تست استعدادیابی کلیفتون منتشر شد

تست استعدادیابی کلیفتون منتشر شد

پست وبلاگی
دوپامین چیست؟ راه های افزایش دوپامین مدت مطالعه: 5 دقیقه
ای سنج 30 مرداد 1400 مدت مطالعه: 5 دقیقه

دوپامین چیست؟ راه های افزایش دوپامین

در این به مقاله به بررسی راه های  افزایش سطح دوپامین خواهیم پرداخت.

وجود دوپامین برای مواردی مانند، انگیزش، حرکت، حافظه، خلق و خو، خواب و تنظیم رفتار ضروری و لازم است. در ادامه براساس فهرست مطالب زیر بیشتر به این موضوع می پردازیم.

 دوپامین چیست؟

دوپامین یک انتقال دهنده عصبی در مغز شما می باشد.دوپامین همچنین در، مرکز نحوه عملکرد سیستم پاداش مغز نیز نقش دارد. هر زمان که رفتار مفیدی را انجام می دهید، دوپامین به شما پاداش می دهد و به شما انگیزه می دهد تا این رفتار را دوباره تکرار کنید.

هر بار که ما فعالیت لذت بخشی انجام می دهیم، فعالیت هایی مانند خوردن یک غذای خوب، داشتن رابطه جنسی یا دویدن، کمی دوپامین در مغز ما آزاد می شود.

با این حال، مصرف محرک ها و نوشیدنی هایی مانند الکل یا مواد مخدر به صورت تفریحی نیز باعث ترشح دوپامین در مغز می شود.

به همین دلیل است که این انتقال دهنده ی عصبی با اعتیاد ارتباط تنگاتنگی دارد. اگر سطح دوپامین در بدن کم شود، اختلالاتی مانند موارد زیر ممکن است در فرد رخ دهد.

  •  افسردگی
  •  اعتیاد 
  • اسکیزوفرنی
  •  بیماری پارکینسون 
توجه

 سطوح پایین دوپامین می تواند به انگیزه کمتر، بی علاقگی، بی احساسی منجر شود و بر توانایی تمرکز شما تأثیر بگذارد.

علائم دوپامین 

برخی از علائمی که با سطح پایین دوپامین مرتبط است، شامل موارد زیر می شود:

  •  میل جنسی پایین
  •  سفتی عضلات
  •  بی خوابی
  •  کمبود انگیزه
  •  خستگی 
  • بی توجهی
  •  بی تفاوتی
  •  بی علاقگی

نحوه عملکرد دوپامین

مغز میانی مسئول ترشح دوپامین در بدن می باشد و بعد از ترشح دوپامین آن را به مناطق دیگر مغز، توزیع می کند.

علی رغم اینکه دانشمندان چندین دهه است که بر روی دوپامین تحقیق می کنند، اما هنوز مکانیسم دقیق دوپامین را نمی دانند.

چهار مسیر اصلی برای دوپامین در مغز وجود دارد که هر کدام فرایند متفاوتی را در بدن، کنترل می کنند.

سه مورد از این مسیرها راه های پاداش برای انسان هستند و عملکرد این سه مسیر این است که، هنگام انجام فعالیت های مفید، دوپامین را در مغز آزاد کنند.

چه عواملی باعث کاهش سطح دوپامین می شود؟

بسیاری از عوامل می توانند باعث کاهش سطح دوپامین شوند. برخی از آن ها عبارت اند از:

 شرایط پزشکی

برخی از بیماری و اختلالات با سطح پایین دوپامین مرتبط است.

اختلالاتی مانند اسکیزوفرنی، بیماری های پارکینسون، افسردگی، سوء مصرف مواد و اختلال دوقطبی از عوامل اصلی کاهش سطح دوپامین هستند.

 رژیم غذایی ضعیف

 خوردن غذاهایی که حاوی مواد مغذی کافی برای سلامت مغز نباشد، می تواند باعث کاهش سطح دوپامین شود، به ویژه رژیم غذایی فاقد تیروزین.

 سوء مصرف مواد

سوء مصرف الکل و مصرف مواد مخدر به صورت تفریحی می تواند در طولانی مدت باعث شود بدن دوپامین کمتری تولید کند.

کمبود دوپامین نیز به نوبه خود باعث می شود که به ماده ای که سوء مصرف می کنید، تکیه کنید و از آن بیشتر استفاده کنید.

 داروهای خاص

برخی از داروها مانند داروهای ضد افسردگی و داروهای ضد روان پریشی با اتصال به گیرنده های دوپامین، فعالیت طبیعی دوپامین را در مغز شما مسدود می کنند.

