تست تشخیص اوتیسم منتشر شد

تست تشخیص اوتیسم منتشر شد

پست وبلاگی
احساس تنهایی مدت مطالعه: 5 دقیقه
ای سنج 06 مرداد 1398 مدت مطالعه: 5 دقیقه

احساس تنهایی

تنهایی برای بعضی افراد یک حس ناخوشایند و برای برخی دیگر یک احساس لذت بخش است؛ برخی از افراد از تنها بودن ناراحت هستند و تنهایی زمینه را برای افسردگی آن ها فراهم می کند اما عده ای تنهایی را فرصتی برای رشد و آگاهی در نظر می گیرند. شما جز کدام دسته هستید؟
گاه می توان در یک استادیوم هزار نفری بود و احساس تنهایی کرد و گاه در اتاقی با خود تنها بود و از تنهایی لذت برد. 
در این مقاله در خصوص احساس تنهایی صحبت خواهیم کرد.

در صورتی که تمایل به ارزیابی میزان احساس تنهایی خود به صورت علمی و روانشناختی داشته باشید، پیشنهاد می کنیم تست احساس تنهایی (SLFS) را به صورت رایگان در سایت ای سنج انجام دهید و از تفسیر دقیق آن بهره مند شوید. 

تنهایی چیست؟

تنهایی نوعی واکنش احساسی است و زمانی به وجود می آید که نیاز شخص در ارتباط با دیگران رفع و ارضا نمی شود. از دیگر سو، می توان تنهایی را نوعی درد اجتماعی توصیف کرد که در عصر امروز و دنیای مدرن و پر مشغله عده ی زیادی از افراد را درگیر کرده است و تبدیل به نوعی اپیدمی شده است.

احساس تنهایی چیست؟

تنهایی ممکن است یک بیماری همه گیر باشد و طبیعتاً این بیماری همه گیر تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار میگیرد. عده ای بر این باورند که تنهایی سبب می شود به ارزش های دیگران سوق پیدا کنیم و در جایی زندگی کنیم که متعلق به دیگران است.

و از سوی دیگر عده ای بر این باورند که رسانه ها و شبکه های اجتماعی مسبب اصلی این همه احساس تنهایی در بین افراد می باشد. در واقع افراد مدام با شبکه های اینترنتی مشغول هستند غافل از این که شبکه های اجتماعی احساس تنهایی را روز به روز افزون تر می کند همچنین از سوی دیگر سلامت جسمی مان به خطر می اندازند.

لازم به ذکر است که تنهایی و احساس آن نشان دهنده عدم ارتباط است، نه فقدان مردم. به همین دلیل یک فرد می تواند حتی در یک جمعیت احساس تنهایی کند. در حقیقت، بعضی از افراد با بودن در بین مردم و دوستان خود بیشتر احساس تنهایی می کنند. شاید به راحتی می توان گفت در جهان مدرن آدمها بیشتر احساس تنهایی می کنند تا در جهان قدیم و سنتی.

ریشه این احساس تنهایی در احساس متفاوت بودن و احساس کمبود داشتن می باشد. و این ریشه ها مطمعناً از طریق رسانه های اجتماعی بیشتر تقویت می شوند. یک مثال عینی: کسی که در پایتخت و در شیک ترین مراکز تجاری مشغول به زندگی و کسب و درآمد است، نسبت به چوپانی که در حال نگهداری از گوسفندانش در یک روستای دور افتاده می باشد گاهاً احساس تنهایی بیشتری می کند. چرا که در دنیای مدرن مقایسه بیشتر صورت می گیرد و نداشتن ها و کمبود ها بیشتر خود را نشان می دهد.

نتایج یک مطالعه نشان داد که بالاترین کاربران رسانه های اجتماعی نیز بالاترین سطح انزوا ادراک شده را گزارش کردند(میلر و همکاران، ۲۰۱۷). نکته ای که اینجا باید خاطر نشان کرد این است که تنهایی با متصل شدن افراد به روی صفحه ی شیشه ای موبایل و ارتباط با جهان درمان نمی شود.

احساس تنهایی چیست؟

انواع احساس تنهایی کدام است؟

تنهایی ممکن است یک احساس گذرا، یک احساس موقعیتی یا یک احساس مزمن باشد. اکثر افراد این تنهایی های موقتی را تجربه کرده اند مثلا شخصی به خاطر نرفتن به مسافرت با خانواده خود چند روزی را در منزل تنهایی به سر می برد و …
اما بعضی از تنهایی ها بدخیم می باشد و سالهای طولانی را با خود همراه دارد. به هر حال این احساس تنهایی که گاهاً می تواند به شدت مخرب باشد باید مورد اهمیت و توجه قرار گیرد. سه نوع مهم احساس تنهایی عبارت اند از:

