بهترین راه ها برای تقویت تمرکز کدامند ؟  (بخش دوم ) مدت مطالعه: 9 دقیقه
سروناز چنگیزی 11 مرداد 1399 مدت مطالعه: 9 دقیقه

بهترین راه ها برای تقویت تمرکز کدامند ؟ (بخش دوم )

مغز ما توانایی های بسیاری دارد که یکی از مهمترین آن ها، تمرکز می باشد. این قدرت ما را یاری می کند تا فعالیت های مختلف را هرچه بهتر و دقیق تر انجام داده و در نهایت، به اهداف مان برسیم. عوامل زیادی می توانند تمرکز ما را تحت تاثیر قرار دهند و آن را تضعیف کنند و اگر این اتفاق بیفتد، می تواند عملکرد ما را با مشکل های بسیاری مواجه کند. از این رو می بایست این قدرت را تقویت کرد تا جلوی ضررهای احتمالی را گرفت. در بخش اول و بخش دوم این مقاله، به بررسی بهترین راهکارهای تقویت تمرکز پرداخته ایم.

دربخش اول این مقاله، 3 روش بسیار کاربردی را برای تقویت و بهبود قدرت تمرکز، معرفی کردیم. در بخش دوم این مقاله (مقاله فعلی)، 7 راهکار دیگر را نیز به شما معرفی می کنیم که در عین ساده بودن، می توانند در جهت افزایش قدرت تمرکز شما موثر باشند.

4- موسیقی کلاسیک گوش کنید :

در مطالعاتی که انجام گرفته، مشخص گردیده افرادی که بیشتر به موسیقی کلاسیک گوش می دهند، بازدهی و رضایتمندی شغلی شان بالاتر است و در درس خواندن نیز موفق تر از سایرین عمل می کنند؛ چراکه این نوع از موسیقی، مناطقی از مغز را که مسئول تمرکز هستند تحریک و این توانایی را تقویت می کند. اگر به این سبک از موسیقی علاقه ندارید، می توانید از صداهایی که در طبیعت هستند، استفاده کنید؛ همانند صدای باران، امواج دریا، گنجشکان و ... . در حال حاضر، اپلیکیشن (برنامه)های متفاوتی وجود دارند که می توانید آن ها را دانلود کنید و انواع صداهای آرامش بخش را در آن ها بیابید. اگر در اینترنت نیز جست و جو کنید، می توانید این صداها را به راحتی دانلود کرده و گوش دهید.

5- بوییدن رزماری :

این گیاه، دارای خواص بسیاری است و محققان ثابت کرده اند که در بالا بردن دقت، سرعت و کیفیت عملکرد مغز ما نقش بسیار موثری دارد. نوشیدن دم کرده ی این گیاه نیز بسیار مفید است.

6- تمرین های ذهنی انجام دهید :

یکی از بهترین و موثرترین راه هایی که تا به حال شناخته شده، این است که مغزتان را تمرین دهید تا ورزیده شود. شاید برایتان عجیب باشد اما باید بدانید همانطور که جسم ما نیاز به تمرین و ورزش دارد و در اثر این تمارین، عضلات و عملکرد قلب ما تقویت می شود، مغز نیز نیازمند ورزش های مخصوص به خود است و هرچه بیشتر آن را تمرین دهید، عملکردش بهتر می شود. در این خصوص، اپلیکیشن (نرم افزار)ها و بازی های بسیاری طراحی شده اند که مخصوص تقویت مهارت های مغزی و ذهنی هستند. اگر سعی کنید روزانه، دقایقی با این برنامه ها کار کنید، خواهید دید که در طولانی مدت، چه تاثیر باورنکردنی و فوق العاده ای بر عملکرد مغز می گذارند و سبب می شوند تا قدرت تمرکزتان چند برابر گردد. با یک جستجوی ساده در اینترنت، می توانید این برنامه ها را پیدا کنید.

7- به سلامت جسم تان اهمیت دهید :

قطعا این مثل را شنیده اید که می گویند «عقل سالم در بدن سالم است.». این جمله، کاملا صحیح است؛ چراکه ثابت شده سلامت جسم و روان بسیار با هم مرتبط هستند و اگر بدن سالمی داشته باشید، به سلامت روان و بهبود عملکرد مغزتان نیز کمک شایانی می شود. بدین منظور می بایست توجهتان را معطوف به این سه حیطه کنید :

الف) رژیم غذایی : سعی کنید که وعده های غذایی تان را خوب و کامل میل کنید، از مصرف میوه ها، سبزیجات، انواع مغز ها (مغز بادام، پسته، گردو و ...) و نوشیدن آب (حدودا 7 لیوان) در طی روز، غافل نشوید. تا جایی که امکان دارد، از خوردن فست فود، غذاهای آماده و یخ زده بپرهیزید و مواد ارگانیک و طبیعی مصرف کنید.

ب) خواب : ریتم و میزان خواب ما رابطه ی بسیار نزدیکی با کارکرد و سلامت مغزمان دارد. حتما سعی کنید که قبل از ساعت 12 شب به رختخواب بروید و حدودا 7، 8 ساعت، بخوابید (البته در هر سنی مدت زمانی که بدن نیاز به استراحت و خوابیدن دارد، متفاوت می باشد.). هیچ گاه به خودتان بی خوابی ندهید و عادت به کمتر از 7 ساعت خوابیدن در طول شب نداشته باشید؛ چراکه این کار، رفته رفته به مغز شما آسیب می زند و حتی می تواند خطر ابتلا به آلزایمر را در کهن سالی به دنبال داشته باشد.

