دوره: ۵۰ گام تا مدیریت زمان

جلسه 4

دوره: ۵۰ گام تا مدیریت زمان

جلسه 4
دوره آموزشی
10 راز برای پشت گوش نینداختن کارها! مدت مطالعه: 4 دقیقه
ای سنج 21 آبان 1399 مدت مطالعه: 4 دقیقه

10 راز برای پشت گوش نینداختن کارها!

به تعویق نینداختن کارها یکی از مهمترین جنبه ها در دوره های آموزشی مدیریت زمان است. اگر شما جز آن دسته از افرادی هستید که می‌خواهید در موقعیت فعلی، دوباره خودتان را بسازید یا شغل خود را تغییر دهید، شروع تغییر عملکرد در زندگی روزمره تان می‌تواند راه مناسبی باشد.

هر نوع اقدام، حتی کوچک، به شما کمک می‌کند. بنابراین، این یک روش مفید درباره چگونگی به تعویق نیانداختن کارها است.

اگر واقعاً می‌خواهید کاری را به تعویق نیاندازید، که ابتدا باید یاد بگیرید که علی رغم تمایل به، به تعویق انداختن، چگونه شروع کنید. درهر حال شروع کردن، به خوبی تغییر عادت‌های بدی که قبلاً داشته اید چالش برانگیز است و کار آسانی نیست. به همین دلیل امروز، این نکات ارزشمند شما را به سمت دلایل ریشه‌ای به تعویق انداختن کارهایتان در شما هدایت می‌کند، بنابراین برای شروع و انجام کار انگیزه خواهید داشت و قادر به ادامه کار خواهید بود.

فقط شروع کنید

اگر می‌خواهید کار خود را زود به پایان برسانید، منتظر چیزی نشینید ، زیرا هرچه بیشتر تعلل کنید و فقط کار را تماشا کنید، ساعت‌های طولانی‌تری از وقت خود را تلف می‌کنید. در صورت امکان، کار را زودتر انجام دهید تا اضطراب انجام کار بعدی خود را نداشته باشید. اما، اگر وظایف زیادی به شما محول شده است، ابتدا با ساده ترین کار شروع کنید تا هرچه زودتر یک موفقیت را تجربه کنید، تا انگیزه و انرژی لازم برای ارتقا و به کارگیری شما برای کارهای بعدی را فراهم کند.

خودتان را تشویق کنید

 همانطور که همه ما می‌دانیم، پاداش به کسانی که پروژه یا کار خود را با موفقیت به پایان می‌رسانند داده می‌شود، اما پاداش دادن به خود نیز یکی از راه های به تعویق نیانداختن کارهاست. بنابراین، این راه یکی از راه‌های موثر در ایجاد انگیزه و باعث می‌شود تا بهترین نتیجه را در پروژه بعدی تان بگیرید. برای مثال، هنگامی که کارهای خود با نتایج عالی انجام می‌دهید، می‌توانید با دادن چیزی یا هدیه‌ای که مورد نظرتان است به خود پاداش دهید. بنابراین، بهتر است به جای تماشای فیلم مورد علاقه تان یا بیرون رفتن با دوستان خود، ابتدا کارتان را انجام دهید، سپس فیلم مورد علاقه تان را ببینید و آن را به عنوان پاداش خود در نظر بگیرید. به این ترتیب، شما اهمال کاری، که زندگی شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد را پس می‌زنید و چیزهایی که باید انجام شود را در اولویت قرار می‌دهید.

کارها را به بخش‌های کوچکتر تقسیم کنید

این روش چگونه می تواند به تأخیر نیانداختن کارهایتان کمک کند؟ برای این کار، هنگامی که اهداف خود را اولویت بندی کردید، آنها را به بخش‌های کوچکتر تقسیم کنید. گاهی اوقات کارها به خاطر به تعویق انداختن شما زیاد به نظر می‌رسند. اگر این گونه باشد، تقسیم آن به بخش‌های کوچک می‌تواند یک اقدام عالی باشد، بنابراین، به شما کمک می‌کند تا نحوه شروع کار یا کار کردن روی پروژه را تجزیه و تحلیل کنید و ایده‌ای درباره امکان انجام پروژه بر اساس نیاز ارائه دهید. علاوه بر این، با یک رویکرد صحیح، مرحله به مرحله، یک پروژه بزرگ برای شما کوچکتر خواهد شد. اما اگر همچنان پروژه برای شما اذیت کننده بود، کمک گرفتن نیز راه دیگری برای ادامه آن است

رویاهایتان را اولویت بندی کنید

رویای شما می تواند به زندگی شما هدایت کند، بنابراین راهی است که به شما انگیزه می دهد تا هر روز بهترین نتیجه را بگیرید. اگر برای خود رویایی دارید، پس یک برنامه منظم برای آن در نظر بگیرید. حالا ممکن است یک جدول زمان بندی شده یا یک برنامه را برای کمک به رسیدن به اهداف خود در زندگی تدوین کنید. برای اینکه شروع به انجام این کار کنید، ابتدا عناصری که باید و یا نباید در برنامه شما گنجانده شود را شناسایی کنید. همچنین، به یاد داشته باشید که انعطاف پذیر باشید، اهداف خود را به طور منظم مرور کنید و در صورت لزوم آنها را رها یا اصلاح کنید. به یاد داشته باشید، یک برنامه مکتوب برای هدف شما به این معنی نیست که فقط نوشته‌ شده باشد، بلکه می‌تواند یک راهنما برای دستیابی موفقیت آمیز به هدف شما در آینده‌ای نزدیک باشد.

