تست شخصیت شناسی نئو | رایگان مدت محدود

تست شخصیت شناسی نئو | رایگان مدت محدود

تست شخصیت شناسی نئو | رایگان مدت محدود تست شخصیت شناسی نئو | رایگان مدت محدود
پست وبلاگی
راهکارهایی برای افزایش ضریب هوشی مدت مطالعه: 5 دقیقه
ای سنج 16 دی 1400 مدت مطالعه: 5 دقیقه

راهکارهایی برای افزایش ضریب هوشی

به نظر شما چرا مردم برای تقویت عضلات هر روزه به باشگاه می روند و تمرینات بدنسازی انجام می دهند؟ شاید به این دلیل که در زندگی روزمره کمتر با چالش های فیزیکی روبه رو می شویم. به نظر می رسد که ما از لحاظ ذهنی، هم کمتر دچار چالش می شویم. اما چه راهکاری برای تمرین ذهنی وجود دارد؟
 در این مقاله قرار است در مورد راهکارهای افزایش ضریب هوشی و ارتقای آمادگی ذهنی صحبت کنیم. آنچه در ادامه خواهید خواند، بر اساس فهرست مطالب به شرح زیر است:

طبق تحقیقات انجام شده، قدرت و توانایی مغز چیزی بیشتر از ژن است و هوش هم ژنتیکی است و هم محیطی! طبق یک مطالعه که بر روی موش های آزمایشگاهی انجام شده است، موش هایی که اسباب بازی برای بازی داشتند به نسبت موش هایی که هیچ اسباب بازی به آن ها داده نشده بود، باهوش تر بودند.
بنابراین ضریب هوشی و آمادگی ذهنی قابل ارتقا می باشد.

مزایای آمادگی ذهن

مزایا و تاثیرات آمادگی جسمانی کاملا مشهود و مشخص است. ظاهراً آمادگی ذهنی مزایای بیشتری از آمادگی جسمانی دارد حتی اگر کمتر مورد توجه قرار بگیرد؛ چند مزیت انجام تمرینات ذهنی و آمادگی ذهنی عبارت است از:

یادگیری سریع

من برای امتحانات کلاسی، خیلی سخت درس می خوانم و زمان زیادی را برای به مطالعه کتاب هایم اختصاص می دهم و این یک راز نیست؛ معدل من در سال اول دانشگاه نزدیک بیست بود و نمره ای پایین تر از 18 نداشتم با اینکه واحد های درسی سختی را گذرانده ام. بنابراین، به عنوان فردی که به صورت روزانه تمرینات ذهنی انجام می دهد باید بگویم، یکی از مزایای تمرینات ذهنی، یادگیری سریع است.

تفکر منطقی

یکی از مزایای به کار بردن تمرینات ذهنی، تفکر منطقی، توانایی در بحث کردن و استدلال منطقی است.

خلاقیت

یکی از اثرات تمرینات ذهنی، افزایش خلاقیت و نوآوری است. تمرین ذهنی به من برای نوشتن مقالات با ایده های جدید کمک کرده است!

حافظه

یادگیری ابزارهای کمک حافظه، به بهبود حافظه و ثبت بهتر اطلاعات در مغز از سطح متوسط به بالا کمک می کند.

تمرکز

هنگامی که بیش از یک سال پیش برای بهبود تمرکز، شروع به تمرین مدیتیشن کردم، کنترل یک صحنه بصری یا دوری از افکار مزاحم برایم سخت بود. اما بعد از شروع تمرینات مدیتیشن، توانایی تمرکز بیشتر و حواس پرتی کمتر در من افزایش یافته است.

بیشتر بدانید

مطالعاتی که امروزه در زمینه ی تاثیر محیط بر هوش انجام شده است، نشان داده اند که، محرک های محیطی در رشد و ایجاد نورون های جدید نقش دارند.

راهکارهای افزایش ضریب هوشی و ارتقای آمادگی ذهنی

دو راه حل عمده برای ایجاد یک برنامه ریزی ذهنی وجود دارد:

ایجاد تعادل بین پروژه ها و فعالیت ها، برای اطمینان از اینکه تمام عضلات ذهنی فعالیت می کنند.
اختصاص زمان هایی برای ورزش ذهنی و فعالیت هایی که صرفاً به منظور ایجاد قدرت مغزی انجام می شوند.

پس، برای افزایش ضریب هوشی و انجام تمرینات ذهنی، باید از این دو راهکار در کنار یکدیگر استفاده کرد؛ شما می توانید بدون هیچ سختی روز خود را با تمرینات ذهنی شروع کنید.

