تست تشخیص اوتیسم منتشر شد

تست تشخیص اوتیسم منتشر شد

پست وبلاگی
ده مهارت مهم در رزومه نویسی مدت مطالعه: 8 دقیقه
ای سنج 25 آذر 1400 مدت مطالعه: 8 دقیقه

ده مهارت مهم در رزومه نویسی

کارفرما با خواندن بخش مهارت و توانایی ها در رزومه، میزان استحقاق شما برای استخدام در شغلی که برایش رزومه پر کردید را می سنجد. در حقیقت کارفرمایان، توجه ویژه ای به بخش مهارت های رزومه دارند چرا که با ارزیابی این بخش، می توانند رزومه شما را حذف یا به مرحله بعدی استخدام بفرستند.

در این مقاله قرار است، ده مهارت برتری که باید در رزومه بنوسید و نحوه ارتقا این مهارت ها را بررسی کنیم. آنچه در ادامه خواهید خواند، بر اساس فهرست مطالب به شرح زیر است:

مهارت های مهم مورد نیاز برای رزومه نویسی

ده مهارتی که باید در رزومه بنویسید، عبارت اند از:

  •  گوش دادن فعال
  •  توانایی برقراری ارتباط
  •  مهارت های کامپیوتری
  •  ارائه خدمات به مشتری 
  • مهارت های بین فردی
  •  توانایی رهبری
  •  مهارت های مدیریتی
  •  حل مسئله
  •  مدیریت زمان
  •  مهارت های قابل انتقال

ویژگی های قالب رزومه مناسب چیست؟

یک رزومه خوب باید بر اساس قالب مناسب نوشته شده باشد و بخش های مختلف آن از یکدیگر مجزا باشد. شما برای استخدام در شرکت مورد نظرتان باید یک رزومه خوب بنویسید که منعکس کننده مهارت ها و توانایی هایتان باشد و مدیر استخدام را تحت تاثیر قرار دهد.

ویژگی های قالب رزومه مناسب شامل موارد زیر است:

  • رزومه شما باید ساده باشد؛ الگوی رزومه شما باید واضح باشد و باید مستقیماً تمام مهارت ها، مدارک تحصیلی و مدارک شغلی ضروری شما را به ترتیب زمانی شامل شود، نباید با جزئیات غیر ضروری یا نامربوط در مورد شما پر شود.
  • رزومه شما باید معتبر باشد و به عبارتی جعلی نباشد؛ هرچه در رزومه می نویسید باید واقعی باشد.
  • رزومه باید شخصیت و هویت شما را به خوبی نشان دهد و برای مدیر استخدام جذابیت داشته باشد.
  • رزومه باید کوتاه و ساده باشد؛ از ذکر چیزهای بی اهمیت در رزومه بپرهیزید چرا که این مورد فقط باعث می شود رزومه شما شلوغ به نظر برسد.
  • رزومه باید خوانا باشد و با یک مرور سریع جزئیات مهم از آن برداشت شود.
  • از خط کشی در رزومه اجتناب کنید؛ استفاده از حروف برجسته و کج به شدت توصیه می شود، اما استفاده از قالب زیرخط را به حداقل برسانید.
  • دستاورها، مدارک تحصیلی، تجربیات خود را در رزومه قید کنید.

نوع و میزان مهارت یعنی چه؟

مهارت اصطلاحی است که دانش، شایستگی ها و توانایی های یک فرد را برای انجام وظایف مختلف در عمل در بر می گیرد. مهارت ها از طریق تجربیات زندگی و کار ایجاد می شوند و همچنین می توان آن ها را از طریق مطالعه آموخت.

به طور کلی، مهارت اشاره به توانایی انجام یک کار در کوتاه ترین زمان ممکن با کیفیت بالا و خطای کم  دارد. مثلا فردی که در آشپزی مهارت دارد، می تواند در مدت زمان کوتاه یک غذای خوشمزه آماده کند. لازم است بدانید مهارت را نمی توان به امور خاصی محدود دانست و سنجش و ارزیابی آن کار چندان ساده ای نیست.

