تست MBTI - شخصیت شناسی - رایگان

تست MBTI - شخصیت شناسی - رایگان

تست MBTI - شخصیت شناسی - رایگان تست MBTI - شخصیت شناسی - رایگان
پست وبلاگی
درمان پذیرش و تعهد(ACT)چیست؟ مدت مطالعه: 4 دقیقه
ای سنج 20 تیر 1400 مدت مطالعه: 4 دقیقه

درمان پذیرش و تعهد(ACT)چیست؟

در این مقاله می خواهیم در مورد درمان پذیرش و تعهد(ACT) صحبت کنیم. در حقیقت این نوع درمان، پذیرش را به عنوان راهی برای مبارزه با شرایط و موقعیت های منفی در زندگی تعریف می کند. در ادامه براساس فهرست مطالب زیر بیشتر به این موضوع می پردازیم:

پذیرش و تعهد درمانی (ACT)

نوعی روان درمانی است که بر پذیرش به عنوان راهی برای مقابله با افکار، احساسات، علائم یا شرایط منفی تأکید می کند. همچنین باعث افزایش تعهد نسبت به فعالیت های سالم و سازنده ای می شود که ارزش ها یا اهداف شما را حفظ می کنند. درمانگران ACT تحت نظریه ای فعالیت می کنند که نشان می دهد افزایش پذیرش می تواند منجر به افزایش انعطاف پذیری روانشناختی شود. این روش درمانی فواید زیادی دارد و ممکن است به افراد کمک کند تا به طور عادی از برخی افکار یا تجربیات عاطفی پرهیز کنند، که این امر می تواند منجر به مشکلات بعدی شود.

تکنیک

بر خلاف رفتار درمانی شناختی (CBT)، هدف ACT کاهش دفعات یا شدت تجارب ناخوشایند درونی مانند برهم زدن تحریف های شناختی، احساسات یا اصرارها نیست. در عوض، هدف این است که تلاش خود را برای کنترل یا از بین بردن و کاهش این تجربیات انجام دهید، در حالی که همزمان  فعالیت های معنادار زندگی (یعنی فعالیت هایی که با ارزش های شخصی شما سازگار هستند)، را افزایش دهید.

فرایند درمان پذیرش و تعهد 

پذیرش

این بدان معناست که اجازه می دهید افکار و احساسات درونی شما بدون تلاش برای تغییر آن ها یا نادیده گرفتن آن ها رخ دهد. پذیرش یک فرایند فعال است.

انحراف شناختی

انحراف شناختی فرایند جدا شدن خود از تجربیات درونی است. این به شما امکان می دهد افکار را به سادگی یک افکار ببینید و از اهمیتی که ذهن شما به آن ها می دهد کمتر کنید.

 خود به عنوان زمینه

این شامل یادگیری دیدن افکار خود در مورد خود جدا از اعمال شما است.

حضور داشتن در زمان حال

ACT شما را تشویق می کند که مراقب محیط پیرامون خود باشید و یاد بگیرید که توجه خود را از افکار و احساسات درونی دور کنید.

ارزش ها

برخی مسائل در زندگی هستند که به اندازه کافی برای شما انگیزه ایجاد می کنند و موجب عملکرد بهتر می شوند.

تعهد

این روند شامل تغییر رفتار شما بر اساس اصولی است که در درمان وجود دارد.

کمک های درمانگر

در طول ACT، درمانگر به شما کمک می کند یاد بگیرید چگونه این مفاهیم را در زندگی خود به کار بگیرید:
آن ها ممکن است به شما آموزش دهند که چگونه پذیرش و انحراف شناختی را تمرین کنید.
ممکن است به شما کمک کنند تا حس متفاوتی از خود، متمایز از افکار و احساسات خود ایجاد کنید.
جلسات همچنین می تواند شامل تمرینات ذهن آگاهی باشد که برای پرورش آگاهی بدون قضاوت، سالم از افکار، احساسات و خاطرات طراحی شده است که ممکن است از آن ها اجتناب کرده باشید.
درمانگر شما همچنین می تواند در برجسته کردن لحظاتی که اقدامات شما متناسب با ارزش های شما نیست کمک کند در حالی که به شما کمک می کند بفهمید کدام رفتار مناسب تر است.
درمانگر شما ممکن است تکالیف منزل را به تمرین در بین جلسات اختصاص دهد، مانند تمرین های هوشیاری، شناخت یا مهارت های شفاف سازی ارزش ها. تکالیف بین شما و درمانگر شما توافق شده است و می تواند به گونه ای اصلاح شود که تا حد امکان شخصی و مفید باشد.