  • تنهایی وجودی: از این دیدگاه، کمی تنهایی بود برای روح خوب است، و این قطعا یک بخش اجتناب ناپذیر تجربه انسانی است. با این حال، تنهایی تمایل به تحریک احساسات منفی دارد.
  • تنهایی احساسی: شما تنهایی احساسی را زمانی تجربه می کنید که همه افراد هستند ولی شخص رمانتیک خود را که عاشقانه دوستش دارید را نمی بینید.
  • تنهایی اجتماعی: این نوع تنهایی هنگامی اتفاق می افتد که شما احساس وابستگی به یک گروه را احساس نمی کنید. هنگامی که شما به یک مهمانی راه می یابید و کسی را دوست ندارید، احساس تنهایی اجتماعی ممکن است برای شما اتفاق بیفتد، اگر احساس نمی کنید که حضور شما در یک حلقه گسترده تر ارزش دارد، ممکن است احساس تنهایی اجتماعی را احساس کنید.
انواع احساس تنهایی

عواملی که باعث بروز احساس تنهایی می شود

از جمله عواملی که می تواند در افراد حس تنها بودن به وجود بیاورد، عبارت اند از:

  • مواجهه با مرگ عزیزان یا دوری طولانی ‌مدت از دوستان و آشنایان
  • عوامل درونی مانند عزت نفس و اعتماد به نفس پایین
  • مهاجرت به یک شهر یا کشور دیگر
  • پایان دادن به یک رابطه عاطفی
  • شکست عشقی
  • نداشتن دوستان صمیمی
  • بازنشستگی یا تغییر شغل و از دست دادن ارتباطات کاری
  • عوامل شخصیتی مانند درون‌ گرایی بیش از حد و ناتوانی در برقراری ارتباط با دیگران
  • ابتلا به اختلالاتی مانند افسردگی، اضطراب اجتماعی و...

تنهایی مزمن چیست؟

تنهایی مزمن یک وضعیت دائمی است که فرد در آن غم و امدوه زیادی را برای مدت زمان طولانی تجربه می کند و ممکن است این احساس سال ها فرد را درگیر کند.
تنهایی مزمن به سلامت فرد آسیب زیادی وارد می کند.

علائم و نشانه‌های تنهایی مزمن چیست؟

برخی از علائم و نشانه های تنهایی مزمن عبارت اند از:

  • عدم علاقه به انجام امور لذت بخش
  • عدم علاقه به انجام امور روزمره
  • احساس ناامیدی
  • نداشتن خواب کافی
  • نداتن انرژی و احساس ضعف و خستگی
  • نداشتن اشتها و پرخوری
  • نداشتن تمرکز
  • عزت نفس پایین
  • داشتن افکار خودکشی
  • و...

عوامل موثر در تنهایی مزمن چیست؟

افراد به دلایل مختلفی ممکن است احساس تنهایی را به صورت مزمن تجربه کنند؛ برخی دلایل تاثیر گذار بر تجربه احساس تنهایی مزمن عبارت اند از:

  • نداشتن روابط اجتماعی قوی
  • عدم برخورداری از سیستم های حمایتی و اجتماعی
  • نداشتن منابع مالی و اقتصادی مطمئن
  • به وجود آمدن تغییر در ساختار خانواده با مرگ یکی از عزیزان
  • عدم استفاده از فرصت های اجتماعی به دلایلی همچون محدودیت منابع
  • و...

پیامد های تجربه احساس تنهایی

اگر فرد درگیر احساس تنهایی در طولانی مدت باشد، ممکن است دچار دیگر عارضه های روانی و جسمانی شود. از جمله پیامدهای تجربه احساس تنهایی در طولانی مدت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نشخوار فکری
  • وسواس فکری
  • انزوا طلبی
  • تجربه استرس و اضطراب
  • نداشتن درک درست از حرف های دیگران
  • بی منطق شدن و نداشتن استدلال های صحیح
  • ابتلا به مشکلات قلبی و عروقی
  • کاهش دوپامین
  • تضعیف سیستم ایمنی
  • لذت نبردن از زندگی
  • چاقی و کم تحرکی
  • کاهش توانایی حافظه
  • تصمیم گیری های ضعیف
  • و...

برای لذت بردن از تنهایی چه کنیم؟

واقعیت این است که تنهایی همیشه آزاردهنده نیست بلکه در برخی مواقع می تواند مفید باشد و باعث رشد فرد شود؛ بسیاری از افراد همچ.ن درون گرایان از تنهایی خود لذت می برند و تنها بودن به عنوان فرصتی برای رشد و آگاهی استفاده می کنند.

اگر به دنبال این هستید که از احساس تنهایی هم لذت ببرید و در تنهایی هم شاد باشید، زندگی خود را با دیگران مقایسه نکنید؛ به دنبال دوستی با افراد آگاه باشید و به تعداد دوست هایی که دارید، دقت نکنید.
در استفاده از شبکه های مجازی افراط نداشته باشید و بدانید زندگی بی عیب و نقص در فضای مجازی و آنچه می بینید، لزوما بر اساس واقعیت نیست!
ورزش کنید و فعالیت های مورد علاقه خود را انجام دهید و در نهایت زمانی را برای مدیتیشن و مراقبه در نظر بگیرید.