انواع مختلفی از مهارت ها وجود دارد؛ مثلا مهارت های نرم، مهارت های سخت و...

مهارت های تکمیلی چیست؟

در رزومه بخشی به نام مهارت های تکمیلی وجود دارد که نوشتن آن اختیاری است اما به افراد متقاضی پیشنهاد می شود این بخش را حتما پر کنند. مهارت های تکمیلی به مهارت های تکمیل کننده ای گفته می شود که در اثر تجربه به دست آمده است و نقطه قوت شما محسوب می شود.

چرا باید مهارت های ارتباطی را در رزومه خود بگنجانید؟

توانایی برقراری ارتباط با دیگران یک مهارت است و جز مهارت های نرم تلقی می شود؛ اگر کارفرما بداند شما توانایی بالایی در مهارت های ارتباطی همچون، صحبت کردن، نوشتن یا گوش دادن دارید، احتمال بیشتری دارد که شما را در سازمان استخدام کند چرا که کارمندان دارای مهارت ارتباطی بالا، توانایی بالایی در کار گروهی، تبلیغات، فروش، برقراری ارتباط با دیگران دارند.

مهارت های نرم در مقابل مهارت های سخت

کارفرمایان به دنبال استخدام کارمندانی هستند که هم مهارت های نرم و هم مهارت های سخت را بلد باشند. مهارت های سخت، توانایی های شغلی خاص یا توانایی در صنعت خاص می باشد.

مهارت های سخت، مهارت هایی هستند که شما در مدرسه، دانشگاه، کارگاه های آموزشی، کلاس های مختلف یا در محل کار، یاد می گیرید. برخی از مهارت های سخت شامل موارد زیر است:

  • نرم افزار
  •  زبان های خارجی
  •  بهره برداری از تجهیزات یا ماشین آلات خاص

 از جانب دیگر، مهارت های نرم آن دسته از مهارت هایی هستند که، در هر شغلی قابل استفاده می باشند. به مهارت های نرم، مهارت های اجتماعی یا مهارت های مردمی هم گفته می شود. برخی از این مهارت ها، شامل موارد زیر است:

  •  برقراری ارتباط
  •  خدمات مشتری
  •  حل مسئله
  •  مدیریت زمان 
  • توانایی رهبری
بیشتر بدانید

مهارت های سخت از طریق آموزش قابل یادگیری هستند اما یادگیری مهارت های نرم کمی سخت تر است چون این مهارت ها شامل ویژگی های شخصیتی می باشد و به همین دلیل مهارت های نرم مورد توجه کارفرمایان قرار می گیرد.

در اکثر اوقات، مهارت های نرم منجر به ارتقای مهارت های سخت می شوند. به عنوان فردی که در جستجوی کار است، مهم است که بتوانید مهارت های سخت و نرم خود را طوری در رزومه بنویسید که توجه کارفرما به رزومه شما جلب شود.

نکته مهمی که در این رابطه وجود دارد، چگونگی نوشتن مهارت ها در رزومه و برقراری پیوند صحیح میان مهارت هایی که دارید و مهارت هایی که برای استخدام لازم است، می باشد.

چه مطالبی را در بخش مهارت ها بنویسیم؟

همان طور که از نام این بخش مشخص است، این بخش باید با نوشتن مهارت ها و توانایی های شما پر شود. مهارت های نرم و سخت خود را می توانید در این قسمت بنویسید. توجه داشته باشید، مهارت هایی که در رزومه می نویسید باید با شغلی که برای آن رزومه پر کرده اید، منطبق و نزدیک باشد.

