پست وبلاگی
مدیریت زمان چیست؟ راهکارهای آن کدام است؟ مدت مطالعه: 9 دقیقه
ای سنج 24 آبان 1400 مدت مطالعه: 9 دقیقه

مدیریت زمان چیست؟ راهکارهای آن کدام است؟

آیا تا به حال برای شما پیش آمده که به دلیل کم آوردن وقت، نتوانسته باشید وظیفه و مسئولیتی که بر عهده شما بوده را به اتمام برسانید؟ به نظر خودتان چه چیزی باعث این موضوع شده است؟

مدیریت زمان و برنامه ریزی درست از مهم ترین مسائلی است که هر فرد باید بیاموزد و در زندگی به کار بگیرید.

مدیریت زمان مزایای زیادی برای فرد دارد؛ در یک کلام، مدیریت زمان مسیر موفقیت را برای افراد هموار تر می کند. اگر فکر می کنید مدیریت زمان برایتان دشوار است و یا نیاز دارید که در مورد مدیریت زمان و راهکار و تکنیک های مدیریت زمان بیشتر بدانید، این مقاله برای شما نوشته شده است. آنچه در ادامه خواهید خواند بر اساس فهرست مطالب به شرح زیر است:

فهرست مطالب

مفهوم مدیریت زمان از کجا آمده است؟

لازم می دانیم که این قسمت را با جمله ای معروف از بنجامین فرانکلین آمریکایی آغاز کنیم؛ بنجامین بر این باور بود که زمان، پول است.

این جمله ی بنجامین حکایت گر با ارزش بودن زمان است. اگر بخواهیم کمی به عقب تر بر گردیم، رد پای مدیریت زمان را انقلاب صنعتی اروپا پیدا کنیم؛ درست در زمانی که صنعت گران متوجه این موضوع شدند که اگر می خواهند بهره وری و تولید بالاتری داشته باشند، باید از زمان خودشان بهترین استفاده را داشته باشند.

اهمیت مدیریت زمان، خیلی زود برای عموم افراد جامعه مشخص شد و همه ی افراد متوجه شدند برای اینکه بتوانند به موفقیت های بیشتری دست پیدا کنند و انواع مختلف مهارت ها را فرا بگیرند، نیاز دارند که زمان را مدیریت کنند و البته مدیریت آن را یاد بگیرند، چرا که مدیریت زمان رابطه ی مستقیمی با افزایش عملکرد داشته است.

بیشتر بدانید

افزایش عملکرد یعنی: یک فرد با توجه به زمانی که دارد، بهترین استفاده را از آن زمان داشته باشد.

مدیریت زمان به چه معناست؟

در همین ابتدا باید بگوییم که مدیریت زمان، یک مهارت است؛ مهارتی که این روز ها توجه انسان ها را به خود جلب کرده است و تبدیل به دغدغه ای برای فراگیری شده است.

وقتی صحبت از مدیریت زمان می شود، اولین چیزی که به ذهن ما می رسد این است که باید زمان را مدیریت کرد.

مدیریت زمان به طور کلی به شما این امکان را می دهد که از زمان تان به خوبی استفاده کنید تا عملکرد و بهره وریتان را افزایش دهید.

در مدیریت زمان باید با یک برنامه ریزی درست، به زمان توجه داشته باشیم و فعالیت های روزانه ای که قرار است انجام دهیم را بین زمانی که داریم، تقسیم کنیم.

شاید با خود فکر کنید، اگر زمان خیلی کمی در دست داشته باشیم چه، آیا باز هم مدیریت زمان ممکن است؟ بله! اگر این مهارت را بلد باشید، مدیریت زمان کاملا امکان پذیر است.

توجه: در صورت واضح نبودن تصویر اینجا را کلیک کنید.

مدیریت زمان

چه دلایلی موجب کمبود وقت می شود؟

اصلا چه چیزی باعث می شود که ما در 24 ساعت روز، زمان کم بیاوریم؟ بسیار خوب! نمی توان یک نسخه کلی برای این موضوع ارائه داد.

