تست MBTI با تفسیر پیشرفته بصورت رایگان منتشر شد.

تست MBTI با تفسیر پیشرفته بصورت رایگان منتشر شد.

تست MBTI با تفسیر پیشرفته بصورت رایگان منتشر شد. تست MBTI با تفسیر پیشرفته بصورت رایگان منتشر شد.
پست وبلاگی
چه طور سیستم ایمنی خود را تقویت کنیم؟ + راهکار مدت مطالعه: 7 دقیقه
ای سنج 20 آبان 1400 مدت مطالعه: 7 دقیقه

چه طور سیستم ایمنی خود را تقویت کنیم؟ + راهکار

بدون شک هر کسی دوست دارد که در زندگی خود، جسمی سرشار از انرژی و حال خوب داشته باشد و بتواند یک عمر طولانی با کیفیتی بی نهایت در کنار عزیزان و اطرافیان خود سپری کند.

اما سوال اینجاست که آیا داشتن طول عمر طولانی با بدنی سالم برای همه افراد امکان پذیر می باشد؟

یکی از راه هایی که شاید بتواند به داشتن بدنی سالم تر در ما کمک کند، تقویت بدن و سیستم ایمنی است. بنابراین بدون شک، اگر سیستم ایمنی ما به خوبی تقویت شود و کمتر بیمار شویم، احتمالا بدنی سالم تر و طول عمر بیشتری خواهیم داشت.

در این مقاله قرار است چندین راهکار موثر و ساده اما بسیار مهم، برای کسانی که خواهان تقویت سیستم ایمنی خود هستند، ارائه دهیم. آنچه در ادامه خواهید خواند، بر اساس فهرست مطالب به شرح زیر است: 

سیستم ایمنی بدن چیست؟

اگر به ترکیب واژه های سیستم و ایمنی در کنار هم توجه کرده باشید، متوجه می شوید سیستم ایمنی احتمالاً مجموعه ای است که برای داشتن امنیت در بدن فعالیت می کند.

اما امنیت در برابر چه چیزی؟ پاسخ این سوال با کمی تفکر به دست می آید؛ سیستم ایمنی بدن که به عنوان دستگاه ایمنی شناخته می شود، بخشی از بدن هر انسانی می باشد.

بیشتر بدانید

به طور کلی وظیفه ای که سیستم ایمنی در بدن ایفا می کند، تشخیص سلول ها و مولکول های بدن می باشد. بنابراین، سیستم ایمنی بدن یک مبارز جنگجو در برابر هر نوع بیماری و ویروس است و سعی می کند امنیت بدن را تامین کند.

آیا سیستم ایمنی اشتباه هم می کند؟

متاسفانه باید بگوییم بله؛ سیستم ایمنی هم می تواند دچار اشتباه شود و در این صورت است که می توان گفت سیستم ایمنی بدن ما ضعیف شده است. سیستم ایمنی در مواقعی که:

آنتی ژن های سلول بدن با آنتی ژن های سلول بیگانه شبیه است، ممکن است اشتباه کند.
گاهاً ممکن است به دلیل افزایش سن سیستم ایمنی ما به اشتباه بیوفتد و ضعیف شود.
دلایل و زمینه های ارثی هم در به اشتباه افتادن سیستم ایمنی و در نتیجه ضعیف شدن آن نقش دارند.
مصرف طولانی مدت دارو تاثیر به سزایی در ضعف سیستم ایمنی دارد.
عوامل مربوط به سبک زندگی همچون موارد زیر می توانند موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن شوند:
  رژیم غذایی ناسالم
  تجربه فشار و استرس بیش از اندازه
  مصرف افراطی نوشیدنی های الکلی
  کمبود ویتامینی مانند ویتامین دی
  خواب کم
  و ... 

اگر سیستم ایمنی دچار اشتباه شود، فرد را با دو بیماری جدی رو به رو می کند؛ در این صورت سیستم ایمنی به جای از بین بردن عوامل بیرونی خطرناک به سلول های بدن حمله ور می شود. در نتیجه فرد:

دچار حساسیت و آلرژی می شود (بله! تمام حساسیت هایی که ممکن است در طول سال تجربه کنید، در نتیجه اشتباه یا ضعف سیستم ایمنی است!)
دچار بیماری های خود ایمنی می شود؛ که اینگونه بیماری ها بسیار آسیب رسان است و ممکن است فرد را با مشکلات جدی روبه رو کند. چند نمونه از بیماری خود ایمنی عبارت است از:

  ام اس یا مولتیپل اسکلروزیس
  دیابت نوع یک
  آسم
  فردی که گواتر دارد و بیماری گریوز را تجربه می کند.
  بیماری هاشیموتو که با کم کاری غده تیروئید در ارتباط است.
  بیماری پوستی لوپوس
  بیماری پوستی پسیوریازیس

توجه: در صورت واضح نبودن تصویر اینجا را کلیک کنید. 

