چرا نمی توانم منظورم را به درستی، به اطرافیانم منتقل کنم ؟ مدت مطالعه: 3 دقیقه
سروناز چنگیزی 15 مرداد 1399 مدت مطالعه: 3 دقیقه

چرا نمی توانم منظورم را به درستی، به اطرافیانم منتقل کنم ؟

- سلام عزیزم خوبی ؟ امشب دیر میام خونه، جلسه دارم.
- سلام، ای بابا چرا ؟؟؟ مگه قرار نبود امشب بریم بیرون ؟؟؟
- چرا قرار بود؛ ولی متاسفانه کار پیش اومد و واقعا دست من نیست.
- چرا داری اینجوری جواب میدی حالا ؟ نکنه تقصیر منه که برات جلسه گذاشتن و بیرون رفتنمون کنسل شد ؟!!!!
- من جوره خاصی جواب ندادم والا !!! چرا عصبی میشی الکی ؟ من که معذرت خواهی کردم !
- من عصبی نشدم ! تو جوری حرف میزنی که انگار اصلا برات مهم نبوده بریم بیرون و خیلی راحت میگی جلسه دارم ! بعد انگار از من طلب کاری !!!! باشه نمی خوام اصن جایی بریم، شما هم به کارت برس، فعلا.
- ای بابا چرا اینجوری میکنی !!! چت شده ؟؟ من که حرف بدی نزدم ! کی گفته دلم نمی خواسته بریم بیرون ! تو اصلا متوجه منظور من نشدی فک کنم، داری بی دلیل ناراحت میشی.
- آره تو درست میگی، تیکه بنداز بهم، من اصلا نفهمم...!
- خدایا... ببین یه صحبت ساده رو به کجا رسوندا ! من کی گفتم تو نفهمی ! چرا حرفامو بد متوجه میشی ! دنبال بهونه ای که الکی اعصابمون رو خورد کنی.
- آره تو حق داری، من اصن تخصصم اعصاب خورد کردنه ! برو به کارت برس، جلست خوش بگذره. اومدی هم خودت در رو باز کن من می خوام بخوابم. شب بخیر.
- ... واقعا که... انقدر آدم بی درک ؟؟؟؟ دیوونه ای بخدا، حرف زدن باهات فایده نداره انگار، تقصیره خودمه که خواستم بهت خبر بدم. راست میگی، بهتره بری بخوابی تا بیشتر از این رو اعصاب جفتمون راه نری، شب بخیر...!

دیالوگی که خواندید، متعلق به زن و شوهری است که یک مکالمه ی ساده و معمولی را به یک مشاجره تبدیل کرده اند ! اگر شما نیز متاهل باشید، احتمالا این تجربه را داشته اید که از یک بحث معمولی، به یک دعوا رسیده باشید ! بعد از این گونه جر و بحث ها، اغلب ما احتمالا به این فکر می کنیم که چرا اینگونه شد و چرا کار به اینجا کشید...؟؟! چه عاملی سبب شد تا یک صحبت روزمره، به یک دعوا ختم شود ؟ جواب این است : «شیوه ای که پیام و مقصودمان را انتقال می دهیم» ! اشکال کار دقیقا همین جاست ! بسیاری از ما، نه تنها در ارتباط با همسرمان، بلکه در ارتباط با دوستان، همکاران و سایرین نیز گاهی نمی توانیم منظورمان را دقیقا همانگونه که هست، انتقال دهیم و ناآگاهانه، سبب ایجاد شدن سو برداشت و کج فهمی می شویم. عوامل بسیاری هستند که می توانند مانع از ایجاد ارتباط موثر و انتقال نادرست پیام مان شوند. در این مقاله، مهمترین عوامل و نکاتی که می توانند در به وجود آمدن ارتباط موثر، مفید باشند را به شما معرفی خواهیم کرد.


1- به جای ارسال پیامک، مکالمه ی رو در رو داشته باشید :


طی مطالعاتی که صورت گرفته، مشخص شده است که اغلب دعواها زمانی ایجاد می شوند که ما به جای مکالمات رو در رو، استفاده از پیام های نوشتاری را ترجیح می دهیم. روانشناسان معتقدند که پیام های نوشتاری، قادر نیستند لحن ما را به درستی مشخص سازند و مخاطب مان متوجه نمی شود که لحن ما در حین نوشتن این پیام، جدی است یا در حال شوخی کردن هستیم، ناراحتیم یا خوشحال. همین عامل، سبب می شود تا فردی که پیام ما را می خواند، در فهمیدن منظور واقعی ما به مشکل بخورد و به نوعی، در جواب دادن به ما، دچار بلاتکلیفی شود.