چگونه سطح دوپامین را در بدن خود، به طور طبیعی افزایش دهیم؟

هدف در افزایش دوپامین، ایجاد تولید دوپامین بیشتر، کند کردن تجزیه دوپامین تولید شده، ایجاد گیرنده های بیشتر دوپامین و ترمیم گیرنده های دوپامین موجود است تا منجر به فعالیت بهتر دوپامین در بدن شود.

برای افرادی که سطح دوپامین پایینی دارند، چندین مکمل و دارو برای افزایش سطح دوپامین شان وجود دارد.

داروها اغلب در مواردی استفاده می شوند که سطح دوپامین کاهش یافته ناشی از بیماری هایی مانند افسردگی یا اسکیزوفرنی باشد.

با این حال، شما می توانید از برخی از تکنینک ها برای افزایش سطح دوپامین به طور طبیعی استفاده کنید:

 به اندازه کافی بخوابید

خواب کافی در طول شبانه روز برای بدن ما لازم و ضروری است.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها توصیه می کند که، بزرگسالان به طور میانگین، ​​هر شب هفت ساعت یا بیشتر بخوابند.

هنگامی که شما به اندازه کافی نمی خوابید، گیرنده های دوپامینی می توانند تأثیر منفی بر بدن شما داشته باشند.

تحقیقات نشان داده است که کمبود خواب با سرکوب برخی گیرنده های دوپامین در بدن مرتبط می باشد.

 موسیقی گوش کنید

از برخی از موسیقی های مورد علاقه خود یک لیست پخش، تهیه کنید تا  هنگامی که احساس بی حالی، بی انگیزگی یا علائم منفی دیگری دارید که نشان می دهد سطح دوپامین شما پایین است، به آن گوش دهید.

گزارش آماری

در یک تحقیقی که در سال 2011 انجام شد، محققان دریافتند که وقتی به موسیقی ای گوش می دهید که برای شما لذت بخش است، این موسیقی می تواند منجر به ترشح دوپامین در مغز شما شود.

 رژیم غذایی سالم را رعایت کنید

خوردن غذا های سالم و داشتن یک رژیم غذایی سالم برای بدن و ذهن شما چندین فایده دارد و افزایش سطح دوپامین شما بخشی از این فایده ها می باشد.

غذاهای غنی از تیروزین مانند بادام، ماهی،  تخم مرغ و مرغ به ویژه برای افزایش سطح دوپامین مفید هستند.

تیروزین نوعی آمینو اسید است که به طور طبیعی توسط بدن تولید می شود.

دوپامین از این اسید آمینه ساخته شده است و می تواند در غذاهای غنی از پروتئین پیدا شود. غذاهایی که حاوی پروبیوتیک های طبیعی مانند ماست هستند نیز ممکن است تولید دوپامین را افزایش دهند.

نوشیدنی هایی مانند قهوه نیز دوپامین شما را افزایش می دهند، اما به خاطر داشته باشید که با کاهش سطح دوپامین پس از نوشیدن این نوع از نوشیدنی ها، ممکن است اعتیاد به کافئین در شما ایجاد شود.

 بیشتر تمرین کنید

ثابت شده است که ورزش منظم برای سلامت مغز بسیار مهم است.

همچنین می تواند به شما در افزایش سطح دوپامین کمک کند. هر زمان که ورزش می کنید مغز مقداری دوپامین آزاد می کند.

در حالی که تحقیقات بیشتری باید در مورد مکانیسم دقیق انجام مغز که منجر به تولید دوپامین در هنگام ورزش می شود انجام شود، اما احتمالاً با احساس خوشایندی که بعد از تمرین در شما ایجاد می شود، آشنایی دارید.

نکته

ورزشکارانی که به صورت مکرر می دوند، گزارش می کنند که، احساسی را تجربه کرده اند که به آن درجه دونده می گویند. درجه دونده به عنوان احساس آرامش و سرخوشی ای توصیف می شود و نتیجه ترشح دوپامین توسط مغز است.

 مدیتیشن کنید

مدیتیشن بر تعداد زیادی از بیماری های روانی تأثیر مثبت دارد. تحقیقات همچنین نشان می دهد که مدیتیشن می تواند سطح دوپامین شما را افزایش دهد.

 مصرف قندهای فرآوری شده را کاهش دهید

مصرف قندهای فرآوری شده مانند آب نبات و نوشابه گازدار می تواند سطح دوپامین شما را افزایش دهد، اما این افزایش موقتی و مصنوعی است.

مانند الکل و مواد مخدری که به صورت تفریحی استفاده می شوند، شکر می تواند در حالی که بر میزان تولید طبیعی دوپامین بدن شما تأثیر می گذارد، به طور موقت موجب افزایش دوپامین در مغز شود.

هنگامی که مقدار زیادی شکر را در مدت زمان کوتاهی مصرف می کنید، ممکن است متوجه شادی و سرخوشی زیاد در خودتان شوید، این حالت که در اثر مقدار قند زیاد به وجود می آید، به طور معمول بسیار موقتی است.