واقعیت این است که دلایلی که موجب کمبود وقت در ما می شوند، بسیار است؛ احتمالا دارید با خود فکر می کنید که چه چیزی باعث می شود که در روز زمان کم بیاورید و نتوانید به خوبی کارهایتان را مدیریت کنید! برخی از مواردی که منجر به کمبود وقت می شوند، شامل موارد زیر است:

نداشتن مهارت کافی در تصمیم گیری منطقی
عدم برنامه ریزی
تمایل به کمال گرایی
انگیزه کافی نداشتن
تنبلی و اهمال کاری
عدم توانایی در اولویت بندی کارها
عدم تهیه فهرست برای انجام کارهای روزمره
رویاپردازی بیش از اندازه و داشتن رویاهایی که واقعی نیستند.
عدم توانایی در حل مسئله
و ...

مزایای مدیریت زمان چیست؟

اگر مهارت مدیریت زمان را بلد باشید، به راحتی از مزایای آن هم بهره مند خواهید شد. برخی از مزایای مدیریت زمان عبارت است از:

افزایش عملکرد
افزایش کارایی و بهره وری
کاهش استرس
موفقیت های بیشتر
حرفه ای شدن
احساس رضایت
بهره بیشتر از فرصت ها
افزایش اعتماد به نفس
افزایش کیفیت کار و وظایف
و ...

توجه: در صورت واضح نبودن تصویر اینجا را کلیک کنید.

مدیریت زمان

راهکارهای مدیریت زمان

اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که هنوز مدیریت زمان را بلد نیستید ولی به تازگی از تاثیر به سزای این مهارت در امور آگاه شده اید و دیگر دوست ندارید که وقت کم بیاورید و یا انجام تکالیف و وظایفتان نیمه کاره به روز های آینده موکول شود، باید سعی کنید، تکنیک ها و راهکارهای مدیریت زمان را یاد بگیرید و این تکنیک ها را با خودتان تمرین کنید.

برای شروع می توانید از این موارد شروع کنید. برخی از تکنیک های مدیریت زمان عبارت اند از:

وظایفتان را دسته بندی کنید

قبل از شروع هر کاری، لیستی از وظایف و کارهایی که باید انجام دهید، تهیه کنید. امور پر اهمیت تر را در ابتدا و اموری که کمتر اهمیت دارد را پس از آن دسته بندی کرده و کارها را طبق دسته بندی پیش ببرید.

در این صورت وقت خود را صرف امور کم اهمیت تر نمی کنید. 

از شب قبل، لیست کارهای روز بعد را آماده کنید

برای خودتان یک عادت شبانه درست کنید؛ قبل از اینکه بخوابید، اموری که قرار است فردای آن روز انجام دهید را بنویسید.

این کار وقت زیادی از شما نمی گیرد اما شما را برای هدفمند تر شدن آماده می کند. بدین صورت می توانید هدف گذاری کردن را هم یاد بگیرید.

سعی کنید مرتب باشید

در ابتدای روز لیست کارهایی که باید در آن روز انجام دهید مرور کنید و یک برنامه زمانی تقریبی برای هرکاری در نظر بگیرید.

اگر کاری به نظرتان سخت آمد، آن را ابتدای روز انجام دهید؛ زیرا در زمان های اولیه روز انرژی شما نسبت به دیگر ساعات روز بیشتر است.

از قانون هشتاد بیست بهره بگیرید

قانون هشتاد بیست به ما چه می گوید؟ این قانون می گوید 80 درصد از نتایجی که به دست می آوریم از 20 درصد تلاش هایی که می کنیم، به دست می آید.

خوب شاید بگویید این قانون چه ربطی به مدیریت زمان دارد؟ ربطش به این است که باید اهداف خود را به صورت دقیق تعیین و برای آن ها تلاش کنید.

اگر اهدافتان را به صورت دقیق بشناسید، برای رسیدن به اهدافتان از زمان بهترین استفاده را می کنید.

آنچه مناسب خودتان است را انتخاب کنید

قرار نیست که همه ی تکنیک ها برای همه افراد جواب دهد؛ نا امید نشوید و فقط سعی کنید بهترین و مناسب ترین تکنیک ها را به کار بگیرید.

اینگونه با به کار بردن تکنیک مناسب خودتان، به بهترین صورت زمان را هم مدیریت می کنید.

از تکنولوژی استفاده کنید

اگر جز آن دسته از افرادی هستید که کار کردن با تکنولوژی و انواع برنامه ها برایتان خوشایند است، از این علاقه در جهت مثبت استفاده کنید.

برنامه های بسیار خوبی برای مدیریت زمان ساخته شده اند. با نصب این برنامه ها در تلفن همراه یا لپ تاپ می توانید به خوبی از عهده ی مدیریت زمان بر بیایید. برخی از این برنامه ها شامل موارد زیر است:

نرم افزار کوالیتی تایم در مدیریت زمان شما را همراهی می کند.