سیستم ایمنی

برای تقویت سیستم ایمنی بدن چه باید کرد؟

دقیقا از زمان شیوع بیماری همه گیر کرونا، بسیاری از ما به دنبال تقویت سیستم ایمنی بدن خود بودیم و هستیم تا با این کار بتوانیم بدن خود را در برابر این ویروس مبهم و مقاوم، تقویت کنیم.

البته که این کار بسیار درست و به جاست. اما علاوه بر بیماری کرونا، به طور کلی سیستم ایمنی بدن باید به میزانی قوی باشد که بتواند با هر بیماری دیگری مبارزه کند.

برای تقویت سیستم ایمنی خود، فقط کافی است راهکارهایی که در ادامه به شما ارائه می دهیم را در برنامه روزانه زندگی خود بگنجانید.

تقویت سیستم ایمنی

بهترین ویتامین برای تقویت سیستم ایمنی بدن

یکی از راهکار های مهم برای تقویت سیستم ایمنی، استفاده از انواع ویتامین است. شما می توانید از انواع ویتامین برای تقویت سیستم ایمنی خود استفاده کنید:

ویتامین C

این ویتامین نقش مهمی در جلوگیری از ابتلا به سرماخوردگی دارد.

ویتامین E  و D

هرچه میزان این دو ویتامین در بدن کمتر باشد، سیستم ایمنی ضعیف تر است.

علاوه بر مصرف قرص و مکمل های ویتامین E  و D، با قرار گرفتن در معرض نور خورشید، خوردن دانه های روغنی و همچنین انواع میوه و سبزیجات می توانید این ویتامین را به بدن خود برسانید.

ویتامین B

این ویتامین به سیستم ایمنی شما کمک کند تا با عفونت های بدن به خوبی مبارزه کند.

مصرف قرص زینک

اگر بتوانید زینک مصرف کنید، کمک بزرگی به تقویت سیستم ایمنی بدن خود کرده اید.

پروتیئن

پروتئین ها در بدن ایمونوگولوبولین می سازند و همین باعث می شود سیستم ایمنی بدن تقویت شده و بتواند با ویروس ها بجنگد.

آهن

برای تقویت سیستم ایمنی خود به اندازه کافی آهن مصرف کنید. نه خیلی زیاد و نه خیلی کم؛ اگر مصرف آهن به اندازه نباشد، برای سیستم ایمنی مشکل ساز می شود.

توجه: در صورت واضح نبودن تصویر اینجا را کلیک کنید. 

راهکار های موثر برای تقویت سیستم ایمنی

استرس را کاهش دهید

منبع استرس روزانه ی خود را پیدا کنید و سعی کنید استرس خود را کم کنید. استرس های مداوم و بیش از اندازه تاثیر مخربی بر سیستم ایمنی بدن دارد.

الکل نخورید

اگر می دانستید که نوشیدنی های الکلی چه بلایی بر سر سیستم ایمنی می آورد، هرگز سمت الکل نمی رفتید. با عدم استفاده از الکل می توانید سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید.

خوب بخوابید

خواب خود را هرگونه که می توانید، تنظیم کنید. به اندازه بخوابید و به بدنتان فرصتی برای استراحت دهید. هرچه خواب تنظیم تر باشد استراحت بیشتر و سیستم ایمنی قوی تر می باشد.

هرچه میزان خواب شما کمتر باشد، سطح کورتیزول در بدن شما افزایش پیدا می کند و در نتیجه سیستم ایمنی بدن شما ضعیف تر می شود.

اگر در شبانه روز 7 ساعت خواب کافی داشته باشید، به تقویت سیستم ایمنی خود کمک می کنید. 

بخندید

خنده نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی ایفا می کند. خندیدن با صدای بلند، بهتر است. اگر مادر بزرگ و پدر بزرگ پیری دارید، به هنگام دیدار با آن ها بخندید و آنان را به خندیدن وادار کنید.

سیگار نکشید

چرا باید با سیگار کشیدن سموم شیمیایی زیادی را به بدن وارد کنیم در حالی که با ترک سیگار می توانیم سیستم ایمنی خود را تقویت کنیم؟ پس سیگار نکشید!

دمنوش های گیاهی مصرف کنید

اگر داروی شیمیایی خاصی مصرف نمی کنید و جز آن دسته از افراد علاقه مند به گیاهان دارویی هستید، دمنوش های گیاهی بهترین گزینه پیش روی شما برای تقویت سیستم ایمنی است.