چگونه با احساس تنهایی کنار بیاییم؟

برای پاسخ دادن به این سوال، می توانیم به نتایج مطالعات صورت گرفته در خصوص احساس تنهایی رجوع کنیم.

مهم ترین راهکاری که می تواند به مقابله با احساس تنهایی کمک کند، حضور در میان جمعیت و شرکت در جمع هایی است که عزیزان شما در آن حضور دارند.
همچنین پیشنهاد می کنیم در مورد احساساتی که تجربه می کنید با دوستان و اعضای خانواده خود گفتگو کنید، در شبکه های اجتماعی فعالیت داشته باشید و به خودتان فرصتی برای هم صحبتی و گفتگو با دیگران بدهید.

احساساتی که در طول روز تجربه می کنید را بنویسید و از آن ها غافل نشوید؛ حتی می توانید از یک متخصص سلامت روان کمک بگیرید.
در نهایت مهم است که احساساتی که تجربه می کنید را بپذیرید و دست از سرزنش خود بردارید.

تنهایی در مقابل خلوت کردن

نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که احساس تنهایی با خلوت کردن متفاوت است؛ خلوت کردن تاثیر مستقیمی بر سلامت روان دارد و به افراد فرصتی برای رشد و تمرکز داشتن می دهد.

احساس تنهایی به نوعی با انزوا و جدایی غیر ارادی، دوری و طرد شدن از سوی دیگران همراه است اما خلوت کردن کاملا اختیاری می باشد و خود فرد به صورت آگاهانه فرصتی را برای تنها بودن برای خود فراهم می کند و در عین حال از روابط اجتماعی خود لذت می برد.

معرفی کتاب

اگر علاقه مند به مطالعه کتاب در زمینه تنهایی و علل آن هستید، پیشنهاد می کنیم کتاب هایی که در ادامه معرفی می کنیم را مطالعه کنید:

  •  کتاب فلسفه تنهایی اثر لارس اسوندسن؛ این کتاب با دیدگاهی جامعه شناسانه و روان شناسانه به بررسی ابعاد تنهایی در زندگی انسان و احساس تنهایی در جوامع مدرن می پردازد.
  • نابغه های تنها و فواید تنهایی نوشته آنتونی استور؛ نویسنده در این کتاب به شما کمک می کند که از تنهایی خود لذت ببرید.
  • غلبه بر ترس تنهایی نوشته سارا میتلند؛ نویسنده در این کتاب می گوید که باید سعی کنید از تنهایی خود لذت ببرید و از آن به عنوان فرصتی برای رشد و آگاهی استفاده کنید.

جمع بندی ای سنج

در این مقاله در خصوص تنهایی و احساس تنهایی صحبت کردیم. تنهایی فقدان حضور دیگران در کنار ما است و به دلایل مختلف محیطی، شخصیتی، روانی ممکن است به وجود بیاید و پیامدهای منفی بر سلامت روان و سلامت جسم به جای بگذرد. خوشبختانه راهکارهایی برای مقابله با احساس تنهایی وجود دارد.

آیا مطالعه مقاله فوق برای شما مفید واقع شد؟ لطفا نظرات و دیدگاه ارزشمندتان را با ما در میان بگذارید. 

رفتار مناسب با کودک لجباز چیست؟
علائم کمبود اعتماد به نفس چیست؟
انواع اعتماد به نفس کدام است | بهترین نوع اعتماد به نفس
تفاوت خشم و پرخاشگری چیست؟
چند پتانسیلی چیست؟ 4 ویژگی خارق العاده افراد چند پتانسیلی
ضمیر ناخودآگاه چیست | بررسی 0 تا 100
هیپنوتیزم چیست | کاربرد آن
اختلال خواب چیست و چگونه درمان می شود؟
طرحواره شکست چیست | علائم و راه‌های درمان

اصطلاحات مهم این مقاله

جهت نمایش بیشتر اصطلاحات کلیک نمایید

سوالات متداول

  • تنهایی مزمن چیست؟

    • تنهایی مزمن یک وضعیت دائمی است که فرد در آن غم و امدوه زیادی را برای مدت زمان طولانی تجربه می کند و ممکن است این احساس سال ها فرد را درگیر کند. تنهایی مزمن به سلامت فرد آسیب زیادی وارد می کند.
  • تنهایی وجودی به چه معناست؟

    • از این دیدگاه، کمی تنهایی بود برای روح خوب است، و این قطعا یک بخش اجتناب ناپذیر تجربه انسانی است. با این حال، تنهایی تمایل به تحریک احساسات منفی دارد.
  • چه عواملی باعث بروز احساس تنهایی می شود؟

    • عوامل شخصیتی مانند درون گرایی یا عوامل درونی مانند عزت نفس پایین و عوامل محیطی مانند از دست دادن عزیزان و...
لطفا امتیاز خود را برای این محتوا ثبت کنید