پست وبلاگی
نشخوار فکری مدت مطالعه: 4 دقیقه
ای سنج 20 شهریور 1400 مدت مطالعه: 4 دقیقه

نشخوار فکری

در این مقاله در مورد نشخوار فکری (rumination) به بحث و بررسی خواهیم پرداخت.

نشخوار فکری بر احساس درماندگی ما بر ناتوانی در تغییر آنچه قبلاً رخ داده است، تأکید دارد.

در ادامه براساس فهرست مطالب زیر بیشتر به این موضوع می پردازیم:

چرا انسان ها بیش از حد به یک چیز فکر می کنند و وسواس دارند؟ (علت نشخوار فکری)

آیا تا به حال این تجربه را داشته اید که کل روز در مورد اتفاقی که روز قبل و یا هفته ی گذشته برای شما رخ داده، فکر کنید و برای آن استرس داشته باشید؟

این تمایل انسان به وسواس، و تلاش برای فکر کردن مداوم به برخی چیز ها در ذهن، کاملا رایج و طبیعی می باشد.

اگر شما هم مانند بیشتر مردم باشید، تجربه وسواس و فکر کردن مداوم بر روی یک چیز را تجربه کرده اید.

این مورد می تواند به وضعیتی اشاره داشته باشد که کسی در آن به شما آسیب زده است و یا دوست داشتید فرصتی برای به عقب برگشتن و جبران اتفاقی که رخ داده را داشته باشید و یا شامل مشکلی باشد که بارها و بارها در ذهن شما تکرار می شود و هیچ راه حل قابل قبولی برای آن پیدا نمی شود.

هنگامی که این افکار درون ذهن شما منفی و متفکرانه تر شده و دائما تکرار شوند، به عنوان نشخوار فکری شناخته می شوند.

نکته

نشخوار فکری به همان اندازه که رایج است، استرس زا هم هست، زیرا موقعیتی را ایجاد می کند که قبلاً باعث ایجاد استرس شده است و اهمیت موقعیت را در ذهن ما بزرگ تر جلوه می دهد.

همچنین نشخوار فکری بر احساس درماندگی ما بر ناتوانی در تغییر آنچه که در روزها و ماههای گذشته رخ داده است، تأکید دارد.

ممکن است نتوانیم در آینده موقعیت را دوباره ایجاد کنیم و یا نتوانیم به عقب برگردیم و پاسخ یا راه حل کامل و درستی ارائه دهیم و همین نشخوار فکری می تواند احساس ناتوانی و استرس بیشتری را در ما ایجاد کند. 

در نهایت، پی بردن به این موضوع که چقدر انرژی برای تجزیه و تحلیل وضعیت به کار می بریم، می تواند به احساس ناامیدی بیشتری در ما منجر شود، زیرا متوجه می شویم که ما به این افکار اجازه داده ایم، روزمان را خراب کنند و اثرات منفی بر ما بگذارند.

درک نشخوار فکری

نشخوار فکری از دو متغیر جداگانه تشکیل شده است: این دو متغیر بازتاب و تفکر هستند.

بازتاب

قسمت بازتاب نشخوار فکری در واقع می تواند تا حدی برای ما مفید هم باشد؛ زیرا تأمل در مورد مشکلات می تواند شما را به راه حلی موثر برساند. همچنین، بازتاب رویدادهای خاص می تواند در پردازش احساسات مرتبط با این رویدادها به شما کمک کند.

تفکر

به طور کلی نشخوار کردن و تفکر به طور خاص، با رفتارهای منفعل و با خلق و خوی منفی همراه است.

نشخوار فکری مشترک، دقیقا زمانی روی می دهد که با دوستان خود یک مسئله را بازگو کرده و تا ساعت ها در مورد آن مسئله تفکر کرده و آن را نقد و بررسی می کنید و این امر موجب استرس زیاد در شما می شود.

به طور خلاصه، اگر موارد زیر را در خود می بینید احتمالاً برخی از آثار منفی نشخوار فکری را تجربه می کنید:
دائماً چیزی را در ذهن خود تکرار می کنید 
روی بی عدالتی درباره ی همه چیز فکر می کنید
در مورد آنچه باید گفته یا انجام دهید دائما مشغول تفکرید 
بدون انجام هیچ اقدامی مربوط به تفکراتتان، استرس زیادی را تحمل می کنید. 

اثرات منفی

نشخوار بدون هیچ دلیلی در ذهن شروع می شود؛ این تلاش ذهن شماست تا از موقعیت نا امید کننده ای معنا پیدا کنید و از آن موقعیت حرکت و عبور کنید.

با این حال، نشخوار فکری می تواند شما را در یک چرخه ی دائمی از نا امیدی و استرس قرار دهد. هنگامی که در روابط خود با درگیری ها و تعارضات مزمن روبرو هستید، ممکن است استرسی مزمن، ناشی از نشخوار فکری زیاد را تجربه کنید.

مهم است که قبل از گرفتار شدن در چرخه ی نشخوار فکری راه حل های مناسبی را برای حل مشکلات و تعارضات ذهنی خود پیدا کنید.

نشخوار فکری می تواند به طرز عجیبی، غیرقابل مقاومت باشد؛ به طوری که توجه و تمرکز شما را بر روی مسائل روزمره از بین ببرد، حتی قبل از این که متوجه شوید، دوباره گرفتار وسواس شده اید.