تداخل دارویی را در نظر بگیرید و در این صورت دمنوش گیاهی بنوشید.

ورزش کنید

فعالیت های ورزشی نقش بسیار مهمی در تقویت سیستم ایمنی دارند. بنابراین حداقل بیست دقیقه در روز پیاده روی داشته باشید و ورزش و تحرک را از خودتان دریغ نکنید.

دست های خود را بشویید

یکی از بهترین روش های مقابله با بیماری و تقویت سیستم ایمنی بدن، شستن دست ها می باشد. فقط کافی است بعد از رفتن استفاده از سرویس بهداشتی، دست زدن به جای آلوده و مواد غذایی خام، دست های خود را برای مدت بیست ثانیه با آب گرم و مایع شستشو بشویید.

بیماری های مزمن را کنترل کنید

اگر مبتلا به بیماری هایی همچون، بیماری های قلبی، آسم و یا دیابت هستید، بهتر است علائم و نشانه های مربوط به این بیماری ها را کنترل کنید.

ابتلا به این بیماری ها و عدم کنترل علائم آن ها می تواند منجر به تضعیف سیستم ایمنی بدن شود. مصرف به موقع داروها و مراجعه به پزشک متخصص می تواند راهکار خوبی برای شما در کنترل نشانه های این بیماری ها باشد. 

برای گردش به طبیعت بروید

اگر می توانید یک روز تعطیل در هفته را برای گردش و استراحت در طبیعت اختصاص دهید. تنفس هوای تمیز و تازه و استراحت به دور از استرس های کاری، تاثیر زیادی بر سلامت جسم و روان دارد. 

برای تقویت سیستم ایمنی بدن، چی بخوریم؟

فیبر بخورید

 میوه و سبزیجات منبع غنی ای برای فیبر هستند. اگر فیبر بدن بالا باشد، سیستم ایمنی بدن وضعیت بهتری دارد.

جوی دو سر

 جوی دوسر دارای فیبری به نام گلوگان است. این فیبر تاثیر خوبی بر سیستم ایمنی دارد.

غذاهای دریایی

 ماهی و انواع غذای دریایی که دارای امگا 3 هستند، برای تقویت سیستم ایمنی بسیار مفیدند. اندکی تن ماهی هم برای تقویت سیستم ایمنی خوب است.

صدف دریایی

صدف منبع غنی از روی است؛ اگرچه شاید،به مصرف روی نسبت به دیگر ویتامین ها کمتر توجه شود اما روی تاثیر زیادی بر تقویت سلول های ایمنی دارد.

سیر

سیر هم دارای زینک و روی است. سیر به خوبی می تواند با میکروب و بیماری در بدن مبارزه کند. پس خوردن سیر را فراموش نکنید.

لبنیات

انواع لبنیات به کاهش بیماری های مربوط به روده و سیستم گوارشی به ما کمک می کند. با خوردن روزانه یک لیوان شیر و یا ماست در کنار غذا، سیستم ایمنی خود را بهبود ببخشیم.

سیستم ایمنی بدن

بادام

اگر می خواهید هم آهن و هم پروتئین به بدن خود برسانید، بادام بخورید؛ بادام دارای آنتی اکسیدان است و تاثیر خوبی بر سیستم ایمنی بدن دارد.

انواع کلم

کلم پیج و یا کلم سفید و کلم بروکلی از منایع قدرتمند ویتامین E، C و A هستند. پیشنهاد ما این است: کلم را وارد وعده غذایی خود کنید.

انبه و آواکادو

این دو میوه نیز دارای انواع ویتامین های E ،C، آهن و روی می باشد.

فلفل قرمز

فلفل قرمز شیرین هم با داشتن ویتامین هایی مانند A ،C و E، نقش مهمی را در تقویت سیستم ایمنی ایفا می کند.

سیب زمینی

سیب زمینی در سفره ایرانی جایگاه خوبی دارد. سیب زمینی دارای ویتامین A ،C ،E و آهن می باشد.

انواع مرکبات

مرکبات هم با داشتن ویتامین C می توانند به سیستم ایمنی بدن کمک کنند.

اسفناج

تا می توانید اسفناج مصرف کنید. اسفناج منبع غنی آهن و ویتامین C است و همچنین خاصیت آنتی اکسیدان دارد و به خوبی می تواند با عفونت ها مبارزه کند.

زنجیبل و زردچوبه

این دو با خاصیت ضد التهابی می توانند تاثیر مهمی در کاهش روند بیماری ها داشته باشند.