دسته بندی مهارت خاص در هر صنعت

مهارت های خاص در هر صنعت، شامل موارد زیر می شود:

  • اداری
  • حسابداری
  • صندوقداری
  • پرستاری
  • امور مشتریان
  • مدیریت
  • مارکتینگ
  • پذیریش
  • دفتری
  • خرده فروشی
  • فروش
  • آموزش

چگونه مهارت های خود را شناسایی کنیم؟

اگر نمی دانید چه مهارت هایی را باید در رزومه بنویسید، تجربه و سابقه کار خود را در نظر بگیرید؛ در کدام شغل، عملکرد عالی داشتید؟ دیگران شما را به خاطر چه مهارت هایی تحسین می کنند؟ در این قسمت چند راهکار برای شناسایی مهارت ها و نوشتن آن ها در رزومه ذکر می کنیم:

 در نظر گرفتن دستاورد ها

آیا تا به حال در یک زمینه خاص موفق شده اید یا دستاورد خاصی، کسب کرده اید؟ اگر بله، احتمالا مهارتی که داشتید منجر به کسب موفقیت و دستاورد شده است. بنابراین، ویژگی ها، مهارت ها و استعداد هایی که منجر به موفقیت شما شده اند را در نظر بگیرید.

 سوال پرسیدن از همکاران سابق

گاهی اوقات دیگران می توانند به تشخیص و شناسایی نقاط قوتی که ممکن است خودتان آن ها را تشخیص ندهید، کمک کنند. در این صورت می توانید با مدیر سابق یا همکارانی که از نزدیک با شما کار کرده اند، تماس بگیرید.

اگر سابقه کاری ندارید، از دوستان، اعضای خانواده یا آشنایان تان سوال کنید.

 مشورت گرفتن از افراد حرفه ای

اگر درمورد توانایی های خود در زمینه ی شغلی که قرار است در آن استخدام شوید، شک دارید، با یک فرد حرفه ای در همان شغل مشورت کنید. شما می توانید در مورد مهارت های مهم و مورد نیاز از این فرد سوال کنید.


در هنگام نوشتن رزومه، فقط مهارت هایی که نقاط قوت شما هستند را یادداشت کنید. اگر کارفرما در مورد مهارتی از شما سوال کرد و شما در این زمینه اطلاعات کافی نداشتید، می توانید در مورد نحوه یادگیری و دستیابی به این مهارت از کارفرما سوال کنید.

چگونه مهارت های خود را در رزومه بنویسیم؟

 آوردن مهارت های مرتبط با آگاهی شغلی در رزمه

اگر چه ممکن است در چند مهارت مختلف، توانایی بالایی داشته باشید اما فقط مهارت های مرتبط با آگهی شغلی را در رزومه بنویسید. کارفرمایان، وقت محدودی برای بررسی رزومه ها دارند، بنابراین بخش مهارت های رزومه باید کامل اما مختصر و مفید باشد.

اگر برای مرحله مصاحبه پذیرفته شوید، می توانید در مورد مهارت هایی دیگر خود به صورت شفاهی توضیح دهید.

برای نوشتن رزومه ابتدا، توانایی ها و مهارت های خود را مرور کرده و بعد آن ها را در رزومه یادداشت کنید؛ توجه داشته باشید برای استخدام در یک سازمان، فرهنگ سازمانی هم در کنار الزامات شغلی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

به عنوان مثال؛ در یک آگهی شغلی مرتبط با استخدام دستیار پزشک، به مهارت هایی مثل، مدیریت زمان، کار با نرم افزار و .. اشاره شده است. در این رزومه به اهمیت کار گروهی و رضایت بیمار هم اشاره شده است.

در این صورت شما باید بهترین مهارت های خود را این گونه در رزومه ذکر کنید:

  •  توانایی کار کردن با سیستم های بایگانی مدارک پزشکی
  •  توانایی کار کردن با نرم افزار برنامه ریزی برای بیمار 
  • توانایی رهبری گروه
  •  توانایی برقراری ارتباط موثر ارائه خدمات به مراجعان

 مهارت های خود را در جای درست و بر اساس قالب درست بنویسید

به هنگام نوشتن مهارت ها در رزومه باید به چند نکته مهم توجه کنید:

 مهارت های خود را در یک رزومه کاربردی بنویسد؛

 رزومه کاربردی برای افرادی که درحال تغییر شغل هستند یا سابقه کاری کمی دارند، مناسب است. برای مثال اگر در شغل مرتبط با فروش در مدت کوتاهی کار کردید، می توانید مهارت هایی مانند، مهارت های فروش، ارائه خدمات به مشتری، توانایی در حل و فصل شکایات و ... را در رزومه کاربردی خود بنویسید.

