تست شخصیت شناسی MBTI ⚡ رایگان

تست شخصیت شناسی MBTI ⚡ رایگان

تست شخصیت شناسی MBTI ⚡ رایگان تست شخصیت شناسی MBTI ⚡ رایگان
پست وبلاگی
قدرت اراده و روانشناسی کنترل خود مدت مطالعه: 4 دقیقه
ای سنج 02 دی 1399 مدت مطالعه: 4 دقیقه

قدرت اراده و روانشناسی کنترل خود

اگر می توانستید خود را کنترل کنید، اگر قدرت اراده بیشتری داشتید، می توانستید سرانجام به هدفتان برسید. اگر خویشتنداری بیشتری داشتید، می توانستید سرانجام تردید در مطالعه کردن، تأخیر در ورزش کردن و پرهیز از مواردی مانند الکل و سیگار را متوقف کنید. این اگر ها مواردی است که ما همیشه با خودمان بیان می کنیم. در این مقاله با ما همراه باشید تا در رابطه با قدرت اراده بیشتر صحبت کنیم.

آیا قدرت اراده رمز موفقیت است؟

همانطور که انجمن روانشناسی آمریکا [1] متذکر می شود، بسیاری از افراد تأکید زیادی بر اراده دارند. طبق نظرسنجی سالانه استرس در سال 2011، مردم کمبود قدرت اراده را عامل اصلی بازدارنده آنها از دستیابی به اهدافشان دانستند. تغییر ممکن است دشوار باشد و اکثر مردم فکر می کنند یکی از بزرگترین موانع بازدارنده تغییر ظاهراً بی ارادگی است.

با این حال، برخی از نظریه های مشهورتر در مورد تغییر رفتار حاکی از آن است که همیشه اراده به تنهایی برای ایجاد تغییر واقعی و پایدار کافی نیست. مطابق مدل تغییر مراحل، شناختن ضروری بودن تغییر، شناسایی موانع احتمالی تغییر، ایجاد یک برنامه عملی، پیگیری پیشرفت و حفظ و مدیریت تغییر و از بین بردن بازگشت احتمالی مهم است. اراده مطمئناً نقش دارد، اما این تنها عامل موفقیت نیست. در حالی که بسیاری از ما با مشکل اراده و خودکنترلی دست و پنجه نرم می کنیم، اما به نظر می رسد  این مهارت را می توان آموخت و تقویت کرد. خوشبختانه، محققان نیز نتایج مشابهی را یافتند و حاکی از این است که  می توانید برای بهبود کنترل خود تمرین کنید.

قدرت اراده چیست؟

یکی از اساسی ترین تعاریف این است که آنچه را اکنون می خواهید برای دستیابی به یک هدف بلند مدت تغییر دهید. ز اراده غالباً به عنوان عزم یا كنترل خود یاد می شود و می تواند شامل تعدادی از ویژگیهای شناختی و رفتاری متفاوت باشد. قدرت اراده به معنای کنار گذاشتن خواسته های شما در کوتاه مدت است تا در بلند مدت به خواسته های خود برسید.

این امر مستلزم تلاش آگاهانه و اغلب سرمایه گذاری قابل توجهی در منابع عاطفی و شناختی است. این در مورد مقاومت در برابر اصرارها، مقابله با وسوسه ها و استفاده از استراتژی های مختلف برای کنترل امور است.

معما

در یک آزمایش معروف، به شرکت کنندگان یک کاسه کلوچه تازه پخته شده و یک کاسه تربچه داده شد. به برخی از افراد گفته شد که می توانند کلوچه بخورند، در حالی که به برخی دیگر گفته شد فقط تربچه بخورند. بعد از 30 دقیقه، از افراد خواسته شد تا یک معمای دشوار را حل کنند. کسانی که کلوچه ها را خوردند تقریباً 20 دقیقه روی این معما کار کردند. کسانی که تربچه می خوردند چه مدت دوام آوردند؟ کمی کمتر از هشت دقیقه. به نظر شما علت این موضوع چیست؟؟!

اکنون می دانیم که اراده چیست، اما چرا اینقدر مهم است؟ دریابید که چرا اراده می تواند عامل تعیین کننده یا مانع تلاش شما برای رسیدن به اهدافتان باشد.

چرا اراده مهم است؟

روانشناسان معتقدند که اراده می تواند به شما در رسیدن به اهداف خود کمک کند، اما آنها اذعان می کنند که این تنها بخشی از مساله است. چرا وجود چنین خویشتن داری بسیار مهم است؟

در یک مطالعه کلاسیک، والتر میشل، روانشناس استنفورد از کودکان خواست که اگر برای خوردن یک چیز خوشمزه (مانند کلوچه) صبر کنند بعد از آن می توانند دو چیز خوشمزه بخورند(کلوچه بعلاوه پاستیل).  در حالی که برخی از کودکان در آزمایش میشل بلافاصله جایزه را خوردند (رضایت کوتاه مدت را بر پاداش طولانی مدت ترجیح دادند)، برخی از کودکان توانستند از اراده خود استفاده کنند و منتظر پاداش دوم باشند. در پیگیری، میشل دریافت كه كودكانی كه می توانند دریافت پاداش را به تأخیر بیندازند، دارای نمرات و سطح تحصیلات بالاتری هستند.

