تست MBTI رایگان انجام بده جایزه ببر

تست MBTI رایگان انجام بده جایزه ببر

پست وبلاگی
تاثیرات استرس طولانی مدت مدت مطالعه: 4 دقیقه
ای سنج 22 شهریور 1400 مدت مطالعه: 4 دقیقه

تاثیرات استرس طولانی مدت

در این مقاله می خواهیم در مورد تاثیرات استرس طولانی مدت بر افراد صحبت کنیم.

این نوع استرس می تواند تاثیرات منفی جبران ناپذیری بر وضعیت جسمی و روانی در افراد بگذارد.

آنچه در ادامه خواهید خواند، بر اساس فهرست مطالب به شرح زیر است:

 استرس طولانی مدت در افراد

استرس طولانی مدت که به عنوان استرس مزمن هم شناخته می شود، یک واکنش فیزیولوژیکی طولانی مدت می باشد که در صورت عدم درمان می تواند پیامدهای جدی برای سلامتی فرد به همراه داشته باشد.

هنگام تجربه استرس در افراد، واکنش جنگ و گریز، باعث ترشح هورمون هایی می شود که به بدن برای آماده سازی کمک می کند.

فرد با افزایش ضربان قلب و تنفس، از نظر جسمی و روانی هوشیار می شود.

این وضعیت به شما امکان می دهد در شرایطی که نیاز به پاسخ سریع دارید اقدام کنید.

در هر صورت، قرار گرفتن در حالت برانگیختگی شدید زمانی برای افراد مشکل ساز می شود که در طولانی مدت تجربه ی این حالت را داشته باشند.

نشانه های استرس طولانی مدت

استرس مزمن و طولانی مدت می تواند تأثیرات متفاوتی بر بدن و ذهن فرد بگذارد. برخی از علائم و نشانه های استرس طولانی مدت شامل موارد زیر است:

اضطراب
کاهش میل جنسی
مشکل در تمرکز
افکار بی نظم
اشتهای کم یا زیاد
خستگی
احساس درماندگی
بیماری ها و عفونت های مکرر
احساس عدم تسلط و کنترل بر بدن
احساس ناامیدی
سردرد
سوء هاضمه
تحریک پذیری
تغییرات خلق و خوی
بهبودی آهسته از بیماری یا عفونت
مشکل خواب

این علائم در افراد مختلف می تواند متفاوت باشد و دارای درجه و شدت متفاوت است. بسیاری از این علائم ممکن است با گذشت زمان و تحت تاثیر استرس بیشتر، بدتر شوند.

دلایل استرس طولانی مدت

شرایط مختلفی می تواند منجر به استرس طولانی مدت در فرد شود.

استرس طولانی مدت، گاهی اوقات ممکن است ناشی از یک مشکل جدی و طولانی مدت در فرد باشد؛ اما افراد ممکن است چندین مورد از این موارد را به طور همزمان تجربه کنند.

علل احتمالی استرس طولانی مدت عبارت اند از:

مشکلات مزمن سلامتی

داشتن بیماری جسمی در طولانی مدت می تواند عامل مهمی برای استرس طولانی مدت باشد.

روابط دشوار

 روابط چالش برانگیز با اعضای خانواده، شرکا، همکاران یا دیگران نیز می تواند در ایجاد استرس نقش داشته باشند که برای مدت بسیار طولانی ادامه پیدا می کند.

مشکلات مالی

 بدهی، هزینه های ناگهانی یا تغییر در وضعیت مالی شخص می تواند منجر به استرس قابل توجهی در افراد شود.

یک شغل با فشار زیاد، محیط کار سخت یا حتی عدم اطمینان شغلی همه می توانند عامل استرس طولانی مدت باشند.

استرس های  روانی

 این نوع از استرس ها شامل مواردی مانند، قرار گرفتن در معرض سوء استفاده جسمی، عاطفی یا جنسی، خشونت بین فردی، قرار گرفتن در معرض جنگ یا قرار گرفتن در معرض انواع دیگر خشونت شدید باشد.