 مهارت های خود را در بخش مهارت ها به صورت جداگانه بنویسید؛

 این گزینه برای افرادی که دارای مهارت و تجربیات کاری زیادی هستند، مناسب است. با نوشتن مهارت ها در این بخش، می توانید مهارت هایی که منجر به تمایز شما از دیگران و جلب توجه کارفرما می شود را در رزومه بنویسید.

 مهارت هایتان را در بخش تجربیات حرفه ای رزومه بنوسید؛

مهم نیست که مهارت های خود را چگونه در رزومه می نویسید، مهم این است که سابقه و تجربیات شغلی خود را به صورت کلیدی در رزومه فهرست کنید.

برای مثال اگر توانایی بالایی در مدیریت زمان و مدیریت پروژه دارید، می توانید این مهارت را اینگونه در رزومه خود بنویسید:" در نیمه ی اول سال 2019، شش پروژه را به صورت همزمان و موفق مدیریت کرده و هر شش پروژه را در موعد مقرر به اتمام رساندم."

 توجه: در صورت واضح نبودن تصویر اینجا را کلیک کنید. 

مهارت لازم برای رزومه نویسی

نمونه مهارت هایی که باید در رزومه خود بنویسید

گرچه شاید انتخاب و نوشتن مهارت های سخت مرتبط با آگهی استخدام کاری راحت به نظر برسد، اما نوشتن مهارت های نرم مرتبط با شغل در رزومه کمی سخت است! برای نوشتن مهارت های نرم مرتبط با شغل، نیازمندی آگهی شغلی را مرور کرده و به نقاط قوت خود که به موفقیت بیشتر شما کمک می کند، اشاره کنید.

در این قسمت چند نمونه مهارت های نرم و سخت مد نظر کارفرمایان برای استخدام کارمندان را شرح می دهیم. این مهارت ها عبارت اند از:

 مهارت گوش دادن فعال

مهارت گوش دادن فعال، شامل توانایی تمرکز بر صحبت های گوینده، درک پیام، درک اطلاعات و پاسخ منطقی و متفکرانه می باشد. شنوندگان فعال از تکنیک های کلامی و غیرکلامی برای نشان دادن و حفظ توجه خود به گوینده استفاده می کنند.

توسعه و استفاده از مهارت‌های گوش دادن فعال می‌تواند به همکارانتان نشان دهد که تا چه اندازه درگیر صحبت های آنان هستید و یا برای همکاری در پروژه یا کار مورد نظر چقدر آمادگی یا علاقه دارید.

مهارت های مرتبط با گوش دادن فعال عبارت اند از:

  • سوال پرسیدن
  •  یادداشت برداری
  •  سازماندهی اطلاعات
  •  وقت شناسی
  •  ارتباط کلامی یاغیر کلامی

 مهارت های ارتباطی

مهارت‌های ارتباطی، مهارت هایی هستند که هنگام ارائه و دریافت انواع مختلف اطلاعات از آن ها کمک می گیرید. برخی از این مهارت ها، شامل برقراری ارتباط با ایده‌ها، احساسات یا اتفاقاتی است که در اطراف شما روی می دهد.

مهارت های ارتباطی شامل گوش دادن، صحبت کردن، مشاهده کردن و همدلی می باشد. داشتن مهارت های ارتباطی قوی در هر صنعتی و در هر سطح شغلی مهم است.

