هدر تبلیغاتی شخصیت شناسی آنلاین با تست MBTI و تفسیر کامل
هدر تبلیغاتی شخصیت شناسی آنلاین با تست MBTI و تفسیر کامل

دوره: انضباط شخصی برای موفقیت در 19 روز

جلسه 1

دوره: انضباط شخصی برای موفقیت در 19 روز

جلسه 1
دوره آموزشی
مقدمات شروع دوره انضباط شخصی مدت مطالعه: 6 دقیقه
ای سنج 17 آبان 1399 مدت مطالعه: 6 دقیقه

مقدمات شروع دوره انضباط شخصی

نظام ارائه شده در این دوره به شما بینش، تکنیک ها و نکته هایی را گوشزد می کند که مهارت خودانضباطی تان را سریعا ارتقاء دهید. به ما اعتماد کنید، اگر دقت کنید ما از کلمه ی مهارت استفاده می کنیم. این بدین خاطر است که تجارب بسیار زیاد به ما آموخته است که خودانضباطی مهارتی است که هر فردی می تواند یاد بگیرد که از آن استفاده کند. لازم است قبل از شروه دوره حتما این نوشتار را بخوانید. سعی کنید در جلسه اول تسلط کافی به این موضوع پیدا کنید.


هدف جلسه: آشنایی مقدماتی با مبانی دوره انضباط شخصی

انتظار از جلسه: درک اهمیت و سبک دوره انضباط شخصی

پیش نیاز: این جلسه نیازمند پیش نیازی نیست و سعی شده است مطالب با زبانی ساده ارائه شود.

شرایط سنی: نوجوانان و بزرگسالان

نوع جلسه: خودآموزی


اهداف و مشخصیاتی که در بالا نیاز است را باید در این جلسه به دست آورید. چنانچه متوجه بخش یا مطلب نمی شوید لطفا به صورت کامنت در انتهای این جلسه مطرح کنید. سعی کنید در شرایط آرامش و بدون دغدغه با تمرکز به مطالعه این مطالب بپردازید. اگر دقت و روش مطالعه مناسبی ندارید از کتاب مهارت های مطالعه ای سنج استفاده کنید. در بخش زیر فهرست مطالب را برای شما آورده ایم:

خود انضباطی یا انضباط شخصی چیست؟

انضباط شخصی یا خود انضباطی  توانایی تمرکز دقیق روی یک کار یا هدف به منظور دستیابی به یک نتیجه خاص است. دقیقاً مانند سایر خصوصیاتی که ممکن است در موفقیت کلی شما نقش داشته باشند، انضباط شخصی یکی از ویژگی هایی است که با گذشت زمان، موفقیت پایدار ایجاد می کند. افراد خود نظم بخش معمولاً صفات دیگری را نیز کسب می کنند: 

تمرکز
سازماندهی
ثبات
مسئوليت
تاب آوری
اخلاق قوی کاری

انضباط شخصی راهی برای ایجاد برخی اعمال، افکار و عادت ها می شود که به شما کمک می کند وظایف خود را انجام داده و در نهایت به اهداف خاص زندگی تان برسید.

چرا باید خودانضباطی را بیاموزیم؟

نظم و انضباط شخصی صفتی است که برای پیشرفت در طول زمان مهم است، صرف نظر از شغل یا تحصیلاتی که دارید، انجام این کار می تواند به موفقیت برای دستیابی به اهداف زندگی شخصی تان کمک کند. در این دوره، ما در مورد معنای خود نظم بخشی و اینکه چگونه می توانید این ویژگی را در زندگی کاری خود بهبود ببخشیم، بحث خواهیم کرد.

هیچ کسی با این مهارت متولد نمی شود و ارتقای آن مانند هر مهارت دیگری به آموزش و تمرین نیاز دارد. برخی از ما این مهارت را از والدین، دوستان یا نزدیکان خویش یاد می گیریم. عده ای دیگر آن را از طریق مدرسه گروههای ورزشی و نظامی و یا حتی بصورت شهودی می آموزند. اما متاسفانه بسیاری از مردم روانشناسی خودانضباطی و اینکه واقعا چگونه عمل می کند را هرگز یاد نمی گیرند. بنابراین همیشه و در هنگام نیاز نمی توانند از آن استفاده کنند.

