تست تشخیص اوتیسم منتشر شد

تست تشخیص اوتیسم منتشر شد

پست وبلاگی
رزومه چیست؟ چگونه یک رزومه خوب بنویسیم؟ مدت مطالعه: 11 دقیقه
ای سنج 08 خرداد 1401 مدت مطالعه: 11 دقیقه

رزومه چیست؟ چگونه یک رزومه خوب بنویسیم؟

آیا برای شما مهم است که در شغل مورد نظر خود کار کنید؟ دوست دارید در شرکت ها و سازمان های مهم و بزرگ استخدام شوید؟ آیا می دانستید هرچقدر که مهارت و تخصص داشته باشید اما نتوانید مدیران استخدام را از توانایی ها خود آگاه کنید، احتمال استخدام شما کمتر و کمتر می شود؟

یک رزومه خوب، به تنهایی می تواند شما را به استخدام در شغل مورد نظرتان نزدیک کند؛ آیا می دانید چگونه باید یک رزومه خوب بنویسید؟ برای یافتن پاسخ سوالاتتان در مورد رزومه و رزومه نویسی در این مقاله همراه ما باشید. آنچه در ادامه خواهید خواند، بر اساس فهرست مطالب به شرح زیر است:

در صورت تمایل می توانید مقالات، 101 مهارت ضروری برای نوشتن رزومه کاری (در سال 2021)، ده مهارت مهم در رزومه نویسی، مهارت های نرم و سخت چیست؟ را در مجله ای سنج مطالعه کنید.
برای دسترسی آسان و سریع می توانید نام مقاله را در قسمت جستجو مجله وارد کنید. 

 

می دانید ارزشمند ترین کاغذی که می تواند در مرحله اول باعث موفقیت شما در حرفه مورد علاقتان شود، چیست؟ رزومه! رزومه نوشتن برای بسیاری از افرادی که در جستجوی شغل هستند، کمی سخت و دلهره آور است. مطمئن نبودن برای چگونه نوشتن اطلاعات در رزومه، ندانستن فرمت رزومه و حتی عدم اطلاعات کافی در مورد رزومه در ابتدا کمی کار را سخت می کند. اما اصلا نگران نباشید! تیم ای سنج در این مقاله هر آنچه که نیاز است در مورد رزومه بدانید را به شما خواهد گفت!

رزومه چیست؟

اول از هرچیز بیایید یک تعریفی از رزومه را با یکدیگر مرور کنیم؛ رزومه ( resume ) یا ( résumé) یک برگ کاغذ است که خلاصه ای از سوابق کاری شما، مهارت ها و تخصص و تحصیلات شما می باشد. رزومه  یک نگاه کامل به حرفه شما است که تمام جنبه های تحصیلات، کار و تجربه شما را بدون محدودیت پوشش می دهد.

بیشتر بدانید

رزومه یک تفاوت مهم با تاریخچه زندگی شخصی که به اصطلاح  به آن CV گفته می شود، دارد. CV خلاصه ای از تجربیات و مهارت‌ های شماست و معمولاً تنها 10 سال از سوابق کاری شما را پوشش می‌دهد. برخلاف CV، رزومه شامل یک یا دو صفحه از مهارت های حرفه ای شماست و برای هر شغلی که تمایل به استخدام در آن دارید باید اصلاح شود.

یک مدیر استخدام در حین جستجو برای استخدام فرد مورد نظر، به رزومه کاری  او توجه زیادی دارد. پس شما باید بتوانید در حدود یک یا دو صفحه، مشاغلی که بر عهده داشتید، شغلی که در حال حاضر دارید، تمام مسئولیت هایی که بر عهده گرفتید و مهارت هایی که قبلا یاد گرفته اید یا در حال یادگرفتن هستید و تمام ویژگی های حرفه خود را بنویسید.

یادتان باشد با وجود تمام وقتی که صرف نوشتن رزومه می کنید، مدیران استخدام ممکن است زمان کمی را، حتی چند ثانیه، صرف بررسی رزومه شما کنند.

درست است که این واقعیت تلخ است اما اگر بتوانید یک رزومه عالی بنویسید همچنان در همان چند ثانیه می توانید به استخدام در شغل مورد نظرتان نزدیک شوید.

داشتن پروفایل شخصی در لینکدین می تواند به شما در استخدام کمک کند اما هنوز برخی از مدیران استخدام درحالی که ممکن است به پروفایل لینکدین شما سر بزنند اما به دنبال بررسی رزومه شما هستند!

