اختلالی که آینده شغلی و تحصیلی فرزندتان را تباه می کند مدت مطالعه: 6 دقیقه
سروناز چنگیزی 11 تیر 1399 مدت مطالعه: 6 دقیقه

اختلالی که آینده شغلی و تحصیلی فرزندتان را تباه می کند

در بخش اول این مقاله، اختلالات یادگیری را تعریف و دلایل ایجاد آن ها را بیان کردیم. در این بخش، به بررسی انواع اختلالات یادگیری، پیامد ها و راه درمان شان می پردازیم؛ اما پیشنهاد می کنیم که قبل از خواندن مقاله ی فعلی، بخش اول آن را مطالعه بفرمایید تا با مفاهیمی که در این متن به کار می روند، آشنا باشید.

 

انواع اختلالات یادگیری کدامند ؟

اختلالات یادگیری، طیف گسترده ای دارند و در هر فرد، به یک شیوه بروز می کنند. برخی افراد، تنها در یک بخش مشکل دارند و برخی در دو یا چند بخش. رایج ترین این اختلالات، به شرح ذیل می باشند :

1- نقص در خواندن کلمات :

 فردی که به این اختلال مبتلاست، کلمات را غلط، آهسته و به دشواری می‌خواند؛ مثلا کلمات را یا با صدای بلند و به صورت غلط می خواند، یا به آهستگی و با تردید. علاوه بر این، به طور فراوان کلمات را حدس می‌زند و یا خواندن کلمات با صدای بلند برایش مشکل است. اگر معلم از این کودکان بخواهد که متنی را روخوانی کنند، دچار استرس فراوان می شوند و اغلب بهانه می آورند و سعی می کنند تا به نوعی از زیر این کار در بروند و بدیهی است که در بخش ادبیات و روخوانی، غالبا نمره شان به طرز قابل توجهی، پایین تر از میانگین کلاس شان است.

2- نقص در هجی کردن کلمات :

در حالتی دیگر، شخص در هجی کردن کلمات، مشکل دارد؛ به طور مثال ممکن است خودش حروف صدا دار یا حروف بی صدا را به متن اضافه کند، حذف کند (جا بیندازد)، یا یک حرف را به جای حرف دیگر به کار ببرد. این نقص نیز همانند مورد اول، موجب اختلال در خواندن کلمات می شود.

3- نقص در درک معانی کلمات و جملات :

فرد مبتلا به این اختلال، می تواند به درستی یک متن را بخواند (در روخوانی کردن، مشکل ندارد)، اما نمی تواند معنی و مفهوم چیزی که خوانده را بفهمد و توالی رویداد ها و جملات را درک نمی کند. به سادگی می توان نتیجه گرفت که این اختلال، مشکلات بسیاری را در زمینه های مختلف برای فرد ایجاد می کند؛ چرا که اگر شما متوجه معنای چیزی که می خوانید نشوید، هیچ فرقی با این که نتوانید آن را بخوانید ندارد؛ حال آن که تقریبا تمامی فعالیت های ما، از جمله تحصیل و اشتغال، نیاز مبرمی به درک معنا و مفهوم مطالبی دارند که با آن ها سر و کار داریم.

4- نقص در نوشتن :

فرد به طور قابل توجهی در نوشتن کلمات، مشکل دارد. برای مثال، در جمله ای که می نویسد، دستور زبان (گرامر) را به درستی رعایت نمی کند یا علائم نگارشی (ویرگول، نقطه و ...) را جا می اندازد یا در جای اشتباه به کار می برد. حال اگر مثالی که در بخش اول مقاله بیان کردیم را به یاد داشته باشید، احتمالا متوجه شده اید که دخترک، به این اختلال مبتلا شده است.

5- اختلال در یادگیری ریاضی :

شخص در تسلط یافتن بر قواعد اعداد و ارقام، اطلاعات رقمی یا محاسبه، مشکل دارد؛ مثلا از بزرگی اعداد و روابط آن‌ها با هم درک ضعیفی دارد؛ اعداد یک رقمی را با انگشتانش می‌شمارد؛ نمی‌تواند مانند همکلاسی‌های خود قواعد ارقام و اعداد را به یاد بیاورد؛ وسط محاسبه سردرگم می‌شود و حتی ممکن است روش محاسبه را عوض کند. این افراد، در استدلال ریاضی نیز مشکلات زیادی دارند؛ مثلا قادر نیستند از مفاهیم، قواعد، یا فرمول‌های ریاضی، برای حل مسائل استفاده کنند.

اختلال در یادگیری ریاظی

ابتلا به اختلالات یادگیری، چه پیامدهایی را به همراه دارد ؟

همانطور که در بخش اول این مقاله نیز ذکر شد، اختلالات یادگیری، یکی از مهمترین اختلالاتی هستند که ممکن است در دوران کودکی و حتی گاهی در بزرگسالی، رخ دهند. این اختلالات، تاثیر بسیار مخربی بر اعتماد به نفس و عزت نفس افراد دارند، خصوصا اگر در دوران مدرسه به وقوع بپیوندند. بسیاری از کودکانی که به این اختلالات مبتلا هستند، توسط دوستان و همکلاسیان خود مورد تمسخر واقع می شوند و  از آنجایی که در این دوران، کودکان بسیار حساس و آسیب پذیرند، ممکن است دست به کارهای مختلفی بزنند. اغلب آن ها گوشه گیر، منزوی و افسرده می شوند و در نهات، در صورت ادامه یافتن این وضعیت، تصمیم به ترک تحصیل می گیرند. اگر این اختلالات، به موقع تشخیص داده نشوند، می توانند ادامه پیدا کنند و آینده ی شغلی افراد را نیز به مخاطره اندازند؛ تا جایی که باعث توبیخ، کاهش درآمد و یا اخراج از کار شوند.

 

 

آیا اختلالات یادگیری درمان می شوند ؟

خوشبختانه باید بگوییم که پاسخ این سوال، بله است ! در بیشتر افرادی که به یکی از انواع اختلالات یادگیری مبتلا می شوند، این اختلال، به موقع تشخیص داده می شود و درمان پذیر است. هرچه زودتر این تشخیص صورت بگیرد، درمان نیز راحت تر و سریع تر انجام می پذیرد. برای شروع فرایند درمان، ابتدا فرد را به پزشک ارجاع می دهند تا از نظر مغزی و حواس بینایی و شنوایی، مورد آزمایش قرار بگیرد؛ چرا که گاهی اختلالات جسمانی موجب افت تحصیلی و مشکلات مشابه می شوند و نباید با اختلالات یادگیری، اشتباه گرفته شوند. اگر عملکردهای جسمانی، سالم باشند، فرد را به روانشناس ارجاع می دهند تا فرایند درمان به طور جدی، آغاز شود. این فرایند، به ناگهان اتفاق نمی افتد و نیازمند صبر، حوصله و جلسات متعدد است. اگر این جلسات به درستی طی شوند، این اختلالات نیز به طور کامل یا تا حد بسیار زیادی درمان می شوند و باز نمی گردند.

 

لطفا امتیاز خود را برای این محتوا ثبت کنید