این دوره به شما کمک خواهد کرد آنچه را که نیاز دارید بیاموزید و اطلاعات بی فایده را دور بریزید. خیلی زود شما نسبت به بسیاری از ابزارها، تکنیک ها و مفاهیمی که از راز خودانضباطی رمزگشایی می کنند، آگاهی خواهید یافت و شگفت زده خواهید شد که این نظام چقدر راحت و سریع عمل می کند. جالب به نظر می رسد؟ پس بیایید تا شروع کنیم.

چگونه از این دوره استفاده کنم؟

ابتدا به بخش اطلاعات مقدماتی مراجعه کنید. این قسمت مملو از اطلاعاتی است که به شما کمک می کند تا به هماهنگی درونی برسید. قبل از شروع برنامه ی ده روزه باید مطمئن شوید که با همه ی موارد موجود در این بخش یعنی اطلاعات مقدماتی آشنا شده اید. بیشترین ناکامی های مربوط به عدم موفقیت برنامه مربوط به عدم وجود آمادگی روانشناختی است. فصل اطلاعات مقدماتی با این هدف طراحی شده است که آمادگی روانشناختی لازم برای کار با برنامه ی موجود در این کتاب را برای شما فراهم کند.

سپس برنامه ی ما برای افزایش آگاهی و ارتقای نگرش آغاز می شود. و پس از آن در بخش آخر وارد قسمت عملی می شوید. این برنامه حاصل سال ها تجربه و پژوهش است. از طریق کلاس ها، کارگاههای آموزشی و سمینارهای مختلف این نظام درمانی به افراد مختلف با روش های زندگی گوناگون آموزش داده شده است. این طرح کلی یک هدف مشخص دارد. هر تمرین، تکنیک و درس دنباله ی مباحث و موارد قبلی خود است و مطالب دارای پیوستگی هستند.

هشدار

برای شروع استفاده از این دوره جهت تغییر رفتار انجام  توصیه های زیر ضروری است:

این دوره را به یکباره و زودتر از موعد مقرر به اتمام نرسانید و هیچ کدام از درس ها را نادیده نگیرید.

اگر این برنامه را در چندروز متوالی کامل نکنید با نتایج مفید آن روبرو نخواهید شد.

سریع خواندن با اینکه ممکن است مزایایی داشته باشد اما در کل به جای برجانهادن اثرات مفید، فقط ذهن شما را در کوتاه مدت پر می کند.

با بی نظمی علیه خودتان عمل نکنید و با برنامه ی از پیش تعیین شده پیش بروید.

خود را برای برنامه دوره با یادگیری کامل بخش اطلاعات مقدماتی آماده کنید. سپس قسمت بعدی برنامه بر گذشته متمرکز می شود و شما به زودی با افزایش توانایی خودانضباطی روبرو می شوید. ما این اتفاق را بارها مشاهده کرده ایم. پس توجه داشته باشید:

  از دستورالعمل ها پیروی کنید

 تمرینات را به ترتیب انجام دهید.

توجه توجه !!

قبل از اینکه قدم دیگری بردارید با بزرگترین مانع خود در راه ارتقای خودانضباطی آشنا شوید: "آقای هاید"

توجه داشته باشید برای اینکه بتوانیم مثال های عملی بزنیم از اسم آقای هاید استفاده می کنیم.

آقای "هاید" مثالی عملی برای درک بهتر دوره

در ادامه  با آقای هاید بیشتر آشنا می شویم. تقریبا همه ی نظریه های روانشناختی بر این باور هستند که شخصیت ما حاصل تشکیل خودهای مختلف (Different Selves) است. بنابراین ما در وجود خود با جنبه های مختلف روبرو هستیم. علاوه براین مشکل هنگامی به وجود می آید که جنبه های مختلف ما در جهات مختلف حرکت می کنند. در واقع هنگامی که با تعارض درونی روبرو می شویم. بعضی اوقات یک جنبه ی وجودی ما می خواهد در یک فعالیت مفید و سازنده همچون کار کردن بر روی یک گزارش کاری، تمیز کردن خانه و یا تنظیم دفاتر حساب درگیر شود اما جنبه ی دیگرمان می خواهد تلویزیون تماشا کند، شکلات و کیک بخورد و یا هر کار دیگری را که مانع صرف وقت در یک فعالیت سازنده شود را انجام دهد. به عبارت دیگر قسمتی از وجود شما مانع رسیدن به خودانضباطی است.

