هرم مازلو چیست؟ راهنمای جامع سلسله مراتب نیازهای مازلو
هرم مازلو (Maslow's pyramid) یک هرم 5 سطحی است که به ترتیب شامل نیازهای فیزیولوژیکی، امنیت و نیاز به ایمنی، نیاز به عشق و تعلق، نیاز به قدرانی و احترام و نیاز به خودشکوفایی می باشد. به بیان آبراهام مازلو، روانشناس انسان گرا، رفع این نیاز ها بر رفتار و اعمال ما تاثیر می گذارد.
به هر حال از آن جا که نظریه ی سلسله مراتب نیاز های مازلو (Maslow's Hierarchy of Needs) یکی از مشهورترین نظریه ها در مورد انگیزش می باشد، در ادامه هرم نیازهای مازلو ( Maslow's pyramid of Needs) به طور مختصر و مفید توضیح داده می شود.
هرم مازلو چیست؟
سلسله مراتب نیازهای مازلو یک نظریه انگیزشی در روانشناسی می باشد که معمولا به شکل «یک هرم پنج لایه ای» نشان داده می شود. فرض بر این است که این نیازها از پایین به بالا رفتار انسان را هدایت می کند. این نیازها از پایین به بالا عبارتند از:
(1) نیازهای فیزیولوژیکی (مانند غذا و پوشاک)
(2) نیازهای ایمنی (مانند امنیت شغلی)
(3) نیازهای عشق و تعلق (مانند دوستی ها)
(4) نیاز به احترام (مانند جایگاه و مقام)
(5) نیاز به شکوفایی
مزلو در نظریه خود 5 سطح از نیاز های اساسی را بیان کرد.
در ادامه در مورد این نیازها مطالبی را خواهیم گفت و در ابتدا از پایین ترین سطح نیازها که نیازهای فیزیولوژیک می باشد، شروع می کنیم.
مازلو به عنوان یک روانشناس انسان گرا بر این باور بود که، تمایل به خود شکوفایی در مردم یک میل ذاتی است و برای دستیابی به خودشکوفایی به عنوان هدف نهایی، در ابتدا باید تعدادی از نیازهای اساسی تر مانند نیاز به غذا، امنیت، عشق و عزت نفس برآورده شود.
هرم نیاز های مازلوبه ترتیب
سلسله مراتب نیارهای مازلو به صورت یک هرم نمایش داده می شود. پایین ترین سطح هرم جایگاه نیازهای اساسی می باشد و پیچیده ترین نیازها در راس هرم قرار دارند.
نیازهای انتهایی هرم نیازهای اساسی از نوع فیزیکی می باشد. این نیاز ها شامل، نیاز به غذا، آب، خواب و گرما می باشد.
هنگامی که این نیازهای سطح پایین تر برآورده شد، انسان ها می توانند به سطح بعدی نیازها، که مربوط به ایمنی و امنیت است، فکر کنند و بروند.
هرچه نیاز های اولیه بیشتر برآورده شود و به سمت بالای هرم برویم نیازها حالت روانی و اجتماعی به خود می گیرند.
در نهایت، نیاز به عشق، دوستی و صمیمیت به عنوان نیاز های با اهمیت تر مطرح می شوند.
بالاترین نقطه ی هرم، نیاز به احترام شخصی و احساس موفقیت است که این نیازها در اولویت قرار می گیرند.
مازلو هم مانند کارل راجرز، به اهمیت خودشکوفایی، که فرایندی است برای رشد و تکامل برای انسان ها و به منظور دستیابی به نهایت پتانسیل فردی، تاکید و اشاره کرد.
نیازهای فیزیولوژیکی هرم مازلو
اولین نیاز در سلسله مراتب نیازهای مازلو، نیازهای فیزیولوژیکی اولیه می باشند. این نیازها شامل مواردی است که برای بقای ما حیاتی می باشند. برخی از نیازهای فیزیولوژیکی عبارت اند از:
- غذا
- آب
- تنفس
علاوه بر نیازهای اساسی در تغذیه و خوراک، موارد زیر هم جز نیاز های اساسی می باشد:
- تنظیم هوا و دما
- سرپناه
- لباس
- برقراری رابطه جنسی و تولید مثل؛ زیرا برای بقا و تکثیر نوع انسان لازم است.