حتی اگر برای استخدام در شغلی نیاز به رزومه نداشته باشید، بالاخره در مقطعی از زندگی خود به رزومه نیاز پیدا خواهید کرد؛ پس رزومه به اصطلاح هیچ وقت قدیمی و از مد رفته نمی شود!

تاریخچه رزومه

تاریخچه رزومه یک تاریخچه پر پیچ و خم است؛ روند رزومه نویسی تقریبا از 500 سال پیش آغاز شد.

اولین رزومه شناخته شده در سال 1482 توسط لئوناردو داوینچی نوشته شده است. قضیه از این قرار بود که او در نامه ای کتبی فهرستی از شایستگی های خود را به دوک میلان ارسال کرد.
پس از او در اواخر دهه 1500، یک نقشه بردار انگیلسی که رالف آگاس نام داشت، در یک آگاهی در مورد مهارت ها، تخصص و پروژه هایی که انجام داده بود و سلبقه کار 40 ساله اش در زمینه نقشه برداری مواردی را نوشت.
به نظر می رسد آگاس اولین فردی بود که از رسانه ها برای انتشار رزومه استفاده کرد.

در نهایت بین دهه 1600 تا قرن 20 یک شکاف در مورد رزومه نویسی ایجاد شد و علت، ظهور انقلاب صنعتی و استفاده از ماشین آلات به جای نیروی کارگر بود و همین مسئله باعث رواج کمتر رزومه نویسی شد.

اما در اوایل قرن بیستم رزومه نویسی دوباره رایج شد؛ محبوبیت رزومه در دهه 1930 آغاز شد و تا سال 1950، داشتن یک پیش نیاز برای مصاحبه بود. رزومه‌ها در این مرحله نیز در قالب‌های مختلف، از دست‌نویس تا تایپی توسط متقاضیان کار ارائه می شدند.

در دهه 1980، افراد در رزومه های خود تصویری از تجربیات خود قرار دادند، درست مانند کاری که معمار ها انجام می دهند و تصویر پروژه های خود را ثبت می کنند. در دهه 1980، مایکروسافت و آی‌بی‌ام زمانی که رایانه‌های شخصی و مایکروسافت ورد به طور گسترده در دسترس عموم قرار گرفت، نوشتن رزومه را بسیار آسان‌تر کردند.
سپس در سال 1987 دستگاه های فکس به محبوب ترین راه برای ارسال رزومه تبدیل شدند.

رزومه شامل چه مواردی است؟

اگر دوست دارید یک رزومه خوب و کامل بنویسید، حتما باید موارد زیر را در رزومه خود ذکر کنید:

  • اطلاعات تماس
  • خلاصه حرفه ای
  • مهارت
  • تجربیات کاری
  • تحصیلات
  • سایر تجربیات

چرا به رزومه نیاز داریم؟

سوال خوبی است! شرکت ها و سازمان های مختلف برای استخدام کارمندان یک پروسه استخدام دارند. عموما مدیران استخدام ترجیح می دهند، افرادی را استخدام کنند که از مهارت بالا، دانش و تخصص برخوردارند و نهایت سازگاری و تناسب را با موقعیت شغلی دارند.
بسیاری از شرکت ها از روند مصاحبه حضوری در مراحل نهایی استفاده می کنند و ترجیح می دهند وقت خود را کمتر برای ملاقات با افرادی بگذارند که مهارت و توانایی مورد نیاز آن ها را ندارند.

بنابراین داشتن رزومه در وهله اول به مدیران استخدام کمک می کند که یک دید کلی از فرد داشته باشند و در صورتی که فرد با معیار های آن ها سازگاری و نزدیکی داشت، او را دعوت به مصاحبه کنند؛ در این صورت هم درصد خطا در انتخاب پایین می آید و هم در وقت صرفه جویی می شود.

اگر جویای کار هستید، داشتن یک رزومه خوب مهم است؛ فکر می کنم با مطالعه موارد فوق متوجه اهمیت داشتن رزومه شده باشید!

