تست تشخیص اوتیسم منتشر شد

تست تشخیص اوتیسم منتشر شد

پست وبلاگی
مهارت های ارتباطی موثر برای موفقیت شغلی مدت مطالعه: 7 دقیقه
ای سنج 05 دی 1400 مدت مطالعه: 7 دقیقه

مهارت های ارتباطی موثر برای موفقیت شغلی

شما برای کار کردن در هر شغلی، باید بتوانید با همکاران، دوستان، مدیران و ... به خوبی ارتباط برقرار کنید. در عصر حاضر، که عصر تکنولوژی می باشد، کارمندان باید بتوانند هم به صورت حضوری و هم غیر حضوری و از طریق رسانه های مجازی، مانند فرستادن ایمیل، برقراری تماس ویدئویی و ... با دیگران ارتباط برقرار کنند.

مهارت های ارتباطی به شما کمک می کند، تا در شغل مورد نظرتان استخدام شوید، به صورت موثر با دیگران ارتباط برقرار کنید و در شغل خود، موفقیت شغلی لازم را به دست بیاورید.

در این مقاله قرار است در مورد مهارت های ارتباطی موثر برای موفقیت شغلی، صحبت کنیم. آنچه در ادامه خواهید خواند، بر اساس فهرست مطالب به شرح زیر است:

مهارت های ارتباطی چیست؟

ما روزانه در معرض انواع اطلاعات مختلفی که باید آن ها را پردازش کنیم، قرار می گیریم. مهارت های ارتباطی مهارت هایی هستند که ما در برقراری ارتباط، دریافت و ارسال اطلاعات کمک می کنند. ما به واسطه مهارت های ارتباطی به طرق مختلف مانند مکالمه تلفنی، مکالمه رو در رو، ایمیل، پیام و ... با دیگران ارتباط برقرار می کنیم.

مهارت های ارتباطی موثر

آیا دوست دارید در رقابت شغلی با دیگران، موفق تر عمل کنید؟ برای موفقیت بیشتر، می توانید برخی از مهارت های مهم ارتباطی که برای استخدام در یک شغل، مهم هستند را در رزومه خود بنویسید.

بنابراین، پس از نوشتن این مهارت ها در رزومه و پس از استخدام در شغل مورد نظر، این مهارت ها را در خود ارتقا دهید و ارتباط خوبی با همکارانتان برقرار کنید.

 گوش دادن

یکی از بهترین راه ها برای برقراری ارتباط موثر، گوش دادن فعال است. هیچ شخصی دوست ندارد با فردی ارتباط برقرار کند که در حین مکالمه به حرف های او گوش نمی دهد و برای صحبت های او ارزش قائل نمی شود.

اگر شنونده ی خوبی نباشید، نمی توانید وظایف و مسئولیت هایی که بر عهده شما قرار دارد را به خوبی انجام دهید.

برای ارتقای این مهارت وقت بگذارید و گوش دادن فعال را تمرین کنید. گوش دادن فعال شامل توجه دقیق به آنچه طرف مقابل می‌گوید، پرسیدن سوال های دقیق و تصدیق صحبت های طرف مقابلتان برای اطمینان از اینکه صحبت های او را متوجه شدید، می باشد.

شما از طریق گوش دادن فعال، می توانید درک درستی از صحبت های طرف مقابل داشته باشید و می توانید پاسخ درستی به سوالاتی که در حین مکالمه مطرح می شود، بدهید.

 ارتباط غیر کلامی

زبان بدن، تماس چشمی، حرکات دست و لحن صدای شما، در انتقال پیام تاثیر به سزایی دارد.

نکته

اگر دوست دارید دیگران مشتاق برقراری ارتباط با شما باشند، در یک وضعیت آرام و راحت( بازو ها باز، پاها جمع و آرام) بنشینید.

تماس چشمی نیز مهم است؛ شما با نگاه کردن به چشمان طرف مقابلتان، به او نشان می دهید که به حرف های او گوش می کنید و بر صحبت هایی که بین شما رد و بدل می شود، تمرکز دارید.

البته توجه داشته باشید که به فرد، خیره نگاه نکنید؛ نگاه خیره موجب اذیت فرد مقابل می شود.

