تست تشخیص اوتیسم منتشر شد

تست تشخیص اوتیسم منتشر شد

پست وبلاگی
راه هایی برای بهتر کردن حال خود مدت مطالعه: 7 دقیقه
ای سنج 24 شهریور 1400 مدت مطالعه: 7 دقیقه

راه هایی برای بهتر کردن حال خود

از آنجایی که داشتن حال خوب و انرژی مثبت از مولفه های ضروری برای زندگی به شمار می آید. حال خوب، شادکامی و رضایت از زندگی تاثیر مثبت به سزایی بر سلامت روان دارد. در این مقاله می خواهیم راه هایی برای بهتر کردن حال خود به شما معرفی کنیم. در ادامه بر اساس فهرست مطالب زیر بیشتر به این موضوع می پردازیم:

چگونه حال خود را خوب کنیم؟

کوتاه و خلاصه بگوییم، خوب کردن حال خودتان مهم است و رشد و توسعه فردی شما در ابعاد مختلف زندگی، در گرو حال خوبتان می باشد!

هر فردی در زندگی با چالش ها و سختی هایی رو به رو می شود و ممکن است روزهای سختی را بگذراند اما باید بدانیم حال بد و سختی دائمی نیست و غم و اندوه کاری از پیش نمی برد!
پس از آنجایی که زندگی یک هدیه و موهبت است باید سعی کنیم بهترین عملکرد را در زندگی داشته باشیم و برای شادی و خوشبختی خود تلاش کنیم. اگر فکر می کنید، بهتر کردن حال خود، ممکن نیست، سخت در اشتباهید! با آسان ترین اما موثر ترین راهکارها می توانید برای بهتر کردن حال خود قدم بردارید.

حفظ حال خوب

تجربه ی حال ناخوشایند برای همه ممکن است. بسیاری از مواقع مردم به دلایل متفاوت حال خوبی ندارند.

زمانی که استرس و اضطراب دارید و یا تحت فشار قرار دارید، سخت است که بتوانید حال خوب را در خود حفظ کنید.

بنابراین در این طور مواقع می توانید راه هایی برای بهتر کردن حال خودتان انجام دهید. در عین حال که موارد خارج از کنترل هم وجود دارد، اما با انجام دادن برخی کارها می توانید، تسلط امور را در دست بگیرید و به بهبودی حال خود کمک کنید.

چند روش موثر برای بهتر کردن حال خود

استراحت کنید

وقتی در میان شلوغی ها و هنگام کار زیاد و استرس و خستگی تنها چند دقیقه از دیگران دور شوید و به تنهایی زمانی را سپری کنید، می تواند به شما کمک کند.

در این طور مواقع از کارهایی که در دست دارید و مشغول انجام آن هستید، فاصله بگیرید و به خودتان زمانی کوتاه برای استراحت و تامل بدهید. محققان دریافته اند که، حتی استراحت کوتاه مدت هم می تواند به بهبود توانایی شما در توجه و تمرکز کمک کند.

گزارش آماری

در یک تحقیق، دو گروه از افراد با یکدیگر مقایسه شدند. گروه اول افرادی که استراحت کوتاه مدت و پنج دقیقه ای داشتند و گروه دوم افرادی که هیچ استراحتی نداشتند. افرادی که به استراحت پرداختند در این زمان به موسیقی گوش دادند و زمانی را برای ریلکس کردن خود در نظر گرفتند. طبق نتایج، افرادی که استراحت کرده بودند، در کارها توجه و عملکرد بهتری داشتند.

 قدم بزنید و پیاده روی کنید

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها توصیه می کند که، بزرگسالان بالای 18 سال باید حداقل 150 دقیقه در هفته ورزش کنند.

بیرون آمدن و پیاده روی کردن در روز به مدت بیش از 20 دقیقه، نه تنها برای سلامتی و طول عمر شما مفید است، بلکه شیوه ای عالی برای احساس بهتر داشتن در زمان حال و اکنون است.