مهارت های مرتبط با مهارت ارتباط عبارت اند از:

  • گوش دادن فعال
  •  انتقاد سازنده 
  • ارتباط بین فردی 
  • سخنرانی عمومی
  •  ارتباط کلامی یا غیر کلامی
  •  ارتباط نوشتاری

 مهارت های کامپیوتری

مهارت های کامپیوتری شامل توانایی یادگیری و به کارگیری فناوری های مختلف است. مهارت‌های سخت‌ افزاری به شما این امکان را می‌دهد که به طور فیزیکی با رایانه کار کنید و ممکن است به سادگی دانستن نحوه روشن و خاموش کردن یک دستگاه باشد.

مهارت های نرم افزاری به شما کمک می کند تا به طور موثر از نرم افزار و برنامه های کامپیوتری استفاده کنید. برخی از مهارت‌های نرم‌افزاری مانند برنامه نویسی، ممکن است پیش نیاز استخدام شما در یک شغل باشد.

مهارت های مرتبط با مهارت های کامپیوتری عبارت اند از:

  •  تایپ، پردازش کلمه
  •  تسلط به زبان های کدنویسی 
  • مدیریت سیستم ها 
  • صفحه گسترده مدیریت ایمیل

 مهارت های خدمات به مشتری

این دسته از مهارت ها به شما کمک می کنند تا از نیاز مشتری اطلاع پیدا کنید و ارتباط خوبی با مشتریان خود برقرار کنید. تاکید اصلی این دسته از مهارت ها بر ایجاد ارتباط و حل مسئله می باشد.

این مهارت اغلب جز مهارت های نرم در نظر گرفته می شود و شامل دیگر مهارت هایی همچون گوش دادن فعال، ارتباط کلامی و غیر کلامی می باشد.

مهارت های مرتبط با مهارت های خدمات به مشتری عبارت اند از:

  •  گوش دادن فعال
  •  همدلی
  •  مهارت های بین فردی
  • حل مسئله 
  • قابلیت اطمینان

 مهارت های بین فردی

این دسته از مهارت ها، مهارت هایی هستند که در ارتباط با دیگران از آن ها استفاده می کنیم. این مهارت، شامل انواع مختلفی از مهارت ها می باشد که ویژگی اصلی همه ی این مهارت ها، همکاری با یکدیگر می باشد.

اکتساب و توسعه ی این مهارت ها برای، برقراری ارتباط، انجام کار گروهی، حل مشکلات، مدیریت پروژه ها و ... ضروری می باشد.

مهارت های مرتبط با مهارت های بین فردی عبارت اند از:

  •  توانایی برقراری ارتباط
  • همدلی 
  • انعطاف پذیری
  •  توانایی رهبری
  •  صبر

 مهارت های رهبری

شما از مهارت هار رهبری، برای سازماندهی امور و هدایت افراد برای رسیدن به یک هدف مشترک استفاده می کنید. چه مدیر یک مجموعه باشید و چه مدیریت یک پروژه را بر عهده گرفته باشید، با استفاده از مهارت های رهبری، باید دیگران را برای انجام وظایف شغلی، همراهی و تشویق کنید.

مهارت های مرتبط با مهارت رهبری، عبارت اند از:

  •  توانایی تدریس و راهنمایی
  •  انعطاف پذیری
  •  ریسک پذیری
  •  تیم سازی
  •  مدیریت زمان

 مهارت های مدیریتی

این مهارت ها به شما کمک می کنند از عهده ی مدیریت وظایف و دیگران، بر بیایید. یک مدیر خوب که از مهارت های مدیریتی برخوردار است، بسیار منظم و همدل بوده و می تواند با دیگران در جهت انجام وظایف شغلی، ارتباط موثری برقرار کند. مدیران باید هم مهارت های نرم و هم مهارت های سخت را به خوبی فرا بگیرند.

مهارت های مرتبط با مهارت های مدیریتی عبارت اند از:

  •   تصمیم گیری
  •  توانایی برنامه ریزی برای پروژه ها
  •  تفویض اختیار 
  • توانایی برقراری ارتباط گروهی
  •  توانایی رهبری گروه

 مهارت های حل مسئله

مهارت های حل مسئله به شما در یافتن مشکلات و پیدا کردن راه حل های کارآمد و فوری کمک می کند؛ این مهارت برای کار کردن در هر شغل و صنعتی لازم است.