با این حال، نشخوار فکری علاوه بر تقسیم توجه شما، چندین اثر منفی دیگری نیز دارد. اثرات منفی نشخوار فکری می تواند شامل موارد زیر باشد:

استرس

چندین کتاب پرفروش در زمینه ذهن آگاهی به عنوان منابع عالی برای کاهش استرس معرفی شده اند: به عنوان مثال می توان به کتاب های "قدرت اکنون"، "زمین جدید و هر کجا که می روی،" و "آنجا که هستی" اشاره کرد.

یکی از دلایل عمده ای که باعث می شود این کتاب ها به خوبی استرس را از بین ببرند این می باشد که، نمونه هایی از راهکارها برای کاهش نشخوار فکری شدید را ارائه می دهند، که باعث می شود استرس افراد کمتر شود.

گزارش آماری

مطالعات نشان می دهد نشخوار فکری می تواند سطح کورتیزول در شما را بالا ببرد؛ این بالا رفتن کورتیزول نشان دهنده پاسخ فیزیکی به استرس ناشی از نشخوار فکری است.

چارچوب  ذهنی منفی

اگر بگوییم که نشخوار فکری با حالت افسردگی و عدم رضایت بیشتر و تاثیرات منفی در ارتباط است، جای هیچ تعجبی ندارد.

نشخوار فکری به خودی خود ناخوشایند است و اگر به جای خوش بینی با بدبینی همراه شود، می تواند پیامدهای جدی و منفی تری را به همراه داشته باشد.

رفتار های خود آسیب رسان

مطالعات و تحقیقات، نشخوار فکری را با رفتارهای مقابله ای منفی مانند پرخوری در ارتباط دانسته اند. انواع رفتارهای مقابله ای خود آسیب رسان، می تواند استرس بیشتری را در فرد ایجاد کنند و یک چرخه منفی و مخرب را تداوم ببخشند.

فشار خون

همچنین ارتباطی بین نشخوار فکری و فشار خون بالا پیدا شده است. نشخوار فکری ممکن است پاسخ استرس را طولانی تر کرده و تأثیر منفی استرس را بر قلب افزایش دهد.

به دلیل خطرات سلامتی ناشی از فشار خون بالا، مبارزه با نشخوار فکری و یافتن استراتژی های سالم برای مقابله با استرس اهمیت ویژه ای دارد.

غلبه بر نشخوار فکری

به نظر شما چرا مردم روی بعضی مسائل وسواس دارند و بیش از حد به آن مسائل فکر می کنند؟ جالب این است که برخی از افراد بیشتر مستعد نشخوار فکری هستند.

در نشخوار فکری، برخی به دنبال معنادهی به اتفاقی که از قبل افتاده می باشند و عده ای دیگر به دنبال این مورد هستند که مطمئن شوند حق با آنان است؛ مخصوصاً در زمانی که در ناخودآگاه خود احساس می کنند که مقصرند و اشتباه کرده اند.

برخی سعی بر حل مسائل و جلوگیری از وقوع مجدد آن دارند ولی عده ای دیگر هرگز متوجه چرایی مسائل و پیدا کردن راه حل نمی شوند.

در نهایت اینکه مردم چرا دچار نشخوار فکری می شوند و روی مسائل وسواس  دارند، مهم نیست؛ مهم پیدا کردن راه حلی برای توقف این مشکل است.

در این قسمت چند راهکار ساده برای بازداری از نشخوار و کمک به حفظ تمرکز و توجه ارائه می دهیم:

زمانتان را محدود کرده و سعی کنید از گفتگوهایی که شامل شایعه پراکنی و نکات منفی است، پرهیز کنید.
با دوستانی مثبت و آگاه در ارتباط باشید و ذهن خود را برای ایده پردازی و داشتن افکار مثبت آماده کنید.
برای خودتان حد و حدود مشخصی برای معاشرت با دیگران، برخورد با مشکلات و مسائل مختلف ایجاد کنید.

اگر تمایل دارید تا تفاوت نشخوار فکری با پردازش احساسی را بدانید، به مقاله مورد نظر مراجعه فرمایید.

جمع بندی ای سنج

در این مقاله در مورد نشخوار فکری صحبت شد.

داشتن تأمل شخصی روشی مفید برای پردازش احساسات و تجربیات می باشد، اما هنگامی که به نشخوار فکری تبدیل می شود، می تواند برای سلامت روان شما مضر باشد.

اگر احساس می کنید نشخوار فکری بر روحیه شما تأثیر گذاشته است، خوشبختانه راه هایی برای کمک گرفتن وجود دارد. برای انتخاب گزینه های درمانی با پزشک یا متخصص سلامت روان خود مشورت کنید.

درمان شناختی رفتاری، که به افراد در شناسایی و تغییر الگوهای فکری منفی کمک می کند، می تواند برای تبدیل نشخوار فکری به شیوه های تفکر مفیدتر، موثر باشد.

آیا تا به حال در زندگی تجربه ی نشخوار فکری داشته اید؟ برای کاهش آن چه راهکار هایی را امتحان کرده اید؟ لطفا نظرات و دیدگاه های ارزشمندتان را با ما در میان بگذارید.

مروری بر ناتوانی های یادگیری (Learning disabilities)
حافظه کوتاه مدت چیست؟
تست هوش وکسلر
راه های تقویت حافظه در حین درس خواندن
10 حقیقت جالب در مورد حافظه انسان که باید بدانید
تست هوش استنفورد-بینه
تیرگی مغزی چیست؟
5 روش شگفت انگیز تاثیر استرس بر مغز
نشخوار فکری

اصطلاحات مهم این مقاله

جهت نمایش بیشتر اصطلاحات کلیک نمایید
لطفا امتیاز خود را برای این محتوا ثبت کنید