تست MBTI - شخصیت شناسی - رایگان

تست MBTI - شخصیت شناسی - رایگان

تست MBTI - شخصیت شناسی - رایگان تست MBTI - شخصیت شناسی - رایگان
پست وبلاگی
9 عادتی که شما را تبدیل به یک تصمیم گیرنده ی عالی می کند مدت مطالعه: 5 دقیقه
ای سنج 22 مهر 1400 مدت مطالعه: 5 دقیقه

9 عادتی که شما را تبدیل به یک تصمیم گیرنده ی عالی می کند

تصمیم گیری در شرایط مختلف برای برخی افراد می تواند سخت به نظر برسد و برای برخی دیگر آسان باشد. احتمالا در میان آشنایان و یا خانواده خود افرادی را می شناسید که به تصمیم گیرندگان خوب شناخته می شوند. اگر مایلید که بدانید چگونه می توانید تصمیم گیرنده خوبی باشید، می توانید با ما همراه باشید. در این مقاله در مورد 9 عادتی که شما را تبدیل به یک تصمیم گیرنده عالی می کند، صحبت خواهیم کرد. آنچه در ادامه خواهید خواند، بر اساس فهرست مطالب به شرح زیر است:

9 عادت خوب در حین تصمیم گیری

دانستن اینکه چگونه باید یک تصمیم گیری خوب داشته باشید، مانند دانستن در مورد اینکه در یک مصاحبه کاری چه چیزی باید بپوشید و چه چیزی باید بگویید و یا اینکه پول های خود را کجا باید سرمایه گذاری کنید، مانند کلیدی است که برای داشتن زندگی بهتر لازم است. اینکه بتوانید تصمیمات لازم را به موقع بگیرید و در مورد مهارت های تصمیم گیری خود اعتماد به نفس داشته باشید همگی می تواند شما را در داشتن یک زندگی بهتر و بدون دردسر کمک کند.

خوشبختانه همه ی ما می توانیم یک تصمیم گیرنده خوب باشیم. اگر دوست دارید که در تصمیم گیری خوب عمل کنید، فقط کافیست این 9 عادت را وارد سبک زندگی خود کنید.

به اطمینان بیش از حد به خود توجه داشته باشید

اطمینان بیش از حد و یا خود رای بودن می تواند قضاوت افراد را تحت تاثیر قرار دهد. طبق مطالعات انجام شده، مشخص شده که انسان ها تمایل دارند، عملکرد و توانایی هایشان و همچنین دقت و دانششان در مورد چیز ها را بیش از اندازه ارزیابی کنند.

اگر بیش از نود درصد احتمال می دهید که جلسه کاری شما در روز بعد چگونه پیش می رود و می دانید که چگونه می توانید رئیس خود را قانع کنید که رتبه و جایگاه شما را ارتقا دهد و اگر بیش از حد بر هرچیزی اطمینان دارید، برنامه ریزی شما ممکن است به خوبی پیش نرود.

بسیار مهم است که سطح اطمینان خود را از نظر مدیریت زمانی هم در نظر بگیرید. اکثر افراد میزان دستاوردهای خود را در یک بازه زمانی مشخص، بیش از اندازه، ارزیابی می کنند. آیا فکر می کنید به پایان رساندن گزارش کاری تان تنها در طول یک ساعت به پایان می رسد؟ آیا شما پیش بینی می کنید که می توانید قبوض خود را به صورت آنلاین تنها در 30 دقیقه پرداخت کنید؟ بله! ممکن است در پیش بینی هایتان از هرچیزی اطمینان بیش از حد داشته باشید.

توجه

یک تصمیم گیرنده خوب به خود و تصمیماتش اطمینان بیش از اندازه ندارد و سعی می کند همه چیز را درست و دقیق و بر اساس  تعادل برنامه ریزی و تنظیم کند.

ریسک های مربوط به هر تصمیمی را بپذیرید

آشنا بودن و عادت به هرچیزی منجر به راحتی می شود. این احتمال وجود دارد که افراد، به دلیل آشنایی و عادت به چیزهایی تصمیمات ضعیفی بگیرند و به عواقب و خطرات آن تصمیم فکر نکنند. برای مثال ممکن، شما باید هر روز خیلی زود و به موقع سر کار خود حاضر شوید؛ چون مسیر کار خود را به خوبی می شناسید و با آن آشنایی دارید، ممکن است صبح دیر تر از خواب بیدار شوید و به جای آن با سرعت بیشتری رانندگی کنید، در این صورت شما باید ریسک سرعت بالا و خطرات آن و جریمه ی قانونی را بپذیرید. مثال دیگر خوردن هر روزه ی فست فود است؛ شما هر روز فست فود می خورید و تاثیر روزانه آن را نمی بینید اما به مرور زمان، تاثیرات خوردن فست فود بر سلامتی و چاقی را مشاهده خواهید کرد.

