پست وبلاگی
ارائه نکاتی مهم به والدین در رابطه با فرزندان شان مدت مطالعه: 5 دقیقه
ای سنج 20 اسفند 1399 مدت مطالعه: 5 دقیقه

ارائه نکاتی مهم به والدین در رابطه با فرزندان شان

در این مقاله می خواهیم به والدین نکاتی در رابطه با نوجوانان ارائه دهیم. از آن جا که نوجوانی یکی از مهم ترین دوران هایی می باشد که سرشار از خطرات است، والدین با شناخت ریسک های این دوران می توانند در تربیت فرزند خود از تاثیرگذاری بالایی برخوردار باشند. در ادامه براساس فهرست مطالب زیر به این مباحت می پردازیم:

دوران نوجوانی

نوجوانی، مرحلهٔ‌گذار رشد فیزیکی و روانی انسان است که میان کودکی و جوانی رخ می‌دهد. این گذار، تغییرات زیستی (بلوغ جنسی)، اجتماعی، و روانشناختی را در بر می‌گیرد، هرچند که از میان این‌ها تنها تغییرات زیستی و روانشناختی را می‌توان به آسانی اندازه‌گیری کرد. بنابراین دوران نوجوانی یکی از مراحل بحرانی در زندگی هر فرد است که عبور کردن موفق از این مرحله بر سلامت روان و شخصیت فرد در دوران بزرگسالی نقش تعیین کننده‌ای دارد. هر چه خانواده آگاهی و درک بهتری از این دوره و چالش‌های آن داشته باشند، بهتر می‌تواند بستر مناسب را برای شکل‌گیری شخصیتی قوی و سازنده در نوجوان خود فراهم کند. تغییرات هورمونی، جسمانی و بروز تفکر انتزاعی در دوره نوجوانی چالش‌هایی را به همراه خواهد داشت.

زندگی روزمره

حتی اگر مواقعی پیش بیاید که نوجوان شما اصرار دارد که همه چیز را می داند یا تمام مهارت های لازم برای عملکرد در دنیای بزرگسالان را دارد، اما احتمال زیادی وجود دارد که وی به مهارت های مختلفی نیاز داشته باشد. به هر حال سالهای نوجوانی فرصت های زیادی برای رشد نوجوان ایجاد می کند. گرفتن گواهینامه رانندگی و گرفتن شغل نیمه وقت تنها موارد مهمی هستند که به نوجوان شما فرصت می دهد مسئولیت پذیری را تمرین کند در این میان، مهم است که به نوجوان خود بیاموزید که چگونه از خود مراقبت کند و چگونه فعالیت های روزمره را انجام دهد تا او برای آینده آماده شود.

رژیم و تغذیه

یک رژیم غذایی کاملاً مناسب بر اساس دستورالعمل USDA باید به نوجوان شما کمک کند تمام ویتامین ها و مواد معدنی ضروری را دریافت کند. پسران با فعالیت متوسط ​​به موارد زیر احتیاج دارند: 

افراد 13 ساله به 2200 کالری انرژی نیاز دارند

افراد 14 ساله به 2400 کالری انرژی نیاز دارند

افراد 15 ساله به 2600 کالری انرژی نیاز دارند

افراد 16، 17 و 18 ساله نیاز به 2800 کالری دارند

دختران با فعالیت متوسط ​​بین 13 تا 18 سالانه به 2000 کالری نیاز دارند.

توجه

نوجوانانی که بیش از 60 دقیقه در روز فعالیت دارند ممکن است به کالری بیشتری نیاز داشته باشند در حالی که نوجوانانی که کم تحرک هستند برای حفظ شاخص توده بدنی بدن به کالری کمتری نیاز دارند.

نوجوانان بسیاری از غذاهای خود را انتخاب می کنند. این ممکن است به این معنی باشد که آنها احتمالاً با دوستانشان فست فود می روند. مهم است که به نوجوان خود در مورد انتخاب خوب غذا آموزش های لازم را بدهید:

به جای وزن، تمرکز خود را بر روی سلامتی بگذارید.

در مورد اهمیت سوخت رسانی به بدن  با وی بحث کنید. آشپزخانه را با میوه ها و سبزیجات سالم پر کنید. 

مواد قندی را برای یک درمان گاه به گاه رزرو کنید.

هشدار

 مراقب رژیم های غذایی و مسائل مربوط به تصویر بدن، به ویژه در دختران باشید. دختران نوجوان اغلب در تلاشند وزن خود را کاهش دهند و بسیاری از آنها مصرف غذا را محدود می کنند و یا فقط شروع به خوردن انواع خاصی از غذا می کنند. بنابراین اختلالات خوردن اغلب در سالهای نوجوانی ظاهر می شود.

