تست هوش IQ کتل را هم اکنون انجام دهید

تست هوش IQ کتل را هم اکنون انجام دهید

تست هوش IQ کتل را هم اکنون انجام دهید تست هوش IQ کتل را هم اکنون انجام دهید
پست وبلاگی
اختلال پرخوری افراطی یا بینج چیست؟ علائم، علت و درمان مدت مطالعه: 5 دقیقه
ای سنج 15 آبان 1400 مدت مطالعه: 5 دقیقه

اختلال پرخوری افراطی یا بینج چیست؟ علائم، علت و درمان

یکی از دسته بندی های اختلالات روانی، به اختلالات خوردن اختصاص دارد. در این مقاله قرار است در مورد یکی از این اختلالات یعنی اختلال پر خوری افراطی مطالبی را انتشار دهیم. آنچه در ادامه خواهید خواند، بر اساس فهرست مطالب به شرح زیر است:

اختلال پرخوری افراطی یا بینج ایتینگ چیست؟

پرخوری افراطی یا بینگه یا بینج ایتینگ (beinge eating) یعنی فرد بیش از اندازه حتی در مواقعی که گرسنه نیست، غذا می خورد و این مصرف غذای بیش از اندازه موجب ناراحتی در فرد می شود. حتما برای همه ما پیش آمده است که هر چند وقت یکبار بیش از اندازه غذا بخوریم و یا به اصطلاح پرخوری کنیم، اما پرخوری بیش از اندازه ممکن است تبدیل به اختلال در افراد شود.

اختلال پرخوری افراطی یک اختلال تشخیصی می باشد که کاملا قابل درمان است و فرد در دوره های مکرر به مصرف بیش از اندازه ی غذا می پردازد. این اختلال از سال 2013 وارد کتابچه راهنمای تشخیصی شده است.

این اختلال علاوه بر اینکه شامل مصرف غذای بیش از اندازه می شود، رفتارهای همچون خجالت و یا شرم را نیز در افراد شامل می شود.

دوره های پرخوری ممکن است تاثیر منفی بر سلامت روان و سلامت جسم افراد داشته باشد، پس در صورت مشاهده ی علائم و نشانه های این اختلال بهتر آن است که با پزشک متخصص مشورت کنید.

 انواع اختلال پرخوری افراطی

نمی توان گفت که همه ی پرخوری ها با یکدیگر یکسان اند؛ اما می توان گفت باید میان انواع پرخوری ها تمایز قائل شویم. برخی از انواع پرخوری ها عبارت اند از:

  •  پرخوری معمولی؛ این نوع پرخوری ممکن است برای هر فردی روی دهد. همه ما ممکن است در مواقعی پرخوری کنیم. مثل زمانی که به رستوران می رویم و سفارش پیتزا می دهیم!
  •  پرخوری افراطی؛ این نوع پرخوری با پرخوری معمولی تفاوت دارد و این نوع پرخوری کاملا افراطی می باشد.
بیشتر بدانید

یکی از تفاوت های پرخوری معمولی با پرخوری افراطی در این است که، فرد پرخور افراطی حتی وقتی احساس سیری می کند هم دست از غذا خوردن نمی کشد اما در فرد پرخور معمولی، وقتی فرد سیر می شود، دیگر از ادامه غذا خوردن انصراف می دهد و به عبارت بهتر دست از غذا خوردن می کشد.

 نشانه های پرخوری افراطی

پر خوری افراطی دارای دو نشانه اصلی می باشد. این دو نشانه عبارت اند از:

  •  احساس عدم کنترل بر رفتار خوردن
  •  مصرف بیش از اندازه غذا و بیش از حد معمول در یک مدت زمان کوتاه

هم چنین در افراد مبتلا به پرخوری، دوره های پرخوری با داشتن بیش از سه علامت مشخص می شود:

  • احساس سیری بیش از اندازه که اغلب ناخوشایند است. 
  • غذا خوردن سریع تر از معمول.
  •  غذا خوردن حتی در زمانی که فرد گرسنه نمی باشد.
  •  غذا خوردن در تنهایی به علت شرم و خجالت.
  •  داشتن احساس گناه، شرم و خجالت بعد از غذا خوردن.

عوارض پرخوری افراطی

مسلم است که پرخوری و مصرف بیش از اندازه غذا با عوارض و پیامدهای منفی برای سلامتی همراه است؛ برخی از پیامدهای منفی پرخوری که متوجه فرد مبتلا می شود، عبارت است از:

  • اضطراب
  •  افسردگی
  •  انواع دیابت
  •  بیماری های قلبی
  • فشار خون بالا
  • سکته
  • و ...