فعالیت بدنی با کاهش افسردگی و بهبود خلق و خوی در ارتباط است، بنابراین پیاده روی سریع در محله و خیابان های اطراف محل زندگی تان می تواند راه خوبی برای داشتن احساس بهتر برای زندگی باشد.

اینکه زمانی را بیرون از منزل و در طبیعت بگذرانید، علاوه بر اینکه از مزایایی ورزش کردن بهره مند می شوید، می توانید از مزایای سلامت روان هم بهره مند شوید.

در یک مطالعه بیان شد که؛ شرکت کنندگانی که زمانی را در طبیعیت صرف قدم زدن کرده بودند، نشخوار فکری کمتری را گزارش داده بودند.

بنابراین اگر می خواهید حال خود را بهتر کنید و از فشار های روزمره دور شوید، پارک و فضای سبزی را در اطراف محل زندگی خود پیدا کنید و روزانه برای قدم زدن به آن مراجعه کنید.

 به موسیقی گوش دهید

گوش دادن به موسیقی می تواند یک تجربه لذت بخش باشد، اما شواهدی نیز وجود دارد که بیان می کند، موسیقی دارای مزایای روانی تاثیر گذار بر روحیه شما می باشد.

یک مطالعه در سال 2013 نشان داد که، گوش دادن به آهنگ هایی با تم شاد، می تواند شادی را افزایش داده و خلق و خو را به سرعت افزایش دهد.

دفعه ی بعدی که احساس ناراحتی داشتید، لیست پخش آهنگ های مورد علاقه خود را که شامل موسیقی های جذاب، دل انگیز و انگیزشی می شود را، برای بهبود سریع خلق و خوی خود، پخش کنید.

یک کار خیر انجام دهید

کمک به دیگران، که اغلب به عنوان یک رفتار اجتماعی یاد می شود، می تواند راهی عالی برای احساس بهتر داشتن در حال حاضر باشد. کمک به دیگران می تواند شامل کمک به همسایه، کمک به دوست یا داوطلب شدن در یک انجمن خیریه ی محلی باشد. 

نکته

انجام کارهای خوب برای دیگران می تواند احساسات مثبتی را در شما ایجاد کند که محققان این احساس را "درخشش گرم" نامیده اند.

اگر به دنبال راهی برای ایجاد احساسات خوب و مثبت در خود هستید، به کارهایی فکر کنید که می توانید برای کمک به دوستان، خانواده، همسایگان یا جامعه انجام دهید.

چند ایده که ممکن است بخواهید آن ها را در جهت بهتر شدن حال خود، بررسی کنید عبارت اند از:

  •  آماده کردن یک وعده غذایی برای یک دوست نیازمند
  •  بیل زدن و رسیدگی به باغچه ی همسایه مسن 
  • شرکت در پاکسازی محله 
  • شرکت در فعالیت هایی که منجر به جمع کردن پول برای نیازمند می شود.

تحقیقات حتی نشان می دهد که رفتارهای اجتماعی مثبت و سخاوتمندی با مزایای سلامت روان از جمله افزایش شادی و کاهش مرگ و میر در ارتباط می باشند.

با یک دوست صحبت کنید

زمانی که احساس می کنید در یک ذهنیت منفی گیر افتاده اید، صرف چند دقیقه زمان برای چت کردن یا دادن پیام کوتاه به یک دوست خوب، برای ایجاد روحیه بهتر در شما، کافی است.

حمایت اجتماعی یک عامل کلیدی در بهزیستی عاطفی است. تحقیقات نشان داده است که، عدم حمایت اجتماعی، با تعدادی از پیامدهای منفی از جمله افزایش تنهایی و کاهش تاب آوری در برابر استرس، مرتبط است.

اما خبر خوب این است که حمایت اجتماعی بیشتر مربوط به کیفیت است تا کمیت. تا زمانی که احساس می کنید کسانی را دارید که هر زمان که می خواهید کنار شما خواهند بود و در کنارتان هستند، می توانید از مزیت داشتن حمایت اجتماعی بهره مند شوید.

