پست وبلاگی
سبک های مدیریتی مدت مطالعه: 3 دقیقه
ای سنج 30 شهریور 1398 مدت مطالعه: 3 دقیقه

سبک های مدیریتی

بسیاری از مراجعین من در طی این سال ها مشغول به کار در پست های مدیریتی بوده اند. من در طی این مدت دریافته ام که بسیاری از افراد به سمت چنین پست هایی کشیده می شوند بدون آن که کوچک ترین آموزشی در باره ی مدیریت دیده باشند و یا حتی اطلاع چندان زیادی درباره ی اصول آن داشته باشند. مدیریتِ مناسب، مستلزم درک این مسئله است که چگونه بدون آن که  خود دچار فرسودگی شوید و یا کارمندان تحقیر شوند، آنها را وادار به انجام کار صحیح کنید. مهم نیست که کارمندان شما چقدر ماهر و با انگیزه هستند، دلیل اینکه ما به مدیران کارآمد نیاز داریم این است که رفتار افراد را مدیریت کرده و آن ها را در انجام صحیح وظایف و رسیدن به اهداف یاری کنند.
شش سبک مدیریتی؛
سبک یک: مدیر عقب ایستاده و رفتار های کارکنان را از موضع قدرت قضاوت می کند. این فرد اغلب به شکایت و انتقاد از افراد پرداخته و  آنها را دلسرد می کند. چنین مدیری تصور می کند که کارها انجام خواهند شد و تنها کاری که باید انجام دهد این است که با قضاوت خود عملکرد آنها را رد یا تایید کند.
چنین مدیری فکر می کندکه:
– مردم بدون آن که من به آنها توضیح دهم، خود باید بدانند که چه کاری انجام دهند.
-من وظیفه ی آموزش  به آنها را ندارم.
-افراد یا با کفایت هستند یا بی عرضه.
-اگر آنها کاری را به روش صحیح انجام ندهند، پس بی عرضه هستند.
سبک دو: این نوع مدیر علاقمند است تا با همه ی افراد رابطه ای دوستانه داشته باشد و از گفتن چیزی که سبب ناراحتی آنها می شود، دوری می کند. ممکن است  او احساس کند که رفتارش عادلانه و منصفانه است اما مشکل اینجاست که این شیوه ی رفتاری او سبب می شود تا افراد نتوانند تشخیص دهند که او توقع چه کاری را از آنها دارد و این سبب سردرگمی آنها می شود.
چنین مدیری فکر می کند که:
-همه باید به من علاقمند باشند.
-من زمانی خوب هستم که بتوانم همه را راضی نگه دارم.
-این ناعادلانه است اگر به مردم بگوییم که چه کاری باید انجام دهند.
-من هرگز نباید چیزی را بگویم که شخص دیگری دوست ندارد که آن را بشنود.
 
مدیریت
سبک سه: چنین مدیری تمایل دارد تا کاملاً در جریان همه ی امور قرار بگیرد. این شخص در واگذاری وظایف و یا آزادی عمل دادن به افراد دیگر بسیار محتاطانه عمل می کند. این گونه مدیران سعی دارند تا نگرانی شدید خود درباره ی بروز خطا و اتفاقات ناخوشایند در کار را  با کنترل ریز به ریز کارها مدیریت کنند.

مدیریت

چنین مدیری فکر می کند که:
-کارمندان، افرادی با دقت نیستند و دائماً باید آن ها را کنترل کرد.
-من باید در جریان تک تک امور قرار بگیرم.
-کارمندان باید نگران دغدغه های من باشند.
سبک چهار: این مدیر هیچ تمایلی به پذیرفتن مسئولیت های گوناگون و حتی شنیدن اخبار ناخوشایند ندارد. او تلاش می کند تا از هرگونه درگیری  اجتناب کند.
این گونه مدیران تصور می کنند که:
-بهتر است از تمام درگیری های محیط کار خود دوری کنند.
-کارمندان خودشان همه کارها را انجام خواهند داد و وظیفه ی من تنها مدیریت است.
-بحث کردن یا واکنش به رفتار دیگران کار ناخوشایندی است و من باید از آن اجتناب کنم.
-احتمال دارد مشکلات، خودشان حل شوند.
 
سبک مدیریت
سبک پنج:  این گونه مدیران، زمانی که کارها به خوبی پیش می روند با کارمندان خود تعامل خوبی داشته و آنها را راهنمایی می کنند ولی زمانی که کارها به شیوه ی صحیحی پیش نمی رود، قادر به رهبری نبوده و در دادن بازخورد به افراد، دچار مشکل می شوند. این افراد احتمالاً وابسته به تایید و تشویق دیگران می باشند.
این مدیر تصور می کند که:
-من باید همیشه مثبت باشم تا کارمندان حس خوبی داشته باشند.
-اگر همه را خوشحال کنم، عملکردمان بهتر خواهد شد.
سبک شش: چنین مدیری می داند که مدیریت تنها یک پست نبوده و نیاز است تا عملکرد تاثیرگذاری داشته باشد. او نسبت به این نکته آگاه است که برای عملکرد بهتر کارمندان نیاز است تا به آنها بازخورد اصلاحی دهد اما این کار به دور از هر گونه تحقیر باشد. این گونه مدیران تصور می کنند که برای مدیریت باید اهداف واضح و اولویت بندی شده ای درباره ی عملکرد و وظایف افراد، چشم انداز ها و راه های پیشرفت داشته باشند. همچنین باور دارند که اگر افراد مرتکب اشتباهی شوند، اشکالی ندارد؛ زیرا آنها تربیت پذیر بوده و با تعلیم پییشرفت می کنند. این افرا معتقدند زمانی که افراد بدانند که دقیقا باید چه کاری انجام دهند، عملکردبهتری خواهند داشت.
چنین مدیری فکر می کند که:
-ایجاد اشتباه در کار یک امر عادی است.
-ارائه بازخورد اصلاحی نباید همراه با توهین باشد.
-وقتی افراد خوب کار می کنند، باید از آنها تعریف و تمجید شود.
-بهتر است به جای کمال، روی پیشرفت تمرکز کنیم.
-همه ی افراد توانایی یادگیری دارند.
 
حال که این شش سبک را با یکدیگر مرور کردیم، به این فکر کنید که  اگر روزی مدیر شوید، علاقمند به اجرای کدام یک از این سبک ها خواهید بود؟ و یا اینکه دوست دارید رئیس شما دارای کدام یک از این ویژگی ها باشد؟
 
[kkstarratings]
 
 
 
 
جهت نمایش بیشتر اصطلاحات کلیک نمایید
لطفا امتیاز خود را برای این محتوا ثبت کنید