تست شخصیت شناسی MBTI ⚡ رایگان

تست شخصیت شناسی MBTI ⚡ رایگان

تست شخصیت شناسی MBTI ⚡ رایگان تست شخصیت شناسی MBTI ⚡ رایگان
پست وبلاگی
تفاوت بین سلامت روانی و قدرت روانی مدت مطالعه: 3 دقیقه
ای سنج 05 آذر 1399 مدت مطالعه: 3 دقیقه

تفاوت بین سلامت روانی و قدرت روانی

سلامت روانی و  قدرت روانی گاهاً به اشتباه به جای هم استفاده می شوند، اما در واقع باید بدانیم که این دو مفهوم یک چیز نیستند. در این مقاله سعی داریم با بررسی این تفاوت بر روش هایی برای افزایش قدرت روانی مان تاکید نماییم.

سلامت روانی در مقابل قدرت روانی

بسیاری از فرهنگ های لغت سلامت روان را به عنوان "عدم وجود بیماری روانی" تعریف می کنند. بنابراین اگر به لحاظ روانی دچار افسردگی و اضطراب و یا دیگر بیماری ها نیستید دلیل بر قدرت روانی شما نیست بلکه این ها نشانه ی وجود سلامت روان در شما می باشد. از طرف دیگر باید گفت اگر دچار این بیماری ها باشید دلیل نمی شود که بگوییم فاقد قدرت روانی هستید. چرا که که یک فرد باوجود عدم سلامت روانی می تواند به لحاظ ذهنی قوی باشد، یعنی دارای توانایی هایی چون تفکر، احساس و عملکرد بهتر است.

به هر حال گرچه بین این دو مفهوم شاید بتوان رابطه معناداری برقرار کرد یعنی کسانی که دارای سلامت روان خوبی هستند دارای قدرت روانی بالایی هم هستند اما این دو همچنین می توانند مستقل از یکدیگر هم عمل کنند.

تفاوت بین سلامت روانی و قدرت روانی زمانی بهتر درک می شود که دو مفهوم دیگر به نام های سلامت جسمی و قدرت جسمی با یکدیگر مقایسه شوند. افزایش اندازه عضلات می تواند قدرت جسمی شما را بهبود بخشد. با این حال، داشتن عضلات بزرگ تضمین نمی کند که شما هرگز به سلامت جسمی مانند کلسترول بالا دچار نخواهید شد. لازم به ذکر است که ورزش های مقاوم سازی همچنین باعث بهبود سلامت روان شما می شوند. و بهبود سلامت روان به شما امکان می دهد از نظر ذهنی قوی تر شوید.

به طور کلی قدرت ذهنی یعنی

  • توانایی کنارآمدن با احساسات منفی به روشی سالم
  • درک احساسات خود
  • بدانید چه موقع باید با احساسات خود کنار بیایید و چه زمانی قدم به عقب بگذارید.

همچنین سلامت روان یعنی

  • عدم وجود یک مشکل بهداشت روانی
  • سلامت بهزیستی ذهنی

 سه جنبه قدرت ذهنی

تفکر: این جنبه شامل توانایی تفکر واقع بینانه است. یعنی شما می توانید افکار غیر منطقی را تشخیص داده و گفتگوی واقع بینانه تری را جایگزین آنها کنید

احساسات: تاب آوری به معنای سرکوب احساسات یا انکار درد نیست. در عوض، باید از احساس خود آگاه باشید. گاهی اوقات این به معنای پذیرش احساسات ناخوشایند یا آرامش قبل از شروع مکالمه ای دشوار است.

رفتار: شما حتی اگر خسته هستید یا می خواهید از خود مراقبت کنید باید ورزش کنید، باید مطمئن شوید که رفتار شما مناسب شماست.

اینکه چگونه فکر می کنید بر احساس شما تأثیر می گذارد و احساس شما نیز بر نحوه عملکرد شما تأثیر می گذارد. به نوبه خود، رفتار شما بر نحوه تفکرتان تأثیر می گذارد. لازم به ذکر است در رفتار درمانی شناختی به ارتباطی که بین بدن و ذهن وجود دارد و سبب پیوند افکار، احساسات و رفتار  می شود، "سه گانه شناختی" می گویند.