به اهداف خود به ویژه اهداف شغلی و شخصی بسیار توجه کنید

آیا هر روز برای انجام وظیفه خود مشکل دارید؟ اگر جواب شما به این پرسش مثبت است، تمرکز بر اهداف شغلی و شخصی شما می‌تواند به خوبی به شما کمک کند تا در نهایت وظیفه خود را در هر روز انجام دهید. در حقیقت، وقتی که ذهنیت خوبی از آنچه می خواهید انجام دهید ندارید، ایجاد انگیزه در خود برای انجامش دشوار است. بنابراین، قبل از اینکه کار خود را شروع کنید، ابتدا به آنچه می خواهید بدست آورید فکر کنید تا انگیزه خود را برای تلاش بیشتر در کار ایجاد کنید.

علاوه بر این ، یک برنامه خوب برای این کار تنظیم کنید، هنگام تعیین هدف، استفاده از تکنیک ها می‌تواند مفید باشد، این تکنیک شامل راه کار SMART است که مخفف موارد زیر است:

S : برای خاص (special)

M :  قابل اندازه گیری (measurable)

A :  اقدام (action)

R : واقع گرایانه (realistic)

T : زمان (time)

از استراتژی SMART در تعیین و برنامه ریزی هدف خود و همچنین یک استراتژی برای کمک به پشت گوش نیانداختن کارها استفاده کنید.

در صورت امکان بیش از حد متعهد بودن را متوقف کنید

همه افراد تعهداتی دارند،  اما "بله" گفتن به همه چیز انرژی شما را برای اهمیت دادن به مسائلی که برای شما ضروری است کاهش داده و شما را خسته می‌کند. بنابراین چنین موقعیتی باعث کنار گذاشتن کارها و وظیفه‌ها شده و منجر به تعلل و سهل انگاری می‌شود . به عنوان یک راه حل عالی ابتدا باید مشخص کنید که مهمترین موارد برای شما چه چیزهایی هستند، مانند چیزهایی که به شما تحقق می بخشند و فقط روی قسمت‌ها یا مناطقی تمرکز کنید که فکر می‌کنید بیشترین تفاوت را در زندگی شما ایجاد می‌کنند.  اگر از این راه استفاده کنید، نه تنها شما را در تمرکز روی موارد مهم زندگی راهنمایی می‌کند ، بلکه انگیزه و تمرکز شمارا نیز بهبود می‌بخشد.

برای سنجش میزان اهمال کاری خود، می توانی تست اهمال کاری تاکمن را انجام دهید.

جن و پری را بهانه نکنید!

گاهی اوقات شما به خاطر بهانه‌ها کار خود را به طور کامل انجام نمی‌دهید؛ و نمی‌خواهید دوباره این کار را انجام دهید و چیزهایی می‌گویید مانند : من نمی‌توانم این کار را انجام دهم،  وقت ندارم، حوصله اش را ندارم و عذر و بهانه های دیگری که استفاده می‌کنید تا فقط خودتان را توجیح کنید. ولی آوردن بهانه‌های بیشتر می‌تواند به شما ضربه بزند. بنابراین می‌تواند بر شما تأثیر بگذارد تا روی کار خود تمرکز کنید. پس بهتر است که این افکار را به راحتی دور کنید تا سهل انگاری خود را از بین ببرید .

زندگیتان را بدون اهمال کاری تصور کنید

در تصورتان فواید تعلل نکردن در زندگی را تصور کنید. همچنین به چیزهایی فکر کنید که در آینده در زندگی به دست می‌آورید تا بتوانید عادت بدی را که قبلاً داشته اید، از بین ببرید.

سلامتی خود را در اولویت قرار دهید

نگاه کنید ! بدون سلامتی، احتمالاً انرژی لازم برای ایجاد تغییرات مثبت در زندگی خود را ندارید و بنابراین راحت‌تر است که کارها را پشت گوش بیندازید. پس مطمئن شوید که ورزش، تمرین ذهنی،خواب و تغذیه ی  مناسب را انجام می دهید تاهمیشه در کارهای روزمره تان فعال باشید.

بدانید که از زندگی خود چه می خواهید

دانستن اینکه در زندگی چه می خواهید یکی از راه های کمک به شما در سهل انگاری نکردن است. داشتن برنامه در زندگی به شما برای چیزهایی که می‌خواهید به آن برسید ایده می‌دهد.

جمع بندی ای سنج

بدون تردید پشت گوش انداختن کارها برای اکثر ما اتفاق افتاده است. این مسئله باعث می شود نا نتوانیم برنامه های خود را طبق روال انجام دهیم. در واقع پشت گوش انداختن آفت مدیریت زمان است. لطفا مواری که گفته شد را حتما یادداشت نموده و آن ها را بخاطر بسپارید. این نکات می توانند تغییرات زیادی را برای رسیدن به اهداف تان در شما ایجاد کنند.

لطفا نظرات خود در رابطه با این جلسه یعنی "نکات مهم برای افزایش بازدهی" را با ما به اشتراک بگذارید.

جهت نمایش بیشتر اصطلاحات کلیک نمایید
لطفا امتیاز خود را برای این محتوا ثبت کنید