تست استعدادیابی کلیفتون منتشر شد

تست استعدادیابی کلیفتون منتشر شد

دلایل به تعویق افتادن کارها و راه های جلوگیری از آن مدت مطالعه: 6 دقیقه
ای سنج 27 خرداد 1402 مدت مطالعه: 6 دقیقه

دلایل به تعویق افتادن کارها و راه های جلوگیری از آن

یکی از ویژگی های مشترک افراد به ظاهر تنبل به تعویق انداختن کارهای روزمره شان به صورت مداوم می باشد. در حقیقت این افراد با اهمال کاری خود سبب می شوند همیشه از وضعیت خود ناراضی باشند و نتوانند فعالیت هایشان را به صورت رضایت بخش به سرانجام برسانند.

حال از آن جا که به تعویق انداختن کارها، می تواند ناشی از عواملی چون: کمال گرایی، مشغله های زیاد، عدم علاقه و ... باشد در ادامه سعی می شود همه این فاکتورها مطرح و راهکارهایی برای کاهش طفره رفتن و به تعویق انداختن کارها معرفی کنیم.

طفره رفتن و به تعویق انداختن کارها

طفره رفتن یک فرآیند فعال است. شما انتخاب می کنید به جای کار اصلی خودتان، کار دیگری را انجام دهید. بنابراین می توان گفت طفره رفتن با تنبلی متفاوت می باشد چرا که تنبلی یعنی بی تفاوتی و عدم تمایل به انجام هر کاری می باشد.

به عبارت دیگر می توان گفت فرد در طفره رفتن به جای انجام دادن یک کار مهم ولی ناخوشایند معمولاً به سراغ یک کار لذت بخش و آسان می رود. شاید اتفاقی که در ادامه به آن می پردازیم برای خیلی از ماها رخ داده باشد:

با وجود داشتن انبوهی از کارهای انجام نشده و کتاب های درسی خوانده نشده به سراغ پخت کیک می رویم یا شاید یک مرتبه تصمیم بگیریم فلان کتاب رمان را بخوانیم یا اصلا یک مهمانی کوچک برویم. گاهی هم یک مرتبه حوس می کنیم کتاب هایمان را مرتب کنیم یا اصلا شروع به جلد گرفتن آن ها کنیم!!

 بنابراین می توان گفت که طفره رفتن یک دام است که بسیاری از ما در آن می افتیم. در حقیقت به قول پیر استیل نود و پنج درصد از آدمها هر یک به شکلی ما هریک تا حدی از کارهای خود طفره می رویم.

به تعویق انداختن کارها

حال این وضعیت که تنها نیستیم ممکن است تا حدودی آرامش بخش باشد اما دانستن اینکه این کار تا چه میزان شما را عقب می اندازد می تواند تلنگری مفید باشد.

عواقب طفره رفتن و به تعویق انداختن کارها

اگر یک فرد در یک مدت زمان طولانی کارهایش را به تعویق بیاندازد و از انجام آنها طفره برود دچار آسیب هایی می شود که در ادامه تیتروار به آن ها اشاره می شود:

  • افزایش اضطراب
  • از دست دادن فرصت‌ها
  • نرسیدن به اهداف
  • رفتار خشونت آمیز با اطرافیان
  • کاهش اعتماد به ‌نفس
  • افزایش ناامیدی
  • انتقال ناراحتی و استرس به اطرافیان
  • تصمیم‌ گیری ضعیف
  • لطمه به اعتبار فردی
  • افزایش بیماری های روان تنی (سایکوسوماتیک)
  • عدم لذت واقعی از تفریحات روزمره
  • نارضایتی کارفرما و درنهایت از دست دادن شغل
  • بوجود آمدن مشکلات عدیده در زندگی زناشویی

دلایل به تعویق انداختن کارها

در ارتباط با این که چرا کارهایمان را با وجود این همه آسیب و عواقب باز به تعویق می‌اندازیم، باید گفت دلایل زیادی در این رابطه وجود دارد كه در ادامه به برخی از از این فاکتورهای مهم و تاثیر گذار اشاره می گردد:

  • وقت گیر، بزرگ و ترسناک بودن كار و فعالیت مورد نظر
  • عدم اطلاعات و دانش ضروری لازم برای انجام کار 
  • عدم علاقه و اشتیاق به انجام فعالیت مورد نظر
  • عجول بودن و نداشتن صبر و نیروی لازم
  • داشتن مشغله های زیاد
  • عدم هوشمندی در انجام كارها
  • تنفر از برخی كارها یا برخی شرایط موجود
  • خسته‌کننده و ناخوشایند بودن موضوع مورد نظر
  • عدم اطلاع از این كه از کجا باید شروع كرد و چطور باید انجام داد
  • كمال گرا بودن
  • عزت نفس پایین
  • ترس های ناسالم
  • هوش هیجانی پایین
  • داشتن سایر كارهای ناتمام
  • عدم اعتماد به نفس لازم برای انجام كارها
  • ایمان نداشتن به توانایی‌هایی خود
  • بی اطلاعی از کافی بودن زمان لازم برای انجام فعالیت مورد نظر

 هشدار! گاهی اوقات علت به تعویق انداختن فعالیت ها، خیلی جدی تر از این فاكتورهایی است كه به آن ها اشاره كردیم. در حقیقت طفره رفتن، به تعویق انداختن و اهمال كاری در كارها و فعالیت ها می تواند نشانه ای از یک مشکل جدی همچون اختلال اضطراب، افسردگی، وسواسی، بیش فعالی و نقص توجه باشد كه شدیدا نیاز به درمان فوری دارند.

راه های جلوگیری از به تعویق افتادن کارها

در ادامه راهکارهایی برای کاهش به تعویق انداختن کارها معرفی می شود که با انجام هر یک از این راهکارها بتوانید تا حدودی از طفره رفتن فاصله بگیرید و کارها و فعالیت های تان را به خوبی به سرانجام برسانید:

راه های جلوگیری از به تعویق انداختن کارها

تقسیم كردن كارها به بخش های كوچك تر

یکی از فاكتورهایی که سبب می گردد فعالیت هایمان را به روزهای بعدی منتقل كنیم این است كه ناخودآگاه متصور می شویم كه كارمان بیش از اندازه حجیم و بزرگ می باشد. بنابراین راهكار مناسب برای رفع این مشكل خرد كردن فعالیت مورد نظر می باشد و در هر مرحله سعی شود فقط به آن بخش كوچك متمركز شوید.

و اگر احیاناً هر بخشی هم طاقت فرسا شد آن بخش كوچك را هم به بخش های كوچكتر تقسیم كنید. بنابراین خیلی زود به این نتیجه می رسید وظیفه‌ای که به عهده دارید، آسان تر از چیزی می باشد که متصور شده اید و دوست دارید که فوراً کار را تمام کنید.

تغییر محیط پیرامون

گاهی اوقات محیط كاری سبب می گردد شما اشتباق چندانی برای رفتن به آن جا و انجام فعالیت های تان نداشته باشید. در حقیقت می توان گفت محیط‌ های مختلف تأثیرات متفاوتی بر میزان بهره وری افراد دارند.

خیلی با دقت به میز کار و اتاق تان نگاه کنید. آیا این محیط شما را برای کارکردن با اشتیاق تشویق می‌کند یا باعث به خواب رفتن شما می شود؟ اگر سبب خواب و كسلی شما می شود حتما در اولین فرصت محیط تان را تغییر دهید. مثلاً می توانید گل تازه ای روی میز بگذارید یا یك سری وسایل را جابه جا كنید.

جدول زمان بندی انجام فعالیت ها

همانطور كه در تیتر بالا گفته شد كارهای تان را به بخش های كوچك تر تقسیم كنید و بعد برای هر كدام از بخش زمان بندی لازم را مشخص كنید و آن ها را در یك جدول زمان بندی شده بگذارید. سپس هر وقت هر كدام را انجام دادید علامت تیك را كنارش بگذارید. سعی كنید یه قانون بگذارید كه اگر زودتر از موعود هر كاری را انجام دادید یک پاداش کوچک به خودتان بدهید.