شما می توانید این برنامه را دانلود کرده و بر روی تلفن همراه خود نصب کنید. پس از نصب، این برنامه به شما، ساعات و دقایقی که از هر برنامه استفاده کرده اید، نشان می دهد.

به عنوان مثال، اگر در یک روز، 5 ساعت در اینستاگرام مشغول جستجوی صفحات مختلف باشید، در آخر آن روز، نوتیفیکیشنی بر روی تلفن همراه خود می بینید که به شما یادآوری کرده است، 5 ساعت از اینستاگرام استفاده کرده اید. شما می توانید با کمک گرفتن از این برنامه، یک برنامه زمانی برای خود ایجاد کنید. این برنامه با نشان دادن زمان دقیق استفاده از هر برنامه با کمک تصویر و نمودار، به شما در مدیریت زمان کمک می کند.
وان نوت که برای نوشتن لیست کارهای روزانه به شما کمک می کند.

این برنامه زیر مجموعه، برنامه های مایکروسافت آفیس می باشد. وان نوت شبیه دفترچه ای عمل می کند که شما می توانید از آن، برای نوشتن برنامه های روزانه، شغلی و.. استفاده کنید.

ترلوو هم یکی از بهترین گزینه ها برای مدیریت زمان است.

ترلوو نرم افزاری است که به شما در مدیریت پروژه های کاری، تقسیم وظایف میان اعضای تیم و ... کمک می کند؛ کار کردن با این نرم افزار بسیار آسان است، این نرم افزار از نظر بصری زیباست و استفاده از آن کاملا رایگان می باشد.

پس از ثبت نام در ترلو، می توانید از امکانات بی نظیر این نرم افزار، استفاده کنید.

تودویست هم کار مدیریت زمان در پروژه ها را برای شما راحت تر می کند.

این برنامه به شما کمک می کند، اهمال کاری کمتری داشته باشید و زمانی که در اختیار دارید، به بهترین شکل مدیریت کنید.

شما می توانید این برنامه را بر روی تلفن همراه خود نصب کنید و به کمک آن یک برنامه ریزی روزانه داشته باشید و کارهایتان را اولویت بندی کنید.

آف تایم به مدیریت زمان کمک می کند.

شما می توانید این برنامه را در گوشی موبایل خود نصب کنید؛ این برنامه به شما کمک می کنداز برنامه هایی همچون اینستاگرام که حواس شما را از زمان پرت می کند، دوری کنید.

به وسیله این برنامه می توانید از زمانی که برای هر فعالیت سپری می کنید، باخبر شوید و رفتار خود را به راحتی کنترل کنید.

مومنت گزینه پیشنهادی خوبی برای مدیریت زمان است.

یکی از مواردی که منجر به جذابیت بیشتر این برنامه می شود، استفاده از نمودار است.

شما می توانید این برنامه را بر روی تلفن همراه خود نصب کرده و از میزان زمانی که صرف شبکه های اجتماعی می کنید، باخبر شوید.

این برنامه یک هشدار دهنده عالی برای مواقعی است که زمان را گم کرده و بیش از اندازه در شبکه های اجتماعی مشغول هستید. 

فارست هم یک برنامه مدیریت زمان و هم یک بازی است.

شما می توانید این اپلیکیشن را در تلفن همراه یا تبلت خود نصب کنید. پس از نصب این برنامه شما صاحب یک درخت می شوید که مسئول رسیدگی به آن هستید؛ اما چگونه باید به این درخت رسیدگی کرد؟ شما برای استفاده از انواع اپلیکیشن ها می توانید یک تایمر نصب کنید، پس از آن، اگر زمان استفاده شما کمتر از زمان تعیین شده باشد، درخت شما بزرگ تر شده و اگر بیشتر شود، ریشه ی درخت خود را خشک خواهید کرد.
شما می توانید از این برنامه در جمع های خانوادگی یا مهمانی ها نیز استفاده کنید و دوستان خود را تشویق به کاهش استفاده از تلفن همراه کنید؛ جالب است بدانید، اگر امتیازات شما در این برنامه به 2500 برسد، در دنیای واقعی یک نهال به نام شما کاشته می شود؛ چه چیزی بهتر از این!

آنتی سوشیال گزینه پیشنهادی خوبی است.