ACT  چگونه می تواند به شما کمک کند؟

ACT ممکن است در درمان های زیر موثر باشد:
اضطراب
افسردگی
اختلالات اشتها
اختلال وسواس-اجباری (OCD)
استرس
مصرف مواد
روان پریشی

 

مزایای ACT

یکی از مزایای اصلی ACT تأثیری است که بر انعطاف پذیری روانشناختی دارد. انعطاف پذیری روانشناختی توانایی در آغوش کشیدن افکار و احساسات شما در صورت مفید بودن و کنار گذاشتن آن ها در صورت عدم استفاده است.  این به شما این امکان را می دهد که متفکرانه به تجربه درونی خود پاسخ دهید و از اقدامات کوتاه مدت و تکانشی اجتناب کنید و در عوض بر داشتن یک زندگی معنادار تمرکز کنید. انعطاف پذیری روانشناختی می تواند توانایی شما در پذیرش و عملکرد را با علائم بیماری مانند اضطراب یا افسردگی بهبود بخشد.

توجه

ممکن است در اثر این افزایش انعطاف پذیری روانشناختی، این علائم به میزان قابل توجهی کاهش یابد.

اثربخشی

از ACT گاهی به عنوان روان درمانی "موج سوم" یا "موج جدید" یاد می شود. اصطلاح "موج سوم" درمان به طیف گسترده ای از روان درمانی ها اشاره دارد که همچنین شامل موارد زیر است:

رفتار درمانی دیالکتیک (DBT)
طرحواره درمانی
شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی (MBCT)

از نظر تاریخی، درمان های موج سوم برای افرادی که از درمان های قبلی مانند CBT کلاسیک بهره مند نبودند، به ویژه مناسب بود. با این حال، اکنون اعتقاد بر این است که برای برخی از افراد، گزینه درمان موج سوم ممکن است به عنوان یک درمان خط اول منطقی باشد.

گزارش آماری

تحقیقات نشان می دهد ACT در درمان طیف وسیعی از بیماری ها، از جمله برخی از موارد که در چندین تشخیص وجود دارد، موثر است. به نظر می رسد ACT کیفیت زندگی را بهبود می بخشد و ممکن است به افراد کمک کند تا با شرایط جسمی و درد مزمن کنار بیایند.

مواردی که باید در نظر گرفت

در حالی که ACT یک درمان موثر برای انواع بیماری ها است، تحقیقات نشان می دهد که ممکن است به اندازه سایر اشکال درمانی موجود مانند CBT مفید باشد. این یافته ها حاکی از آن است، کسی که از ACT سود می برد ممکن است از درمان دیگری نیز بهره مند شده باشد. ACT همچنین به دلیل شباهت آن به سایر اشکال درمانی با انتقاداتی روبرو شده است. برخی از طرفداران CBT ادعا می کنند که ACT، مانند سایر روش های درمانی موج سوم، رویکرد متفاوتی را نشان نمی دهد.

چه طور باید شروع کرد؟

انواع مختلفی از متخصصان بهداشت روان ممکن است ACT را ارائه دهند، از جمله روانپزشکان، روانشناسان، مددکاران اجتماعی یا مشاوران بهداشت روان. اگر می خواهید در مورد این روش بیشتر بدانید، می توانید در مورد زمینه آموزش ارائه دهنده درمان خود با آن سوال کنید یا به دنبال یک پزشک با تجربه ACT باشید. شما همچنین می توانید منابع ارجاعی مانند انجمن علوم رفتاری متنی (ACBS) یا انجمن درمان های رفتاری و شناختی (ABCT) را امتحان کنید. ACBS همچنین منابع رایگان در مورد ACT را به صورت فیلم، کلیپ های صوتی و تمرینات ذهن آگاهی فراهم می کند.

یک درمانگر که به طور خاص در ACT آموزش دیده باشد، هم یک شنونده فعال، همدل و هم یک راهنمای فعال خواهد بود و باعث تشویق اکتشاف بیشتر و آگاهی بدون قضاوت در طول جلسات می شود. جلسات ACT معمولاً شامل تمرینات روانشناختی یا آموزش ذهن آگاهی و همچنین تکالیف پس از اتمام جلسه انجام می شود. تکمیل این تمرینات قسمت مهمی از ACT است، زیرا این روشی است که می توانید مهارت های جدید را بیاموزید و انعطاف پذیری روانشناختی خود را بهبود ببخشید.

جمع بندی ای سنج

در این مقاله در مورد درمان پذیرش و تعهد(ACT) بحث شد. درنهایت، درمانگر شما همچنین می خواهد ارزش ها و اهداف شما را در طول درمان مورد بحث قرار دهد. این بخش مهم دیگری از درمان است، زیرا این اقدامات شما را به سمت جلو آگاه و هدایت می کند.

آیا تا به حال از درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بهره برده اید؟  لطفا دیدگاه و نظرات ارزشمند خودتان را با ما به اشتراک بگذارید

اصطلاحات مهم این مقاله

جهت نمایش بیشتر اصطلاحات کلیک نمایید
لطفا امتیاز خود را برای این محتوا ثبت کنید