معاشرت با افراد انگیزه مند

یقیناً اگر مدت زمان كوتاهی با افراد موفقی همچون «بیل گیتس» و «استیو جابز» هم صحبت باشید، انگیزه‌ تان برای پیشرفت و ادامه كار چند برابر می شود و سعی می كنید كه به تعویق انداختن كارهای تان را از بین ببرید.  

بنابراین سعی كنید از میان دوستان، ‌خانواده، همکارها و غیره، با افرادی ارتباط داشته باشید که انگیزه و نیروی محرکه‌ی لازم را برای شما ایجاد کنند.

گفتگو كردن با دیگران در مورد اهداف خود

با اطرافیان تان درباره‌ی اهداف و پروژه‌هایتان صحبت كنید. چرا كه زمانی كه آن ها را در جریان فعالیت های تان قرار بدهید مدام از شما پرس و جو می كنند كه در حال حاضر در چه مرحله ایی از كار هستید و شما برای این كه پاسخ های تكراری به آن ها ندهید مجبور می شوید تلاش تان را بیشتر كنید تا آن ها را از روند رو به رشد كارهایتان مطلع سازید . بنابراین به این ترتیب، در مقابل برنامه‌های خود مسئول و پاسخگو خواهید بود.

بازبینی كردن اهداف

اگر در حین كار كردن مدام طفره می روید و كارها را به تعویق می اندازید احتمال دارد كه یك ناهماهنگی بین فعالیت و چیزی كه مورد هدف تان است وجود دارد.

گاهی لازم است كه از كاری كه در حال انجام است و در حال به طفره رفتن از آن هستید فاصله بگیرید، مثلاً به یك مسافرت كوتاه بروید و خودتان را مجدداً سازمان دهی كنید و از خودتان بپرسید كه دقیقاً چه می خواهید؟ و باید برای رسیدن چه چیزی تلاش كنید؟ آیا كارتان با اهداف تان همسو است؟ اگر نیست چه باید كرد؟

شروع كردن نقطه ای از كار

فقط شروع كنید! اصلاً مهم نیست از كجا و چه میزان؟ فقط باید شروع كرد. بیشتر به تعویق انداختن كارها به این علت است كه هنوز شروع نكرده اید. به همین خاطر همه فعالیت ها قبل از شروع تاریك، مبهم و نامشخص است. بنابراین احتمالاً به محضی كه اولین قدم را برای شروع كارتان بردارید طفره رفتن را كنار می گذارید.

روان شناسی به تعویق انداختن کارها

همانطور که مطرح شد اشتیاه رایجی که در رابطه با تحلیل به تعویق انداختن کارها وجود دارد این است که این مساله را به تنبل بودن آدم ها نسبت می دهند. در حالی که روان شناسان دیدگاه دیگری نسبت به این موضوع مطرح می کنند که در ادامه سعی می شود به طور خلاصه مروری بر این نگرش داشته باشیم:

روان شناسان معتقد هستند که تنبلی و به تعویق یا پشت گوش انداختن کارها دو موضوع کاملاً جداگانه می باشد. در حقیقت تنبلی آدم ها از بی مسئولیت بودن آن ها سرچشمه می گیرد اما به تعویق یا پشت گوش انداختن کارها یک خطای محاسباتی می باشد.

به عنوان مثال ما فعالیت هایی که باید انجام دهیم را انجام نمی دهیم چرا که خواهان آن هستیم که درد و سختی انجام آن کار را دیرتر تجربه کنیم. یعنی می خواهیم فعلاً در حال حاضر به لحاظ روانی درد واضطرابی نداشته باشیم و حتی احتمال دارد برای این که خودمان را توجیح کنید و عذاب وجدان نداشته باشیم می گوییم در حال مرتب کردن عکس های آلبوم مان هستیم.

روان شناسان می گویند در چنین شرایطی مغز می خواهد که شما را از درد و اضطراب فعالیت اصلی تان دور کند. بنابراین به شما پیشنهادهای دیگری برای انجام سایر کارها می دهد.