مصرف پروبیوتیک ها را فراموش نکنید

آیا می دانستید روده مغز دوم است و سیستم گوارش و مغز رابطه نزدیکی با یکدیگر دارند؟! برخی مولکول های سیگنال دهنده در روده با فرستادن پیام عصبی به مغز به ترشح دوپامین کمک می کنند؛ بنابراین برخی از انواع باکتری هایی که در روده زندگی می کنند می توانند بر روند تولید دوپامین تاثیر بگذارند و به دنبال آن خلق و خو و روحیه فرد را تغییر دهند.

مصرف پروبیوتیک ها به عملکرد بهتر روده کمک می کند؛ وقتی روده عملکرد درستی داشته باشد، مغز و ترشح انتقال دهنده های عصبی کارکرد مناسبی خواهند داشت.

 عوامل استرس زا را از زندگی خود حذف کنید

استرس پیش زمینه بسیاری از بیماری ها است؛ همچنین باعث کاهش سطح دوپامین می شود.

ما همیشه بر مواردی که استرس را در زندگی ما ایجاد می کند، کنترل نداریم اما شما می توانید عوامل استرس زایی را که تا حدودی بر آن ها کنترل دارید را از بین ببرید.

به عنوان مثال، اگر رفت و آمد طولانی به محل کار باعث ایجاد استرس می شود، می توانید منزلی را نزدیک به محل کار خود اجاره کنید.

همچنین می توانید فعالیت هایی که باعث کاهش استرس  می شوند، مانند مدیتیشن، ورزش یا ماساژ را در خانه و حتی به تنهایی انجام دهید.

در معرض نور خورشید قرار بگیرید

بنابر تحقیقات منتشر شده، نور خورشید بر ترشح سطح بالاتری از دوپامین تاثیر دارد؛ افرادی که در معرض نور خورشید قرار گرفته اند، عملکرد بهتری در بخش لذت و پاداش مغز دارند. جالب است بدانید افرادی که در فصل های کم نور یا سرد مبتلا به افسردگی فصلی می شوند، سطح دوپامین کمتری در این فصل ها در بدنشان ترشح می شود.
بنابراین کمبود نور خورشید می تواند بر کاهش فعالیت انتقال دهنده های عصبی تاثیر بگذارد

 جمع بندی ای سنج

در این مقاله راه هایی برای افزایش سطح دوپامین بررسی شدند. اگر نشانه هایی را در خود می بینید که فکر می کنید ناشی از کمبود دوپامین در شماست، حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

اگر بیماری نیز موجب کاهش دوپامین در شما شده باشد، می توانید با رفع این بیماری دوباره سلامت خود را بدست بیاورید و دوپامین خود را افزایش دهید.

 آیا شما نیز تجربه استفاده از این روش ها را برای افزایش سطح دوپامین در بدن خود داشته اید؟ نظرات و دیدگاه های ارزشمندتان را با ما در میان بگذارید.

مثبت گرایی سمی چیست | علائم و آسیب‌های آن
سایه شخصیت چیست | دلایل سرکوب نکردن آن
خود خواهی چیست | انواع و عواقب آن
مهارت یادگیری چیست؟
استقلال فکری چیست | انواع و روش‌های تقویت آن
چطور نه بگوییم؟ بررسی بهترین روش‌ها
خستگی تصمیم گیری چیست | علل ایجاد و راه غلبه بر آن
بلوغ اجتماعی چیست | بررسی نشانه‌های آن
افسردگی مهاجرت چیست | دلایل و نحوه مدیریت آن

اصطلاحات مهم این مقاله

جهت نمایش بیشتر اصطلاحات کلیک نمایید

سوالات متداول

  • دوپامین چیست؟

    • دوپامین یک انتقال دهنده عصبی در مغز شما می باشد.دوپامین همچنین در، مرکز نحوه عملکرد سیستم پاداش مغز نیز نقش دارد. هر زمان که رفتار مفیدی را انجام می دهید، دوپامین به شما پاداش می دهد و به شما انگیزه می دهد تا این رفتار را دوباره تکرار کنید.
  • علائم کاهش دوپامین چیست؟

    • میل جنسی پایین، بی خوابی، کمبود انگیزه، سفتی عضلات و...
  • کمبود دوپامین منجر به چه بیماری هایی می شود؟

    • افسردگی، اسکیزوفرنی، رفتارهای اعتیادی، پارکینسون و...
  • چه عواملی باعث کاهش دوپامین می شود؟

    • مصرف داروی خاص، ابتلا به شرایط پزشکی خاص، رژیم غذایی، سو مصرف مواد و...
لطفا امتیاز خود را برای این محتوا ثبت کنید