هنگامی که حال خوبی ندارید و دوست دارید که حالتان سریعا بهتر شود، می توانید با یک دوست صمیمی که با او راحت هستید تماس بگیرید و گفتگوی کوتاهی با او داشته باشید.

گاها شوخی و خنده ها در گفتگو های دوستانه حال شما را بهتر می کند.

 برنامه ریزی کنید

طبق یک مطالعه، محققان دریافته اند، افرادی که می توانند زندگی خود را در لحظه و اکنون با برنامه ریزی برای آینده متعادل کنند، در برابر خلق و خوی منفی و استرس مقاوم تر هستند.

این مطالعه دو روش مختلف برای مدیریت استرس را مورد بررسی قرار داد، که این دو روش شامل موارد زیر است:

  •  ذهن آگاهی
  •  مقابله پیشگیرانه

ذهن آگاهی شامل زندگی در لحظه است؛ در حالی که مقابله پیشگیرانه شامل برنامه ریزی برای مواردی به عنوان راهی برای به حداقل رساندن استرس در آینده است.

نتایج نشان داد که برنامه ریزی برای آینده برای مدیریت استرس روزانه مفید است، اما بهتر است که به زندگی در زمان حال نیز توجه ویژه شود.

چنین یافته هایی نشان می دهد که یافتن شادی در لحظه بسیار مهم است؛ اما وقتی برای مقابله با مشکل تلاش می کنید، فکر کردن در مورد کارهایی که می خواهید در آینده انجام دهید می تواند به شما در مدیریت احساسات دشوار و لحظات استرس زا کمک بسیاری کند.

خودگویی مثبت داشته باشید

می دانستید حرف هایی که در ذهنتان با خودتان می زنید، چقدر بر حال خوب یا بدتان تاثیر می گذارد؟ صدای درونی شما که در موقعیت های سخت و آسان همراه شماست، می تواند اوضاع و شرایط شما را کنترل کند، پس چه بهتر که این صدا، یک صدای مهربان، حمایت گر و تشویق کننده باشد.

با خودتان مهربان باشید، خوب حرف بزنید و در سختی ها به خودتان سخت نگیرید. خودگویی مثبت بر سلامت روان تاثیر مثبت به سزایی دارد.

مقایسه نکنید

اگر حال خوبتان برایتان مهم است، دست از مقایسه کردن بردارید و خودتان را با دیگران مقایسه نکنید؛ شرابط زندگی شما، انتخاب های شما با شرایط دیگری متفاوت است. شما فقط ظاهر زندگی دیگران را می بینید و از باطن زندگی آن ها خبر ندارید؛ پس بهتر است بر زندگی و انتخاب های خودتان تمرکز کنید و سعی کنید بهترین عملکرد را داشته باشید.

به خودتان فشار وارد نکنید

زندگی در حرکت است و قرار نیست همه افراد در یک سن مشخص به خواسته ها و اهداف خود برسند؛ هدف تعیین کنید و برای خواسته های خود تلاش کنید و سعی کنید همراه با مسیر زندگی، برای شادی و موفقیت خود تلاش کنید؛ اینگونه حال بهتری خواهید داشت.

بخشیدن را یاد بگیرید

آیا موافقید که انسان جایز الخطاست و ممکن است دچار اشتباه شود؟ شما هم مانند دیگران ممکن است دچار اشتباه شوید، مهم است که در این شرایط خودتان را سرزنش نکنید و دست از انتقاد از خود بردارید!
به خودتان فرصت برای جبران اشتباه بدهید و مهم تر از همه اگر مرتکب اشتباه شدید، خودتان را ببخشید و از خودتان بیزار نشوید.

