پست وبلاگی
تاثیر آواز خواندن بر سلامت روان مدت مطالعه: 3 دقیقه
ای سنج 16 آبان 1400 مدت مطالعه: 3 دقیقه

تاثیر آواز خواندن بر سلامت روان

همه ی ما ممکن است در طول روز، ساعاتی را به یکباره زیر آواز بزنیم و مشغول آواز خواندن شویم و از صدای خود لذت هم ببریم؛ اما آیا می دانستید آواز خواندن می تواند تاثیرات مطلوبی بر سلامت روان داشته باشد؟ در این مقاله قرار است در مورد  تاثیر آواز خواندن بر سلامت روان صحبت کنیم.آنچه در ادامه خواهید خواند، بر اساس فهرست مطالب به شرح زیر است:

آواز خواندن و تاثیرات مثبت آن

آیا تا به حال در جاده مشغول رانندگی و گوش کردن به اهنگ مورد علاقه تان بوده اید و در حین گوش دادن به موزیک، با آن همخوانی کرده باشید؟ در این لحظه چه احساسی داشته اید؟ طبق بررسی ها حسی که شما در این لحظه دارید، به مانند داشتن حس رهایی و آزادی و خوشحالی می باشد. آواز خواندن با احساساتی مثبت همراه است؛ وقتی آواز می خوانید یک احساس رهایی در شما به وجود می آید و انگار بار سنگینی که با خود حمل می کردید، سبک می شود و در عین حال با دنیا و آدم هایش در ارتباط خواهید بود.

گرچه آواز خواندن در بین مردم برای کسانی که خودشان را خوش صدا نمی دانند کمی ترسناک به نظر می رسد، مخصوصا زمانی که شما در میان جمعیت زیادی از مردم هستید. البته که این احساس شما و یا همه ی افرادی که خود را خوش صدا نمی دانند، کاملا طبیعی است، باید بدانید آواز نخواندن هم مانع از مزایای مثبتی می شود که برای سلامت روان شما مفید است.

لیزا تاونسند، یک موسیقی درمانگر است؛ او در مورد آواز خواندن بیان می کند که، به جای گوش دادن به اهنگ های مورد علاقه تان، اگر با این اهنگ ها که با خلق و خوی شما سازگار است و احساسات شما را به خوبی بیان می کنند، همخوانی کنید، این همخوانی به شما کمک می کند احساسات خود را بهتر بشناسید و در لحظه در احساساتتان غوطه ور شوید. هم چنین او اضافه می کند، آواز خواندن یک تجربه خوب و مثبت برای بدن است، چون به شما کمک می کند تنفس عمیق و عمدی داشته باشید و تاثیری در ترشح اندورفین و دوپامین دارد و همچنین آواز خواندن به شما کمک می کند، به ذهن آگاهی بیشتر و آگاهی بیشتر از جسم و بدن برسید.

برخی تحقیقاتی که در زمینه تاثیرات آواز خواندن انجام شده است

طبق بررسی های انجام شده مشخص شده است که گوش دادن به موسیقی و آواز خواندن تاثیر مثبتی بر احساس بهزیستی، رفاه، مقابله با غم و اندوه دارد. در سال 2019 یک تحقیق بر روی افرادی که در 5 سال گذشته زندگی خود عزیزی را از دست داده بودند، انجام شد؛ آن ها اخیراً نه داروی ضد افسردگی و یا ضد اضطراب و نه از هیچ جلسات روان درمانی استفاده نکرده بودند.

از میان شرکت کنندگان این تحقیق، نیمی از آن ها، در هر هفته، یک جلسه نود دقیقه ای در کلاس های کر شرکت می کردند و در این کلاس ها با دیگران معاشرت داشتند. درست 24 هفته بعد از انجام این مطالعه، شرکت کنندگانی که در کلاس های کر شرکت می کردند، علائم افسردگی کمتر، بهزیستی بیشتر و عزت نقس بهتری را تجربه می کردند و همچنین میزان کار آمدی بیشتر هم داشتند.