در داستان کلاسیک رابرت لوئیز استیونسون، دکتر جکیل و آقای هاید با یک مثال ادبی از آنچه در اینجا نیاز داریم روبرو هستیم. داستان درباره ی یک پزشک خیرخواه است که از طریق یک آزمایش بر روی خود جنبه ی شیطانی اش را بیدار کرده و جنبه ی مثبت شخصیت خود را سرکوب می کند. ماجرا با تلاش هر کدام از این دو جنبه برای سرکوب دیگری ادامه پیدا می کند و در نهایت منجر به نابودی هر دو جنبه می شود. قسمتی از وجود شما که خواستار خودانضباطی است همان دکتر جکیل و قسمتی که تلاش می کند با آن بجنگد همان آقای هاید است. این نکته را در نظر داشته باشید : به این جنبه ی بد به عنوان یک دشمن نگاه نکنید. در عوض آقای هاید شخصیت خود را به عنوان جنبه ی خلاق، خواهان لذت و یا در واقع جنبه ی کودک خود در نظر بگیرید. نیازی نیست با این جنبه بجنگید بلکه باید از آن به عنوان یک شریک در ارتقای فعالیت خودانضباطی یا خودنظم دهی استفاده کنید.

توجه به عقاید "آقای هاید" چه کمکی به من می کند؟

این رویکرد جکیل/هاید یکی از مهم ترین مفاهیم برای درک تلاش های شما در جهت رشد خودانضباطی است. بارها و بارها شرکت کنندگان در دوره های برگزار شده تایید کرده اند که درک و به کارگیری این مفهوم ابزاری سودمند در موفقیت آنها برای خودانضباطی است. بنابراین شروع کار شما از زمانی است که درک کنید که آقای هاید شخصی شما چگونه عمل می کند.

اگر من یک حرکت سازماندهی شده و ساختاریافته به سمت اهداف مشخصی را شروع کنم:

در جریان زندگی معمول روزمره گم خواهم شد.

آزادی خود را از دست خواهم داد.

حس شادی و لذت را از دست می دهم.

در دریایی از مسئولیت ها غرق می شوم.

فشار طاقت فرسایی به من وارد می شود.

همه ی ما یک جنبه ی طغیانگر در شخصیت مان داریم که در مقابل هرگونه ساختار دهی مقاومت می کند. این جنبه ی سرکش از دوران کودکی در ما به وجود می آید. یکی از اولین کلماتی که کودک یاد می گیرد این است که بگوید: نه.

کودکی که در ما وجود داشت هنوز در درون ما زندگی می کند و هر کودکی با اِعمال قدرت می جنگد. آقای هاید، نامی که ما به کودک طغیانگر درون شما می دهیم با هر شکلی از اعمال قدرت حتی با اعمال قدرت خود شما نیز می جنگد. هاید به صورت ناخودآگاه می گوید: هیچ کس حتی و نه حتی خودم نمی تواند به من بگوید که باید چه کاری را انجام دهم.

شما به زودی یاد خواهید گرفت که هاید درونی تان چگونه می تواند تلاش های منجر به خودانضباطی شما را تخریب کند. همچنین یاد می گیرید که چگونه با اثرات منفی این خودتخریبی مقابله کنید. اما باید متوجه باشید که در هر قدمی که برمی دارید با مقاومت هاید درونی خود مواجه خواهید شد. در واقع چون درک صحیح شما از هاید بسیار مهم است، من در ابتدا به شما یاد خواهم داد که چگونه هاید می تواند تلاش های شما برای به کارگیری صحیح نظام ارائه شده در این دوره را از بین ببرد.