نیاز به امنیت و نیاز به ایمنی در هرم مازلو
با بالا رفتن از هرم و در سطح دوم هرم مزلو، الزامات اندکی پیچیده تر می شوند. در این سطح نیازها، به امنیت و برقراری ایمنی توجه می شود. انسان علاقه مند به کنترل و نظم در زندگی است؛ بنابراین، نیاز به ایمنی و امنیت تا حد زیادی به داشتن چنین رفتارهایی کمک می کند.
برخی از نیازهای اساسی مربوط به امنیت و ایمنی، شامل موارد زیر است:
- امنیت مالی
- سلامتی و تندرستی
- ایمنی در برابر حوادث و صدمات
- یافتن شغل
- دریافت بیمه درمانی
- مراقبت های بهداشتی
- جمع کردن پول در حساب پس انداز
- مهاجرت به محله، شهر یا کشوری امن
نیاز به عشق و تعلق در هرم مازلو
نیازهای اجتماعی یا نیاز به عشق و تعلق در سلسله مراتب نیازهای مازلو شامل موارد زیر می شود:
- عشق
- پذیرش
- تعلق
- نیاز به روابط عاطفی
و برخی از مواردی که این نیاز ها را برآورده می کنند، عبارت اند از:
- ارتباطات دوستانه
- دلبستگی های عاشقانه
- خانواده
- عضویت در گروه های اجتماعی
- عضویت در گروه های جامعه
- رفتن به مساجد و کلیسا و برنامه های مذهبی
برای سنجش روابط عاشقانه و نیازهای عشقیتان می توانید تست عشق استرنبرگ را انجام دهید.
به منظور اجتناب از مشکلاتی مانند تنهایی، افسردگی و اضطراب، مهم است دیگران را دوست بداریم و بدانیم دیگران نیز ما را دوست دارند و مورد قبول آن ها هستیم.
روابط شخصی با دوستان، خانواده و ارتباط عاشقانه نقش مهمی در برآورده شدن این نیاز ایفا می کنند.
نیاز به قدردانی و احترام در هرم مازلو
سطح چهارم از سلسله مراتب نیاز های مازلو، مربوط به نیاز به قدردانی و احترام است. هنگامی که نیازهای سه سطح پایین تر برآورده شوند، نیاز به احترام نقش برجسته تری در رفتار و انگیزه های آدمی خواهد داشت.
در این مرحله، احترام و قدردانی به دیگران اهمیت زیادی پیدا می کند. علاوه بر نیاز به احساس موفقیت و کسب اعتبار، نیازهای مربوط به احترام شامل مواردی مانند، عزت نفس و ارزش شخصی می شود.
انسان ها باید احساس کنند که وجودشان در این دنیا ارزشمند است و مورد توجه دیگران هستند و آن ها هم در این جهان سهم دارند.
موارد زیر در برآورده ساختن احساس احترام و عزت نفس نقش دارند:
- مشارکت در فعالیت های حرفه ای
- موفقیت های تحصیلی
- مشارکت ورزشی یا تیمی
- سرگرمی های شخصی
افراد با اعتماد به نفس به توانایی های خود باور دارند. در مقابل کسانی که عزت نفس پایینی دارند و مورد احترام دیگران قرار نمی گیرند، ممکن است احساس حقارت را تجربه کنند.
احساس تعلق به دیگران و با هم بودن بخش مهمی از این سطح نیاز است.
نیاز به خودشکوفایی در هرم مازلو
در انتهایی ترین نقطه هرم نیازهای مازلو، نیازهای مربوط به خودشکوفایی وجود دارد. مازلو با اشاره به نیاز همه انسان ها در دستیابی به نهایت پتانسیل و توان خود در هرچیزی، توضیح داد: "هر انسانی باید آنچه که می تواند باشد، باشد".
