تست شخصیت شناسی MBTI ⚡ رایگان

تست شخصیت شناسی MBTI ⚡ رایگان

تست شخصیت شناسی MBTI ⚡ رایگان تست شخصیت شناسی MBTI ⚡ رایگان
پست وبلاگی
آیا شما هم نمی توانید در مسیر اهدافتان بمانید؟ مدت مطالعه: 3 دقیقه
تارا علی احمدی 27 اردیبهشت 1399 مدت مطالعه: 3 دقیقه

آیا شما هم نمی توانید در مسیر اهدافتان بمانید؟

آیا شما هم وقتی آتشفشانی از انگیزه هستید به سمت هدف خود می دوید و بعد از گذشت مدت کوتاهی حس می کنید که از مسیر آن خارج شده اید؟ براستی چرا این اتفاق برای ما می افتد و برای حل آن چه باید کرد؟ هدف گذاری در زندگی تا چه حد می تواند موثر واقع شود؟

تغییر از مسیر “باید” به مسیر “انتخاب”

حتما شما هم در بررسی هدف های خود گاهی به “باید ها”ی زیادی بر خورده اید. این باید ها چه احساسی به شما می دهند؟ قطعاً خیلی خوشایند نخواهند بود؛ اما در هر حال این ها اهدافی هستند که ما موظف هستیم تا آن ها را به سرانجام برسانیم.
برای شروع هدف گذاری اولین راهکاری که اینجا رو به روی شما قرار می دهیم این است که از وظایف خود “انتخاب” بسازید؛ انتخابی که بر مبنای سلیقه، نیاز و یا دلیلی محکم باشد.
می توانید برای شروع، از خود سوال کنید که اگر من این کار را نکنم چه می شود؟ با پاسخ به این سوال شما می توانید دلایل شخصی خودتان را برای به ثمر رساندن این هدف بررسی کنید. برای مثال، یک هدف کوچک مانند تمیز کردن اتاق را در نظر بگیرید. “چرا من باید این اتاق را تمیز کنم؟”
شاید به این دلیل که نامرتب بودن شما را کلافه می کند؛ یا در بین این شلوغی وسیله هایتان را پیدا نمی کنید و یا هر دلیل دیگری می تواند باشد. در ذهن خود وضعیت دلخواه را تصویر سازی کنید. پس در خیال خود اتاق را در وضعیت تمیزی که مد نظرتان است ببینید، چه حسی دارید؟ تلاش کنید تا این احساس را به هدف مورد نظرتان پیوند دهید. به این معنا که سعی کنید همیشه برای تصور انجام آن کار و ، احساسی که از اتمام آن نسیبتان می شود را نیز به یاد بیاورید. حالا برای دستیابی به بهترین نتیجه می توانید آن را مدام با خود تمرین کنید تا از یادتان نرود، این را نیز در نظر داشته باشید تا در هنگام تصویر سازی ، عواطف و احساسات خود را تمام و کمال دریابید. این کار به مرور زمان با تاثیر بر ناخودآگاه شما به تغییر در رفتارتان منجر می شود.

زحمت و لذت در مسیر هدف

برای راهکار بعدی توجه شما را به دو محرک ابتدایی انسانی جلب می کنم: “لذت و زحمت”. بین این دو مولفه، فکر می کنید کدام یک بر ما تاثیر بیشتری دارد؟ پاسخ صحیح زحمت است؛ “زحمت” بیشتر از “لذت” ما را به سمت انجام دادن یا ندادن کار ها سوق می دهد. از طرف دیگر در مسیر رسیدن به هدف دو نوع عملکرد پیش رو داریم: “انجام شدن” و “انجام نشدن”.

هدف

هدف

 

با در نظر داشتن مطالب بالا، حال وقت آن است تا برای خود یک ماتریس طراحی کنید.
زحمت لذت
انجام شدن
انجام نشدن

اگر به مولفه ی زمان در این ماتریس دقت کنید شاید دلیل واقعی قرار نگرفتن شما در مسیر اهدافتان را نشان دهد.
زحمت لذت
حالا بعدا انجام شدن
بعدا حالا انجام نشدن

برای روشن کردن مطلب بالا مثالی می زنیم. فرض کنید هدف شما ترک کردن سیگار است. این کار سختی زیادی همراه دارد و دقیقا همین باعث می شود که شما گاهی از مسیر خود خارج شوید. چون با توجه به ماتریس بالا، زحمت “انجام دادن آن” هم اکنون برای ما ظاهر می شود. وقتی به زحمت زیادی که ترک سیگار برای ما دارد فکر می کنیم گاهی از تعیین هدف خود پشیمان می شویم و لذت را در “انجام ندادن” می یابیم. درست است، تغییر نکردن حالا برای ما ساده و بی زحمت و لذت بخش است اما درد و زحمت تغییر نکردنمان را در آینده متحمل خواهیم شد. ضرری که سیگار کشیدن به بدن ما می زند در آینده آشکار شده و ما را از پا می اندازد. ولی اگر سختی ها و زحمات را به جان بپذیریم و آن ها را پشت سر بگذاریم در آینده شاهد لذت ها و ثمرات این تغییر در خود خواهیم بود.

قدم های اول خیلی سخت هستند!

قدم های اول برای ایجاد تغییر یا پا گذاشتن در مسیر رسیدن به هدف همیشه سخت هستند، و گاهی نمی توانیم استقامت مورد نیاز را در خود حفظ کنیم. به عنوان راهکار سوم برای گذشتن از این مرحله خرد کردن هدف به کوچک ترین زیر مقیاس آن پیشنهاد می شود. می توانید هدف مورد نظرتان را به اهداف کوچکتر یا ساده تر تجزیه کنید تا در میانه ی راه برای خود موفقیت بسازید؛ رسیدن به این موفقیت های کوچک، در میانه راه، برای شما حکم ایستگاه هایی را دارند که می توانید در آن ها تجدید قوا کنید. مثلا اگر می خواهید یک کتاب ۱۰۰ صفحه ای را بخوانید، آن را به صفحات، پاراگراف ها و یا حتی جملات خرد کنید.

هدف

به خود جایزه دهید و خود را تنبیه کنید!

برای اینکه خود را تشویق کنید تا در مسیر رسیدن به هدف استوار بمانید لازم است برای خود پاداش ها یا تنبیه هایی در نظر داشته باشید؛ مثلا برای خواندن کتابی ۱۰۰ صفحه ای، برای خود تعیین کنید که بعد از خواندن ۳ صفحه تا نیم ساعت دیگر، می توانید یک شکلات بخورید!
با این کار شما در هر زیر مرحله از هدف تان، حس رسیدن و پیروزی را تجربه و از احساس درجا زدن و خستگی خود جلوگیری می کنید. اگر همین روند را ادامه دهید با سهولت بیشتری در مسیر هدف خود باقی خواهید ماند.

جهت نمایش بیشتر اصطلاحات کلیک نمایید
لطفا امتیاز خود را برای این محتوا ثبت کنید