همچنین هنگام صحبت کردن به پیام های غیرکلامی دیگران توجه کنید. اغلب، نشانه‌های غیرکلامی نشان دهنده ی احساس طرف مقابل می باشد. به عنوان مثال، اگر در حین مکالمه شخص به چشمان شما نگاه نمی کند، ممکن است نشان دهنده ی ناراحتی یا پنهان کردن حقیقتی از شما باشد.

 شفافیت و خلاصه گویی

یک ارتباط کلامی خوب، ارتباطی است که خلاصه و مفید باشد. در برقراری ارتباط به صورت کلامی، نه زیاد و نه کم صحبت کنید و سعی کنید پیام خود را با کم ترین کلمات انتقال دهید.

در گفتگوی حضوری، تلفنی یا فرستادن پیام به صورت ایمیل، پیام خود را به صورت واضح و مشخص بیان کنید. اگر با سرعت بالا حرف بزنید، مخاطب متوجه صحبت های شما نخواهد شد.

نکته

 قبل از صحبت کردن به آنچه قرار است بگویید، خوب فکر کنید. فکر کردن قبل از صحبت کردن، از صحبت بیش از اندازه و سردرگمی مخاطب جلوگیری می کند.

 صمیمت

شما با یک لبخند ساده، لحن دوستانه یا پرسیدن یک سوال متداول می توانید همکار خود را تشویق به برقراری ارتباط صادقانه و آزادانه با خود کنید. بسیار مهم است که در برقراری ارتباط با هر شخصی در محیط کاری خود، مودب باشید.

رعایت ادب و صمیمیت، هم در ارتباطات حضوری و هم نوشتاری، بسیار مهم است. شما با نوشتن جملاتی مانند" امیدوارم آخر هفته ی خوبی داشته باشید" می توانید در نوشتن نامه به همکارتان احساس صمیمیت ایجاد کنید.

 اعتماد به نفس

اعتماد به نفس و اطمینان به خود در تعاملات روزمره و کاری، مهم است. اعتماد به نفس شما، به همکارانتان نشان می دهد که شما از مهارت های خوبی برخوردار هستید و به آنچه می گویید، اعتقاد و باور دارید و می توانید وظایفتان را به خوبی انجام دهید.

ایجاد اعتماد به نفس می تواند به سادگی برقراری تماس چشمی یا استفاده از لحنی محکم اما دوستانه باشد؛ البته مراقب باشید که متکبر و پرخاشگر به نظر نرسید. از بیان جملاتی که شبیه سوال می باشد خودداری کنید و مطمئن باشید که همیشه به حرف های طرف مقابل گوش می دهید و با او همدردی می کنید.

 توجه: در صورت واضح نبودن تصویر اینجا را کلیک کنید. 

مهارت های مهم برای موفقیت شغلی

 همدلی

استفاده از عبارات ساده ای همچون" من متوجه حرف های شما شدم" نشان دهنده ی این است که، به صحبت های طرف مقابلتان گوش داده اید و برای حرف ها و نظرات او ارزش قائل هستید. گوش دادن فعال، به درک احساسات و حرف های شخص مقابل کمک می کند و همین موضوع به همدلی بیشتر با دیگران منجر می شود.

نکته

 حتی زمانی که با مدیران یا کارفرمایان خود، مخالف هستید، مهم است که به نظرات آن ها احترام بگذارید و با آنان همدلی داشته باشید.

 روشن فکری 

فردی که مایل به برقراری ارتباط با دیگران است باید، با ذهنی باز و منعطف وارد هر مکالمه ای شود. برای گوش دادن به نقطه نظرات دیگران و درک دیدگاهشان، با ذهنی باز و روشن آماده مکالمه باشید و فقط به فکر انتقال پیام خود به مخاطب نباشید.

با تمایل به شروع گفتگو، حتی با کسانی که با آن ها مخالف هستید، می توانید گفتگوهای صادقانه و سازنده تری داشته باشید.

 احترام

اگر به دیگران و عقایدشان احترام بگذارید، تمایل آن ها برای برقراری ارتباط با شما بیشتر می شود. اقدامات ساده ای مانند صدا زدن نام شخص، برقراری تماس چشمی و گوش دادن فعال هنگام صحبت کردن، باعث می شود که فرد احساس خوب و ارزشمند بودن از برقراری ارتباط با شما داشته باشد.

در مکالمه ی تلفنی، با حواس جمع به مکالمه گوش دهید و تمرکز کافی بر صحبت هایی که میان شما و فرد رد و بدل می شود، داشته باشید.