نکته ای که در انجام تمرینات ذهنی باید به آن توجه داشته باشید این است که، در حین تمرینات همه ی عضلات مغز شما باید فعالیت داشته باشند و نه فقط یک یا دو عضله؛ وقتی به باشگاه بدنسازی می روید، اگر فقط تمرینات بازو انجام دهید، بازوهای شما بزرگ و دیگر اندام ها کوچک می ماند، تمرینات ذهنی هم، همین طور است. شما با انجام تمرینات ذهنی مختلف، می توانید از پس حل مشکلات خود بر بیایید و نوآوری بیشتری در خود ایجاد کنید.

در این قسمت در مورد 20 تمرین ذهنی که برای افزایش ضریب هوشی و ارتقای آمادگی ذهنی  لازم است را ذکر خواهیم کرد؛ شما با اختصاص دادن 10 تا 15 دقیقه از روز به انجام این تمرینات، می توانید تناسب اندام ذهنی خود را تضمین کنید.

 افکارخود را روی کاغذ بنویسید

نوشتن افکار ابزاری عالی برای حل مشکلات است؛ نوشتن خاطرات روزانه به شما در ایجاد خلاقیت، تفکر منطقی و تمرکز بیشتر کمک می کند.

مدیتیشن کنید

مدیتیشن تاثیرات مطلوبی بر سلامت ذهن دارد. انواع مدیتیشن عبارت اند از:

تصویر سازی ذهنی؛ در تصویر سازی ذهنی حواس پنجگانه کاملا درگیر می شوند.

تنفس متمرکز؛ برای این کار باید در هر دم و باز بر روی نفس کشیدن و یک اندام خاص تمرکز داشته باشید.

صحبت کردن با خود؛ شما می توانید در گفتگوهای درونی، شخصیت هایی را اختراع کنید که می توانند با شما گفتگو کنند. خودگویی به کشف ایده های جدید کمک می کند.

سرگرمی دوره ای داشته باشید

انجام سرگرمی هایی مانند، نقاشی، رقص، صحبت کردن، دویدن، موسیقی، نجاری، برنامه نویسی، طراحی و ... به صورت دوره ای به شما کمک می کند تا منحنی یادگیری در شما در شیب بالا قرار بگیرد.

سرگرمی های متفاوت را امتحان کنید

سعی کنید برای ارتقای آمادگی ذهنی از سرگرمی های جدید استفاده کنید؛ به چالش کشیدن خود و کسب تجربه های جدید آمادگی ذهنی را بهبود می بخشد و خلاقیت شما را افزایش می دهد.

هفته ای یک کتاب بخوانید

شاید برای خواندن هفته ای یک کتاب، محدودیت زمانی داشته باشید اما تاثیر مطالعه بر سلامت ذهن چشمگیر است. تند خوانی تکنیکی موثر برای خواندن کتاب در مدت زمان کوتاه است.

در جستجوی داستان های جذاب باشید

برا تناسب اندام ذهن، خودتان را درگیر فیلم ها، کتاب ها یا برنامه های تلویزیونی ای کنید که شما را به فکر کردن وادار می کنند. برنامه های جذاب و آموزنده ذهن و فرضیات ذهنیتان را به چالش می کشد.

پازل حل کنید

تا زمانی که حل معما و پازل تبدیل به یک عادت نشوند، حل معما و پازل منجر به یادگیری بهتر و سلامت بیشتر ذهن می شود. شما می توانید از پازل های اینترنتی و آنلاین استفاده کنید.

بازی های رقابتی انجام دهید

بازی هایی که نیاز به تفکر استراتژیک دارند، راه حل عالی برای تقویت منطق و مهارت های همدلی در شما می باشد؛ یکی از این بازی ها شطرنج است. اگر علاقه مند به بازی شطرنج نیستید می توانید از بازی های استراتژیک جدید، استفاده کنید.

دیدگاه های مخالف را بررسی کنید

همدلی فقط یک مهارت عاطفی نیست بلکه یک توانایی ذهنی نیز می باشد. جستجو و بررسی دیدگاه دیگران، توانایی شما را برای فکر کردن از طریق زاویه دید دیگران تقویت می کند. بررسی دیدگاه دیگران و نقطه نظرات مخالف جز مهارت هایی است که برای کسب آن باید تمرین کنید.

توجه: در صورت واضح نبودن تصویر اینجا را کلیک کنید.

راهکارهای افزایش ضریب هوش

منظم باشید

فعالیت و امور روزانه خود را به صورت منظم پیگیری کنید و در صورت اتمام یک پروژه پس از کمی استراحت، پروژه جدیدی را جایگزین پروژه قبلی کنید.