کیوی

کیوی منبع غنی از پتاسیم، ویتامین K و ویتامین C می باشد. خوردن کیوی گلبول های قرمز خون را تقویت می کند و برای مبارزه با عفونت های بدن بسیار خوب است.

چای سبز

چای سبز چون دارای آنتی اکسیدان اپیگالوکاتچین گالات است، تاثیر خوبی بر تقویت سیستم ایمنی دارد.

تخمه ی آفتاب گردان

تخمه ی آفتاب گردان منبع غنی از فسفر، منیزیم، ویتامین B6 و E می باشد. همان طور که می دانید ویتامین E در تقویت و حفظ سیستم ایمنی نقش اساسی دارد. 

توجه: در صورت واضح نبودن تصویر اینجا را کلیک کنید.

سیستم ایمنی

بهترین نوشیدنی برای تقویت سیستم ایمنی بدن

نوشیدنی مرکبات

نوشیدنی های که از مرکبات به دست می آید، ترکیب غنی از ویتامین C می باشد و برای تقویت سیستم ایمنی بسیار مفید هستند. برخی از نوشیدنی های راحتی که از مرکبات به دست می آیند، شامل موارد زیر است:
آب پرتقال
آب لیمو
آب گریپ فروت
آب نارنگی 
و ...

نوشیدنی آناناس 

آناناس مزایای زیادی برای سلامتی دارد و مصرف آن سیستم ایمنی را تقویت می کند.

اگر سرما خورده اید و تنفس از بینی برایتان سخت است، مقداری نعناع هم به آناناس اضافه کنید و از خوردن این نوشیدنی مقوی لذت ببرید. 

نوشیدنی انبه

انبه منبع غنی از انواع ویتامین و آهن می باشد.

نوشیدنی انبه بسیار برای سلامتی مفید است. همچنین با اضافه کردن دانه هایی حاوی پروتئین مانند دانه چیا، تاثیر این نوشیدنی را چند برابر کنید. 

نوشیدنی هندوانه

آب هندوانه هم سیستم ایمنی شما را تقویت می کند و اگر درد های عضلانی داشته باشید،این درد ها را تسکین می دهد. 

نوشیدنی گوجه فرنگی

اگر بتوانید گوجه فرنگی را تبدیل به نوشیدنی کنید و در صورت تمایل ادویه هایی مانند نمک و یا سبزیجاتی مانند جعفری را به آن اضافه کنید، به تقویت سیستم ایمنی خود بسیار کمک کرده اید. 

نوشیدنی سیب

آب سیب یک نوشیدنی مفید برای تقویت سیستم ایمنی می باشد. 

نوشیدنی کرفس

اگر می توانید، آب کرفس را به عنوان نوشیدنی مصرف کنید. آب کرفس نوشیدنی بسیار خوبی برای تقویت سیستم ایمنی است. 

نوشیدنی هویج

آب هویج را فراموش نکنید! این نوشیدنی یک نوشیدنی مفید برای بدن است.

نوشیدنی توت فرنگی و انبه

شما می توانید از ترکیب این دو میوه به همراه ماست، یک اسموتی خوش طعم که دارای ویتامین A، C، E و آهن است و به تقویت سیستم ایمنی شما کمک می کند، درست کنید. 

نوشیدنی سیب و هویج و پرتقال

ترکیب این سه میوه در این نوشیدنی به شما در مبارزه با عفونت های بدن کمک می کند. این نوشیدنی منبع غنی ویتامین های A ،C و B6 می باشد. همچنین مقدار زیادی پتاسیم و اسید فولیک در این نوشیدنی موجود است.

جمع بندی ای سنج

در این مقاله در مورد راهکارهایی برای افزایش سیستم ایمنی بدن صحبت کردیم. سیستم ایمنی نقش بسیار مهمی در دفاع از ما در برابر بیماری ها دارد.

بنابراین مهم است که آن را تقویت کنیم. در این مقاله سعی کردیم ساده ترین و در دسترس ترین راهکارهایی که منجر به تقویت سیستم ایمنی می شود و برای هر فردی در هر سنی امکان پذیر است را بیان کنیم.

با به کار بردن هر کدام از این راهکارها گامی در جهت تقویت سیستم ایمنی و جلوگیری از بیماری بر دارید.

آیا مطالب فوق برای تقویت سیستم ایمنی بدن تان مفید واقع شد؟ لطفا دیدگاه و نظرات ارزشمند خودتان را برای ما به اشتراک بگذارید.

اصطلاحات مهم این مقاله

جهت نمایش بیشتر اصطلاحات کلیک نمایید
لطفا امتیاز خود را برای این محتوا ثبت کنید