طول رزومه باید چقدر باشد؟

رزومه خوب تاثیر زیادی بر مدیر استخدام برای انتخاب کارمند مورد نظر می گذارد! یادتان باشد یک رزومه طولانی و پرحجم صرفا یک رزومه خوب نیست. رزومه خوب رزومه ای است که کامل و جامع اما مفید و مختصر باشد.
اگر یک کارمند تازه وارد با سابقه کم هستید، یک رزومه یک صفحه ای برای شما مناسب است، اگر سابقه کاری شما در سطح متوسط است و سابقه کاری شما بیشتر از شش یا هفت سال است، ممکن است یک رزومه دو صفحه ای داشته باشید. در نهایت رزومه فردی با سابقه و تجربه کاری بالا، احتمالا سه صفحه یا بیشتر خواهد بود.

یک بار دیگر تاکید مهم، از پراکنده گویی، ذکر موارد غیر مرتبط و طولانی نوشتن رزومه پرهیز کنید!

رزومه حرفه ای چه ویژگی هایی دارد؟

یک رزومه خوب و حرفه ای با کلمات درستی که توانایی ها و ویژگی های منحصر به فرد متقاضی را منعکس می کند، پر شده است.

همچنین اگر می خواهید یک رزومه حرفه ای خوب داشته باشید، باید اطلاعاتی که در رزومه می نویسید، مرتبط، مختصر و به روز باشد. یک رزومه خوب گویای مهارت ها و توانایی های شماست.

رزومه ای حرفه ای و خوب است که مدیر استخدام را در عرض چند ثانیه متقاعد کند که می تواند شما را در سازمان خودش استخدام کند. سعی کنید رزومه ای بنویسید که ظاهر حرفه ای داشته باشد و در اولین برداشت تاثیر مثبتی را روی مدیر استخدام ایجاد کند.
محتوای رزومه نباید تکراری باشد، رزومه نباید طولانی باشد و نباید از فونت نامناسب استفاده شود. فراموش نکنید گواهینامه ها و مدارک تحصیلی خود را در رزومه قید کنید؛ ذکر این موارد باعث حرفه ای تر شدن رزومه شما می شود.

اشتباهات رایج هنگام رزومه نویسی

رزومه شما اولین چیزی است که مدیر استخدام هنگام درخواست شغل از جانب شما می بیند و مسلما مهم ترین قسمت درخواست شغل توسط شما است!
یکی از مواردی که باعث می شود کارفرما رزومه شما را مرور نکند و در همان ابتدای کار رد کند، ناکارآمد، ضعیف بودن یا غیرحرفه ای بودن رزومه است.
اگر می خواهید یک رزومه خوب بنویسید، باید از اشتباهات رایج رزومه نویسی پرهیز کنید؛ این اشتباهات کدام اند؟

  • نداشتن صداقت در رزومه نویسی و ثبت تجربیات دروغین در رزومه
  • خطای نگارشی یا غلط املایی
  • ثبت اطلاعات تماس به صورت ناقص یا اشتباه
  • نوشتن یک رزومه چند صفحه ای و تکراری
  • لیست کردن تجارب و سوابق شغلی نامربوط به موقعیتی که برای آن درخواست داده اید.
  • عدم ذکر مثال های ملموس و عینی 
  • عدم استفاده از قالب های آماده رزومه یا عدم استفاده از سایت های رزومه ساز
  •  نوشتن مسئولیت ها به جای دستاوردها و موفقیت ها
  • نوشتن مهارت های معمول و پیش پا افتاده
  • متناسب نبودن رزومه با شغل درخواستی
  • انتخاب قالب اشتباه برای رزومه
  • به روز نبودن رزومه
  • استفاده از فونت نامناسب
  • آشفتگی و بی نظمی در رزومه
  • استفاده از آدرس ایمیل غیر حرفه ای
  • و...

رزومه کاری چیست؟

رزومه کاری یک برگ یا سند است که متقاضیان استخدام به منظور درخواست شغل آن را برای کارفرما ارسال می کنند و کارفرما با بررسی رزومه فرد را برای موقعیت شغلی انتخاب یا رد می کند.
رزومه کاری ماهیت متفاوتی نسبت به رزومه تحصیلی دارد.

رزومه کاری شامل چیست؟

یک رزومه کاری شامل بخش های  اطلاعات شخصی، تحصیلات و مهارت ها، تجربه های کاری، علاقه مندی ها، توانمندی ها، معرف فرد و بخشی تحت عنوان درباره من می باشد که در ادامه در مورد هر یک از این بخش ها توضیح می دهیم.

