی به صورت آنلاینه. در وب سایت ای سنج شما به تست های معتبر روانشناسی دسترسی خواهید داشت و بلافاصله، پس از اتمام علاوه بر تفسیر و تحلیل کامل تستتان راهکارهایی برای بهتر شدن در اون زمینه خاص دریافت می کنید.
امیدوارم که این قسمت براتون مفید بوده باشه، ما را می تونید در نرم افزار های پادکست، ساند کلاود، کست باکس و مجله ای سنج بگوشید.
برای اطلاع از سایر تست ها، مطالب علمی روانشناسی و تخفیف ها در اینستاگرام همراه ما باشید. در قسمت بعدی در مورد غذا خوردن صحبت می کنیم و نکاتی را در مورد این رفتار حیاتی مطرح می کنیم که شاید تا به حال به آن توجه نکرده باشید. آرزو می کنیم تا پادکست بعدی در پناه خداوند متعال، شاد و خوب زندگی کنید.
اصطلاحات مهم این مقاله
سوالات متداول
-
برای خوب صحبت کردن به چه چیزهایی باید توجه کنیم؟
- محتوا و بیان.
-
چه چیزهایی می تواند بر بیان ما و خوب صحبت کردن تاثیر بگذارد؟
- استرس، اضطراب، عدم اعتماد به نفس و...