تست شخصیت شناسی نئو | رایگان مدت محدود

تست شخصیت شناسی نئو | رایگان مدت محدود

تست شخصیت شناسی نئو | رایگان مدت محدود تست شخصیت شناسی نئو | رایگان مدت محدود
تفکر همه یا هیچ چیست؟ مدت مطالعه: 4 دقیقه
ای سنج 09 بهمن 1399 مدت مطالعه: 4 دقیقه

تفکر همه یا هیچ چیست؟

تفکر همه یا هیچ یک از تفکرات منفی است که در افراد مبتلا به اختلال پانیک، افسردگی یا سایر مشکلات مربوط به اضطراب رایج است. در اینجا مقاله توضیحی در مورد اینکه تفکر همه یا هیچ چیست و همچنین روش هایی برای غلبه بر این سوگیری شناختی رایج خواهیم گفت. آنچه در ادامه خواهید خواند، بر اساس فهرست مطالب به شرح زیر است:

درک تفکر همه یا هیچ

تفکر همه یا هیچ یکی از فرایندهای تفکر منفی است که به عنوان سوگیری شناختی عمومی در افراد مبتلا به اضطراب و افسردگی شناخته می شود. وقتی به صورت همه یا هیچ فکر می کنید، نظرات خود را افراطی بیان می کنید. همه چیز - از نگاه شما به خودتان تا تجربه زندگی - به عبارات سیاه و سفید تقسیم می شود. این باعث می شود که پدیده ها اصطلاحا در نظرتان خاکستری نباشد.

تفکر همه یا هیچ چیز اغلب شامل استفاده از اصطلاحات مطلق است مثلا هرگز یا همیشه. این نوع تفکر غلط همچنین می تواند ناتوانی در دیدن گزینه های جایگزین در یک موقعیت یا راه حل یک مشکل را شامل شود. برای افراد مبتلا به اضطراب یا افسردگی، این اغلب فقط به معنای تصدیق نقص در یک موقعیت خاص است. افرادی که طعمه یک ذهنیت همه یا هیچ می شوند معتقدند که یا کامل باید در زندگی موفق باشند یا کاملاً شکست می خورند.

افراد مبتلا به اختلال پانیک یا وحشتزدگی اغلب مستعد این نوع تفکر هستند. اگر مرتبا حملات وحشت داشته باشید، ممکن است احساس عدم کفایت یا نامناسب بودن را در شما ایجاد کند. همچنین ممکن است احساس کنید ارزش خود را در نقش های دیگر از جمله واد بودن، دوست یا همکار از دست بدهید.

مثال هایی از تفکر همه یا هیچ

در ادامه سعی می کنیم که دو مثال در رابطه با تفکر همه یا هیچ بزنیم. ببینید آیا می توانید شیوه تفکر خود را در این مثال ها ببینید یا خیر.

جواد

جواد تصمیم گرفت با ترس خود روبرو شود و با نامزدش قرار ملاقات بگذارد. او برایش پیام صوتی گذاشت. چند روز گذشت و جواد پیامی از او دریافت نکرد. او فکر می کند، "من یک شکست خورده هستم و چیزی برای ارائه ندارم. هیچ کس نمی خواهد با من قرار بگذارد. من هرگز شخص مناسبی را پیدا نخواهم کرد. پس چرا وقتم را تلف کنم؟ ". جواد وقتی به آینده فکر می کند عصبی و ناراحت می شود.

نازنین

حدود هفت سال پیش نازنین مبتلا به اختلال وحشت همراه با آگورافوبیا شد. از آن زمان، او به دنبال روان درمانی بوده، مرتباً داروهای ضد افسردگی تجویز شده خود را مصرف می کند و غالباً نشخوار فکری دارد. علائم نازنین به طور قابل توجهی بهبود یافته است و او احساس می کند که برای رفتن به کنسرت با یکی از دوستان خود آماده است - وضعیتی که در گذشته سعی کرده از آن اجتناب کند.

وقتی نازنین به کنسرت می رود، علائم جسمی وحشت و اضطراب را تجربه می کند. او روش تنفس عمیق را امتحان می کند اما هنوز هم حمله وحشت وجود دارد. نازنین سریع کنسرت را ترک می کند و به خودش می گوید که هرگز نخواهد توانست با شرایطش کنار بیاید و همیشه در موقعیت ها دچار حمله خواهد شد.

