اضطراب حاصل از کرونا را چگونه مدیریت کنیم ؟ مدت مطالعه: 6 دقیقه
سروناز چنگیزی 03 خرداد 1399 مدت مطالعه: 6 دقیقه

اضطراب حاصل از کرونا را چگونه مدیریت کنیم ؟

«نمیتونم راحت بخوابم، همش بهش فکر میکنم… روز و شب برام نذاشته واقعاً… وقتی این فکرا میان سراغم، همش این حال رو پیدا می کنم… خیلی می ترسم… تپش قلب می گیرم… حتی بعضی اوقات نفسم بند میاد و احساس خفگی می کنم… تمرکزم رو از دست دادم و نمیتونم به کارام برسم… دست خودم نیست… اصن وقتی این احساس ها و افکار میان سراغم نمیدونم باید چی کار کنم… کل زندگیم رو به هم ریخته و هی داره بدتر میشه… . »
کمتر روانشناسی است که در این ایام این جملات و جملات مشابه آن را نشنیده باشد! حتی یکی از روان شناس ها نقل می کرد که یکی از مراجعانش، با وجود اینکه ۹ میلیون تومان صرف خرید یک گوشی همراه جدید کرده، دو هفته است که از ترس آلوده بودن گوشی اش، دست به آن نمی زند ! اما چه چیزی این قدرت را دارد که اینگونه، تمام جنبه های زندگی یک فرد را تحت تاثیر قرار دهد و روال عادی اش را برهم بزند؟ پاسخ این سوال، یک واژه ی بسیار آشناست، واژه ای که همه ی ما حتماً آن را به طرق مختلف، در زندگی مان تجربه کرده ایم…«اضطراب» !
درواقع باید بگوییم که هر احساس و هیجانی برای ما و زنده ماندمان کارکرد حیاتی دارد و وجودش لازم است. اضطراب نیز اینگونه است. پس اگر این حس مفید است، چه می شود که می تواند انقدر آثار مخرب داشته باشد؟ در واقع، همه ی ما باید حداقلی از اضطراب را دارا باشیم تا بتوانیم از خودمان محافظت کنیم و نسبت به مسائل مهم، بی تفاوت نباشیم. اگر هیچ اضطرابی نداشته باشیم، برای امتحانمان درس نمی خوانیم و یا موقع رد شدن از یک خیابان شلوغ نیز اطرافمان را کنترل نمی کنیم. مشکل از جایی ایجاد می شود که این احساس، از حد طبیعی اش فراتر می رود و ما نیز اجازه می دهیم تا کم کم کنترل همه چیز را از ما بگیرد و در نهایت، یا قدرت مدیریتش را از دست می دهیم یا برای مدیریتش، به راه های اشتباه و مخرب متوسل می شویم. در حالت عادی، ما قدرت کنترل احساساتمان را داریم؛ اما برخی شرایط خاص (همانند شرایطی که در حال حاضر به خاطر کرونا و قرنطینه با آن رو به رو هستیم) می توانند عملکرد ما را مختل کنند و سبب شوند تا افسار احساساتمان را از دست بدهیم.
در این مقاله، به بیان راهکار هایی می پردازیم که می توانند برای کنترل اضطراب، خصوصا اضطراب هایی که ناشی از ایام قرنطینه و ترس از کرونا هستند، مفید واقع شوند.

۱- با افرادی که مورد اعتمادتان هستند، صحبت کنید :

طبیعی است که در هنگام بروز بحران های مختلف، از جمله بحران ویروس کرونا، دچار احساساتی مانند ترس، غم، خستگی، وحشت، اضطراب و نا امیدی شویم. در اینگونه موارد، بهترین کار این است که با دوستان و اعضای خانواده تان تماس بگیرید و گفتگو کنید. این کار، میزان استرس شما را تا حد قابل توجهی کاهش می دهد.

۲- به سبک زندگی تان توجه کنید :

به بهانه ی قرنطینه و در خانه ماندن، قرار نیست عادات غذایی سالم را فراموش کنیم و نسبت به سلامت جسم و روحمان بی توجه باشیم. اگر به موقع بخوابیم؛ به میزان لازم غذا بخوریم و از یک رژیم سالم، مقوی و مغذی، پیروی کنیم، قطعا می توانیم احساسات منفی مان، از جمله اضطراب را تا حد زیادی کنترل کنیم. در این ایام، ورزش کردن را نیز نباید فراموش کنیم.

قرنطینه

قرنطینه

 

۳- برای مقابله با احساسات تان، راه های مخرب را در پیش نگیرید :

برای کاهش اضطراب تان، به سراغ مواد مخدر و الکل نروید و سیگار نکشید؛ حتی سعی کنید تا جایی که امکانش باشد، از خوردن داروهای شیمیایی پرهیز کنید. این مواد، با اینکه ممکن است در کوتاه مدت شما را تسکین دهند، در بلند مدت هیچ تاثیری نداشته و حتی حال تان را بدتر می کنند. سعی کنید به جای استفاده از این موارد، به سراغ یک فرد متخصص در حوزه ی سلامت ( از جمله روانشناس و روانپزشک) بروید و از آنها مشاوره بگیرید.

۴- به شایعات توجه نکنید :

همیشه سعی کنید به دنبال اخبار و اطلاعات واقعی باشید. سایت ها و شبکه هایی را دنبال کنید که از صحت اطلاعاتشان مطمئن هستید و هر خبری را به راحتی نپذیرید و هر اتفاقی را فقط از منابع موثق مربوط به آن، پیگیری کنید. داشتن اطلاعات دقیق و درست، به شما کمک می کند که میزان واقعی خطر را تخمین بزنید و متناسب با آن اقدام کنید. دنبال کردن اخبار جعلی و توجه به شایعات، تا حد بسیار زیادی موجب بروز اضطراب و آشفتگی های روانی خواهد شد. اگر در کانال ها و رسانه هایی عضو هستید که حاوی خبرهای نادرست هستند، بهتر است هرچه سریع تر از آنها خارج شوید و اطلاعات لازم را در سایت هایی همانند سایت سازمان بهداشت جهانی، جستجو کنید.

۵- زمان استفاده از رسانه ها را مدیریت کنید :

اگر احساس می کنید که شنیدن هرگونه خبر و اطلاعاتی مرتبط با کرونا، شما را آشفته می کند، سعی کنید زمان استفاده از این رسانه ها (رادیو، تلویزیون، گوشی موبایل و …) را به حداقل برسانید و به جایش زمان بیشتری را با خانواده تان سپری کنید.

کرونا

کرونا

 

۶- از راهکارهایی که قبلا برایتان مفید بوده اند، مجددا بهره ببرید :

شما قطعا در گذشته نیز موقعیت های اضطراب آور زیادی را تجربه کرده اید و برای کنترل شان نیز مهارت های مختلفی را به کار برده اید. سعی کنید که این موقعیت ها را به خاطر آورید و فکر کنید که چه راهکارهایی برایتان در خصوص مدیریت این شرایط مفید بوده اند. تلاش کنید تا این مهارت ها را در خصوص موقعیت های کنونی تان نیز به کار بگیرید، چرا که بسیار کاربردی و موثر خواهند بود.

لطفا امتیاز خود را برای این محتوا ثبت کنید