شخصیت شناسی آنلاین با تست MBTI و تفسیر کامل شخصیت شناسی آنلاین با تست MBTI و تفسیر کامل
شخصیت شناسی آنلاین با تست MBTI و تفسیر کامل شخصیت شناسی آنلاین با تست MBTI و تفسیر کامل
پست وبلاگی
روش های خود سازی برای بهبود خود مدت مطالعه: 6 دقیقه
ای سنج 02 خرداد 1400 مدت مطالعه: 6 دقیقه

روش های خود سازی برای بهبود خود

در این مقاله می خواهیم راجع به خودسازی صحبت کنیم. در جوامع امروزی و با پیشرفت علم، بهتر است که همه ی ما روش های خودسازی را بلد باشیم. با ما همراه باشید. همچنین شما می توانید فهرست مطالب را از باکس زیر مشاهده نمایید.

آیا می توانید به روش های خود سازی عادت کنید؟

خودسازی می تواند با کمک به ما، در داشتن زندگی بهتر و برای رفاه بیشتر، کمک کند. طبیعی است که بخواهیم با همسن و سال های خود همگام شویم، در زندگی روزمره خود احساس مثمر ثمر بودن داشته باشیم و به طور معنادار با دیگران زندگی کنیم. با این حال، ترس از نبودن یا انجام ندادن این کارها می تواند اشتیاق طاقت فرسایی را برای جستجوی مداوم برای پیدا کردن این موارد در زندگی ما ایجاد کند.

ما به اطراف نگاه می کنیم و متوجه می شویم افراد دیگر چه کاری انجام می دهند و فرض می کنیم این همان کاری است که ما نیز باید انجام دهیم. ما تبلیغات برنامه های خودسازی را می بینیم یا می شنویم که ایده ای را پیش می برد که ما این ایده ها را قبول می کنیم. گم شدن و غرق شدن در همه این ایده ها آسان است و با این وجود، هر چقدر هم که برای بهبود خود زمانی را صرف کنیم، احساس می کنیم هرگز به اندازه کافی روی خود کار نمی کنیم.

زمینه های خودسازی

شما ممکن است در زمینه های مختلف زندگی خود بگردید و متوجه برخی معایب شوید که دوست دارید آن ها را تغییر دهید یا بهبود ببخشید. با بزرگ و گسترده بودن صنعت خودسازی، می توانید مطمئن باشید که در تلاش برای زندگی خوب تنها نیستید!

در هنگام بررسی برنامه خودسازی، پنج حوزه اصلی در این برنامه ها وجود دارد؛ از جمله:

سلامتی و تناسب اندام

کاهش وزن، افزایش ورزش، کاهش فشار خون.

مراقبت از خود

افزایش کارایی، کاهش به تعویق انداختن کارها، مراقبه.

سلامت روان

ذهن آگاهی، سپاسگزاری، کاهش اضطراب.

روابط

دوست یابی، غلبه بر جدایی، یافتن عشق.

تحصیلات و یا شغل

جستجوی شغل، تبلیغات، یافتن شخصیت کاری مناسب.

در داخل هر یک از این مولفه ها، ایده های مختلفی در مورد چگونگی بهبود زندگی خود، فراتر از نمونه های ذکر شده در اینجا وجود دارد. در هر نوبت، پیام هایی را در مورد اینکه چگونه می توانیم کاری را انجام دهیم یا در کاری بهتر باشیم، چگونه برخی چیزها را افزایش دهیم و موارد دیگر را کاهش دهیم و این که چگونه در فعالیتی بیشتر از چیزی یا کمتر باشیم، اطلاعاتی را کسب می کنیم.