میزان شیوع اختلال پرخوری افراطی

نتایج منتشر شده از مطالعاتی که در زمینه پرخوری افراطی انجام شده است، نشان می دهد که شیوع این اختلال در زنان بیشتر از مردان بوده و حدود 3 درصد از جمعیت بزرگسال در ایالت متحده به این اختلال مبتلا هستند.
افراد چاق بیش از دیگران در معرض خطر ابتلا به این اختلال قرار دارند.

علت پرخوری افراطی چیست؟

اینکه بتوانیم یک دلیل مشخص برای این اختلال بیاوریم، امکان پذیر نیست. دانشمندان و متخصصان هنوز موفق به کشف دلیل ابتلا به این اختلال نشده اند، اما به طور کلی طبق تحقیقات انجام شده می توان گفت که این اختلال ممکن است در اثر عواملی که در زیر می آوریم در فرد به وجود بیاید:

  •  ژنتیک
  •  سابقه خانوادگی در افراد
  •  شرایط روانشناختی دیگر
  •  رژیم های غذایی 
  • تصویر غلط از بدن داشتن

تشخیص اختلال پرخوری افراطی

به نظر شما چگونه باید متوجه شد که رفتار پرخوری فقط یک افراط گاه به گاه در غذا خوردن است یا یک مشکل جدی در پرخوری می باشد؟ در میان برخی از متخصصان دوره های پرخوری نا مکرر ممکن است پذیرفته شده باشد. اما باید بدانید اگر رفتار و عادت پرخوری کردن در زندگی شما تاثیر منفی بگذارد، وقت آن است که چاره ای برای آن پیدا کنید.

برای گرفتن تشخیص اختلال پرخوری از پزشک، فرد مبتلا باید دچار ناراحتی و پریشانی بیش از اندازه از این اختلال باشد، رفتار های جبرانی مانند پاک سازی نداشته باشد و حداقل یک بار در هفته و به مدت سه ماه رفتار پرخوری داشته باشد.

متخصص بهداشت و سلامت شما، برای اینکه بتواند این اختلال را در شما تشخیص دهد، سوالاتی در مورد عادت غذایتان در روز های گذشته، از شما می پرسد. این اختلال در افراد مختلف از نظر شدت و نوع می تواند تفاوت هایی داشته باشد.

برخی از مبتلایان به این اختلال ممکن است این اختلال را به صورت خفیف تجربه کنند و برخی دیگر به صورت شدیدتر؛ برای مثال، در نوع خفیف فرد ممکن است یک بار در هفته پرخوری کند اما در نوع شدید چهارده بار یا بیشتر رفتار پرخوری داشته باشد.

چگونه اختلال پرخوری افراطی بر سلامت روان و احساساتمان تاثیر می گذارد؟

ابتلا به این اختلال روانی نه تنها سلامت روان را تحت تاثیر قرار می دهد بلکه سلامت جسمانی و رفتار و احساسات را هم تحت تاثیر قرار می دهد؛ برخی از تاثیرات منفی این اختلال بر سلامت روان و سلامت جسم شامل موارد زیر است:

  • نقص عملکرد در موقعیت های مختلف زندگی
  • داشتن احساس بد و ناخوشایند در مورد خود
  • احساس بی ارزشی و به دنبال آن دوری از اجتماع و انزوای اجتماعی
  • تجربه استرس و اضطراب و تنش
  • احساس کسالت و خستگی
  • رضایت از زندگی کمتر
  • تجربه کیفیت پایین از زندگی
  • بیماری های جسمانی مانند: فشار خون، کلسترول بالا، بیماری های قلبی، درد مفاصل و...
  • و...

درمان پرخوری افراطی

برای درمان این اختلال می توان دو نوع درمان را به کار برد:

  •  دارو درمانی
  •  روان درمانی که شامل انواع درمان های کار آمد می شود؛ برخی از این درمان ها شامل موارد زیر می شود؟

درمان شناختی – رفتاری

درمان شناختی رفتاری با تاثیرگذاری بر باور و احساسات شما در مورد خودتان، کمک به اصلاح الگوی رفتاری مرتبط با خوردن و تغییر الگوی تغذیه ای و...  به شما در درمان این اختلال کمک می کند.

رفتار درمانی دیالکتیک

از نظر این رویکرد درمانی، پرخوری عاطفی یک واکنش عاطفی به رویدادها و تجربیات منفی بوده و چون فرد توانایی مقابله با آن را ندارد، به این بیماری مبتلا می شود.
رفتار درمانی دیالکتیکی به فرد در تنظیم واکنش های عاطفی و کمک برای مقابله با موقعیت های منفی کمک می کند.
در رفتار درمانی دیالکتیکی بر ذهن آگاهی، تحمل پریشانی، تنظیم هیجانی و اثربخشی بین فردی تمرکز می شود.