در این دو مثال چه چیزی مشترک است؟ بله تفکر همه یا هیچ مطابق منطق درست پدیده ها را تحلیل نمی کند. با اولین تجربه و در کوتاه ترین زمان این افراد در مورد ناتوانی خود نتیجه گیری کردند. باور این افراد این است که یا باید کاملا همه چیز عالی باشد و در غیر این صورت نباید باشد. فارغ از بحث کمال گرایی در تفکر همه یا هیچ فرد تنها بین بودن یا نبودن یک اتفاق در زندگی خود سریعا تصمیم گیری می کند. به عنوان مثال جوا معتقد است چون نامزدش جواب او را نداده پس دیگری نیازی نیست با فرد دیگری در ارتباط باشد و هیچ اقدامی انجام دهد. نازنین نیز معتقد است با یکبار کنسرت رفت و وجود علائم دیگر همیشه این اتفاق خواهد افتاد پس از موقعیت ها شدیدا اجتناب می کند.

چگونه می توان افکار منفی را جایگزین کرد

جواد به جای یافتن یک حد وسط در این سناریو، به صورت افراطی می اندیشد. او می تواند افکار منفی و خودآزاری خود را با افکار واقع بینانه تری جایگزین کند. جواد می تواند فکر کند که نامزدش پیام او را دریافت نکرده است یا خارج از شهر است.

حتی اگر او پیام را فراموش کرده یا آن را نادیده بگیرد، ممکن است تصمیم بگیرد که او هنوز هم یک شخص توانمند و جذاب است است. او می تواند اینگونه نتیجه بگیرد که این فرد خاص ممکن است برای او مناسب نباشد.

مهم

برای غلبه بر تفکر همه یا هیچ چیز، پرهیز از تفکر منفی و مطلق نگری بسیار مهم است.

نازنین همچنین می تواند علیرغم وحشتی که دارد خودش را دوست داشته باشد. او ممکن است به جای تفکر منفی، درک کند که با وجود این عقب گرد، موفقیت های زیادی در مدیریت اختلال وحشت خود کسب کرده است.

او باید کلمه هرگز را کنار بگذارد و به این مسئله فکر کند که توانسته در این مدت با موفقیت حملات پانیک را سپری کند. در واقع هیچکدام از این حملات باعث آسیب جدی به او نشده است. اکثر افراد پانیک به دلیل ترس از مرگ، دیوانه شدن یا خفگی اضطراب زیادی را تحمل می کنند. اما پس از این مدت هیچ اتفاق خاصی برای نازنین نیفتاده است. چند حمله عصبی نمی تواند اینقدر ناراحت کننده باشد که باعث شود همه موقعیت ها را کنار بگذارد.

بنابراین نازنین می تواند به ارزیابی مجدد موقعیت های زندگی خود بپردازد  و تمام زمان هایی را که علی رغم حالت های وحشتزدگی سپری کرده است را به یاد بیاورد. هیچکدام از این اتفاقات نتوانسته اند او را از پای درآورند. پس دلیل ندارد که نگران این حملات باشد.

وقتی ما تفکر همه یا هیچ را کنار بگذاریم در واقع می توانیم با پذیرش بیشتر زندگی را خاکستری ببینیم. قرار نیست همه چیز کامل باشد. این تفکر حتی می تواند چرخه ای را ایجاد کند تا وضعیتمان روز به روز بهتر گردد.

کارهایی که باید انجام داد

نقاط قوت را بشناسید.

درک کنید که شکست ها اتفاق می افتند.

به جنبه های مثبت موقعیت ها بیندیشید.

چه کارهایی نباید انجام داد

روی اشتباهات تمرکز نکنید

به افکار خودتخریبی رو نیاورید

از اصطلاحات بدون قید و شرط مانند "هرگز" یا "هیچ چیز" استفاده نکنید.

جمع بندی ای سنج

تفکر همه یا هیچ باعث می شود ما نتوانیم زندگیمان را به صورت عادی و طبیعی دنبال کنیم. زمانی که مستاصل می شوید بهتر است از حمیات دوستان و نزدیکان خود استفاده کنید. حمایت اجتماعی در پیدا کردن یک راه حل و جلوگیری از مطلق اندیشی به شما کمک می کند.

آیا تفکر همه یا هیچ را در زندگی خود تجربه کرده اید؟ به نظر شما چه راهکارهای دیگری برای مقابله با این تفکر وجود دارد؟

اصطلاحات مهم این مقاله

جهت نمایش بیشتر اصطلاحات کلیک نمایید
لطفا امتیاز خود را برای این محتوا ثبت کنید