چگونه انعطاف پذیری ذهنی ایجاد کنیم؟

از آن جایی که برای ساختن عضلات جسمی باید ورزش کرد و آن را تنومند ساخت برای عضلات ذهنی هم نیاز به این نوع فعالیت و تمرین ها وجود دارد. از طرفی زمانی که عضلات ذهنی قوی می شوند و قدرت ذهنی حاصل می شود سلامت روانی فرد بهبود می یابد. بنابراین در ادامه لازم است تمرین هایی که سبب افزایش این نوع قدرت و غنی شدن عضلات ذهنی می شود آورده شود:

تمرینات شناختی

تمرینات شناختی استراتژی هایی هستند که به شما کمک می کنند متفاوت فکر کنید. این می تواند شامل هر تمرینی باشد که سبب شود مثبت تر بیندیشید، افکار منفی را دوباره بیان کنید یا طرز تفکر واقع بینانه تری ایجاد کنید. در اینجا چند نمونه از ورزش شناختی سالم آورده شده است:

دفتریادداشت قدردانی داشته باشید: ژورنال های سپاسگزاری راهی عالی برای فعال کردن و تقویت افکار و احساسات مثبت هستند.

با خود طوری صحبت کنید که گویی دوست صمیمی هستید: مردم نسبت به دوستانشان اغلب سختگیرترند. بنابراین، سعی کنید همان دلسوزی را که برای عزیزتان نشان دادید، به خود نشان دهید.

 تمرینات احساسی

تمرینات احساسی آگاهی شما را از وضعیت احساسی تان افزایش می دهد. آنها می توانند به شما کمک کنند ببینید احساسات تان چه زمانی مفید و غیرضروری هستند، به شما کمک می کنند استراتژی هایی را شناسایی کنید که از شدت احساسات می کاهد، یا به شما کمک می کنند تا با احساسات ناخوشایند کنار بیایید. در اینجا چند نمونه از تمرینات احساسی آورده شده است:

به احساسات خود برچسب بزنید: با رفتار کردن با احساسات خود می توانید از آنها فاصله بگیرید. این می تواند به شما کمک کند منطقی تر فکر کنید و مشکلات یا احساساتی را که دارید بهتر درک کنید.

برای مقابله با احساسات ناخوشایند از مهارت های سالم استفاده کنید: به جای تمرکز فقط روی احساسات منفی، می توانید قدم بزنید ، تفریح ​​کنید یا کتابی را که دوست دارید بخوانید. این تلاشی برای اجتناب یا نادیده گرفتن احساسات شما نیست، اما می تواند به کاهش برخی از احساسات دردناک شما کمک کند.

 نفس عمیق بکشید: ورزش های تنفسی می توانند اضطراب و تنش را در بدن و ذهن شما برطرف کنند.

تمرینات رفتاری

تمرینات رفتاری درمورد انجام کارهایی است که برای شما مفید است. این مراحل به شما کمک می کند تا بهترین حالت را داشته باشید و ظاهر خود را داشته باشید. در اینجا چند نمونه از تمرینات رفتاری آورده شده است:

انجام آزمایش های رفتاری: آزمایش های رفتاری به شما کمک می کند افکار غیرمولد و خود محدود کننده را به چالش بکشید.

فعالیت های مثبت را برنامه ریزی کنید: بهزیستی معنوی همیشه به شما کمک می کند که وقت خود را صرف انجام کارهایی کنید که باعث شادی شما می شوند. قبل از خواب یک دوش گرم بگیرید، یا زمانی را برای تهیه یک وعده غذایی مناسب اختصاص دهید.

درگیر یک سرگرمی شوید: سرگرمی ها ذهن شما را با کاری که دوست دارید انجام دهید مشغول می کنند. چه عکاسی باشد و چه آشپزی، سرگرمی ها می توانند احساس موفقیت را ایجاد کنند که در نتیجه بتوانید احساس خوبی نسبت به خود داشته باشد.

جمع بندی ای سنج

همانطور که دیدیم تفکر، احساس و رفتار با هم می توانند ارتباط تنگاتنگی داشته باشند و مجموعا قدرت روانی شما را شکل می دهند. سعی کنید به هر سه جنبه قدرت روانی خود فکر نموده و ان ها را تقویت نمایید. زمانی که قدرت روانی با بالا باشد می توانیم زندگی را بر خودمان و دیگران آرامبخش نماییم.

نظر شما در رابطه با قدرت روانی چیست؟ سوالات و نظر خود در رابطه با این مقاله را با ما به اشتراک بگذارید.

اصطلاحات مهم این مقاله

جهت نمایش بیشتر اصطلاحات کلیک نمایید
لطفا امتیاز خود را برای این محتوا ثبت کنید