حالا این مدل انجام دادن کارها به مرور سبب عادت می شود و هر چی بیشتر انجام شود تبدیل به یک عادت قوی تری می شود که می تواند آسیب های زیادی به همراه داشته باشد.

در حقیقت مغز ما فکر می کند که با این کارها ما را از درد و اضطراب نجات می دهد در حالی که چنین نیست و باعث رنج های بیشتر در آینده می شود. چرا که در پس ذهن یا ناخودآگاه ما یک کار انجام نشده است و هر لحظه که آن را به تعویق می اندازیم اضطراب درونی مان بزرگ تر می شود و در نهایت در دقیقه نود دچار هراس بزرگی می شویم.

بنابراین فرد کارها را به تعویق می اندازد نه به خاطر تنبلی و بی مسئولیتی، بلکه به این دلیل که بخشی از مغزمان می خواهد ما درد و اضطراب نداشته باشیم اما دچار خطای محاسباتی می گردد.

نقل و قول هایی در مورد غلبه بر به تعویق انداختن کارها

شانون ال. آلدر

زندگی همیشه با یک قدم خارج از منطقه راحتی شما شروع می شود.

اسکار وایلد

من هرگز کاری را که می توانم انجام دهم، به فردا موکول نمی کنم.

اِستیون کینگ

آماتورها می‌نشینند و منتظر وحی هستند، مابقی برمی‌خیزیند و به سراغ کار می‌روند.

ناپلئون هیل

منتظر نباشید، هرگز زمان مناسب فرا نمی‌رسد!

ریتا مای براون

اگر لحظه آخر نبود، هیچ کاری انجام نمی شد.

جمع بندی ای سنج

این که شما مدام کارهایتان را به تعویق می اندازید می تواند ناشی از فاکتورهای گوناگونی باشد که در راستای کاهش آن می توانید کارها را به بخش‌های کوچکتر تقسیم کنید و یا با ارتباط با افراد انگیزه‌مند درباره اهداف و پروژه‌هاتان صحبت کنید.

همچنین بررسی دقیق محیط کاری و ایجاد تغییراتی در آن میتواند شما را به انجام کارها ترغیب کند و در نهایت، بازبینی اهداف خود و شروع کردن از یک نقطه کوچک می‌تواند به شما کمک کند تا از به تعویق انداختن کارها دوری کنید. 

آیا شما هم در هنگام انجام فعالیت های تان آن ها را به تعویق می اندازید؟ لطفاً تجربیات و نظرات ارزشمند خودتان را با ما به اشتراک بگذارید

علت کمرویی چیست | بهترین روش‌های مدیریت آن
گوش دادن همدلانه چیست | ویژگی و مزایای آن
حل تعارض چیست | اصول و تکنیک‌های آن
خود خواهی چیست | انواع و عواقب آن
مهارت یادگیری چیست؟
استقلال فکری چیست | انواع و روش‌های تقویت آن
چطور نه بگوییم؟ بررسی بهترین روش‌ها
خستگی تصمیم گیری چیست | علل ایجاد و راه غلبه بر آن

اصطلاحات مهم این مقاله

جهت نمایش بیشتر اصطلاحات کلیک نمایید

سوالات متداول

  • عواقب طفره رفتن و به تعویق انداختن کارها چیست؟

    • افزایش اضطراب، از دست دادن فرصت‌ها، نرسیدن به اهداف، رفتار خشونت آمیز، کاهش اعتماد به ‌نفس، افزایش بیماری های روان تنی
  • دلایل به تعویق انداختن کارها چیست؟

    • تنبلی، عدم مسئولیت پذیری، عدم شناخت، مشغله های زیاد، عدم علاقه و ... (در وضعیت حاد می تواند نشان از اختلال های گوناگون باشد.)
  • برای کاهش به تعویق انداختن کارها چه باید کرد؟

    • تقسيم كردن كارها به بخش های كوچك تر، تغيير محيط پيرامون، جدول زمان بندی انجام فعاليت ها، معاشرت با افراد انگيزه مند، بازبينی كردن اهداف و شروع كردن نقطه ای از كار
لطفا امتیاز خود را برای این محتوا ثبت کنید