با صرف زمان برای ویرایش پیام خود،می توانید احترامی که برای گیرنده قائل هستید را نشان دهید. اگر ایمیلی گیج‌ کننده و شلخته باشد، گیرنده فکر می‌کند که به اندازه کافی برای برقراری ارتباط با او، وقت و احترام نگذاشته اید.

 بازخورد

توانایی بازخورد دادن و دریافت بازخورد مناسب یک مهارت ارتباطی مهم است. مدیران و سرپرستان باید به طور مداوم به دنبال راه هایی برای ارائه ی بازخورد های سازنده، چه از طریق ایمیل، تماس های تلفنی یا به روز رسانی وضعیت و برنامه هفتگی، به کارمندان باشند.

 بازخورد دادن شامل، تحسین و تشویق کارمندان و بیان جملاتی مانند، خسته نباشید و کارتان عالی بود یا ممنون از اینکه وظیفه ات را به خوبی انجام دادی می باشد؛ جملات تشویقی منجر به افزایش انگیزه کارمندان می شود.

شما باید بازخورد های دیگران را بپذیرید، به آن ها گوش دهید، اگر از موضوع مطمئن نیستید از کارفرمای خود سوال بپرسید و برای اجرای بازخورد تلاش کنید.

مهارت سخنوری

افرادی که توانایی بالایی در سخنوری و صحبت کردن با دیگران دارند، می توانند ارتباطات موثرتری را شکل دهند. یادگیری و ارتقای مهارت سخنوری می تواند به بهبود ارتباطات و شکل گیری ارتباطات موثر کمک کند.

مدارا با دیگران

شرایطی که افراد در آن قرار دارند، تجربیاتی که در طول زندگی خود کسب کرده اند یا حال و احوالی که در لحظه تجربه می کنند با یکدیگر متفاوت است. اگر می خواهیم ارتباط موثری با دیگران داشته باشیم باید یکدیگر را درک کرده و در موقعیت های مختلف با یکدیگر مدارا کنیم و سازگاری خود را بالا ببریم.

انعطاف پذیری

انعطاف پذیری دیگر مهارتی است که به برقراری ارتباط موثر کمک می کند. هرچه انعطاف پذیری افراد بیشتر و مقاومت آن ها در مقابل تغییرات کمتر و تحمل در برابر شنیدن نظرات مخالف بیشتر باشد، ارتباطات شکل بهتری به خود می گیرند.

قضاوت عادلانه

سوگیری در روابط، ذهن خوانی یا قضاوت ناعادلانه می تواند روابط را متزلل و آسیب پذیر کند. قضاوت ناعادلانه باعث از بین رفتن روابط شده و زمینه را برای ناراحتی از یکدیگر فراهم می کند.
سعی کنید همکاران یا کارفرمای خود را قضاوت نکنید و از رفتارهای آنان سو برداشت نداشته باشید. 

 انتخاب شیوه ی مناسب برای برقراری ارتباط

برای داشتن یک ارتباط خوب، باید نحوه ی برقراری ارتباط با دیگران را بلد باشیم. به عنوان مثال، برخی گفتگوهای جدی (اخراج، استعفا، تغییر حقوق و غیره) بهتر است شخصاً انجام شوند. همچنین باید به فردی که می خواهید با او صحبت کنید فکر کنید.

اگر آن فرد(مثلاً رئیس شما)، فردی بسیار پرمشغله است، بهتر است پیام خود را از طریق ایمیل به او منتقل کنید. در این صورت، آن فرد از برقراری ارتباط با شما و نحوه ی ارتباط منفکرانه که شما انتخاب کرده اید، خرسند خواهد شد.

مهارت مذاکره

مهارت مذاکره شامل مجموعه مهارت هایی می شود که به فرد کمک می کند یگ گفتکوی نتیجه بخش و تعامل مثبت با فرد مقابل داشته باشد و در نهایت در طی یک گفتگوی آرام و اثربخش به نتیجه برسند.
مهارت مذاکره تاثیر شگرفی بر پیشرفت شغلی دارد چرا که باعث می شود دو فردی که با یکدیگر صحبت می کنند به دور از تنش، بحث و جدل در کمال آرامش با یکدیگر صحبت کنند و به نتیجه دلخواه برسند.