کاربرد رزومه چیست؟

باید به شما بگوییم مدیران استخدام به دنبال سه چیز مهم در رزومه شما هستند:

  • چه کارهایی انجام دادید؟
  •  چرا این کارها را انجام دادید؟
  •  نتیجه این کارها چه بوده است؟

اگر بتوانید به هر سه سوال در رزومه به درستی پاسخ دهید، در مسیر درستی قرار خواهید گرفت! یادتان باشد یک زبان واضح و قابل درک در رزومه بسیار مهم است!

حقیقت این است که بسیاری از رزومه ها که توسط متقاضیان نوشته می شود، خیلی دقیق نیستند و معنایی ندارد؛ این رزومه ها پر از اصطلاحات فنی و واژگان سخت هستند و موارد اضافی در آن بسیار دیده می شود.

اگر رزومه ای که می نویسید طولانی، بدون معنای خاص و فقط پر از کلمات اضافی باشد، باید بدانید که احتمال موفقیت خود را پایین می آورید.

یک مدیر استخدام می خواهد بداند که آیا کاندید یک موقعیت شغلی برای این موقعیت مناسب است یا نه! رزومه شما باید جواب این سوال را به صورت واضح تعیین کند، پس نکات اضافی را از رزومه خود حذف کنید.

کاربرد رزومه چیست

انواع رزومه

رزومه به یک نوع خاص محدود نمی شود؛ انواع مختلفی از رزومه وجود دارد:

کاری

شناخته شده ترین و مرسوم ترین نوع رزومه، رزومه کاری است؛ این رزومه از رزومه تحصیلی، کارآموزی تکمیل تر است. در این رزومه، سابقه کاری، مهارت ها، تسلط ها، دستاوردهای شغلی، مدارک تحصیلی، شرح حال شغلی فرد نوشته می شود. 

کاربردی

به رزومه ای که تاکید زیادی بر تجربیات داشته باشد، رزومه کاربردی گفته می شود. شما باید در یک رزومه کاربردی موارد زیر را به طور خلاصه یادداشت کنید:

  • مهارت ها
  • توانایی ها
  • سوابق حرفه ای
  •  تجربیات کاری به صورت برجسته
  • ارتباط موقعیت های شغلی قبلی با موقعیت شغلی جدید که برای آن درخواست داده اید.

رزومه کاربردی برای افرادی که می خواهند شغل و حرفه خودشان را عوض کنند و وارد شغل دیگری بشوند، عالی است.

زمانی

این نوع رزومه شناخته شده ترین نوع رزومه می باشد؛ تمرکز اصلی در این رزومه، بر سوابق کاری اخیر شماست. شما در این رزومه باید، موقعیت های شغلی خود را از گذشته تا به امروز به ترتیب از جدید به قدیم فهرست کنید.

در این رزومه باید نشان دهید که چگونه موقعیت های شغلی قدیمی به شغل جدید ارتباط پیدا می کند و چرا می خواهید در این شغل استخدام شوید و چقدر آمادگی برای آن دارید.

ترکیبی

بله درست حدس زدید! این رزومه ترکیبی از رزومه های کاربردی و زمانی است؛ شما باید یک خلاصه از حرفه هایی که در آن فعالیت داشته اید به همراه بخش مهارت ها در رزومه کاربردی و بخش تجربه کاری یک رزومه زمانی را ترکیب کنید.

اگر می خواهید از سایر استخدام کنندگان متمایز شوید و یک رزومه قدرتمند بنویسید می توانید از رزومه ترکیبی که بر مهارت ها و تجربیات شما تاکید دارد، استفاده کنید.
این نوع رزومه برای بسیاری از جویندگان کار مفید است.

هدفمند

در این رزومه فقط باید مهارت هایی که مرتبط با شغل درخواستی شماست، نوشته شود. این رزومه به مدیر استخدام برای انتخاب فرد درست کمک می کند.

غیر متعارف

نوع دیگری از رزومه غیر متعارف نام دارد؛ در این رزومه طرح های گرافیکی، نمودار، تصاویر مختلف به کار می رود. این رزومه می تواند کاغذی و به صورت چاپ شده یا در لینکدین همراه با تصاویر باشد. اگر می خواهید در شغل های مرتبط با هنر استخدام شوید، این رزومه خلاقانه می تواند برای شما مناسب باشد.

