تست MBTI با تفسیر پیشرفته بصورت رایگان منتشر شد.

تست MBTI با تفسیر پیشرفته بصورت رایگان منتشر شد.

تست MBTI با تفسیر پیشرفته بصورت رایگان منتشر شد. تست MBTI با تفسیر پیشرفته بصورت رایگان منتشر شد.

دوره: انضباط شخصی برای موفقیت در 19 روز

جلسه 17

دوره: انضباط شخصی برای موفقیت در 19 روز

جلسه 17
دوره آموزشی
آمادگی برای رسیدن به موفقیت مدت مطالعه: 4 دقیقه
ای سنج 20 آبان 1399 مدت مطالعه: 4 دقیقه

آمادگی برای رسیدن به موفقیت

در جلسه قبل مرحله اول خودانضباطی را با هم یاد گرفتیم. در این جلسه وارد مرحله دوم خودانضباطی می شویم. این مرحله یعنی آمادگی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در ادامه اهداف این جلسه را با هم مرور می کنیم:


هدف جلسه: استفاده از مرحله آمادگی روزانه برای تغییر

انتظار از جلسه:   صرف زمان برای تمرین عملی آمادگی روزانه شش قدمی

پیش نیاز: قبل از شروع این جلسه باید ترس های اصلی و ابزارهای قدرت را بشناسیم.

شرایط سنی: نوجوانان و بزرگسالان

نوع جلسه: خودآموزی


اهداف و مواردی که در بالا نیاز است را باید در این جلسه به دست آورید. چنانچه متوجه بخش یا مطلب نمی شوید لطفا به صورت کامنت در انتهای این جلسه مطرح کنید. سعی کنید در شرایط آرامش و بدون دغدغه با تمرکز به مطالعه این مطالب بپردازید. در بخش زیر فهرست مطالب را برای شما آورده ایم:

مرحله () خودانضباطی:  آمادگی

به مرحله ی بسیار مهم آمادگی خوش آمدید. یک مدال آور المپیک وقتی از او سوال شد که چگونه توانسته به یک قهرمان تبدیل شود پاسخ داد که: «همه می خواهند پیروز شوند، اما همه خود را برای پیروزی آماده نمی کنند» . او همچنین ادامه داد که آمادگی شخص است که پیروزی را برای او به ارمغان می آورد. این مفهوم در ارتباط با خودانضباطی شما کاربرد دارد. موفقیت شما حاصل آمادگی است. در مسیر خواستن و تمایل تا رسیدن به هدف، شما همیشه نیاز دارید تا یک سری از قدم ها را بگذرانید. بنابراین وقتی تصمیم به سفر گرفتید، آمادگی یکی از وسایل ضروری شما خواهد بود.

آمادگی برای عمل چیست؟

آمادگی برای عمل به این معنی است که شما به یک طرح روزانه نیاز دارید. البته طرح شما باید شامل قدم هایی باشد که در زمان ها و تاریخ های معین به ثمر برسد. بدون تردید وقتی شما یادآورها یا نشانه های روزانه ای داشته باشید که نحوه ی عمل و زمان مناسب رفتار را تعیین می کنند در رسیدن به خودانضباطی موفق تر خواهید بود. علاوه بر این یادآورها زمانی بهتر عمل خواهند کرد که بر روی کاغذ نوشته شوند. در واقع همه ی چیزی که راجع به آن صحبت می کنیم این است که یک فهرست تهیه کنید و نکته ی مهم در اینجا این است که اگر فهرست شما بتواند هر تکلیفی را به قدم های کوچکتر تبدیل کند در خواهید یافت که قسمت اعظم مقاومت شما در مقابل آن تکلیف کاهش پیدا می کند.

یادآوری

هر طرح روزانه به این نیاز دارد که متشکل از یک طرح ساده و فهرست غیرپیچیده باشد. اگر یک طرح مدون نداشته باشید، هاید به صورت ناهشیار شما را متقاعد خواهد کرد که هدف شما غیرقابل دسترسی است. اما یک فهرست روزانه ی انجام کار به شما یادآوری خواهد کرد که هر موفقیت بزرگی حاصل جمع شدن موفقیت های کوچکتر است.

بنابراین فهرست کار روزانه ی شما باید متشکل از یک سری قدم های کوچک باشد. این عمل ساده تکالیف ترسناک و تهدید کننده را به قدم های مساعد و دوست داشتنی تبدیل می کند. ضمنا این تکنیک ساده به شما کمک خواهد کرد که پس از برخورد با یکی از موانع هاید دوباره به تلاشتان ادامه بدهید. همچنین جالب است که ده دقیقه تهیه ی فهرست کار روزانه باعث ایجاد وقت اضافه در طول روز خواهد شد. مجددا تکرار می کنم: تهیه ی یک فهرست کار روزانه زمینه ی دستیابی شما به اوقاتی را فراهم می کند که از آنها به هیچ وجه استفاده نمی کردید. از این وقت اضافه هر گونه که مایل هستید می توانید استفاده کنید. بنابراین چرا این کار را انجام ندهیم؟ در واقع این کار بهترین سرمایه گذاری برای تقویت خودانضباطی خواهد بود. اگرچه هاید در مقابل تهیه ی یک فهرست کار روزانه امتناع خواهد ورزید، اما اگر به او قول دهید که فهرست شما بسیار ساده و مختصر خواهد بود، خواهید دید که مقاومت شما در مقابل تهیه ی این فهرست بسیار کم خواهد شد. و به یاد داشته باشید که از ابزارها و تکنیک های خودانضباطی استفاده کنید تا هاید نتواند از پیشرفت شما جلوگیری کند.

