آزمون های جدید با هوش مصنوعی (AI) اختصاصی ای سنج

آزمون های جدید با هوش مصنوعی (AI) اختصاصی ای سنج

پست وبلاگی
8 آزمایش معروف روانشناسی اجتماعی مدت مطالعه: 5 دقیقه
ای سنج 10 فروردین 1400 مدت مطالعه: 5 دقیقه

8 آزمایش معروف روانشناسی اجتماعی

در این مقاله می خواهیم 8 آزمایش معروف در روان شناسی اجتماعی(social Psychology) را معرفی کنیم. روانشناسی اجتماعی، مطالعه‌ی علمی و روشمند شیوه‌ی فکر کردن، احساس کردن و رفتار کردن انسان‌ها در حضور مستقیم و ضمنی دیگران است. به هر حال در ادامه می خواهیم براساس فهرست مطالب زیر به 8 آزمایش  در این حیطه بپردازیم:

روان شناسی اجتماعی

روانشناسی اجتماعی یکی از شاخه‌های دانش روانشناسی است که به بررسی رفتارهای اجتماعی مردم می‌پردازد. سوالاتی از قبیل:

آیا واقعاً مردم برای درک زیبایی های دنیا متوقف می شوند؟
چگونه جامعه می تواند مردم را به انجام رفتارهای سالم ترغیب کند؟
آیا برای ایجاد صلح در گروه های رقیب می توان کاری انجام داد؟

ده ها سال است که روانشناسان اجتماعی با سوالاتی از این دست دست و پنجه نرم می کنند . نتایج  برخی ازآزمایشات روانشناسی اجتماعی ممکن است شما را به تعجب وادارد.

معرفی 8 آزمایش در روان شناسی اجتماعی 

  آزمایش غار دزدان

چرا  بین گروه های مختلف، درگیری رخ می دهد؟  به گفته مظفرشریف، درگیری های بین گروهی ناشی از رقابت بر سر منابع، کلیشه ها و پیش داوری ها است. در یک آزمایش بحث برانگیز، محققان 22 پسر در سنین 11 تا 12 ساله را دراردوگاهی در پارک غار دزدان در اوکلاهما قرار دادند. سپس به دو گروه تقسیم شدند. اعضای دو گروه، هفته اول آزمایش رابا یکدیگر گذراندند. در مرحله دوم آزمایش، کودکان فهمیدند گروه دیگری نیز وجود دارد،  سپس آزمایشگران، دو گروه را در رقابت مستقیم با یکدیگر قرار دادند.

آزمایش های روانشناسی اجتماعی

این امر منجر به بروز اختلاف نظر قابل توجهی در بین اعضای دو گروه شد، زیرا هر یک از افراد، اعضای گروه خود را تحسین  و اعضای گروه دیگر را تحقیر می کردند. در مرحله آخر، محققان اموری را انجام دادند که دو گروه را ملزم به همکاری با یکدیگر می کرد. این فعالیت های مشترک، کمک می کرد تا هریک از افراد، اعضای گروه دیگر را بشناسند و در نهایت منجر به آتش بس بین رقبا شد. 

آزمایش "ویولونیست در مترو"

در سال 2007، جاش بل ویولونیست مشهور، به عنوان نوازنده خیابانی در ایستگاه متروی شلوغ واشنگتن دی سی حاضر شد. بل به تازگی کنسرتی را با میانگین قیمت بلیط  ​​100 دلار فروخته است. وی یکی از مشهورترین موسیقی دانان جهان است و با ویولونی دست ساز به ارزش بیش از 3.5 میلیون دلار می نواخت. با این حال بیشتر مردم  برای گوش دادن به موسیقی او  شتاب می کردند. هنگامی که کودکان گاهگاهی  گوش دادن را متوقف می کردند، والدین آنها را به گوش دادن مجدد، ترغیب می کردند. این آزمایش سوالات  جالبی را در مورد اینکه چگونه نه تنها برای زیبایی ارزش قائل هستیم بلکه  گاهی،هیچ فعالیتی را انجام نمی دهیم تا بتوانیم از کارهای برجسته زیبایی که در اطراف ما هستند قدردانی کنیم.