پروفایل

این رزومه برای افرادی که تجربیات شغلی زیادی ندارد، مناسب است. در این رزومه شما می توانید با چند جمله محدود سوابق کاری خود را عنوان کنید. تجربیات، مهارت ها، اهداف در این رزومه آورده می شود.

اینفوگرافی

این نوع رزومه هم تا حد زیادی خلاقانه است. رنگ، تصاویر، نمودار های متنی یا غیر متنی ویژگی اصلی این رزومه است. شما در یک رزومه عادی و معمولی سوابق و مهارت های خود را در قالب متنی می نویسید اما در یک رزومه اینفوگرافی، می توانید از هر عنصر دیگری به غیر از متن استفاده کنید و اطلاعاتتان را در رزومه بیاورید.

مینی یا کوتاه

همان طور که از اسم این رزومه مشخص است، این رزومه کوتاه است و برای نمایشگاه های کار و فرصت های شغلی مناسب است. اگر با افراد زیادی در ارتباط هستید و می خواهید رزومه خود را به دست مدیران برسانید، این رزومه برای شما مناسب است.

تحصیلی

این رزومه برای محققان و تحصیل کرده هایی که تمایل به همکاری با مراکز آموزشی و علمی را دارند، مناسب است. در این رزومه:

  •  سوابق تحصیلی 
  • سوابق استخدامی
  •  سوابق کاری
  •  سوابق تحقیقاتی
  •  سوابق تدریس در دانشگاه
  • سابقه انتشار مقالات
  • جوایز و دستاوردهای علمی
  • بورسیه های تحصیلی
  • سابقه کار در مراکز علمی
  •  و...

نوشته می شود. 

کارآموزی

این رزومه برای دانشجویان جویای کار مناسب است. در این رزومه، مهارت ها، دستاوردها، سوابق کاری دانشجو نوشته می شود. همچنین، 

  •  تحصیلات
  • سابقه کارآموزی
  •  سابقه کاری
  •  مهارت ها
  • موفقیت ها
  •  دستاوردهای دانشگاهی
  •  کارهای پاره وقت و نیمه وقت

در این رزومه نوشته می شوند. 

انواع رزومه

بیشتر بدانید

شما می توانید انواع مهارت های نرم و سخت، مهارت های فنی، مهارت های ارتباطی، مهارت های رهبری، مهارت های سازمانی و مهارت های قابل انتقال را در رزومه خود بنویسید.

هدف رزومه چیست؟

حالا که می دانید رزومه چیست، انواع رزومه را شناختید وقت آن رسیده است که هدف از نوشتن رزومه را بدانید. بیشتر مردم فکر می کنند هدف از نوشتن رزومه پیدا کردن شغل مورد علاقه و استخدام در این شغل است که این تفکر درست است.

همان طور که قبلا گفتیم، رزومه سندی است که به شما امکان می دهد دستاوردها، مهارت ها و تجربه منحصر به فرد خود را مستقیماً به کارفرما یا استخدام کننده ارائه دهید. مهم نیست که چقدر مهارت دارید یا دوست دارید در شغلی کار کنید، اگر رزومه خوبی ننویسید، نمی توانید مدیر استخدام را متقاعد کنید تا شما را در سازمانش استخدام کند.پس تمام تلاش خود را برای نوشتن یک رزومه بدون غلط و برجسته انجام دهید. 

چگونه رزومه بنویسیم؟

چگونه باید رزومه خود را با یک ساختار درست بنویسیم؟ یادتان باشد که هیچ دو رزومه ای شبیه هم نیستند و نباید این طور باشد! اما به طور کلی هر رزومه ای باید دارای بخش های زیر باشد:

 عنوان و اطلاعات تماس

در قسمت بالای رزومه باید مکانی را برای نوشتن نام خود انتخاب کنید. همچنین اطلاعاتی که برای برقراری تماس با شما لازم است باید نزدیک نام و نام خانوادگی شما نوشته شود.

نوشتن این موارد به مدیر استخدام کمک می کند که به راحتی هر اطلاعاتی که مربوط به شماست را پیدا کند و به راحتی با شما ارتباط برقرار کند.
اطلاعات مرتبط با تماس شامل موارد زیر می شود:

  •  شماره تلفن
  •  آدرس ایمیل شخصی 
  • آدرس برخی پروفایل های شبکه های اجتماعی مانند لینکدین
  •  آدرس وب سایت شخصی
  •  وضعیت تاهل
  • و...