مکالمه رو در رو

2- خوب گوش کنید :


اگر می خواهیم جواب مناسبی به فرد مقابل مان بدهیم و منظورش را به درستی متوجه شویم، باید ابتدا خوب و کامل به حرف هایش گوش دهیم و تمام حواس مان را معطوف به وی کنیم. گاهی اوقات پیش می آید که ما به جای گوش کردن به طرف مقابل مان، ذهن مان جای دیگریست و یا قبل از اینکه کامل متوجه صحبت های او شویم، در حال پیش بینی کردن منظور وی و آماده کردن جواب مان هستیم. همین عامل، سبب ایجاد کج فهمی و ارائه ی پاسخ های نامناسب می شود.

3- واضح و صریح صحبت کنید :


یکی از مهمترین نکات در صحبت کردن این است که سعی کنیم منظورمان را در قالب ساده ترین کلمات منتقل کنیم و از کلمات پیچیده و عبارات نامفهوم، مبهم و ایهام دار، تا جایی که امکان دارد، استفاده نکنیم. صداقت و صراحت نیز دو عنصر مهم در برقراری ارتباط هستند. هرچه قدر که سعی کنیم منظورمان را صریح، بی پرده و مطابق با واقعیت بیان کنیم، اثر حرف مان نیز بیشتر می شود و مخاطب، مقصود اصلی مان را بهتر درک می کند.

4- از خنثی بودن بپرهیزید :


وقتی دیگران در مقابل تان حرفی می زنند یا کاری می کنند، سعی کنید که حتما نسبت به رفتار و گفتارشان عکس العملی نشان دهید تا متوجه شوند که رفتار و گفتارشان غلط است یا درست. همچنین، سعی کنید تا به واکنش های دیگران نیز اهمیت دهید تا متوجه احساس شان نسبت به گفتار و عملکردتان شوید و رفتارتان را مطابق با واکنش آن ها تنظیم کنید.

5- پشت سر هم صحبت نکنید :


سرعت و ریتم صحبت کردن، در فهمیده شدن آن بسیار موثر است. وقتی تند تند صحبت می کنیم، این احتمال وجود دارد که فرد مقابل ما متوجه تمامی بخش های صحبت ما نشود و یا بخشی از گفته های ما را از یاد ببرد. بنابراین، بسیار مهم است تا در حین صحبت کردن، آرام و شمرده حرف بزنیم و هر چند وقت یکبار، وقفه ای ایجاد کنیم تا مخاطب ما فرصت کافی برای فکر کردن و جواب دادن به حرف هایمان داشته باشد.

مکالمه


6- اهمیت زبان بدن را فراموش نکنید :


زبان بدن، یکی از مهمترین عناصر در برقراری هرگونه ارتباط، از جمله ارتباط موثر است. درست است که کلمات، بسیار قدرتمندند؛ اما قدرت زبان بدن، بسیار بیشتر از کلمات است و در فهمیده شدن درست یا غلط گفتار شما می تواند از هر چیزی مهم تر باشد. گاهی اوقات در حال بیان یک صحبت جدی هستیم؛ اما حالت چهره و بدن مان به نوعی است که انگار موضوع برایمان بی اهمییت است یا اینکه می خواهیم یک خبر خوش و حرفی خوشحال کننده را بیان کنیم؛ اما حالت چهره مان عادی و بی احساس به نظر می رسد. همین عامل سبب می شود تا مخاطب ما، حرف های مان را غیر واقعی ارزیابی کند و یا دچار سو تفاهم شود. زبان بدن، آن قدر مهم است که می تواند تاثیر سرنوشت سازی در انتقال مقصود ما داشته باشد. ما نیز به جهت اهمیت این عامل، در مقاله ای جامع که در آِینده نزدیک در مجله ای سنج قرار می دهیم ، به بررسی و آموزش زبان بدن می پردازیم.

جهت نمایش بیشتر اصطلاحات کلیک نمایید
لطفا امتیاز خود را برای این محتوا ثبت کنید