عادات روزانه ای که برای شماعادی شده است را شناسایی کنید. عادات روزانه مواردی هستند که به دلیل اینکه اتوماتیک وار و خودکار انجام می شوند به آن ها توجه کمی می شود. سپس مدتی وقت برای ارزیابی اینکه کدام یک از این عادات می تواند مضر یا ناسالم باشد بگذارید و سپس برنامه ای برای ایجاد عادات روزانه سالم تر ایجاد کنید.

به مشکلات خود از زوایای دیگر هم نگاه کنید

نحوه ی رویایی شما با یک سوال و یا یک مشکل می تواند تاثیر زیادی بر موفقیت شما و نحوه پاسخ گویی به آن موقعیت یا سوال داشته باشد.

دو جراح مختلف را تصور کنید. یک جراح به بیماران خود می گوید: "نود درصد افرادی که این عمل جراحی را انجام داده اند، زنده ماندند." جراح دیگر می گوید: "ده درصد افرادی که تحت این روش جراحی قرار می گیرند در نهایت می میرند." حقیقت امر در این دوجمله کاملا یکسان است اما تحقیقات نشان داده اند، افرادی که جمله ی دوم را از جراحان می شنوند با خطرات بیشتری رو به رو می شوند.

بنابراین، در هر موقعیتی وقتی قرار است تصمیم گیری کنید، مسئله را از زوایای مختلف ببینید. حتی شده یک دقیقه زمان بگذارید و تاثیر جملات و تصمیم خود را بر روی دیگران در نظر بگیرید.

به مشکلات خود فکر نکنید

وقتی قرار است که با یک انتخاب سخت مانند، مهاجرت به یک شهر جدید یا تغییر شغل رو به رو شوید، طبیعی است که، زمان زیادی را صرف فکر کردن در مورد جوانب مثبت و منفی یا خطرات احتمالی و مزایای احتمالی این انتخاب کنید.

درحالی که طبق مطالعات علمی گفته شده است که فکر کردن در مورد هر اتفاقاتی و بررسی گزینه های مختلف خوب است، اما فکر کردن بیش از اندازه می تواند مشکل ساز شود.به اصطلاح سبک سنگین کردن مزایا و معایب هر اتفاقی به صورت طولانی مدت ممکن است سطح استرس شما را تا حد زیادی افزایش دهد و همین امر موجب می شود که شما برای تصمیم گیری دچار مشکلاتی شوید. در اینجور مواقع خود را سرگرم فعالیتی کنید که برای شما خوشایند است و دست از فکر کردن و بررسی کردن بیش از اندازه ایده و تصمیمات بردارید.

زمانی را برای تامل در مورد مشکلات خود کنار بگذارید

اگر در طول روز مرتکب اشتباهات کوچک و یا بزرگ شده اید، زمانی را برای فکر کردن در مورد مشکلات خود در نظر بگیرید. مرور انتخاب هایی که در طول روز انجام داده اید را، به یک عادت روزانه تبدیل کنید. اگر تصمیمات شما خوب پیش نرفت، از خودتان بپرسید که چه اشتباهی پیش آمده که موجب این اتفاق شده است. به دنبال کسب و آموختن درس هایی باشید که از هر اشتباهی که انجام می دهید می توانید به دست بیاورید. فقط مطمئن شوید که مدت زمان زیادی را صرف تفکر و تمرکز بر روی اشتباهات خود نمی کنید. تکرار مجدد اشتباهات می تواند برای سلامت روان شما معایبی را به همراه داشته باشد.

توجه

به طور ایده آل ده دقیقه در روز را صرف تفکر در مورد انتخابات و تصمیمات و اشتباهات خود کنید و سعی کنید در موارد بعدی از این اشتباهات اجتناب کرده و تصمیمات درست تری بگیرید.