طبق تعریف مازلو از خودشکوفایی، " خودشکوفایی به عنوان استفاده و بهره برداری کامل از استعدادها، توانایی ها، مهارت ها و غیره توصیف می شود."
به نظر می رسد افراد در مرحله خود شکوفایی تمام توان خود را برای انجام هر کاری می گذارند. این افراد، کسانی هستند که به اندازه توان خود رشد کرده اند یا در حال رشد می باشند.
افراد خودشکوفا خود آگاه هستند؛ این افراد به رشد شخصی خود و استفاده از توانایی هایشان اهمیت می دهند و در مقابل به نظرات دیگران توجهی ندارند.
خودشکوفایی
هر انسانی رسیدن به کمال را دوست دارد و به دنبال رشد فردی است؛ خودشکوفایی ارتباط نزدیکی با رشد فردی دارد؛ وقتی به خودشکوفایی می رسیم از نقاط قوت و ضعف خود آگاهی پیدا می کنیم و در تلاش برای ارتقای توانمندی های خود هستیم.
انسان خودشکوفا معنا و ارزش زندگی را درک کرده و می داند از زندگی چه چیزی می خواهد و در نتیجه برای به دست آوردن خواسته های خود تلاش می کند.
ویژگی افراد خود شکوفا
یک فرد خود شکوفا چه ویژگی هایی دارد؟
- واقع بینی
- مسئله مداری
- خودمختاری
- قدرت اراده بالا
- برخورداری از حس همدلی و همدردی
- پذیرش بالا از خود و دیگران
- تمرکز بالا بر حل مشکلات
- تبدیل چالش ها به فرصت
- روابط میان فردی عمیق
- برخورداری از تجربیات عرفانی
- علاقه اجتماعی
- خود انگیختگی
- خلاقیت
- ساختار منشی دموکراتیک
نظریه انگیزشی نیازهای مازلو چیست؟
مفهوم سلسله مراتب نیازها برای اولین بار توسط مزلو در مقاله ای در سال 1943 با عنوان "نظریه انگیزش انسان" که توسط خود او نوشته بود و پس از آن در کتاب بعدی او که انگیزه و شخصیت نام داشت، معرفی شد.
در این سلسه مراتب بیان می شود که، همه ی انسان ها قبل از دستیابی به نیاز های پیشرفته و سطح بالاتر باید نیازهای اولیه شان رفع شود.
در صورتی که، بعضی از مکاتب فکری موجود در آن زمان (مانند مکتب روانکاوی و رفتارگرایی) تمایل به تمرکز بر رفتارهای نابهنجار داشتند، آبراهام مازلو بسیار علاقمند به درک و فهم این موضوع بود که چه چیزی مردم را خوشحال می کند( و رضایت درونی را برای آنان محقق می کند) و مردم چه کارهایی برای رسیدن به این اهداف انجام می دهند.
هرم گسترش یافته مازلو چیست؟
از آنجایی که هرم مازلو مورد توجه بسیاری از روان شناسان قرار گرفت، تحقیقات و بررسی های بیشتری بر روی آن انجام شد و در نهایت سه سطح دیگر به این هرم اضافه شد. این سه سطح جدید شامل:
- نیازهای زیبایی شناختی؛ تمایل به تعادل و زیبایی است.
- نیاز به تعالی؛ تمایل ما برای کمک به دیگران به جهت رشد و شکوفایی است.
- نیاز شناختی؛ تمایل به درک، جستجو، پیش بینی و آکاهی است.
ترتیب هرم نیازهای مازلو پس از اصلاح این گونه است:
- نیازهای اولیه و فیزیولوژیکی
- نیاز به امنیت
- نیاز به عشق، محبت و تعلق خاطر
- نیاز به رضایت درونی
- نیازهای شناختی
- نیازهای زیبایی شناسی
- نیاز به خود شکوفایی
- نیاز به تعالی
فواید هرم مازلو
یادگیری و فهم هرم نیازهای مازلو بدون فایده نیست، اگر درک خوبی از این نظریه داشته باشیم:
- می توانیم از آن در آموزش و یادگیری استفاده کنیم.