تحقیقات بعدی توسط آنجلا داكورث و مارتین سلیگمن نشان داد كه انضباط شخصی نقش بیشتری در موفقیت تحصیلی نسبت به ضریب هوشی دارد. محققان دیگر دریافته اند که افراد با نظم و انضباط بیشتر مهارت های ارتباطی بهتری دارند، کمتر در معرض سوء مصرف الکل و سایر مواد قرار می گیرند، مشکلات روانی کمتری دارند و از سلامت جسمی بالاتری برخوردار هستند.

آیا اراده برای موفقیت لازم است؟ آیا واقعاً می توانید قدرت اراده خود را افزایش دهید؟ آیا می توانید آن را قویتر کنید؟  روانشناسان برای تقویت اراده شما موارد ساده ای را توصیه می کنند.

برای بهبود اراده خود چه کاری می توانید انجام دهید؟

بر اساس مطالعات بیشمار در مورد روانشناسی اراده، محققان دریافته اند که برخی از استراتژی های زیر ممکن است موثرترین روش برای افزایش اراده باشند:

 مصرف کنید اما اسراف نکنید

تجربه و مطالعات نشان داده است وقتی می توانید در استفاده از چیزها اعتدال را رعایت کنید در واقع قدرت اراده را تقویت کرده اید. وقتی از منابع و توان کافی برای انجام یک کار برخوردار هستید اما آن را انجام نمی دهید این مساله به قدرت اراده شما می افزاید. در واقع به طور طبیعی ممکن است نداشتن یک چیز، محک درستی برای اراده ما نباشد و بی توجهی به آن نیز سودی برای تقویت آن نیست. اما وقتی ما امکانات لازم را داشته اما در حد اعتدال از آن استفاده کنیم در واقع قدرت روانی خود را بهبود داده ایم. مثلا فکر کنید 1 میلیون تومان دارید و الان می توانید به رستوران رفته و چندین غذا سفارش دهید. اما به جای آن با هزینه بسیار کمتر یک غذای معمولی سفارش می دهید. این مساله به شما کمک می کند تا قدرت روانی خود را افزایش دهید.

از حواس پرتی استفاده کنید

در آزمایش کلاسیک میشل، کودکانی که بلافاصله می توانستند در برابر خوردن مقاومت کنند، از استراتژی های مختلفی برای تقویت اراده خود استفاده کردند. حواس پرتی یکی از موثرترین موارد بود. بعضی از کودکان چشمهای خود را می بندند در حالی که دیگران رویگردان شده و نگاه خود را می گیرند. با این حال، کودکانی که نمی توانستند چشم خود را از پاداش بردارند، بسیار زودتر تسلیم شدند. بنابراین برای تقویت اراده فقط کافی است تا ذهن خود را متمرکز نموده و توجه تان را به چیز دیگری پرت نمایید. شواهد نشان می دهد افرادی که می توانند حواس خود را از محرک های محیطی به خوبی پرت نمایند کمتر تحت تاثیر آن ها بوده و در نتیجه کنترل گری بیشتری دارند.

هنگامی که با وسوسه روبرو می شوید، اعم از خوردن، آشامیدن ، یا سایر رفتارهای ناخواسته، به دنبال نوعی حواس پرتی باشید. از فکر کردن در مورد آنچه در حال حاضر شما را اغوا می کند پرهیز نموده تا از اهداف بلند مدت خود دور نشوید.

اراده خود را مانند عضلات تقویت کنید

آزمایشات دیگر نشان داده است که اراده نیز می تواند مانند ماهیچه های بدن که با ورزش کردن تقویت می شوند، رشد کند.  به همین دلیل بسیاری از روانشناسان پیشنهاد می کنند به اراده به عنوان عضله نگاه کنید. چیزی که می تواند با گذشت زمان ساخته شود و تقویت شود. البته فراموش نکنیم که خود ورزش کردن هم تمرینی برای اراده است.

در یک مطالعه، از شرکت کنندگان خواسته شد که به مدت دو ماه به طور منظم ورزش کنند. پس از آن، کسانی که برنامه تمرینی را به پایان رساندند، امتیازات خودکنترلی بالاتری داشتند. علاوه بر این، آنها همچنین در زمینه های دیگر نظیر خودتنظیمی بیشتر مانند تغذیه سالم  و مصرف کمتر سیگار بهتر عمل نمودند. استفاده از اراده برای انجام یک برنامه ورزشی متعاقباً باعث افزایش اراده آنها در بسیاری از جنبه های دیگر شد.

جمع بندی ای سنج

اراده برای رسیدن به هدف و موفقیت لازم است. اما چیزی که فراتر از اراده باید به آن توجه کنید داشتن برنامه و هدف گذاری است. ما به شما توصیه می کنیم که از دوره اموزشی خودانضباطی شخصی در مجله ای سنج استفاده کنید. از این طریق می توانید مسیر درستی را برای تقویت اراده و رسیدن به اهدافتان طی نمایید.

نظر شما در رابطه با قدرت اراده چیست؟ آیا شما هم کارهایتان را به تعویق می اندازید؟ تجارب خود در این زمینه را باما به اشتراک بگذارید.

 

 

اصطلاحات مهم این مقاله

جهت نمایش بیشتر اصطلاحات کلیک نمایید
لطفا امتیاز خود را برای این محتوا ثبت کنید