میانبرهای ذهنی خود را تایید کنید

اگرچه ممکن است اعتراف در این مورد سخت باشد اما همه ی انسان ها در مواردی متعصب هستند و این تعصب عینی نیست. در واقع، ذهن انسان ها میانبرهای ذهنی ای را ایجاد می کند که به این میانبرها به عنوان ابتکار اشاره می شود؛ این میانبرها به انسان ها در تصمیم گیری سریع تر کمک می کنند. درحالی که ممکن است این میانبرهای ذهنی تصمیم گیری و انتخاب برای شما را راحت تر کند، اما ممکن است شما را به اشتباه هم بیندازد.

برای مثال وقتی یک فرد دائما اخباری را در مورد آتش سوزی تماشا می کند، بر اساس میانبر ابتکار، احتمال وقوع آتش سوزی در خانه خودش را می تواند بیش از حد ارزیابی کند و یا اگر اخیرا مطالب و اخباری را در مورد سقوط هواپیما خوانده باشید، احتمال مرگ خود را ممکن است در اثر سقوط هواپیما بیشتر تصور کنید.

در تصمیم گیری های خود نقش این میانبرهای ذهنی غیر قابل مشاهده را در نظر بگیرید و سعی کنید، نقش خطای این میانبرها را به حداقل برسانید.

نقطه مقابل هر اتفاقی را هم در نظر بگیرید

طبق اصلی که به اصل استقامت اعتقادی شناخته می شود، اگر فردی یک چیز را حقیقت بپندارد؛ احتمالا به این موضوع پایبند خواهد بود. برای تغییر یک باور نیاز به شواهد قانع کننده تری نسبت به ایجاد آن وجود دارد؛ این احتمال وجود دارد که شما برخی باورهایی را که در ذهنتان پرورش داده اید اصلا به درد شما نخورد.

برای مثال ممکن است فکر کنید که شما مهارت کافی برای سخنرانی در جمع را ندارید، بنابریان ممکن است از سخن گفتن در جمع اجتناب کنید و یا ممکن است فکر کنید در برقراری ارتباط با جنس مخالف خوب نیستید، پس قرار ملاقات گذاشتن را به وقفه می اندازید. در مواقع دیگر ممکن است شما باورهایی را در مورد افراد مختلف در ذهن داشته باشید، مثل اینکه فلان فرد ثروتمند شرور است و ...

اگر فکر می کنید باورهای شما صد درصد صحیح هستند، این تفکر می تواند شما را به بیراهه هدایت کند. بهترین راه برای به چالش کشیدن این باورها این است که متضاد این باور ها را در نظر بگیرید. این کار باعث می شود عقاید متفاوت را هم در نظر بگیرید و بتوانید بهتر تصمیم بگیرید.

احساسات خود را برچسب گذاری کنید

 بسیاری از بزرگسالان نمی توانند در مورد احساسات خودشان صحبت کنند. اما نام گذاری و برچسب زدن به احساسات می تواند یک کلید برای تصمیم گیری بهتر در شما باشد. برچسب زدن به احساسات خود را به یک عادت روزانه تبدیل کنید. به احساس ناراحتی، عصبانیت، خجالت، اضطراب یا ناامیدی خود توجه کنید. سپس یک دقیقه وقت بگذارید و چگونگی تاثیر این احساسات را بر تصمیم گیری های خود در نظر بگیرید.

با خودتان به عنوان یک دوست قابل اعتماد صحبت کنید

وقتی با شرایط دشوار روبرو شدید از خودتان بپرسید:" به نظر خودت دوست تو در این شرایط چه تصمیمی می گرفت؟" در این صورت ممکن است جواب سوال را خیلی سریع پیدا کنید و بتوانید به راحتی تصمیم بگیرید، کمی عینی تر به مشکل نگاه کنید، با خودتان مهربان تر باشید و به شناخت بهتری از خود برسید.

جمع بندی ای سنج

در این مقاله در مورد 9 عادتی که شما را تبدیل به یک تصمیم گیرنده عالی می کند، صحبت کردیم. در نهایت باید افزود اگر می خواهید تصمیمات بهتری بگیرید و در تصمیم گیری عالی عمل کنید فقط کافی است این نه عادت را به زندگی خود اضافه کنید.

آیا شما در زندگی تصمیم گیرنده خوبی هستید؟ کدام یک از این عادات را در حین تصمیم گیری رعایت می کنید؟ لطفا نظرات و دیدگاه های ارزشمندتان را با ما در میان بگذارید.  

اصطلاحات مهم این مقاله

جهت نمایش بیشتر اصطلاحات کلیک نمایید
لطفا امتیاز خود را برای این محتوا ثبت کنید