- برای بازاریابی و تولید محصول از آن بهره ببریم.
- دلیل برانگیختگی و نیازهای خود را بفهمیم.
- در حیطه مددکاری اجتماعی از آن استفاده کنیم.
- در حوزه سلامت از آن بهره ببریم.
- و...
فواید بیماری روانی از نظر مازلو
مازلو از جمله روان شناسان انسان گرایی بود که به رویکرد روانکاوی فروید و رفتار گرایی انتقاد کرد. از نظر او روان شناسان فقط به انسان های آشفته یا نابهنجار می پردازند و زمانی که یک فرد را بررسی می کنند به ویژگی های مثبت او توجه ندارند.
مازلو بر این باور است که اگر نتوانیم ویژگی های مثبت انسان ها را در نظر بگیریم، خشنودی، رضایت، آرامش خیال را در آنان بسنجیم و افراد خلاق، عاقل و با تجربه بررسی کنیم به ماهیت انسان ها توجه نکرده ایم.
مازلو می گوید ما انسان ها با مجموعه ای از نیازهای غریزی یکسان به دنیا آمده ایم و همه ی ما می توانیم رشد کنیم و استعداد های خود را ارتقا دهیم.
هرم مازلو در ازدواج
هر فردی برای ازدواج انگیزه و دلیل مشخصی دارد؛ بر اساس آنچه در نظریه هرم مازلو آمده است، منشا انگیزه ها از نیازها می باشد.
انگیزه و اهداف در تصمیم ما برای ازدواج تاثیر می گذارند؛ هرچه نیازها و انگیزه های ما بدوی تر یا زیستی تر باشد و به اصطلاح این نیاز ها متعلق به سطوح پایین هرم مازلو باشد، احتمال رضایت درونی و موفقیت در ازدواج کمتر خواهد بود.
زوجین در ازدواج ضمن برطرف کردن نیازهای ابتدایی در کنار یکدیگر باید عشق و امنیت را کنارهم تجربه کنند، به یکدیگر احترام بگذارند و در نهایت به خودشکوفایی و کمال برسند.
هرچه زمان بیشتری از ازدواج می گذرد و نیازهای اولیه برطرف می شود، زوجین دید بازتری نسبت به نیازهای مهم خود در رابطه پیدا می کنند و اینجاست که نیازهای متعالی تر همچون امنیت، احترام و عشق بیشتر نمود پیدا می کنند.
پس؛ اگر دو نفر صرفا به دلیل برطرف کردن نیازهای ابتدایی تر مانند نیاز جنسی تصمیم به ازدواج بگیرند، احتمال احساس رضایت و دوام و پایداری ازدواج کمتر خواهد بود و آنچه به ازدواج معنا و تداوم می بخشد، عشق، احترام، امنیت، تعلق خاطر، آرامش و ... است.
مشکلات هرم نیازهای مازلو
- شاید مهم ترین انتقادی که بتوان از سلسله مراتب نيازهاي مازلو عنوان کرد، رویکرد غیر علمی و استفاده از نمونه های غیر قابل اعتماد است.
- همچنین روش خاص او برای نتیجه گیری، یکی دیگر از مهم ترین انتقادات وارده بر این نظریه است؛ چرا که مازلو برای نتیجه گیری از مشاهده شخصی، تجزیه و تحلیل بیوگرافی های استفاده کرده بود.
- خلاصه بخواهیم بگوییم، نظریه مازلو در مورد انگیزش انسان بر مبنای هیچ تحقیق تجربی استاندارد و معتبری نمی باشد. از سمت جامعه علمی هیچ شواهدی دال بر اعتبار این نظریه بیان نشده است. برخی از صحبت های مازلو به طور کامل رد می شوند و برای برخی دیگر هیچ دلیل علمی پیدا نمی شود.
- غیر قابل آزمایش بودن، انتقاد دیگری است که به این نظریه وارد می شود. اندازه گیری نیازها و تعریف نیاز کمی دشوار است.
- تعصب قوم مدارانه و تاکید مازلو بر فرهنگ فرد گرا و آمریکایی ها (عمدتا تحصیل کرده، باهوش و مرد) از دیگر انتقادات وارده به این نظریه است.