ج) ورزش : اهمیت ورزش کردن و داشتن فعالیت فیزیکی، بر کسی پوشیده نیست. در طی ورزش، هورمون های خاصی ترشح می شوند که می توانند باعث بالا رفتن احساس خوشحالی و سرزندگی در شما شوند. این هورمون ها، بر فعالیت مغز نیز آثار مطلوب بسیاری بر جای می گذارند و موجب بهبود کارکردهایش می شوند. سعی کنید که حتما هفته ای 3 بار و حداقل به مدت نیم ساعت، به ورزش یا فعالیت فیزیکی مورد علاقه تان بپردازید. علاوه بر ورزش، انجام یوگا و مدیتیشن نیز می تواند عملکرد مغزتان را بهبود ببخشد و بر قدرت تمرکزتان تا حد زیادی بیافزاید.

8- در چیدمان وسایلتان دقت کنید :

 محیط پیرامون ما نقش بسیار زیادی در به وجود آوردن یا مختل کردن تمرکز دارد. سعی کنید تا جایی که امکان دارد، دورتان را شلوغ نکنید و از رنگ های بسیار جیغ (همانند قرمز خیلی پر رنگ، نارنجی پر رنگ، سرخابی پر رنگ و ...) نیز بسیار کم استفاده کنید. سعی کنید محیطی که در آن قرار می گیرید، دارای رنگ های ملایم و خنثی (خاکستری، آبی آسمانی، سفید، لیمویی و ...) باشد تا در حین تمرکز کردن، توجه شما را به سمت خود جلب نکند. انتخاب صندلی و میز مناسب نیز نکته ای است که اغلب افراد آن را نادیده می گیرند. سعی کنید صندلی و میزی که برای اتاق یا محل کارتان انتخاب می کنید، متناسب با قد و جثه ی شما باشد و بدنه ی صندلی نیز راحت و نرم باشد تا دچار کمر درد نشوید. اگر جایی بنشینید که راحت نیستید، این مسئله دائما حواس شما را پرت می کند و باعث می شود تمرکزتان بر هم بخورد.

9- تمرین نگاه کردن به آیینه :

به کمک یک ماژیک یا هر وسیله ی مناسب دیگر، دو نقطه، در یک راستا و با فاصله ای کم از یکدیگر، بر روی یک آینه رسم کنید. مقابل آینه بایستید و تصور کنید که این دو نقطه، چشمان یک انسان است که در مقابل شما قرار گرفته. سعی کنید دقایقی را به این نقاط زل بزنید و به هیچ چیز دیگری نیز فکر نکنید. هر گاه حواستان پرت شد، چشمتان جای دیگری رفت و یا افکار مزاحم به سراغتان آمدند، تمرین را قطع کنید و مجددا از اول انجام دهید و زمان بگیرید. انقدر این تمرین را ادامه دهید تا بتوانید حداقل 10 دقیقه، به این نقاط، خیره بمانید بدون آن که فکری در ذهنتان بیاید. قطعا در اوایل کار، این تمرین برایتان بسیار سخت است و نمی توانید بیشتر از چند ثانیه یا نهایتا یکی دو دقیقه، آن را ادامه دهید؛ اما به مرور و با داشتن تمرین روزانه، قادر می شوید تا  افکار مزاحم را کنترل کنید و مدت زمانی که به این نقاط، خیره می شوید را افزایش دهید.

مشابه این تمرین را می توانید با اشیای دیگری نیز انجام دهید، مثلا یک لیوان را در دست بگیرید یا رو به روی خود قرار دهید و تا جایی که امکان دارد، بدون فکر کردن به چیزی، به لیوان، خیره شوید.

10- از انجام دادن کارها به صورت همزمان بپرهیزید :

بعضی افراد عادت دارند که در حین درس خواندن، موسیقی گوش دهند یا تلویزیون ببینند، برخی دیگر نیز عادت دارند تا هم کتاب بخوانند و هم آشپزی کنند و برخی دیگر نیز در حین کار کردن در محل کار، با همکارانشان نیز صحبت می کنند. تمام این عادت ها اشتباه هستند و سبب می شوند تا بر روی هیچ کدام از کارهایی که انجام می دهید، تمرکز کافی نداشته باشید. حتما سعی کنید که در یک زمان مشخص، تنها بر روی یک فعالیت مشخص تمرکز کنید و کارهایتان را اولویت بندی کنید تا به نوبت و جداگانه، به سراغ هر کدام بروید.

در پایان باید بگوییم که راه های بسیاری برای افزایش و تقویت قدرت تمرکز، وجود دارد و شما در صورتی نتیجه ی مطلوبتان را دریافت می کنید که به راهکارهایی که در بخش اول و دوم این مقاله گفته شد، پایبند باشید و مرتبا تمرین ها را انجام دهید. انتظار نتایج فوری و کوتاه مدت نیز نداشته باشید و بدانید که با صبوری و رعایت موارد مذکور، در طولانی مدت، شاهد بهترین نتایج خواهید بود.

لطفا امتیاز خود را برای این محتوا ثبت کنید