برای سنجش میزان اضطراب خود، می توانید تست اضطراب کتل را انجام دهید.

تاثیر استرس طولانی مدت

به نظر شما استرس طولانی مدت چه تاثیراتی بر ذهن و بدن دارد؟ تحقیقات نشان می دهد که پیامدهای استرس طولانی مدت می تواند جدی و حتی مخرب و آسیب رسان باشد.

بیماری های خود ایمنی
کاهش ایمنی بدن
افسردگی
دیابت
بیماری قلبی
فشار خون بالا
بی خوابی
چاقی
اختلال استرس پس از سانحه
عفونت های تنفسی
سوزش پوست
اسکیزوفرنی

استرس طولانی مدت بر کل بدن تأثیر می گذارد. این بدان معناست که می تواند تأثیر مستقیم یا غیر مستقیم بر چندین حوزه و سیستم بدنی داشته باشد.

سلامت روان

استرس طولانی مدت می تواند بر سلامت روان افراد تأثیر منفی بگذارد.

استرس مزمن و مداوم با شرایطی مانند اضطراب، افسردگی، استرس پس از سانحه، مشکلات مصرف مواد، مشکلات خواب و اختلالات شخصیتی مرتبط است.

استرس طولانی مدت همچنین می تواند بر حافظه، عزت نفس، تمرکز و سایر جنبه های یادگیری و شناخت فرد تأثیر بگذارد.

همچنین تحقیقات نشان می دهند، در واقع استرس طولانی مدت می تواند منجر به تغییراتی در ساختار مغز شود؛ از جمله کاهش حجم در مناطق خاصی از مغز.

این تغییرات ساختاری مغز می تواند منجر به اختلالات رفتاری، احساسی و شناختی شود و در نهایت آسیب پذیری فرد را در برابر بیماری های روانی افزایش دهد.

سیستم قلبی عروقی

استرس حاد باعث می شود سیستم قلبی عروقی به سرعت فعالیت کند؛ در پی این فعالیت ضربان قلب افزایش می یابد، رگ های خونی گشاد می شوند و فشار خون بالا می رود تا خون اکسیژن دار را به مناطق مختلف بدن پمپاژ کند.

معمولا، بدن پس از گذراندن دوره هایی از استرس به حالت استراحت برمی گردد؛ اما استرس طولانی مدت سیستم قلبی عروقی را در معرض سطوح بالاتری از هورمون های استرس قرار می دهد که می تواند در طول زمان منجر به آسیب زیاد در فرد شود.

توجه

استرس مزمن و پایدار می تواند خطر ابتلا به مشکلاتی مانند فشار خون بالا، حمله قلبی یا سکته را در افرد افزایش دهد.

دستگاه گوارش

استرس همچنین می تواند باعث مشکلات معده و هضم شود.

در کوتاه مدت، ممکن است احساس کنید که "پروانه" ای در معده دارید، اما وقتی این استرس هرگز از بین نرود، می تواند مشکلاتی از جمله درد معده و نفخ را ایجاد کند.

محققان همچنین معتقدند که، باکتری های موجود در روده فرد ممکن است بر خلق و خوی آن ها تأثیر بگذارد؛ پس اختلال در باکتری های روده ممکن است بر سلامت روان و سایر سیستم های بدنی تأثیر بگذارد.

تحقیقات و مطالعاتی در زمینه استرس بیان کرده اند که، تغییراتی که در تعامل مغز و روده روی می دهند و ناشی از استرس می باشند، می توانند به طیف وسیعی از بیماری ها از جمله موارد زیر منجر شود:
بیماری التهابی روده (IBD)
سندرم روده تحریک پذیر (IBS)
زخم معده و بیماری رفلاکس معده (GERD) 

سیستم استخوانی عضلانی

وقتی احساس استرس را تجربه می کنید، احتمالاً متوجه کشیدگی ماهیچه های خود شده اید.