آلیسون هیگی، موسیقی‌ درمانگر و بنیان‌ گذار موسیقی درمانی کارولینا، بیان می کند، چه تنها باشید یا چه در یک گروه، آواز خواندن استرس و سطح کورتیزول را در شما کاهش می‌دهد.

در یک مطالعه دیگر مشخص شد، آواز خواندن بر بهبود و بازیابی عملکردهای شناختی، تاثیر مثبت دارد. در یک تحقیقی که در سال 2021 در دانشگاه هلسینکی انجام شد، مشخص شد که، بزرگسالانی که بالای 60 سال سن داشتند و در کلاس های کر شرکت می‌کردند، عملکرد کلامی بالاتری نسبت به افرادی که از شرکت در این کلاس ها اجتناب می کردند، داشتند.

چگونه باید خیلی راحت آواز بخوانیم؟

درست است که آواز خواندن مزایای بی شماری برای سلامت روان دارد، اما برای کسانی که از آواز خواندن در میان جمعیت خجالت می کشند، می تواند ایده ی خوب و کارآمدی نباشد. تاوسند هم بر اهمیت این موضوع تاکید می کند و معتقد است راه های جایگزین هم وجود دارند. او بیان می دارد که هدف از آواز خواندن این نیست که شبیه به دیگران باشیم، هدف این است که از  آواز خواندن باید احساس خوبی داشته باشیم. تاوسند می گوید، من مردم را تشویق می کنم که به آواز خواندن به چشم یک بازی هیجان انگیز و یا سرگرمی ای که موجب کنجکاوی در فرد می شود، نگاه کنند.

کسب اعتماد به نفس در آواز خواندن ممکن است اندکی زمان بر باشد. هیگی معتقد است، لازم نیست حتما یک خواننده «خوب» باشید تا از مزایای فراوان آواز خواندن بهره‌ مند شوید. اگر عصبانی هستید، با یک آه شروع کنید. نفس عمیق بکشید و هنگام بازدم آه بلند بکشید. وقتی آماده شدید، هنگام بازدم هر نت از موسیقی را زمزمه کنید. همچنین می‌توانید صدای آهنگ‌  را بلند کنید و با خواننده آواز بخوانید.

همچنین هیگی بیان می کند می توانید آواز خواندن را با فعالیت های روزانه ترکیب کنید تا به آن عادت کنید؛ مثلا هنگامی که در ماشین خود تنها هستید و به محل کار می روید و یا حین لباس پوشیدن آواز بخوانید. آهنگ هایی را که دوست دارید بخوانید، قطعاتی را که دوست دارید با صدای بلند بخوانید و بدانید با خواندن قطعاتی که برای شما لذت بخش تر است خوشحال تر می شوید و دوپامین بیشتری در مغز شما ترشح می شود.

نکته

در ماشین و زیر دوش حمام، بهترین مکانی است که می توانید از آواز خواندن بدون شنیده شدن، لذت ببرید و از دیدگاه دیگران نسبت به صدایتان هراس داشته باشید.

جمع بندی ای سنج

در این مقاله در مورد تاثیر آواز خواندن بر سلامت روان صحبت کردیم. همانطور که گفتیم، آواز خواندن دارای تاثیرات مطلوب و مزایای مثبت بر افزایش بهزیستی، سلامت روان، عزت نفش و غیره می باشد. حتی اگر شما هم مانند اکثر مردم احساس می کنید، خوش صدا نیستید، زمانی را برای آواز خواندن در تنهایی به خود اختصاص دهید تا شما هم از مزایای آواز خواندن برخوردار شوید.

آیا درمورد مزایای مثبت آواز خواندن بر سلامت روان اطلاع داشتید؟ لطفا نظرات و دیدگاه های ارزشمندتان را با ما در میان بگذارید.

اصطلاحات مهم این مقاله

جهت نمایش بیشتر اصطلاحات کلیک نمایید
لطفا امتیاز خود را برای این محتوا ثبت کنید