- بسیاری از نیاز های سطح بالا مانند موفقیت، عزت نفس و رشد شخصی بر خود متمرکز بوده که نمی توانند جهانی شوند و به برخی فرهنگ ها بسط پیدا کنند.
انتقادات به نظریه مازلو
سلسله مراتب نیازهای مازلو مطمئنا منتقدان خود را دارد. برخی از شواهد پژوهشی نشان می دهد که نیازهای انسان از سلسله مراتب سختگیرانه پیروی نمیکند. در حالی که در برخی از مطالعات شواهدی از "نیازهای سلسله مراتبی" را نشان داده اند، اما بیشتر تحقیقات آن را اثبات نکرده اند.
در یکی از معروف ترین این مقالات واهبا و برایدول، نظریه های مازلو را آزمایش کردند. آن ها در خلال بررسیهایشان گزارش دادند که شواهد عملی کمی برای حمایت از نظریه نیازها و وجود یک سلسله مراتب وجود دارد.
کاربرد هرم مازلو چیست؟
هرم مازلو در موقعیت های مختلف زندگی همچون زندگی شغلی، تحصیلی، روابط میان فردی و غیره کاربرد دارد. به عنوان نمونه کارفرمایان به جهت تشخیص نیازهای کارمندان در سازمان و برای ارضای این نیازها و در نهایت بالا بردن شانس موفقیت سازمانی می توانند از این هرم در سازمان استفاده کنند.
معلمان می توانند از این هرم در بحث آموزش و تدریس استفاده کنند؛ بدین صورت که ارضای نیازهای فیزیولوژیک دانش آموزان نسبت به نیازهای شناختی در اولویت است؛ مثلا دانش آموزی که خسته یا گرسنه باشد نمی تواند توجه و تمرکز بالایی بر یادگیری دروس داشته باشد یا اگر عزت نفس دانش آموز بالا نباشد بر توانایی یادگیری او تاثیر می گذارد.
چرا هرم مازلو تاثیرگذار بوده است؟
نظریه سلسله مراتب نیازهای مازلو مانند هر نظریه دیگری مورد انتقاد قرار گرفته است اما این نظریه نقاط قوت بسیاری دارد؛ مازلو در این نظریه بر رشد افراد به شکل سالم تمرکز کرد و رویکردی جدید نسبت به رویکردهای قدیم اتخاذ کرد.
هرم مازلو در طی سالیان مختلف توسط روان شناسان و محققان بسیاری مورد آزمایش قرار گرفت اما در یک مطالعه در سال 2011 در دانشگاه ایلینویز محققان به این نتیجه رسیدند که، برآورده شدن نیازهای انسان با شادی در ارتباط است اما مردمان مختلف با فرهنگ و محیط اجتماعی متفاوت در سراسر دنیا نیازهای اجتماعی و خودشکوفایی را حتی از برآورده شدن دیگر نیازها مهم تر می دانستند!
نتایج مطالعات نشان می دهند که نیازها محرک قدرتمندی برای رفتار انسان هستند اما شکل سلسله مراتبی نیازهای مازلو لزوم مورد تایید نیست.
کاربرد نظریه مازلو در آموزش
معلمان برای بهبود روند یادگیری در دانش آموزان می توانند از نظریه مازلو استفاده کنند. به عبارت دیگر، نظریه مازلو در آموزش و پرورش کاربرد دارد. اما کاربرد آن چیست؟
- در وهله اول اگر معلم، از نیاز فیزیولوژیک دانش آموز مانند نیاز به آب، غذا، استراحت، دستشویی رفتن و... آگاه باشد، سعی می کند شرایط و امکانات را به گونه ای فراهم کند که نیاز فیزیولوژیک دانش آموز برطرف شود تا بتواند با دقت بیشتر مطالب درسی را یاد بگیرد و مشکلات آموزشی او کمتر شود.