آزمایش های فکری انجام دهید

 انیشتین به خاطر آزمایش های فکری که انجام می داد، مشهور بود. این نوع توانایی استدلال نشانه هوش است. در مورد امور مختلف از خودتان سوال کنید، چرا این اتفاق افتاده است؟ اگر این اتفاق رخ نمی داد چه؟

روزمرگی را کنار بگذارید

سعی کنید به صورت آگاهانه یکی از عادت های خود را فقط برای یک لحظه ترک کنید؛ به عنوان مثال، صبحانه متفاوت بخورید مسیر متفاوتی را برای رسیدن به محل کار انتخاب کنید یا در جهت مخالف بخوابید.

فرهنگ های مختلف را مورد بررسی قرار دهید

خودتان را در معرض جهان بینی های مختلف قرار دهید؛ به عنوان نمونه، رفتن به دانشگاه و ملاقات با مردم از فرهنگ‌های بسیار متفاوت تأثیر زیادی بر ایده‌های شما خواهد گذاشت.

از علایق خود فراتر بروید

فقط به دنبال یادگیری علایق خود نباشید، به عبارتی پای خود را فراتر بگذارید؛ به عنوان مثال اگر نوازنده پیانو هستید و به ساز سنتور علاقه ندارید، حداقل سعی کنید یک بار نواختن سنتور را امتحان کنید، شاید بعد از این اتفاق، نواختن این ساز برایتان جذاب شود. یا به عنوان یک درونگرا، سعی کنید در یک جمعیت سخنرانی کنید!

مناظره دوستانه برگزار کنید

با دوستان خود بحث کنید اما مشاجره نکنید؛ شرکت در یک مناظره به شما کمک می کند در مورد دیدگاه خود صحبت کنید، دیدگاه های متفاوت را مورد بررسی قرار دهید و انتقاد را به چشم فرصت ببینید. مناظره شما را وادار می کند در مورد نظرات و ایده های خود تامل کنید.

آموزش دهید

اگر در یک زمینه خاص مهارت و توانایی دارید، آن را به دیگران آموزش دهید. آموزش به دیگران تاثیر زیادی بر سلامت ذهن و فرآیند یادگیری دارد. آموزش می تواند از طرق مختلفی همچون انتشار مقاله آموزشی، انتشار ویدیو و ... انجام شود.

مهارت های جدید را تمرین کنید

اگر در یک زمینه خاص به اندازه کافی مهارت دارید، وقت آن رسیده است که به سراغ آموختن یک مهارت جدید بروید. به عنوان مثال، اگر به عنوان یک برنامه نویس به زبان جاوا تسلط کامل دارید، بهتر است یادگیری یک زبان دیگر را امتحان کنید.

محدودیت تعیین کنید

برخی اوقات برای خود محدودیت هایی تعیین کنید و خود را ملزم به انجام آن بدانید؛ به عنوان مثال، حمام رفتن با چشم بسته را امتحان کنید، غذای محبوبتان را بدون سس بخورید، مسیر آشپزخانه به اتاق خوابتان را با چشم بسته طی کنید و ... محدودیت ها شما و توانایی های ذهنیتان را به چالش می کشند.

بین اطلاعات مختلف پیوند برقرار کنید

ایده های مختلف را به یکدیگر پیوند دهید؛ مدت زمانی را صرف کشف و درک یک موضوع کنید و در مورد آن موضوع، اطلاعات مربوط به آن بررسی و تحقیق داشته باشید. این راهکار به سازماندهی تفکرات و درک بهتر، کمک می کند.

از مغزتان بیشتر استفاده کنید

برای ارتقای توانایی های ذهنی، از مغز خود بیشتر استفاده کنید و به اصطلاح از مغزتان کار بکشید؛ تمرکز، خلاقیت و نوآوری، تفکر منطقی و ... تنها نمونه ای از راهکارهای موثر برای ارتقای سلامت ذهن است.

جمع بندی ای سنج

در این مقاله در مورد راهکارهای افزایش ضریب هوشی و ارتقای آمادگی ذهنی صحبت کردیم. آمادگی ذهنی همچون آمادگی جسمانی دارای اهمیت است و برای افزایش آن می توان از راهکارهای متعددی استفاده کرد.

شما از کدام یک از راهکار های ذکر شده در این مقاله برای افزایش آمادگی ذهنی و ارتقای ضریب هوشی خود استفاده کرده اید؟ نظرات و دیدگاه های ارزشمندتان را با ما در میان بگذارید.

اصطلاحات مهم این مقاله

جهت نمایش بیشتر اصطلاحات کلیک نمایید
لطفا امتیاز خود را برای این محتوا ثبت کنید