یادتان باشد برخی مواقع ممکن است بخواهید اطلاعات تماس را در پاورقی یادداشت کنید که در این صورت اگر رزومه شما توسط نرم افزار بررسی شود، ممکن است این بخش نادیده گرفته شود.

 خلاصه حرفه ای

این بخش به طور خلاصه توضیح می دهد که شما چه کسی هستید، چه کارهایی انجام داده اید و چرا باید برای این موقعیت شغلی انتخاب شوید. یادتان باشد در این بخش نباید در مورد انتظارات و آنچه از شغلتان می خواهید بنویسید. خلاصه سوابق حرفه ای یک قسمت متختصر است که از یک تا سه جمله تشکیل می شود اما به عنوان بخش برجسته رزومه در نظر گرفته می شود.
یک خلاصه نویسی حرفه ای می تواند در رزومه شما وجود داشته یا نداشته باشد؛ اما اگر در رزومه وجود داشته باشد می تواند مدیران استخدام را به استخدام شما ترغیب کند.

 مهارت ها

یک مدیر استخدام به دنبال استخدام فردی با سوابق حرفه ای است! شما باید مهارت های خود را به وضوح در رزومه لیست کنید تا مدیر استخدام بتواند آن را به راحتی پیدا کند.

اگر مدیر استخدام بداند شما مهارت های لازم برای استخدام در شغل مورد نظر را دارید، راحت تر در مورد استخدام شما تصمیم گیری می کند. اگر به زبان های خارجی دیگر تسلط دارید، این زبان ها را در رزومه خود بنویسید.

 تجربیات کاری

شما باید سوابق و تجربیات کاری خود را در قالب درست شرح دهید؛ موارد زیر را باید در این بخش بنویسید:

  •  نام شرکت و سازمان هایی که در آن کار کرده اید.
  • مکان شرکت ها و سازمان هایی که در آن کار کرده اید.
  • تاریخ استخدام در شرکت های مختلف.
  • نقش ها و جایگاه شغلی که در اختیار داشتید.
  • دستاورد هایی که در هر شغل به دست آورده اید.

یادتان باشد که این بخش برای استخدام در شغل مورد نظرتان بسیار مهم است. هر مدیر استخدامی به دنبال کسب اطلاعات در مورد تجربیات شغلی شما است. مطمئن شوید که بخش تجربیات کاری را دقیق و برجسته بنویسید.

 تحصیلات

خوب تحصیلات هم نقش مهمی در استخدام دارد چرا که بسیاری از مشاغل به تحصیلات خاصی نیاز دارند. پس مدارک تحصیلی خود را در رزومه بنویسید. اما یک نکته مهم، این بخش نباید فضای زیادی را در بر بگیرد. مدارک دانشگاهی و تاریخ ورود به دانشگاه را در این بخش بنویسید.

 دیگر تجربیات

این بخش اختیاری است! اما اگر این بخش را در رزومه بیاورید، رزومه خود را ارزشمند تر می کنید. دیگر تجربیات بخش نهایی هر رزومه است و این امکان را فراهم می کند تا تجربیات، دستاوردها، جوایز، کارهای داوطلبانه موفقیت آمیز را در رزومه بنویسید.
این بخش نباید طولانی باشد و نباید مهارت ها یا تجربیات کاری شما را پوشش دهد. در واقع این بخش تصویری واضح از ویژگی های شخصیتی شما ارائه می دهد.

 نام معرف

این قسمت تنها در صورتی باید پر شود که شما یک معرف برای شغل مورد نظر خود داشته باشید. معرف شما می تواند همکار شما یا استاد دانشگاه یا دوست شما باشد.

چگونه رزومه بنویسیم؟

نکات مهم رزومه نویسی

اگر دوست دارید رزومه ای بنویسید که ضعیف نباشد و در همان نگاه اول توسط مدیران استخدام حذف نشود، باید به برخی نکات مهم در مورد آن توجه داشته باشید. در ادامه قرار است به بررسی برخی از مهم ترین نکاتی که باعث می شود یک رزومه قوی بنویسید، می پردازیم:

 یک قالب بندی صحیح برای رزومه خود انتخاب کنید

اگر رزومه خوبی داشته باشید اما قالب بندی آن درست نباشد و مطالب به صورت پراکنده نوشته شده باشد، احتمالا در همان نگاه اولیه رزومه شما رد خواهد شد. همچنین اگر رزومه بیش از دو صفحه باشد، احتمال خوانده شدن آن پایین است.