شوخ طبعی

شاید برایتان جالب باشد بدانید، شوخ طبعی تاثیر چشم گیری بر موفقیت شغلی دارد. محیط کار، یک محیط خشک، چارچوب مدار و گاها خسته کننده است؛ کارمندان بیش از نیمی از روز را در محل کار خود سپری می کنند بنابراین، شوخ طبعی و خنده می تواند به آن ها در داشتن روحیه مثبت، انگیزه بیشتر کمک کند.

خنده و شوخ طبعی نباید خارج از چارچوب باشد و باید به اندازه باشد؛ در این صورت منجر به روابط بهتر میان کارمندان، افزایش بهره وری و خلاقیت، ترشح هورمون اندروفین و غلبه بر درد و ناراحتی، تقویت جنبه انسانی مدیران و بروز رفتارهای همدلانه و.... می شود.

صداقت

صداقت مهم ترین رمز موفقیت در کار است! اگر می خواهید پیشرفت شغلی داشته باشید، صادق باشید! استقرار فرهنگ راستگویی در سازمان باعث از بین رفتن چاپلوسی، ریا، فریب کاری در محیط کار می شود.
صداقت باعث اعتماد بیشتر همکاران به یکدیگر شده، اعتماد مشتریان به سازمان را بیشتر می کند، تعارضات غیرمولد را کاهش می دهد و در نهایت بهره وری و خلاقیت سازمان را بالا می برد.
اگر صداقت در سازمان وجود داشته باشد، کارمندان انتقادات و نظرات خود را بدون ترس بیان کرده و با همکاری یکدیگر راه حل هایی برای حل مشکلات و تعارضات پیدا می کنند.

کمک گرفتن از زبان بدن

گاهی آنچه نمی گویید از آنچه می گویید و بر سر زبان می آورید، مهم تر است! زبان بدن مجموعه رفتارهای فیزیکی و غیرجسمانی است که فرد از آن برای انتقال پیام و برقراری رابطه با دیگران استفاده می کند.
ارتباطات غیرکلامی بخش عمده ای ارتباطات ما را تشکیل می دهد؛ یادگیری زبان بدن به ما کمک می کند عملکرد خوبی در ارتباطات غیرکلامی داشته باشیم. زبان بدن عملکرد ما را در تعاملات روزانه ساده تا مذاکرات پیشرفته در محل کار، ارتقا می دهد.

حامی بودن

باید بدانید حمایت اجتماعی جزئی از روابط اجتماعی ما است؛ برای داشتن ارتباط بهتر با همکاران، مشتریان و حتی مافوق خود باید مهارت حمایت از دیگران را یاد بگیرید و بدانید حامی بودن بخش کلیدی ارتباطات اجتماعی است.
گاهی حمایت دیگران باعث ایجاد انگیزه و اشتیاق در آن ها شده و مسیر موفقیت شغلی را برای آن ها ترسیم می کند؛ بنابراین سعی کنید این مهارت را یاد بگیرید و در مواقع لزوم در محل کار خود به کار ببرید. 

مهارت حل مسئله

مهارت حل مسئله، جز مهارت هایی است که یادگیری آن برای داشتن یک زندگی بهتر و عملکرد بالاتر در محل کار ضروری است. یادگیری مهارت حل مسئله که یک مهارت زندگی است، به بررسی تمام ابعاد و جوانب یک مسئله و پیدا کردن راه حل های موثر و سازگارانه اشاره دارد.
مهارت حل مسئله جز مهارت های هدفمند، منطقی و آگاهانه است.

چگونه باید مهارت های خود را در رزومه، برجسته تر بنویسیم؟

 مهارت های خود را با شغل مورد نظر تطبیق دهید

آگهی استخدام شغل را تجزیه و تحلیل کنید و به مهارت های سخت و نرمی که در شرح شغل به صورت برجسته نوشته شده است، توجه ویژه ای داشته باشید. سپس، رزومه و نامه خود را به صورت شخصی سازی شده و مطابق با نیاز های شغلی بنویسید.

 دیگر مهارت های مورد نیاز را یاد بگیرید

برخی از مهارت های نرم، مانند مهارت برقراری ارتباط، شاید در شرح آگهی استخدام نوشته نشده باشد، اما اینگونه مهارت ها همیشه مورد توجه مدیران برای استخدام کارمندان می باشد. 