در سفر به سمت ارتقای خودانضباطی شما با موانع زیادی که از بیرون نشأت می گیرند مواجه خواهید شد اما بزرگترین مقابله ی شما از درون ناشی می شود. در واقع اساسا در تلاش به سمت ارتقای خودانضباطی، شما بزرگترین دشمن خود هستید.

یادآوری

قسمتی از درون شما نمی خواهد به خودانضباطی برسید.

همه ی ما یک هاید درونی داریم؛ این هاید در واقع جنبه ی طغیانگر، راحت طلب و غیرجاه طلب شخصیت ماست. این یک حالت طبیعی انسانی است. پس بگذارید هشدار دهم که به هاید وجودتان اجازه ندهید مانعی در راه تلاش های شما باشد.

به زودی خواهید فهمید که چقدر ضروری است که هاید درون شما از یک خرابکار مزاحم به یک دستیار مطمئن تبدیل شود. با انجام این کار شما نیروهای درونی خود برای ارتقای خودانضباطی را دوبرابر می کنید. و مهم تر از آن اینکه به جای تجربه ی مقابله با خودتان می توانید از خودانضباطی خود لذت ببرید.

همانطور که قبلا گفته شد ما قصد داریم با بخشی از وجود شما که نمی خواهد به خودانضباطی برسید یعنی «هاید» مواجه شوید. «هاید» نه تنها از ضعف ها، ترس و ناامنی های شما باخبر است بلکه حتی می داند چگونه از آن ها علیه شما استفاده کند. این شرور کوچک  منحرف در درون شما ممکن است هر روشی را برای جلوگیری شما از دنبال کردن مسیر این دوره به کار بگیرد. اما چرا؟

هاید می داند زمانی که شما به خودانضباطی برسید خودتان رئیس خود خواهید بود و این به معنی خاتمه ی سلطه او بر شما خواهد بود. شما دیگر برده ی او نخواهید بود و نمی تواند با ایجاد صفات خودمخرب مانع تبدیل تمایلات و ایده های شما به عمل و رسیدن به موفقیت باشد.

مطمئن باشید که هاید به صورت بچه گانه از همکاری با شما سرباز خواهد زد. بهترین راهبرد شما آشنا شدن با تاکتیک های هاید است. چون شما از اکثر آنچه که در سطح ناهشیار اتفاق می افتد بی خبر هستید. اما آشنایی با روش عملکرد هاید خیلی زود باعث می شود که او به جای مقابله کردن، با شما و در جهت اهدافتان همکاری نماید.

برنامه جلسه بعدمان چیست؟

در جلسه بعد پنج تکنیک مهم هاید برای مقابله و آسیب زدن به تلاش های شما را مورد نظر قرار می دهیم. اگرچه ممکن است همه ی این تکنیک ها اجزای مشترک زیادی داشته باشند، اما باید به هر کدام از آنها به صورت جداگانه دقت کنید زیرا با این کار کمتر مستعد لطمه دیدن از هر کدام از آنها خواهید بود.

لطفا سوالات و یا ابهاماتی که در رابطه با این جلسه و یا کل دوره دارید را در کامنت پرسیده تا به آن ها پاسخ دهیم.

اصطلاحات مهم این مقاله

جهت نمایش بیشتر اصطلاحات کلیک نمایید
لطفا امتیاز خود را برای این محتوا ثبت کنید
22 دی 1399 12:10

سلام وقت بخیر خیلی سپاسگزارم برای به ثمر رسیدن این دوره آموزشی فاصله مناسب خوندن و اجرای هرجلسه چه مدت هست؟ آیا خواندن 19جلسه در 19 روز متوالی روزی یک جلسه بهتر است، یا میتوان در مدت کوتاه تری جلسات رو خوند و اجرا کرد؟

مهدی کلهر
22 دی 1399 19:35

با سلام و وقت بخیر. شما می توانید جلسات را در 10 روز نیز به اتمام برسانید. اما بهتر است جلساتی که تمرین دارد را بیشتر تکرار نمایید. تکرار بشتر و به خاطر سپردن تمرین ها باعث می شود تا بتوانید خودانضباطی را بهتر و عملی تر در زندگی تان پیاده نمایید.