ویروس کرونا و مراحل سوگ مدت مطالعه: 6 دقیقه
فاطمه جوهری فرد 12 فروردین 1399 مدت مطالعه: 6 دقیقه

ویروس کرونا و مراحل سوگ

امروز همه ی ما اندوهگین هستیم؛ ما به خاطر از دست دادن آزادی خود و زندگی غیر قابل پیشبینی مان، فشار روحی سنگینی را احساس می کنیم؛ ما به خاطر سرنوشت شغل ها، وضعیت سلامتی پدر و مادر و عزیزانمان و وضعیت کلی کشور و جهان ترسیده ایم.
همه ی انسان ها به شیوه های مختلفی با ترس های خود مواجه می شوند. اما در کل فرآیند مواجه ی آن ها با این فشارهای روحی، نسبتاً ثابت است. شناخت فرآیند های اصلی این اتفاق به دلیل آن که باعث کسب بینش می شود، بسیار سودمند خواهد بود.
دکتر الیزابت کوبلر راس اولین بار در کتاب در باب غم و اندوه، بر اساس مشاهدات بالینی خود درباره ی پنج مرحله ی اصلی که افراد هنگام تجربه فشار های روحی سنگین مثل از دست دادن عزیزان، طلاق و حوادث غیر قابل پیش بینی، تجربه می کنند، صحبت کرد.

ویروس کرونا

ویروس کرونا

به نظر می رسد این روزها به سبب شیوع ویروس کرونا، همه ی جهانیان در حال تجربه ی این مراحل هستند.
کوبلر راس مراحل پنج گانه ی زیر را برای ما توصیف کرده است:
۱-انکار
۲-خشم
۳-چانه زنی
۴-ناامیدی(افسردگی)
۵-پذیرش
بعد از گذشت چند سال دکتر راس نظر خود را تا حدی اصلاح کرد؛ او ادعا کرد که این مراحل ثابت و یکسان نمی باشند؛ بلکه حالتی پویا دارند؛ افراد مختلف امکان دارد آن ها را به ترتیبی متفاوت تجربه کنند. همچنین شدتی از هیجان که هر فرد در طی گذراندن این دوران تجربه می کند، مختلف است. حتی ممکن است شخصی هر کدام از این مراحل را چندین بار تجربه کند یا بعضی از دوره ها را تجربه نکند.
با همه ی این صحبت ها، ما می توانیم ادعا کنیم که این پنج مرحله روند اصلی است که روان ما در طی شرایط پرتنش، تجربه خواهد کرد.
۱-انکار
افراد در این مرحله آن رخداد را به کلی انکار کرده و به گونه ای رفتار می کنند که گویی هیچ رویداد تنش زایی پیش نیامده است.
این رفتار یک مکانیزم تکاملی می باشد که به بقای بشر کمک زیادی کرده است. انسان نخستین هنگامی که توسط حیوانات وحشی مثل پلنگ زخمی می شد، از چنین مکانیزم دفاعی برای حفظ جان خود و مبارزه با آن حیوانات وحشی استفاده می کرد. بشر امروزه با صدمه ی روحی نیز به همین روش مقابله می کند؛ هر چند این مرحله موقتی بوده و افراد تا مدت کوتاهی می توانند از آن بهره ببرند.
شیوه ی انکاری که انسان ها امروزه در مقابل شیوع ویروس کرونا در پیش می گیرند، به این صورت است:
-اخبار معتبر را یک شوی رسانه ای تصور می کنند.
-ادعا می کنند که این ویروس همان آنفولانزا است و کسی نمی میرد.
– می گویند: من جوان هستم؛ برای همین سیستم ایمنی من از پس این بیماری به خوبی برمی آید.
۲-خشم
خشم، احساس توانمدی است. ما هنگامی که سعی داریم کنترل خود را به دست بگیریم، معمولاً به سمت خشمگین شدن حرکت می کنیم. به جای رویکرد حل مسئله تلاش می کنیم خصمانه با آن برخورد کنیم. خیلی اوقات حتی تصمیم می گیریم که والد گریزی کرده و از قوانین پیروی نکنیم.
امروز با شیوه ویروس کرونا، افراد این مرحله را به صورت زیر تجربه می کنند:
-این اتفاقات همه تقصیر چین است؛ اگر آن ها زود تر کشور خود را قرنطینه می کردند، الان وضع به اینجا نمی رسید.
-من اهمیتی به قوانین دولت برای مقابله با ویروس کرونا نمی دهم؛ امروز باید به خرید بروم چون نیاز دارم!
-محدودیت ها رو فراموش کنید؛ امروز همه خانه ی ما دعوت هستید.

کرونا

کرونا

۳-چانه زنی:
وقتی فرد دست از انکار کردن بر می دارد، شروع به مشاهده ی ابعاد مختلف واقعیت می کند.
وی هنوز حاضر به پذیرش اینکه کنترلی بر اوضاع ندارد، نیست.
در این مرحله فرد سعی می کند راهی آسان و کم هزینه برای سازش بیابد.
امروز با شیوه ویروس کرونا، افراد این مرحله را به صورت زیر تجربه می کنند:
-اگر تعطیلات زودتر تموم شود، وضع بهتری خواهیم داشت.
-اگر فقط این دفعه بیرون برویم، مریض نمی شویم.
-اگر ویتامین سی زیاد بخوریم، مبتلا به کرونا نمی شویم.
۴-ناامیدی(افسردگی)
هنگامی که شخص به طور کامل واقعیت را بپذیرد، این مرحله را تجربه خواهد کرد. در این شرایط او احساس گم شدن کرده و برای خود دلسوزی می کند. او فکر می کند اوضاع بهتر نخواهد شد و محکوم به پذیرش اندوهناکی است. همچنین تصور می کند هر چه تلاش کند، هیچ تاثیری ندارد.
امروز با شیوه ویروس کرونا، افراد این مرحله را به صورت زیر تجربه می کنند:
-من نمی تونم سرکار بروم؛ اگر وضع همین طوری پیش رود، هیچ پولی برایمان نخواهد ماند.
-همه ی ما به ویروس کرونا مبتلا خواهیم شد.
-من تنها می میرم.
۵-پذیرش:
سرانجام فرد واقعیت را پذیرفته و سعی می کند در حد توان تلاشی جهت بهبود اوضاع، انجام دهد.
امروز با شیوه ویروس کرونا، افراد این مرحله را به صورت زیر تجربه می کنند:
-من نمی تونم فراگیری جهانی ویروس کرونا رو کنترل کنم؛ اما به سهم خود قادر به مدیریت شیوه ی زندگی خانواده ام برای مقابله با این ویروس هستم.
-قزنطینه ی خانگی به معنای توقف زندگی نیست؛ من در این شرایط هم می توانم بسیاری از فعالیت های گذشته را انجام دهم.
-جهان در حال تغییر است؛ شاید گذراندن این مرحله از ما انسان های مهربان تری بسازد.
من از شما درخواست می کنم این مراحل را به خوبی طی کنید تا بار دیگر کنار هم معنای جدیدی برای زندگی هایمان پیدا کرده و دنیا را مکان مناسب تری برای زندگی فرزندانمان گردانیم.

لطفا امتیاز خود را برای این محتوا ثبت کنید