روان درمانی بین فردی

روان درمانی بین فردی به این مسئله تاکید دارد که اختلال پرخوری در نتیجه عدم ل مشکلات شخصی مثل تجربه غم و اندوه یا مشکل در روابط با دیگران و... به وجود می آید. بر همین اساس، مشکلات مرتبط اختلال خوردن در این روش درمانی بین 12 تا 16 هفته قابل حل خواهد بود.
در این درمان مشکل مرتبط با خوردن شناسایی و پس از آن برای درمان و ایجاد تغییرات سازنده برنامه ریزی می شود.

راه های پیشگیری از اختلال پرخوری افراطی

متاسفانه علی رغم پژوهش هایی که در زمینه اختلال پرخوری افراطی انجام شده است هنوز هیچ راهکار مشخصی برای پیشگیری از اختلال پرخوری افراطی وجود ندارد.
در صورت مشاهده نشانه و علائم این اختلال، لطفا به یک متخصص سلامت روان مراجعه کنید.

مقابله با اختلال پرخوری افراطی

برای مقابله با این اختلال می توانید چند استراتژی ساده اما کاربردی را به کار ببندید:

  •  زمان گرسنگی را تشخیص دهید و سپس در صورت گرسنگی غذا بخورید.
  •  غذا ها و تنقلاتی که موجب پرخوری در شما می شود را از خانه خود حذف کنید.
  •  به آنکه چه چیزی می خورید و به غذاهایتان توجه و تمرکز داشته باشید.
  •  لیستی از غذا های مفید داشته باشید. سعی کنید بعد از غذا خوردن از رخوت فاصله بگیرید و تحرک داشته باشید.

نکات اساسی درباره اختلال پرخوری افراطی

در انتها باید به چند نکته مهم در خصوص درمان اختلال پرخوری افراطی اشاره کنیم.

در کنار درمان های ذکر شده برخی درمان های جایگزین وجود دارد که می تواند بر روند درمان این اختلال تاثیر بگذارد.
درمان های مبتنی بر ذهن و جسم مانند یوگا، مدیتیشن، بیوفیدبک و هیپنوتیزم که به ذهن آگاهی کمک می کند برای درمان این اختلال موثر هستند. همچنین ماساژدرمانی به کاهش استرس و اضطراب کمک کرده و در درمان این اختلال تاثیر مثبتی دارد.
گفته می شود طب سوزنی در درمان این بیماری و کاهش نشانه های اضطراب و استرس و نگرانی نیز مفید است.

جمع بندی ای سنج

در این مقاله در مورد پرخوری افراطی صحبت کردیم. اگر نشانه های این اختلال را در خود و یا فرد دیگری دیده اید، حتما با یک متخصص سلامت روان مشورت کنید. این اختلال می تواند تاثیرات منفی بر زندگی شما در ابعاد مختلف داشته باشد.

 آیا در اطراف خود فردی را با ویژگی های اختلال پرخوری افراطی دیده اید؟ لطفا نظرات و دیدگاه های ارزشمندتان را با در میان بگذارید.

اصطلاحات مهم این مقاله

جهت نمایش بیشتر اصطلاحات کلیک نمایید

سوالات متداول

  • اختلال پرخوری افراطی چیست؟

    • پرخوری افراطی یا بینگه یا بینج ایتینگ (beinge eating) یعنی فرد بیش از اندازه حتی در مواقعی که گرسنه نیست، غذا می خورد و این مصرف غذای بیش از اندازه موجب ناراحتی در فرد می شود.
  • انواع اختلال پرخوری افراطی کدام است؟

    • پرخوری معمولی؛ این نوع پرخوری ممکن است برای هر فردی روی دهد. همه ما ممکن است در مواقعی پرخوری کنیم. مثل زمانی که به رستوران می رویم و سفارش پیتزا می دهیم!  پرخوری افراطی؛ این نوع پرخوری با پرخوری معمولی تفاوت دارد و این نوع پرخوری کاملا افراطی می باشد.
  • نشانه های اختلال پرخوری افراطی چیست؟

    • احساس عدم کنترل بر رفتار خوردن  مصرف بیش از اندازه غذا و بیش از حد معمول در یک مدت زمان کوتاه هم چنین در افراد مبتلا به پرخوری، دوره های پرخوری با داشتن بیش از سه علامت مشخص می شود: احساس سیری بیش از اندازه که اغلب ناخوشایند است.  غذا خوردن سریع تر از معمول.  غذا خوردن حتی در زمانی که فرد گرسنه نمی باشد.  غذا خوردن در تنهایی به علت شرم و خجالت.  داشتن احساس گناه، شرم و خجالت بعد از غذا خوردن.
  • علت پرخوری افراطی چیست؟

    • ژنتیک،  سابقه خانوادگی در افراد، شرایط روانشناختی دیگر، رژیم های غذایی ،تصویر غلط از بدن داشتن
لطفا امتیاز خود را برای این محتوا ثبت کنید