از افرادی که به شما حس خوبی نمی دهند، دوری کنید

برخی افراد خواسته یا ناخواسته سعی می کنند در شما حس بد ایجاد کنند و شما را نسبت به خودتان حساس کنند، این افراد به اصطلاح سمی، برای شما و سلامت روان شما خوب نیستند؛ یکی دیگر از راه هایی که به ایجاد حال خوب و بهتر شدن اوضاع کمک می کند، دوری از افرادی است که در شما نسبت به خودتان و موفقیت ها و دستاوردهایتان حس بد ایجاد می کنند.

به وضعیت سلامت خود توجه کنید

اگر شما از نظر جسمانی بیمار باشید، می توانید احساس خوبی داشته باشید یا حال شما خوب باشد؟ مسلما خیر! بیماری با درد و رنج همراه است؛ بنابراین، داشتن سبک زندگی سالم، تغذیه خوب، ورزش منظم، مصرف مکمل ها و ویتامین ها و ... به شما در حفظ سلامتی کمک می کند.

فقط فراموش نکنید! همان طور که برای سلامت جسم خود تلاش می کنید، سلامت روانتان را هم مورد توجه قرار دهید؛ یوگا و مدیتیشن می تواند به شما در حفظ سلامت روان کمک کند.

برای خودتان وقت بگذارید و هزینه کنید

وجود شما با ارزش است؛ همان طور که برای دیگران وقت می گذارید و خوشحالی و شادی آن ها برایتان مهم است، به خودتان هم توجه کنید. زمانی را برای تفریح کردن در نظر بگیرید و یا برای موفقیتی که به دست آورده اید به خودتان پاداش یا هدیه بدهید.
خودتان را در اولویت قرار دهید و برای خواسته های خود احترام و ارزش قائل شوید.

به افراد نیازمند کمک کنید

نتایج مطالعات نشان می دهد، کمک کردن به افرادی که نیازمند هستند می تواند در تجربه حال خوب شما تاثیر بگذارند؛ شما به افراد آسیب پذیر کمک کرده و عشق و علاقه خود را به آن ها نشان می دهید، رضایت و شادی آن ها می تواند در شما احساس رضایت و حال خوب ایجاد کند.

 قدردانی کردن را یاد بگیرید

یک کاغذ و قلم بردارید و سعی کنید موفقیت ها، دستاوردها، چیزهایی که شما را خوشحال می کند و داشته هایتان را در آن بنویسید و سپس بابت داشتن این چیزها قدردانی و سپاس گذاری کنید، باید بدانید که قدردانی تاثیر مثبت مستقیم بر احوالات شما دارد!

ذهن آگاهی را تمرین کنید

برای حضور در لحظه، یعنی اینجا و اکنون تلاش کنید؛ هرچه بیشتر در لحظه زندگی کنید، زندگی بدون قضاوت داشته باشید، حال بهتری خواهید داشت.
تمرکزتان را از گذشته بردارید و بر زمان حال تمرکز کنید.

در محیط تغییر ایجاد کنید

جالب است بدانید ایجاد تغییر در محیط و تغییر دکوراسیون اتاق خواب، خانه یا محل کار می تواند به صورت موقت روحیه شما را بهبود ببخشد و حال شما را خوب کند. اگر می خواهید احساس خوب در خود ایجاد کنید و ساعاتی را از فکر و خیال رهایی پیدا کنید، یک تغییر کوچک در محیط زندگی خود ایجاد کنید.

مرور خاطرات داشته باشید

اگر می خواهید حال خوب داشته باشید، مرور خاطرات کنید؛ خاطرات روزهای خوبتان را به یاد بیاورید؛ می توانید فیلم و عکس ببینید یا با یک فرد نزدیک در مورد روزهای خوبتان صحبت کنید.

خوش بین بودن را تمرین کنید

ناامیدی و بدبینی حال شما را بدتر می کند؛ برای داشتن حال خوب، خوش بینی را تمرین کنید. دیدگاه خود را نسبت به زندگی تغییر دهید و با نگاهی خوش بینانه به همه چیز نگاه کنید تا حال بهتری داشته باشید.

از خودتان مراقبت کنید

خودتان را در معرض اتفاقات و اخبار ناخوشایند قرار ندهید؛ برای حال خوب خود تلاش کنید و از خودتان در برابر افراد سمی مراقبت کنید.