اگر ساعات زیادی را در تلفن همراه وقت می گذرانید و به استفاده از تلفن همراه اعتیاد دارید، نصب این برنامه به شما پیشنهاد می شود.

با کمک این برنامه می توانید زمان را به خوبی مدیریت کنید و ساعاتی که از تلفن همراه استفاده می کنید با دیگران مقایسه کنید و سپس در استفاده از تلفن همراه تعادل ایجاد کنید. 

بریک فری اپلیکیشن مناسبی برای مدیریت زمان است.

این اپلیکیشن یک گزینه پیشنهادی برای هدف گذاری است. با نصب این برنامه در تلفن همراه می توانید از ریز به ریز ساعاتی که در برنامه های مختلف مشغول بودید، آگاه شوید و زمان خود را به خوبی مدیریت کنید.

تایم یوزد یک اپلیکیشن کارآمد برای مدیریت زمان است.

این اپلیکیشن همانند دیگر اپلیکیشن های مدیریت زمان، به شما کمک می کند از مقدار زمانی که در برنامه های مختلف صرف کرده اید آگاه شوید و با مدیریت صحیح، استفاده ناکارآمد از برنامه های غیر ضروری را کاهش دهید.

نه بگویید

قرار نیست که جواب شما به انجام همه ی کارها بله باشد؛ سعی کنید نه گفتن را یاد بگیرید.

اگر نمی توانید مسئولیتی را انجام دهید، علاقه ای به انجام آن کار ندارید و یا در صورت انجام دادن آن کار زمانی برای انجام دیگر کار ها برایتان نمی ماند، با گفتن یک نه ساده خودتان را راحت کنید و زمان را در دست بگیرید.

از عوامل محدود کننده وقت دوری کنید

برای اینکه مدیریت زمان بهتری داشته باشید از دزد وقت دور شوید. دزد وقت کیست یا چیست؟ هر آنچه که باعث می شود توجه شما از زمان و کارهایتان کم شود، دزد وقت شماست.

برای مثال همکاری که با شما زیاد حرف می زند، جستجو در صفحات اینستاگرام، تماس های صوتی و تصویری و ... . دزدان وقتتان را شناسایی کنید و سپس از آن ها دوری کنید.

منتظر نظارت دیگری نباشید

احساس تعهد را درونی کنید. همواره خودتان را ناظر کار خودتان بدانید.

اگر در زمانی که شخص دیگری بر شما نظارت دارد، بهتر کار می کنید، وقت آن است که خودتان را ناظر امور مربوط به خودتان بدانید؛ در این صورت بهتر کار می کنید.

سازگار و انعطاف پذیر باشید

واقعیت این است که طبق برنامه ریزی پیش رفتن همیشه هم امکان پذیر نیست. موارد پیش بینی نشده ی بسیاری ممکن است بر روند برنامه ریزی دقیق شما تاثیر بگذارند.

پس بر هم خوردن برنامه ریزی در مواقعی، عیبی ندارد. در برنامه ریزی برای انجام امور منعطف تر باشید!

زمان های پرت را شناسایی کنید

زمان های بلا استفاده و به اصطلاح مرده را شناسایی کنید و از این زمان ها بهترین استفاده را داشته باشید.

برای مثال، اگر از مترو استفاده می کنید، می توانید در زمان های رفت و آمد کتاب بخوانید؛ کتاب های صوتی یکی از بهترین گزینه ها می باشد!

همراهتان ساعت داشته باشید

سعی کنید همیشه در کنارتان یک ساعت داشته باشید. ساعت به شما در جلوگیری از اتلاف وقت و گم شدن در زمان کمک می کند.

از کمال گرایی بپرهیزید

اگر جز آن دسته از افراد کمال گرا هستید، سعی کنید راهکاری برای کاهش کمال گرایی در خود پیدا کنید. کمال گرایی بیش از اندازه و منفی، شما را به درد سر می اندازد و موجب اتلاف وقت می شود. 

محل نامناسب را ترک کنید 

اگر در محیطی قرار گرفتید که آن محیط برای شما بلا استفاده و ناخوشایند می باشد و هیچ سودی از این محیط نمی برید، با یک عذر خواهی ساده آن محیط را ترک کنید. وقت شما با ارزش است! 

شاید به جای قرار گرفتن در محیطی که برای شما سودی ندارد، بتوانید یک کار مفید انجام دهید. 