 از مصاحبه های شغلی به نفع خود استفاده کنید

 مصاحبه ی شغلی فرصتی را برای نشان دادن مهارت های ارتباط کلامی برای موفقیت در یک شغل، به مدیر استخدام فراهم می کند، پس از فرصت مصاحبه فقط برای بیان اینکه چه کارهایی می توانید انجام دهید، استفاده نکنید.

برای مصاحبه خود آماده شوید، از قبل تمرین کنید و از مکث قبل از پاسخ دادن به سؤالات مدیر استخدام نترسید و در صورت نیاز از مدیر استخدام، توضیح بیشتری بخواهید.

 پس از استخدام دست از تلاش بر ندارید

اگر می خواهید پس از استخدام هم تاثیر خوبی بر همکاران خود بگذارید، از مهارت های ارتباطی در محل کارتان استفاده کنید. شما چه در ملاقات های کاری، چه در برقراری ارتباط با همکاران یا مراجعان، فرصت خوبی برای نشان دادن مهارت های ارتباطی دارید.

 جمع بندی ای سنج

در این مقاله در مورد مهارت های ارتباطی موثر در موفقیت شغلی، صحبت کردیم. در صورت تمایل به استخدام در شغل مورد نظرتان و نوشتن رزومه ی کامل و برقراری ارتباط سازنده با دوستان و همکاران و ... باید توانایی کافی در زمینه ی این مهارت های ارتباطی داشته باشید.

کسب و ارتقای این مهارت ها، با تمرین و به کار بردن راهکارهایی کاملا ممکن می باشد.

 شما دارای کدام یک از مهارت های ارتباطی ذکر شده در این مقاله هستید؟ نظرات و دیدگاه های ارزشمندتان را با ما در میان بگذارید. 

تعدیل نیرو چیست | تفاوت تعدیل با اخراج و ضررهای آن برای سازمان
سلامت سازمانی چیست | آیا سازمان سالمی دارید؟
پورتفولیو چیست | نحوه ساخت آن
0 تا 100 موفقیت در مصاحبه شغلی
سوالات پر تکرار در مصاحبه شغلی
شتابدهنده چیست و چگونه به رشد استارتاپ‌ها کمک می‌کند؟
ساختار سازمانی چیست | نحوه طراحی آن
وجدان کاری چیست | نحوه تقویت آن
سواد چیست | بررسی انواع آن
بررسی 0 تا 100 مشاوره شغلی | مزایای آن

اصطلاحات مهم این مقاله

جهت نمایش بیشتر اصطلاحات کلیک نمایید

سوالات متداول

  • مهارت های ارتباطی چیست؟

    • مهارت های ارتباطی مهارت هایی هستند که ما در برقراری ارتباط، دریافت و ارسال اطلاعات کمک می کنند
  • مهارت های ارتباطی موثر کدام اند؟

    • گوش دادن فعال، شفافیت و خلاصه گویی، ارتباطات غیر کلامی و....
لطفا امتیاز خود را برای این محتوا ثبت کنید

17 مرداد 1402 03:31

مهارت های ارتباطی موثر برای موفقیت شغلی | مجله ای سنج <a href="http://www.gpn2l7lwsm5907ck6889j75l6b14t4rws.org/">alrzvrxmhj</a> lrzvrxmhj http://www.gpn2l7lwsm5907ck6889j75l6b14t4rws.org/ [url=http://www.gpn2l7lwsm5907ck6889j75l6b14t4rws.org/]ulrzvrxmhj[/url]

17 تیر 1402 22:57

مهارت های ارتباطی موثر برای موفقیت شغلی | مجله ای سنج [url=http://www.gqq177zvgh03j2k86zdt4978tox8154vs.org/]unmqdzrjlqe[/url] <a href="http://www.gqq177zvgh03j2k86zdt4978tox8154vs.org/">anmqdzrjlqe</a> nmqdzrjlqe http://www.gqq177zvgh03j2k86zdt4978tox8154vs.org/

21 خرداد 1402 12:58

مهارت های ارتباطی موثر برای موفقیت شغلی | مجله ای سنج vnpjwohf http://www.g1fmm76tk34iu5y0z4fkaq57n0345e67s.org/ [url=http://www.g1fmm76tk34iu5y0z4fkaq57n0345e67s.org/]uvnpjwohf[/url] <a href="http://www.g1fmm76tk34iu5y0z4fkaq57n0345e67s.org/">avnpjwohf</a>