مدیریت استرس و خشم داشته باشید

اگر می خواهید حال خوبی داشته باشید، سعی کنید مهارت مدیریت و تکنیک خشم و استرس را یاد بگیرید و در موقعیت های مختلف برانگیختگی خود را کنترل کنید. هرچه بیشتر به خود مسلط باشید، بهتر می توانید شرایط را کنترل کنید و در نتیجه حال بهتری خواهید داشت.

دوش بگیرید

اگر کلاقه هستید و حال خوبی ندارید، دوش آب گرم را امتحان کنید. هیچ چیز به اندازه دوش آب گرم نمی تواند حال شما را بهتر کند و برای مدتی از دغدغه های شما کم کند.

راه های ساده برای داشتن احساس بهتر در سریع ترین زمان ممکن

  • پختن کیک و شیرینی
  •  انجام حرکات موزون 
  • یوگا 
  • خوردن یک غذای سالم و خوشمزه
  • تهیه یک لیست پخش از آهنگ های مورد علاقه خود
  •  انجام مدیتیشن
  •  بازی با حیوان خانگی خود
  •  پیدا کردن یک سرگرمی
  •  مطالعه کردن
  •  تماشای فیلم یا برنامه تلویزیونی مورد علاقه  
  • بو کردن یک رایحه خوش
  • روشن کردن شمع یا عود
  • خوردن شکلات
  • آدامس جویدن
  • آفتاب گرفتن 
  • و...

 معرفی کتاب

 اگر علاقه مند به مطالعه کتاب در زمینه ایجاد حال خوب هستید، پیشنهاد می کنیم کتاب، از حال بد به حال خوب نوشته دیوید برنز را مطالعه کنید.

از نظر نویسنده، فردی که برای تغییر حال خود تلاش می کند یک فرد قابل احترام و ارزشمند است؛ نویسنده در این کتاب اطلاعات خوب و کاربردی در زمینه تغییر حال به مخاطب می دهد.

جمع بندی ای سنج

در این مقاله راه هایی برای بهتر کردن حال خود معرفی کردیم. همه ی ما ممکن است با لحظاتی روبرو شویم که در این لحظات ناراحتیم و احساس خوبی نداریم، در این صورت لازم نیست که به دنبال روش های سخت و پرهزینه بگردید؛ فقط کافی است روش های آسان را که مناسب شماست و به داشتن حال خوب تان کمک می کند را پیدا کنید.

 شما برای بهتر کردن حال خود چه کارهایی انجام می دهید؟ لطفا نظرات و دیدگاه های ارزشمندتان را با ما در میان بگذارید.

بررسی 0 تا 100 برنامه ریزی + تکنیک
توسعه فردی چیست؟
تفاوت عزت نفس و اعتماد به نفس + روش های تقویت
اثر دانینگ کروگر چیست؟
انواع مهارت و راه های تقویت آن
عادت چیست و چگونه می‌توانیم عادات بد را تغییر دهیم؟
روانشناسی زرد چیست | معرفی کتاب‌های روانشناسی زرد

اصطلاحات مهم این مقاله

جهت نمایش بیشتر اصطلاحات کلیک نمایید

سوالات متداول

  • آیا می توان برای بهتر کردن حال خود کاری انجام داد؟

    • بله با انجام برخی راهکارهای ساده، آسان اما تاثیرگذار می توان برای بهتر کردن حال خوب خود تلاش کرد.
  • چه راهکارهای موقتی برای بهتر کردن حال خود در کوتاه ترین زمان ممکن وجود دارد؟

    • گوش دادن به موسیقی، روشن کردن شمع و عود، دوش گرفتن و...
  • آیا کتابی در زمینه بهتر کردن حال خود وجود دارد؟

    • بله، البته. می توانید کتاب از حال بد به حال خوب را مطالعه کنید.
لطفا امتیاز خود را برای این محتوا ثبت کنید