نکاتی که باید برای رسیدن به خودسازی به آنان دقت کنیم

میل به پیشرفت چیز بدی نیست

تمایل شما برای اینکه بخواهید خوب زندگی کنید، ذاتاً بد نیست. در حقیقت، ما برای رشد و یادگیری طراحی شده ایم، و این کار را به قولی از گهواره تا گور ادامه می دهیم. بهبود نیافتن می تواند باعث شود ما در زندگی خود راکد باشیم، به حاشیه رانده شویم یا احساس کنیم که ممکن است از نظر اجتماعی عقب مانده بمانیم. به عنوان یک انسان، ما می خواهیم اطمینان حاصل کنیم که می توانیم برای جلوگیری از ایجاد ترس در زندگی، کاری را که می توانیم انجام دهیم. خودسازی می تواند به عنوان کلیدی برای اطمینان از یادگیری راه های بهبودی به کمک ما بیاید.

  نشانه های یک مشکل

تعدادی از شاخص ها وجود دارد که نشان می دهد دستیابی به خودسازی می تواند در زندگی شما مشکل ایجاد کند. این موارد شامل:

زمان: زمان صرف شده برای خودسازی می تواند یکی از روش های بارز برای شناختن، باشد. یک دوره زمانی را برای بهبود خود در هر هفته، ماه یا سال اختصاص دهید؛ که صرف زمان در این دوره به انجام بقیه کارهای شما آسیب نرساند و همچنان به شما امکان  دهد که زندگی خود را ادامه دهید. هنگامی که تلاش های خودسازی ما به چیزی تبدیل می شود که بیشتر اوقات فراغت ما را می گیرد، می توانیم احساس غرق شدن در این فعالیت ها را داشته باشیم. حتی ممکن است دریابید که از اجتماعات، رویدادها دور شده اید و یا از تعهدات اجتماعی خود خارج شده اید و باید روی بهبود خود تمرکز کنید. وقتی متوجه شدید که به مشاغل برنامه ریزی شده قبلی احترام نمی گذارید یا در نتیجه بر کار در خانه به دلیل تمرکز بر خودسازی، کوتاهی می کنید، این می تواند نشانه ای از این باشد که، شما در کنترل زمان در هنگام فعالیت های خودسازی به خوبی عمل نمی کنید.

عدم تمرکز: در تعیین "اهداف" خاص و احساس بی هدف بودن و در "بهتر بودن"، تفاوت وجود دارد. وقتی تمرکز نداریم، نمی دانیم کجا می رویم یا چه کاری برای رسیدن به کارها می خواهیم انجام دهیم. در این موارد، تنها چیزی که می دانیم این است که نمی خواهیم در همان جایی که هستیم بمانیم. وقتی تلاش های خودسازی برای ما بی هدف شود و ما را مجبور به پرش از منطقه ای به منطقه دیگر در زندگی خود کند، این می تواند نشانه ای باشد تا ما به خود بگوییم که ممکن است همه چیز از کنترل ما خارج شده باشد.

تصمیم گیری تکانشی: درست مانند سایر عادت ها، خودسازی می تواند احساس هیجان انگیزی را در ما ایجاد کند. از آنجا که برنامه های بیشتری در زمینه های مختلف ایجاد و در دسترس ما قرار می گیرد، تمایل به خرید برنامه جدید بعدی یا شرکت در جدیدترین برنامه مربی گری برای ما وسوسه انگیز است. آنچه باعث وسوسه انگیز تر شدن آن می شود این است که اکثر برنامه های خودسازی در قالب دانلود سریع، برنامه های مربیگری از راه دور، شبکه های اجتماعی ارائه می شوند، یا یک دنیا گزینه در دسترس ماست تا هر زمان بخواهیم آن ها را خریداری کنیم و استفاده کنیم. هرچه بیشتر بخواهیم برنامه ها را بدون فکر بخریم یا در آن ها ثبت نام کنیم، این می تواند نشان دهد که ما در کنترل تصمیم گیری در زمینه خودسازی مشکل داریم.