مهارت های مرتبط با مهارت حل مسئله، عبارت اند از:

  •  توجه به جزئیات 
  • همکاری و همراهی
  •  برقراری ارتباط
  •  صبر
  •  توانایی انجام پژوهش

 مهارت مدیریت زمان

اگر فردی دارای این مهارت باشد، می تواند پروژه های کاری خود را سر موعد مقرر تحویل دهد و همچنین میان زندگی شخصی و کاری اش تعادل برقرار کند. مدیریت زمان به شما کمک می کند، منظم و مرتب بمانید و بر اساس یک برنامه ریزی درست، وظایف تان را به درستی انجام دهید.

 مهارت های مرتبط با مدیریت زمان عبارت اند از: 

  • تفویض اختیار
  •  تمرکز
  •  تعیین اهداف
  • سازمان بندی و برقراری نظم
  • اولویت بندی

 مهارت های قابل انتقال

مهارت های قابل انتقال برای افرادی که قصد تغییر شغل دارند، مهم است. بیشتر مهارت های نرم قابل انتقال شامل، انعطاف‌پذیری، سازماندهی، کار گروهی و .. می باشد، اغلب کارفرمایان، به دنبال استخدام افرادی با این مهارت ها هستند.

از مهارت های قابل انتقال می توان برای استخدام در شغل جدید بر اساس تجربیاتی که در شغل قبلی داشت، استفاده کرد.

 مهارت های مرتبط با مهارت های قابل انتقال عبارت اند از: 

  • داشتن هدف و آرزو 
  • خلاقیت
  •  همدلی
  •  توانایی
  • رهبری کار گروهی

 جمع بندی ای سنج

در این مقاله در مورد ده مهارت برتری که هر فرد باید در رزومه خود بنویسد، صحبت کردیم. برای استخدام در یک شغل، باید مجموعه ای از مهارت های نرم و سخت را در رزومه خود بنویسید و برای اکتساب و رشد این مهارت ها در خود، تلاش کنید.

یک رزومه ی خوب، می تواند کلید موفقیت شما برای استخدام در شغل مورد نظرتان باشد.

 از میان ده مهارت برتر ذکر شده در این مقاله، شما دارای کدام یک از این مهارت ها هستید؟ لطفا نظرات و دیدگاه های ارزشمندتان را با ما در میان بگذارید.

روانشناسی پول چیست و چگونه احساسات پولی را مهار می‌کند؟
سلامت سازمانی چیست | آیا سازمان سالمی دارید؟
پورتفولیو چیست | نحوه ساخت آن
0 تا 100 موفقیت در مصاحبه شغلی
سوالات پر تکرار در مصاحبه شغلی
شتابدهنده چیست و چگونه به رشد استارتاپ‌ها کمک می‌کند؟
ساختار سازمانی چیست | نحوه طراحی آن
وجدان کاری چیست | نحوه تقویت آن
سواد چیست | بررسی انواع آن
بررسی 0 تا 100 مشاوره شغلی | مزایای آن

اصطلاحات مهم این مقاله

جهت نمایش بیشتر اصطلاحات کلیک نمایید

سوالات متداول

  • مهارت سخت چیست؟

    • مهارت های سخت، مهارت هایی هستند که شما در مدرسه، دانشگاه، کارگاه های آموزشی، کلاس های مختلف یا در محل کار، یاد می گیرید
  • مهارت نرم چیست؟

    • هارت های نرم آن دسته از مهارت هایی هستند که، در هر شغلی قابل استفاده می باشند. به مهارت های نرم، مهارت های اجتماعی یا مهارت های مردمی هم گفته می شود.
  • چگونه باید مهارت های خود را شناسایی کنیم؟

    • در نظر گرفتن دستاوردهاف سوال پرسیدن از همکاران، مشورت گرفتن از افراد حرفه ای و...
لطفا امتیاز خود را برای این محتوا ثبت کنید