تفویض مسئولیت داشته باشید

در انجام امور و وظایف تک رو نباشید؛ قرار نیست که همه ی کارها توسط یک نفر انجام شود. برای پیشبرد بهتر وظایف می توانید تفویض مسئولیت داشته باشید و زمانی که دارید را صرف امور مهم تر کنید.

کار تکراری انجام ندهید

انجام کار های تکراری به ضرر شماست؛ وقت خود را صرف کارهای تکراری نکنید. 

کار های مشابه را در یک زمان انجام دهید

برای تجربه سختی کمتر در کار، کارهایی که مشابه یکدیگر هستند را در یک زمان انجام دهید. در این صورت از اتلاف وقت و سردرگمی جلوگیری می کنید و کیفیت کار شما بالاتر می رود.

مداوم کار نکنید

اگر قرار باشد به صورت مداوم کار کنید، بدون هیچ وقفه و استراحتی، احتمالا میزان خطای شما در کار بیشتر می شود و در این صورت مجبور می شوید زمانی را برای اصلاح خطای خود صرف کنید.

بنابراین پس از انجام یک ساعت کار، ده دقیقه زمان برای استراحت در نظر بگیرید.

در حین کار تمرکز کنید

بدون شک یکی از عوامل موفقیت در کار و مدیریت موثر زمان، داشتن تمرکز در حین کار است. داشتن تمرکز کافی در کار موجب ارتقای کیفیت کار شده و از به هدر رفتن زمان جلوگیری می کند.

تقویم داشته باشید

داشتن یک تقویم یکی از راهکارهای مهم در مدیریت زمان است. رویداد ها و وظایف مهم خود را بر روی تقویم یادداشت کنید و تقویم را جایی که در دید مناسب باشد، قرار دهید. 

تبرتان را تیز کنید

تیز کردن تبر یک اصطلاح است و بدین معنا می باشد که بعد از انجام یک کار طولانی و زمان بر، باید مدت کوتاهی استراحت کنید تا بتوانید، کارایی و عملکردتان را بهبود ببخشید.

اگر در یک سال به صورت مداوم مشغول بریدن چوب باشید، به مرور با تلاش بیشتر چوب های کمتری قطع می کنید.

زود از خواب بیدار شوید

اگر بتوانید صبح زود بیدار شوید، مدیریت بهتری بر زمان خود خواهید داشت.

بعد از بیدار شدن از خواب، برنامه ی روزانه خود را مشاهده کنید و طبق آنچه پیش تر گفته شد، به انجام کارهای خود بپردازید.

آشپزی کنید

بله! آشپزی کنید؛ شاید برای شما هم سوال پیش بیاید که آشپزی چه ارتباطی با مدیریت زمان دارد؟ اما طبق بررسی های انجام شده، آشپزی توانایی تجزیه و تحلیل، تفکر، خلاقیت و ... را در افراد افزایش می دهد.

آشپزی به تصمیم گیری بهتر کمک می کند و همین امر به مدیریت زمان بهتر کمک می کند. 

تفریح کنید

داشتن تفریح و سرگرمی های لذت بخش، منجر به بهبود انگیزه می شود و منجر به بهبود عملکرد و کارایی بهره وری می شود.

بعد از انجام کار های سخت، تفریح و سرگرمی داشته باشید.

به جزئیات کم اهمیت توجه نکنید

اگر بخواهید در طول روز، در هنگام کار و انجام هر فعالیتی، وقت خود را صرف جزئیات کم اهمیت کنید، توجه، انرژی و توان، انگیزه و نیروی شما برای انجام دیگر کار های مهم تحت تاثیر قرار می گیرد و کمتر می شود. 

به جای جزئیات کم اهمیت، توجه خود را صرف جزئیات مهم تر کنید.

برای خود محدودیت زمانی قائل شوید

ارگ قصد انجام کاری را دارید نگویید من کارم را شروع می کنم و تمام شدنش مشخص نیست، این عبارت منجر به اتلاف وقت می شود. برای انجام هر کاری یک محدودیت زمانی برای خود تنظیم کنید.

درست تر این است که بگویید من برای انجام این کار، دو ساعت یا .. زمان نیاز دارم و در همین مدت زمان کارم را به اتمام می رسانم.