فعالیت بدنی

توصیه می شود نوجوانان هر روز 60 دقیقه فعالیت بدنی داشته باشند.

ورزش های هوازی باید شکل اصلی فعالیت باشد. اما تمرینات عضله سازی، مانند تمرینات قدرتی، و تمرینات استخوان سازی، مانند پرش، نیز برای سلامتی مهم هستند.

اگر نوجوان شما علاقه ای به عضویت در یک تیم ورزشی ندارد، آن را مجبور نکنید. به او کمک کنید کاری را که واقعاً می خواهد انجام دهد پیدا کند.

پیاده روی روزانه یا دوچرخه سواری یا شنا می تواند فعالیت هایی باشد که او بیش از اینکه در یک ورزش گروهی باشد از آنها لذت ببرد.

حتی اگر نوجوان شما به ورزش نپردازد، فعالیت های زیادی وجود دارد که می تواند او را به حرکت درآورد.

می توانید فعالیت بدنی را به یک فعالیت خانوادگی تبدیل کنید.

بعد از شام به پیاده روی عصرانه بروید یا آخر هفته ها به پیاده روی بروید.

در اطراف خانه

سالهای نوجوانی یک زمان حساس برای نوجوانان است تا  مسئولیت بیشتری به آنها داده شود. هرچه مسئولیت بیشتری در حال حاضر به عهده بگیرند، در دوران بزرگسالی کمتر دچار مشکل خواهند کرد. مسئولیت هایی که در نوجوانی آموخته می شوند عبارتند از:

انجام دادن وظایف در خانه، مدرسه و محل کار به طور کارآمد و درست

  مراقبت از بهداشت شخصی 

اخذ مسئولیت اجتماعی در زندگی روزمره 

کنترل احساسات 

تعامل مناسب با مردم 

آشنایی با عوقب فعالیت جنسی زیاد 

کنترل فشار همسالان (در زمینه مصرف نوشیدنی ها، سیگار کشیدن و مصرف مواد مخدر)

توانایی به دست آوردن و صرف هزینه های هوشمندانه

اطمینان حاصل کنید که نوجوان شما می داند چگونه کارهای مهم خانه مانند لباسشویی و پخت وعده های غذایی اساسی را انجام می دهد. ممکن است بعضی اوقات بخواهید کارهای خانه را بچرخانید تا اطمینان حاصل کنید که آنها فرصتی برای تمرین انجام کارهای خانه را دارند.

سلامت و امنیت

برای نوجوان شما مهم است که بداند چگونه از سلامتی خود مراقبت کند. رفتارهای پرخطر می تواند یکی از بزرگترین خطرات نوجوانان باشد. بنابراین نوجوان خود را در مورد خطرات پیش روی او آگاه کنید و هنگامی که نوجوان شما اشتباه انتخاب می کند یک سری امتیازات را از او بگیرید.

ویزیت دکتر

نوجوانان می توانند تا سن 21 سالگی به پزشک متخصص اطفال خود مراجعه کنند. 

عفونت های تنفسی، آسم و مشکلات پوستی از دلایل عمده ای است که نوجوانان باید در بین ویزیت های سالانه به پزشک متخصص اطفال خود مراجعه کنند.

این مهم است که به نوجوانان فرصت صحبت خصوصی با پزشک متخصص را بدهید. آنها ممکن است درباره جنسیت، رابطه جنسی، بیماریهای مقاربتی، الکل، مواد مخدر یا سایر موارد حساس سوالاتی داشته باشند که راحت نیستند در مقابل والدین صحبت کنند.

متخصص اطفال باید شاخص توده بدنی کودک شما را بررسی کند، در مورد فعالیت بدنی و تغذیه مشاوره دهد و در مورد عفونت های مقاربتی نیز آموزش ارائه دهد. نوجوانان فعال جنسی ممکن است به طور روزمره از نظر بیماری های مقاربتی از جمله سوزاک مورد آزمایش قرار بگیرند، حتی اگر علائمی نداشته باشند.

توجه

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها به نوجوانان توصیه می کنند که دوز دوم واکسن مننگوکوک را در سن 16 سالگی مصرف کنند.

خواب

AAP به نوجوانان توصیه می کند هر شب بین 8 تا 10 ساعت بخوابند. چندین کار وجود دارد که می توانید برای کمک به خواب کافی نوجوان خود انجام دهید:

هنگام خواب با نوجوان خود در مورد کارهای روزمره، صحبت کنید

دستگاه های الکترونیکی را زود خاموش کنید(حداقل 30 دقیقه قبل از خواب تلفن های هوشمند، لپ تاپ ها و تلویزیون ها را خاموش کنید. اجازه ندهید که او با تلفن همراه در اتاق خواب خود بخوابد).