تمرین روزانه شش قدمی آمادگی

هدف تمرین

این تمرین می تواند برای شما یک پیشرفت واقعی به وجود بیاورد. سادگی تمرین شش قدمی به منظور تسهیل رسیدن به هدف و خودانضباطی می باشد.

روش اجراء

مطمئنا شما می توانید از طرح های مختلفی استفاده کنید که بسیاری از آنها کامل تر و جامع تر از این طرح باشند اما طرح زیر طراحی شده تا آسان، سریع، و ساده باشد. در واقع مزیت اصلی آن در ساده بودن است. و چون زمان و قدرت ذهنی زیادی را نمی طلبد به احتمال بسیار آن را به صورت «روزانه» انجام خواهید داد.

به برگه های هدف خود نگاه کنید و یک هدف را انتخاب کنید. آیا می خواهید بیشتر از یک هدف را انتخاب کنید؟ اگر اهداف مشکل نباشند هیچ اشکالی ندارد. البته پس از مدتی متوجه خواهید شد که دنبال کردن همزمان چند هدف نیز چندان مشکل نیست. اما در حال حاضر بهتر است که با یک یا دو هدف شروع کنید.

یک تاریخ معین برای شروع عمل در نظر بگیرید.

یک فهرست کار روزانه نیز برای تاریخ مورد نظر بسازید. اهمیتی ندارد که چه هدفی را انتخاب می کنید، فقط باید در زمان شروع کاری باشد که بتوانید در رابطه با آن هدف انجام دهید. سپس در کنار هر اقدام عملی یک زمان تخمینی بنویسید که آن عمل را کامل خواهید کرد. فقط در مورد آن فکر نکنید، بلکه بنویسید.

در کنار هر اقدام عملی یک پاداش اختصاص دهید. این مورد کمک می کند تا تاثیر هاید را کاهش دهید. فکر نکنید بلکه فقط بنویسید. به یاد داشته باشید که برانگیزنده ترین پاداشها برای شما پاداش هایی هستند که می توانند خیلی زود یعنی درست پس از تکمیل هر قدم اجرا شوند. سعی کنید مقدار پاداش با عملی که انجام داده اید متناسب باشد. برخی از مردم از اختصاص پاداش برای هر عملی که در فهرست دارند برانگیخته می شوند. اگر دوست داشته باشید می توانید پس از تکمیل هر چند قدم کوچک یک پاداش بزرگ برای خود در نظر بگیرید. البته خیلی زود درخواهید یافت که چه کاری برای شما بهتر است. به یاد داشته باشید: هاید را تایید کنید تا به جای ایجاد مانع با شما همکاری کند. همچنین به خاطر داشته باشید که مقدار پاداش مهم نیست بلکه شما به این نیاز دارید که پس از تکمیل و انجام هر هدف خودتان را تایید کنید.

پس از تکمیل هر قدم به فهرست کار خود مراجعه کنید و مطابق با آن عمل نمایید.

در پایان هر روز پیشرفت خود را بررسی کنید. این یک قدم مهم در فرایند خودانضباطی است. اگر در یک تکلیف با مشکل مواجه شدید یعنی اینکه نیاز دارید تا به هاید و موانعی که ممکن است بر سر راه شما قرار داده باشد توجه نمایید. شاید هم فقط در خصوص زمان بندی اشتباه کرده باشید. برای شناخت بهتر این موارد از بررسی های روزانه استفاده کنید. پس از این شما باید فهرست انجام کار روزانه ی ساده و مختصر خود را ادامه دهید.

نکات مهم تمرین

 مرحله ی آمادگی نیاز به استفاده از تصویرسازی ذهنی، ویتامین های ذهنی و گفتگوی درونی دارد تا از نظر روانشناختی برای عمل آماده بشوید. از این ابزارها باید به صورت روزانه استفاده کنید. این ابزارهای ساده، دوست و همراه شما هستند. آنها به شما کمک می کنند تا در مسیر دلخواه خود پیش بروید و در واقع بخشی حیاتی از راهبرد خودانضباطی شما هستند.

برنامه جلسه بعدمان چیست؟

در این بخش آمادگی برای تغییر و رسیدن به هدف را با هم مرور کردیم. حتما تمرین شش قدمی را به صورت روزانه انجام دهید. در جلسه آینده وارد مرحله سوم خودانضباطی برای رسیدن به موفقیت خواهیم شد. مرحله عمل می تواند گام مهم دیگری برای تغییر باشد.

لطفا سوالات و یا ابهاماتی که در رابطه با این جلسه و یا کل دوره دارید را در کامنت پرسیده تا به آن ها پاسخ دهیم.

جهت نمایش بیشتر اصطلاحات کلیک نمایید
لطفا امتیاز خود را برای این محتوا ثبت کنید
انضباط شخصی برای موفقیت در 19 روز
مطالب مرتبط