هرگز احساس رضایت نمی کنید: اینکه بخواهیم خود را بهبود بخشیم و زندگی عالی داشته باشیم چیز بدی نیست. با این حال، هنگامی که تمام تلاش های ما معطوف به بهبود افکار، رفتارها و به طور کلی، زندگی ما باشد، ممکن است باعث تعجب ما شود که آیا چیز خوبی برای تجلیل از آنچه که هستیم وجود دارد؟ وقتی ما شروع به خود سازی می کنیم، ممکن است این احساس در ما ایجاد شود که  گویی ما پیامی که را طور مداوم برای خود می فرستیم که  هرگز "کافی" نیستیم. این امر نه تنها می تواند گاهی اوقات  برای ما طاقت فرسا باشد، بلکه می تواند باعث شود ما کمی نا امید شویم که هرگز به هدف های مان نخواهیم رسید یا کافی نیستیم.

خجالت: چه اتفاقی می افتد وقتی کسی دائماً تمام راه های بهبود شما را به شما می گوید؟ این می تواند باعث شود ما احساس شرم کنیم که آن ها را ناامید کرده ایم یا پیشرفتی نمی کنیم. هنگامی که تلاش های خودسازی ما تمام وقت آزاد ما را می گیرد و به نظر می رسد این فعالیت ها تمام نشدنی است، ما می توانیم احساس شرمندگی کنیم. زمان هایی وجود دارد که ما بتوانیم از هدایا، استعدادها، یا آنچه که ما به خوبی انجام می دهیم، احساس خوبی داشته باشیم ولی در عوض ما تمام تمرکز خود را بر روی مواقعی قرار داده ایم که به نظر می رسد در آن ها کمبود یا کوتاهی داریم و باید پیشرفت کنیم.

آیا ممکن است به این فعالیت ها معتاد شوید؟

اهمیت دادن به خودسازی، لزوما به معنای اعتیاد ما نیست. هنگام بررسی عناصر اعتیاد، دکتر بهداشت روان، دکتر گرگوری جانتز، سوالاتی را در نظر گرفت:

آیا رفتار خودسازی نسبت به سایر موارد مهم زندگی من اولویت دارد؟

آیا انجام این کارها احساس بهتر بودن یا کنترل بیشتری در من ایجاد می کند؟

آیا انجام آن ها باعث احساس بد یا خارج از کنترل در من نمی شود؟

آیا با انجام آن ها زمان از دست می دهم؟

آیا تمایل دارم چنین کارهایی را بیشتر از آنچه در ابتدا برنامه ریزی کرده بودم انجام دهم؟

آیا وقتی قادر به انجام آنها نیستم یا به فکر انجام ندادن آنها هستم ، ناراحت یا مضطرب می شوم؟

آیا رفتار من در این مورد زندگی یا روابط من را مختل کرده است؟

آیا من هر چقدر سعی در قطع یا متوقف کردن دارم، مرتباً به همان رفتارهای مشابه باز می گردم؟

با بررسی این سوالات، ما به دنبال یافتن علت عادت به رفتار های خود سازی هستیم. اگر می توانید این موارد را بررسی کرده و روش هایی را که در آن تلاش های خودسازی می تواند اعمال شود، شناسایی کنید، ممکن است زمان تأمل و اندیشیدن در این عادات را داشته باشید.

بیایید که شروع کنیم؛ بنابر این اگر فکر می کنید، تلاش های شما در زمینه خود سازی می تواند به بهبود شما در زندگی کمک کنید، می توانید کار هایی را انجام دهید:

عجله نکنید: اختصاص دادن زمان برای تأمل و بررسی روش هایی که به نظر می رسد برای خود سازی می تواند زندگی شما را تغییر دهد، می تواند بسیار مفید باشد. با انجام رفتار های خود سازی می توانید درک بهتری از شرایط در زندگی خود داشته باشید و رفتار های بهتر و مثبت تری را از خود ارائه دهید.