حالا باید چه کار کنید؟

  •  از یک قالب منطقی با حاشیه عریض با عناوین واضح و دست خط تمیز استفاده کنید.
  • در مکان درست و به صورت انتخابی از حروف برجسته و مورب استفاده کنید تا چشم خواننده خسته نشود و به سمت مطالب اصلی هدایت شود. 
  • از نقطه یا خط تیره برای نکات مهم و دستاورد های خود استفاده کنید.

 دستاوردهای خود را در کنار شرح شغلی بنویسید

آیا می دانستید، مدیران استخدام، به ویژه در زمینه های فنی مانند مهندسی، به دنبال متقاضیانی هستند که می توانند به آن ها در جهت حل مشکل یا برآورده ساختن نیازهای شرکت کمک کنند؟ در نتیجه، اگر از دستاوردها و کارهایی که در موقعیت های مشابه انجام داده اید یا مشکلاتی که حل کرده اید، ننویسید، راه حلی برای مشکلات آن ها نخواهید بود.

حالا باید چه کار کنید؟

  •  روی کاری که در شغلتان انجام دادید تمرکز کنید، نه اینکه شغل قبلیتان چه بوده است. 
  • ابتدا در خط اول یک یا دو شرح شغلی را وارد کنید، سپس دستاوردهای خود را فهرست کنید. 
  • برای نوشتن هر شرح شغلی از خودتان در مورد فایده کاری که انجام داده اید، بپرسید.
  •  دستاوردها باید مختص شما باشد، نه فقط فهرستی از کارهایی که شخص دیگری انجام داده است.

 دستاوردهای خود را کمی کنید

یک سوال؛ رایج ترین اشتباه در رزومه نویسی چیست؟ جواب: توضیح بیش از حد در مورد شغل و استفاده از اصطلاحات فنی و صنعتی  و... یادتان باشد رزومه بیوگرافی شما نیست بلکه برگه ای است که باید باعث موفقیت حرفه ای شما شود.

  •  دستاوردهای خاص و برجسته که تصویر خوبی از شما برای استخدام نشان می دهد را وارد رزومه کنید.
  •  با کمی کردن دستاوردهای خود و با به کار بردن درصد، سود، مقدار اطمینان مدیر استخدام را به خود جلب کنید.
  •  از سوال اگر این کار را انجام نداده بودم، چه اتفاقی رخ می داد، برای تعیین کمی دستاورد های خود تلاش کنید.

 رزومه خود را خیلی عجیب و غریب طراحی نکنید

به عنوان مثال اگر بخواهید در رشته های صنعتی از یک رزومه با طراحی متمایز استفاده کنید، احتمالا خیلی سریع رزومه شما کنار می رود.

پس:

  •  محافظه کار باشید.
  •  دستاوردهای شما، نوشتار بدون خطا، نگارش گرامری صحیح، تمیز نوشتن، تایپ واضح باعث تاثیر گذاری رزومه می شود.
نکته

یادتان باشد که رزومه شما بعد از نوشته شدن، نیاز به اصلاح و ویراستاری دارد؛ برای اصلاح رزومه بهتر است 24 ساعت بعد دوباره رزومه را بخوانید و ایرادات آن را برطرف کنید. همچنین از یک دوست یا اعضای خانواده درخواست کنید، رزومه شما را مطالعه کند تا در صورت وجود مشکل،دیگر ایرادات آن را اصلاح کنید.

رزومه فارسی یا انگلیسی کدام بهتر است؟

این سوال دغدغه ذهنی افرادی است که به دنبال شغل هستند و می خواهند رزومه بنویسند. در پاسخ باید بگوییم رزومه فارسی یا انگلیسی نسبت به یکدیگر برتری خاصی ندارند.
به هنگام انتخاب زبان رزومه باید ببینید شرکت یا سازمانی که می خواهید برایش رزومه بفرستید، به چه نوع رزومه ای نیاز دارد؛ اگر شرکت بین المللی بود و خارج از کشور بود، باید زبان رزومه شما انگلیسی باشد.
اگر در نوشتن رزومه انگلیسی مشکل دارید، می توانید از افرادی که به این زبان آشنایی دارند کمک بگیرید یا به سایت های ساخت رزومه مراجعه کنید.