ارتباطاتتان را با دنیای بیرون قطع کنید

در بسیاری از موارد تمرکز کردن برای انجام یک فعالیت می تواند سخت باشد؛ در این صورت تلفن همراه خود را جایی دور از دسترس بگذارید و ارتباطتان را با فضای مجازی برای مدت زمانی قطع کنید تا بتوانید با تمرکز بیشتر کار خود را پیگیری کنید. 

اینترنتی خرید کنید

یکی از راهکارهای مناسب برای جلوگیری از اتلاف وقت و مدیریت درست زمان، خرید کردن به صورت اینترنتی می باشد.

اگر مشغول انجام پروژه ای هستید و خرید ضروری دارید، برای جلوگیری از اتلاف زمان می توانید، از خرید اینترنتی کمک بگیرید. خرید به صورت اینترنتی از نظر زمانی، تقریبا دو ساعت شما را جلوتر می اندازد.

از لوازم برقی خانگی استفاده کنید

یکی از مواردی که زمان بر است، انجام کارهای منزل می باشد؛ اگر مدیریت زمان برای شما اهمیت دارد، باید برنامه ریزی دقیقی برای انجام کارهای منزل داشته باشید.

بنابراین می توانید از لوازم برقی مانند ماشین ظرفشویی برای شستن ظرف ها، جارو برقی به جای جارو دستی، لباس شویی برقی به جای شستن لباس با دست و سپردن لباس ها به خشک شویی به جای اتو کردن بپردازید. 

نظم داشته باشید

اگر وسایل شخصی تان را با نظم و ترتیب در کنار یک دیگر قرار دهید و سازماندهی خوبی برای وسایل خود داشته باشید، تا حد زیادی از تلاف وقت جلوگیری کرده اید.

نظم و ترتیب موجب پیدا کردن آسان وسایل در کمترین زمان ممکن می شود و وقت بیشتری برای انجام دیگر کارها برای شما ذخیره می شود. 

جمع بندی ای سنج

در این مقاله در مورد مدیریت زمان و راهکارهای آن بحث کردیم. با کمی تلاش می توانید از زمانتان بهترین استفاده را داشته باشید؛ این مهارت با یادگیری و تمرین و تکرار کاملا قابل اکتساب است.

در صورتی که مهارت مدیریت زمان را بیاموزید، شاهد افزایش کیفیت و بهره وری در امور می باشید.

 شما از چه راهکارهایی برای مدیریت زمان خود استفاده می کنید؟  لطفا دیدگاه و نظرات ارزشمند خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

اصطلاحات مهم این مقاله

جهت نمایش بیشتر اصطلاحات کلیک نمایید
لطفا امتیاز خود را برای این محتوا ثبت کنید

21 شهریور 1401 13:04

نداشتنش حقیقتا ضعف بزرگیه.

21 مرداد 1401 20:15

در چه چیزی مدیریت داریم که حالا بخوایم زمان رو مدیریت کنیم

04 مرداد 1401 09:24

سپاس

04 مرداد 1401 01:44

مرسی

15 تیر 1401 22:49

بدبختی ما همین نداشتن مدیریت زمانه

01 تیر 1401 18:54

من خودم همیشه از شب قبل برنامه روز فردام رو مشخص می کنم

27 خرداد 1401 20:22

مدیریت زمان رو باید از بچگی یاد گرفت

21 خرداد 1401 13:51

مدیریت زمان دقیقا چیزیه که من ندارم

14 اسفند 1400 20:49

خوشمان آمد

05 اسفند 1400 09:28

به نظر من مدیریت زمان رمز موفقت همه آدم هاست. من خودم شخصاً از زمانی که خودم رو تو این قسمت تقویت کردم خیلی تونستم در زمینه شغل و تحصیلی موفق باشم(حتی رابطه ام با همسرم). به هر حال به همه پیشنهاد میدم حتما توی مدیریت زمان خودشون رو تقویت کنند

28 بهمن 1400 09:10

متشکرم. استفاده کردم

09 دی 1400 15:26

دقیقا کمالگرایی من باعث بیچارگیم شده. لطفا در مورد کمال گرایی و راهکارهای درمانش هم مطلب بزارید

09 دی 1400 15:22

مرسی

03 آذر 1400 12:46

مرسی

29 آبان 1400 08:26

دقیقا همینطوره .کمال گرایی من دقیقا باعث شده تو زندگیم از موفقیت فاصله بگیرم

27 آبان 1400 16:49

ممنون ای سنج عزیز🌹🌹🌹 لذت بردم از این مقاله لطفا در رابطه با این موضوع بیشتر بنویسید