پذیرش خود: در تلاش برای بهبود مستمر، می توانیم در نهایت به خود این پیام را بفرستیم که کافی نیستیم، کمبود داریم یا ما ارزشمند و شایسته نیستیم، اما با صرف وقت و زمان برای انجام رفتار های خود سازی می توانیم این افکار را از خود دور کنیم. خودمان را به عنوان فردی ارزشمند و شایسته بپذیریم و به خودمان فرصت رشد و یادگیری بدهیم. پذیرش خود به معنای توقف رشد نیست. به معنای ساده یعنی این که ما می توانیم نگاه درستی به خودمان داشته باشیم و نقاط قوت خودمان  را در کنار رفتار هایی که می خواهیم آن ها را بهبود ببخشیم تأیید کنیم و به خود اطمینان دهیم که ارزش خود را داریم بدون اینکه نیازی به کامل بودن داشته باشیم.

در لحظه باشید: ممکن است فعالیت های خودسازی باعث مشغله در ما شود و یا باعث شود که ما نتوانیم در فعالیت های اجتماعی شرکت کنیم. اما به خاطر داشته باشید که ما همان طور که به دنبال رشد و بهبود خود هستیم، می توانیم از کنار دیگران بودن لذت ببریم و در موقعیت های اجتماعی شرکت کنیم و از بودن در کنار دیگران انرژی بگیریم.

ذهن آگاهی و قدرشناسی را تمرین کنید: وقتی که ما همیشه به دنبال راه هایی برای بهبود خود و زندگی خود هستیم، می توان به راحتی از همه چیزهایی که به خوبی پیش می روند و مواردی که اکنون در زندگی خود داریم قدردانی کنیم. تمرین ذهن آگاهی و شکر گزاری عمدی می تواند در یادگیری نحوه تمرکز بر روی آنچه در پیش رو داریم و تهیه فهرست آنچه می توانیم در زندگی خود داشته باشیم، مفید باشد.

روش های مختلفی برای تمرین ذهن آگاهی و قدردانی

مراقبه یا نماز صبح

تکنیک های ریلکس کردن در بیرون از محیط خانه

نوشتن هر آنچه که برای آن قدردان هستیم

نفس عمیق کشیدن و تمرکز بر تنفس

یوگا و انجام فعالیت های ورزشی کششی

برای نقاط قوت خود ارزش قائل شوید: خودسازی نشان می دهد که ما نقاطی را در زندگی خود را داریم که نیاز به بهبود دارد، یا ویژگی یا رفتاری داریم که باید بهبود یابد. اگرچه این ممکن است درست باشد، اما از آنجایی که ما کامل نیستیم و همیشه چیزی داریم که می توانیم آن ها را بهبود ببخشیم، پس فعالیت خود سازی به این معنی نیست که هیچ نقطه قوت یا ویژگی مثبت رفتاری نداریم.

جمع بندی ای سنج

 بهبود خود می تواند به طور کلی چیز خوبی باشد. با این حال، اگر فعالیت های خود سازی شروع به تسلط بر زندگی شما کند یا باعث شود احساس کنید که هرگز به اندازه کافی خوب نیستید، می تواند یک مشکل باشد. اگر به نظر می رسد که تلاش برای خودسازی زندگی شما را به حدی می برد که حس خوشبختی را از شما می گیرد یا باعث پریشانی شما می شود، ممکن است زمان آن فرا رسیده باشد که از متخصص کمک بگیرید. یک درمانگر می تواند به شما کمک کند تا از طریق روش هایی سالم، واقع بینانه و مثمرثمر و روش هایی برای دستیابی به اهداف خودسازی پیدا کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ آیا شما یک فرد خود ساخته هستید؟ نظراتتان را با ما به اشتراک بگذارید.

اصطلاحات مهم این مقاله

جهت نمایش بیشتر اصطلاحات کلیک نمایید
لطفا امتیاز خود را برای این محتوا ثبت کنید