- تلاش برای برقراری رابطه صمیمانه با دانش آموز در محیطی بدون استرس و آرام می تواند به دانش آموز احساس امنیت بدهد. اگر محیط امن باشد، خطری دانش آموز را تهدید نکند، فرآیند یادگیری بهتر صورت می گیرد.
- یک معلم خوب می داند که دانش آموز نیاز به عشق و علاقه، برقراری رابطه صمیمانه با همکلاسی ها و معلم دارد و احساس تعلق تاثیر زیادی بر سلامت روان و جسم او می گذارد؛ پس اگر نیاز های اجتماعی دانش آموز بر طرف شوند، فرآیند یادگیری بهتر می شود.
- نیاز به احترام دیگر نکته مهمی است که معلمان باید از هرم مازلو یاد بگیرند. هر دانش آموزی دارای ویژگی های منحصر به فرد است. به دانش آموزان و استعداد های آنان باید احترام گذاشته شود؛ اگر به دانش آموز احترام گذاشته شود فرآیند یادگیری دروس تسهیل می شود.
- در نهایت فراهم کردن فضایی برای دستیابی به پیشرفت، خلاقیت، نوآوری و کمال می تواند استعداد تحصیلی دانش آموز را شکوفا کند و آن ها را در مسیر درست قرار دهد.
هرم مازلو و کاربرد آن در زندگی و کسب و کار
طبق آنچه در نظریه مزلو آمده است، ما انسان ها همیشه در یکی از سطوح نیاز قرارداریم. اینکه ما در چه سطحی از هرم قرار داریم با وضعیت زندگی یا سطح جامعه در ارتباط است. در بازاریابی و کسب و کار می توان از نیازهای انسان بر اساس هرم مازلو استفاده کرد. می پرسید یعنی چه کاری باید انجام دهیم؟
اگر شرکت ها قبل از تولید یک محصول سعی کنند نیاز افراد مختلف در طبقات متفاوت را شناسایی کنند می تواند تشخیص دهند که مخاطب محصول در چه سطحی از هرم نیازهای مازلو قرار دارد و در نهایت بر اساس نیاز مشتری، محصول خود را تولید کنند.
درک نیاز مخاطب یکی از مهم ترین مباحث در بازاریابی و مارکتینگ است.
چرا مدیران باید به نیازهای انسان اهمیت دهند؟
اگر شما مدیر یا رهبر یک سازمان هستید، نظریه مازلو به شما کمک می کند تا نیازهای کارمندان خود را درک کنید؛ این نظریه چارچوبی را برای ایجاد انگیزه در جهت رفتارهای مثبت اختیاری به شما ارائه میدهد.
سلسله مراتب مازلو تمایل ذاتی یک فرد به "خود شکوفایی" را نشان می دهد و شکوفایی زمانی معنا پیدا می کند که انسان از استعدادها و ظرفیت های خود تمام و کمال استفاده کند. هدف شما به عنوان مدیر یا رهبر باید این باشد که تمام نیازهای کارمندان خود را برآورده کنید.
نکته کلیدی: مازلو توضیح داد که برآورده کردن تمام نیازها در یک سطح معین قبل از ظهور سایر نیازهای سطح بالاتر ضروری نیست. احتمالا موافق هستید که برآورده کردن همه نیازها تقریبا غیرممکن است.
مازلو توصیه میکند که بخش زیادی از نیازهای انسانی یک شخص، اغلب در یک زمان برآورده می شود و نیازهای سطح پایین تر نیازهایی هستند که بیشتر از دیگر نیازها برآورده می شوند.
برای کمک به کارمندان در برآورده کردن "نیاز به عزت نفس و احترام" و "نیاز به خودشکوفایی"، رهبران و مدیران باید تلاش کنند تا نیازهای بیشتری را در هر سطح برآورده کنند.
افراد از تمایل به دستیابی یا حفظ شرایطی که شامل دستیابی به همه آن پنج نیاز است، انگیزه میگیرند. به عنوان مثال، یک شخص برای اطمینان از داشتن آب یک راه طولانی را طی میکند، زیرا بدون آب، نیاز فیزیولوژیکی اش برآورده نمیشود. در این مثال خاص، نتیجه برآورده نشدن نیاز به آب عواقب جدی خواهد داشت و بدون شک مانع از صعود به سمت برآورده کردن "نیاز به خود شکوفایی" خواهد شد.