خوابیدن های طولانی  بی موقع در طول روز را کنترل کنید.

ایمنی

بزرگترین مسئله ایمنی که نوجوانان با آن روبرو هستند، انتخاب های پرخطر آنها است. آنها احتمالاً بعضی اوقات تکانشی هستند و متأسفانه فقط یک تصمیم بد لازم است تا دچار یک حادثه جدی شوند.

تصادفات با وسایل نقلیه موتوری دلیل اصلی مرگ نوجوانان در ایالات متحده است. نوجوانان 16 تا 19 ساله بیش از هر گروه سنی دیگر خطر مرگ یا جراحت در تصادف اتومبیل را دارند. قبل از اینکه نوجوان شما پشت فرمان بنشیند باید به یک درک کامل از مهمترین ریسک های پشت فرمان از جمله؛  حواس پرتی، سرعت و کم تجربگی راننده و ... برسد.

قوانینی برای نوجوان خود ایجاد کنید و انتظارات خود را روشن کنید. درباره عواقب رفتارهای بی پروا، مانند رانندگی خیلی سریع یا سوار شدن با ماشین با کسی که مشروب خورده است، صحبت کنید.
سومین خطر بزرگ برای سلامتی یک نوجوان خشونت است. در سال 2017، بیش از 1800 نوجوان از 15 تا 19 سال بر اثر خشونت در ایالات متحده جان خود را از دست دادند.

گزارش آماری

طبق نظرسنجی سال 2017 مرکز تحقیقات و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، 19٪ از نوجوانان در طی سال گذشته مورد آزار و اذیت قرار گرفته اند. و 16٪ دانش آموزان حداقل 30 بار در گذشته اسلحه (چاقو یا اسلحه) را حمل کردند. 

با نوجوان خود در مورد نحوه ایمن ماندن صحبت کنید. درمورد اینکه اگر مورد آزار و اذیت قرار گرفت چه کاری باید انجام دهد یا اگر همکلاسی اش به سمتش چاقو بیرون آورد چگونه باید پاسخ دهد.
در مورد خشونت همسریابی نیز صحبت کنید، زیرا بسیاری از اعمال خشونت آمیز در روابط عاشقانه رخ می دهد .  

خودکشی سومین علت اصلی مرگ در نوجوانان از 15 تا 19 سال است.  

گزارش آماری

نتایج تحقیقات نشان داده است که حدود 7 درصد از دانش آموزان دبیرستانی اقدام به خودکشی در سال 2016 کرده اند، همچنین بسیاری از نوجوانان در مورد خودکشی فکر می کنند اما برای آن اقدام نمی کند.

در حالی که عوامل زیادی در خودکشی نقش دارند، اما تنهایی، افسردگی، مشکلات خانوادگی و سومصرف مواد می تواند نوجوان را به ویژه در معرض خطر بالایی قرار دهد. مهم است که سلامت روان نوجوان خود را کنترل کنید. اگر مشکوک هستید که نوجوان شما ممکن است از نظر روانی مشکل داشته باشد یا افکار خودکشی را ابراز کرده اند، از متخصص کمک بگیرید.

فن آوری

فناوری نقش بسزایی در زندگی روزمره نوجوانان دارد. نحوه قرارگیری، معاشرت و برقراری ارتباط آنها تغییر کرده است. در مورد جدیدترین برنامه ها، سایت های رسانه های اجتماعی و دستگاه های دیجیتالی که نوجوانان از آن استفاده می کنند، حتما به روز باشید. اگر در مورد خطرات دنیای مجازی شناخت نداشته باشید، نوجوان به نصیحت های شما گوش نخواهد داد.

بیشتر بخوانید

با توجه به مطلب فوق پیشنهاد می گردد مقاله ای تحت عنوان «چگونه به فرزند نوجوان خود کمک کنیم تا اولین شغل خود را بدست آورد؟» را مطالعه نمایید.

جمع بندی ای سنج

در این مقاله یک سری نکات ضروری در مورد نوجوانان گفته شد. همانطور که گفته شد نوجوانی یکی از مهم ترین دوران های یک فرد می تواند باشد که علاوه بر آن که دورانی سرشار از بی مسئولیتی است اما این دوران نقش بسیار مهمی در آینده وی می تواند داشته باشد. به همین خاطر والدین باید سعی کنند تا همواره نوجوانان را با مسئولیت های جدید آشنا کنند و آن ها را از سختی های راه باخبر سازند.  
تا چه حد سعی می کنید به فرزندان خود نزدیک شوید؟ لطفا دیدگاه و نظرات خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

 

اصطلاحات مهم این مقاله

جهت نمایش بیشتر اصطلاحات کلیک نمایید
لطفا امتیاز خود را برای این محتوا ثبت کنید