فایل خام رزومه کاری فارسی و انگلیسی

اگر به دنبال یک فایل خام برای نوشتن رزومه کاری هستید، می توانید از فایل های زیر استفاده کنید:

 جمع بندی ای سنج

در این مقاله در مورد رزومه و نحوه نوشتن یک رزومه خوب صحبت کردیم. اگر قرار باشد در شغل مورد نظرمان استخدام شویم باید در ابتدا نوشتن یک رزومه خوب را بلد باشیم. یک رزومه خوب می تواند شما را یک قدم به موقعیت شغلی دلخواهتان نزدیک تر کند و احتمال استخدام در شغل مورد نظر را بالا ببرید.

 آیا نحوه نگارش یک رزومه خوب را می دانید؟ چه تجربیاتی از نوشتن رزومه کاری دارید؟ لطفا نظرات، دیدگاه ها و تجربیات ارزشمندتان را با ما در میان بگذارید.

تعدیل نیرو چیست | تفاوت تعدیل با اخراج و ضررهای آن برای سازمان
سلامت سازمانی چیست | آیا سازمان سالمی دارید؟
پورتفولیو چیست | نحوه ساخت آن
0 تا 100 موفقیت در مصاحبه شغلی
سوالات پر تکرار در مصاحبه شغلی
شتابدهنده چیست و چگونه به رشد استارتاپ‌ها کمک می‌کند؟
ساختار سازمانی چیست | نحوه طراحی آن
وجدان کاری چیست | نحوه تقویت آن
سواد چیست | بررسی انواع آن
بررسی 0 تا 100 مشاوره شغلی | مزایای آن

اصطلاحات مهم این مقاله

جهت نمایش بیشتر اصطلاحات کلیک نمایید

سوالات متداول

  • رزومه چیست؟

    • رزومه یک برگ کاغذ است که خلاصه ای از سوابق کاری شما، مهارت ها و تخصص و تحصیلات شما می باشد. رزومه  یک نگاه کامل به حرفه شما است که تمام جنبه های تحصیلات، کار و تجربه شما را بدون محدودیت پوشش می دهد.
  • رزومه شامل چه مواردی می شود؟

    • رزومه شامل بخش مشخصات، مهارت ها، تجربیات، خلاصهه حرفه ای، سطح نحصیلات و سایر تجربیات می شود.
  • انواع رزومه چیست؟

    • کاری، تحصیلی، اینفوگرافی و غیر متعارف و...
  • cv چیست؟

    • CV خلاصه ای از تجربیات و مهارت‌ های شماست و معمولاً تنها 10 سال از سوابق کاری شما را پوشش می‌دهد.
لطفا امتیاز خود را برای این محتوا ثبت کنید

29 تیر 1401 00:13

کاشی برامون رزومه می نوشتین

27 تیر 1401 18:18

رزومه رو بی خیال. برو چند تا جک و چیستان بخون حال دلت خوب شه

24 تیر 1401 05:37

اخه تو این دوره رمونه هم رزومه میشه نون و آّب؟؟؟

19 تیر 1401 03:58

این‌ روزها برای شروع اولیه کار هم ازت رزومه میخوان خیلی خنده داره البته بیشتر تلخه

15 تیر 1401 20:42

منمون خوب بود

11 تیر 1401 00:40

بدککک نبووووووووووووود

09 تیر 1401 15:38

👍🏻👍🏻🌺🌺

05 تیر 1401 14:55

یکی از سایت هایی هستید که حال ادم خوب میشه با خوندن مطالب تون. البته منظورم فقط این مقاله نیست. کلا نمیدونم چرا حس خوبی بهتون دارم مرسی که هستین

04 تیر 1401 22:47

خدا خیرتون بده. استفاده کردم

29 خرداد 1401 23:28

داغمو تازه کرد... هیچ رزومه ای ندارممم

29 خرداد 1401 15:56

متشکرم

27 خرداد 1401 22:35

آفسوس که رزومه ندارم

25 خرداد 1401 14:49

نوشتنی رزومه حتی با کمترین حجم به آدم اعتماد به نفس میده

24 خرداد 1401 02:29

خوندن این مقاله باعث شد باللاخره بعد از مدت ها روزمه ام رو بنویسم. گرچه رزومه خاصی هم ندارهم ولی انگیزه خوبی بهم دادی. ممنون آی سنج عزیز

19 خرداد 1401 18:57

خوب بود