یک نکته مهم برای مدیرانی که سعی در ایجاد رفتارهای خاص دارند این است که هرکاری به بیش از یک انگیزه نیاز دارد. بنابراین تمرکز بر روی یک نیاز، به عنوان اهرم، بهترین استراتژی نخواهد بود!
آبراهام مازلو که بود؟
آبراهام مزلو (Abraham Harold Maslow) بزرگ ترین کودک یک خانواده ی هفت فرزندی، در سال ۱۹۰۸ در بروکلین نیویورک متولد شد و در سال ۱۹۷۰ در ایالت کالیفرنیا از دنیا رفت.
در دوران کودکی اش بسیار کند ولی منظم بود؛ وی در بزرگسالی، از دوران کودکی اش به عنوان دورانی سرشار از تنهایی و بدبختی یاد می کند:
"من پسر یهودی کوچکی در میان همسایگانی غیریهودی بودم. خیلی منزوی و بدبخت بودم. من در کتاب خانه ها و در میان کتاب ها، بدون هیچ دوستی بزرگ شدم"
در نهایت آبراهام مازلو در سال ۱۹۳۰ مدرک کارشناسی خود را در رشته روانشناسی از دانشگاه ویسکانسین گرفت. به همین ترتیب مدرک کارشناسی ارشد در سال ۱۹۳۱ و دکترای افتخاری در سال ۱۹۳۴ را از دانشگاه ویسکانسین ایالات آمریکا اخذ کرد. همچنین دردوران تحصیل تحت تأثیر روانشناسی گشتالت (Gestalt) ماکس ورتایمر (Max Wertheimer) و انسان شناسی روت بندیکت (Ruth Benedict) قرار گرفت.
به هر حال آبراهام مازلو گرچه دستاوردهای بسیاری دارد اما بیشتر شهرت او به خاطر تئوری هرم نیازها مازلو است. در این مقاله در مورد نظریه سلسله مراتب نیازها صحبت کردیم.
منابع (refrence)
https://www.simplypsychology.org/maslow.html
https://www.verywellmind.com/what-is-maslows-hierarchy-of-needs-4136760
https://www.masterclass.com/articles/a-guide-to-the-5-levels-of-maslows-hierarchy-of-needs
جمع بندی ای سنج
در این مقاله در مورد 5 سطح سلسه مراتب نیازهای مازلو صحبت شد. براساس اولویتی که در هرم مازلو نشان داده شد، نیازها برطبق اولویت چنین هستند: نیازهای فیزیولوژیکی، امنیت، عشق، احترام و خودشکوفایی. در نهایت باید گفت نظریه هرم نیازهای مازلو یکی از معروف ترین و مهم ترین نظریات روانشناسی بوده که به رشد و توسعه روانشناسی کمک کرده است.
آیا مطلب فوق برای شما مفید واقع شد؟ لطفا نظرات و دیدگاه های ارزشمندتان را با ما در میان بگذارید.
اصطلاحات مهم این مقاله
سوالات متداول
-
هرم سلسله مراتب نیاز های مازلو چیست؟
- این هرم یک نظریه در رابطه با انگیزه انسان ها است که در آن نیازهای انسان ها به ترتیب ارزششان طبقه بندی شده اند.
-
هدف از مطرح کردن هرم نیازهای مازلو چیست؟
- این هرم نشان دهنده اولویت نیاز انسان ها در زندگیشان است.
-
چه کسی سلسله مراتب نیازهای انسان ها را مطرح نمود؟
- آبراهام مازلو، روانشناس معروف انسان گرا، این نظریه را مطرح نمود.
-
پنج نیاز اساسی انسان ها بر اساس هرم مازلو چیست؟
- 1- نیازهای فیزیولوژیکی، 2-نیازهای ایمنی، 3- نیازهای عشق و تعلق، 4- نیاز به احترام، 5- نیاز به شکوفایی