با استرس طولانی مدت، این کشش عضلانی به مدت طولانی ادامه می یابد.

در نتیجه، افراد ممکن است در نتیجه سفت ماندن ماهیچه های سر، گردن و شانه ها دچار سردرد یا میگرن شوند.

دستگاه تنفسی

استرس طولانی مدت همچنین می تواند در فرایند تنفسی بدن اختلال ایجاد کند.

استرس روانی ممکن است تنفس را دشوارتر کند و منجر به تنفس سریع و تنگی نفس شود.

افرادی که در گذشته دارای بیماری تنفسی مانند برونشیت مزمن، آسم یا بیماری انسدادی مزمن ریوی (COPD) بوده اند، ممکن است متوجه این موضوع که علائم و نشانه های  آن ها در نتیجه استرس مداوم بدتر شده است.

چگونه با استرس طولانی مدت مقابله کنیم؟

اگر فکر می کنید تحت استرس طولانی مدت قرار دارید، مواردی وجود دارد که می توانید برای یافتن تسکین و کاهش این استرس طولانی مدت انجام دهید. ایجاد شیوه های موثر مدیریت استرس برای حفظ سلامت جسمی و روانی مهم است.

حتی اگر همیشه نتوانید منابع استرس مداوم را در خود را کنترل کنید، می توانید راه های پاسخگویی و کنار آمدن با این منابع استرسی را مدیریت کنید.

برخی از استراتژی هایی که ممکن است برای شما کمک کننده و یاری بخش باشند، عبارت اند از:

سعی کنید استرس خود را از بین برده و جایگزین مناسبی به جای استرس در مواقع دشوار پیدا کنید.
افکار منفی خود را تغییر دهید و سعی کنید مثبت فکر کنید و مثبت باشید.
محدودیت ها و حد و مرزهایی را برای معاشرت با دیگران برای خود تعیین کنید.
از خودتان مراقبت کنید.
دوستانی حامی و مهربان و مثبت اندیش پیدا کنید.
حتما با یک درمانگر سلامت روان گفتگو کنید.

جمع بندی ای سنج

در این مقاله در مورد تاثیرات استرس طولانی مدت صحبت شد.

همانطور که گفته شد تجربه استرس برای هر فردی ممکن است. مهم است که در صورت تجربه استرس راه حلی مناسب برای آن پیدا کرده و اجازه ی تبدیل این استرس به استرس طولانی مدت را ندهیم.

استرس طولانی مدت با اثرات سو و منفی ای که دارد، می تواند تاثیرات بد و مخربی بر بدن بگذارد.

در هر صورت، گفتگو با یک متخصص می تواند به شما در رفع و یا کاهش استرس در طولانی مدت کمک کند.

آیا تجربه استرس طولانی مدت را داشته اید؟ برای کاهش این استرس چه اقداماتی را انجام دادید؟ لطفا نظرات و دیدگاه های ارزشمندتان را با ما در میان بگذارید.

 
 

 

 

چگونه ضریب هوشی را با استفاده از بازی های فکری افزایش دهیم؟
بزرگترین اشتباهاتی که باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی بدنتان می شود
ولبان چیست؟ داروی ضد افسردگی، روش مصرف و عوارض آن
قانون مورفی چیست؟ آیا قوانین مورفی حقیقت دارند؟
صبوری چیست؟ چگونه فرد صبوری باشیم؟
معنی تابو چیست؟ ریشه یابی و بررسی کامل
کاکولد چیست؟ انواع کاکولدیسم و درمان آن
انواع قرص خواب آور قوی و عوارض آن
فرافکنی چیست؟ چگونه با آن مقابله کنیم؟
در زمان ترک متادون چی بخوریم؟ (بهترین دستورالعمل غذایی ترک متادون)

اصطلاحات مهم این مقاله

جهت نمایش بیشتر اصطلاحات کلیک نمایید
لطفا امتیاز خود را برای این محتوا ثبت کنید