آزمایش های روانشناسی اجتماعی

آزمایش پله های پیانو

چگونه می توانید مردم را وادار کنید که رفتار روزمره خود را تغییر دهند و سالم تر انتخاب کنند؟ در یک آزمایش اجتماعی که توسط فولکس واگن مورد حمایت مالی قرار گرفته است، سرگرم کننده ساختن حتی پیش پا افتاده ترین فعالیت ها نیز می تواند افراد را به تغییر رفتار خود ترغیب کند. در این آزمایش، مجموعه ای از پله ها به یک صفحه کلید غول پیکر، تبدیل شد. درست در کنار پله ها یک پله برقی قرار داشت و  افراد می توانستند از بین رفتن از پله ها یا پله برقی یکی را انتخاب کنند. نتایج مطالعه  نشان داد که 66٪ از افراد  به جای پله برقی از پله ها استفاده می کنند. 

آزمایش های روانشناسی اجتماعی

نکته

افزودن عنصری از سرگرمی می تواند افراد را به تغییر رفتار و انتخاب گزینه سالم تر، ترغیب کند.

آزمایش تِست مارشمالو

در اواخر دهه 1960 و اوایل دهه 1970، روانشناسی به نام والتر میشل مجموعه ای از آزمایشات راجع به تأخیر در حس رضایت را انجام  داد. میشل علاقه داشت یاد بگیرد که آیا توانایی به تأخیر انداختن حس رضایت می تواند پیش بینی کننده موفقیت در زندگی باشد؟ در این آزمایشات، کودکان بین 3 تا 5 ساله در یک اتاق با خوراکی (اغلب مارشمالو یا کوکی) قرار داده شدند. قبل از خارج شدن از اتاق، آزمایشگر به هر كودك گفت كه اگر اولین شیرینی بعد از 15 دقیقه روی میز باقی بماند، خوراکی دوم را دریافت می كنند. مطالعات پیگیری که سالها بعد انجام شد ، نشان داد که کودکانی که می توانند رضایت را به تأخیر بیندازند ، در زمینه های مختلف، از جمله دانشگاهی ، عملکرد بهتری دارند. کسانی که توانسته بودند 15 دقیقه برای دریافت خوراکی دوم صبر کنند، تمایل به کسب نمرات SAT بالاتر و موفقیت تحصیلی بیشتری دارند (طبق نظرسنجی های والدین). 

آزمایش های روانشناسی اجتماعی

گزارش آماری

نتایج مطالعات حاکی از آن است که  توانایی صبر کردن برای کسب رضایت نه تنها یک مهارت اساسی برای موفقیت است بلکه در اوایل کودکی، شکل می گیرو در طول زندگی تداوم می یابد.

آزمایش اتاق دودی

اگر کسی را در دردسر دیدید، فکر می کنید می توانید به او کمک کنید؟ روانشناسان دریافته اند که پاسخ این سوال به افراد دیگری وابسته است. احتمال بیشتری دارد که وقتی تنها شاهدِ ماجرا هستیم کمک کنیم اما وقتی افراد دیگری حضور داشته باشند، کمتر کمک می کنیم. این پدیده پس از قتل بی رحمانه زن جوانی به نام کیتی ژنووز مورد توجه عموم قرار گرفت. بر اساس این داستان کلاسیک، با وجود آن که ممکن است افراد زیادی شاهد حمله وی بوده باشند، اما هیچ کس بلافاصله درخواست کمک نکرد تا آن که خیلی دیر شد.

آزمایش های روانشناسی اجتماعی

این رفتار به عنوان نمونه ای از اثر تماشاگر یا عدم اقدام فرد در هنگام حضور افراد دیگر، شناخته شده است. (در واقعیت، چندین شاهد، بلافاصله با 911 تماس گرفتند، بنابراین پرونده جنُویز، نمونه کاملی از اثر تماشاگر نبود.)  در یک آزمایش کلاسیک، محققان از شرکت کنندگان برای تکمیل پرسشنامه ها، استفاده کردند. ناگهان اتاق پر از دود شد. در بعضی موارد شرکت کننده تنها بود، در برخی دیگر سه شرکت کننده بی خبر در اتاق حضور داشتند و در موقعیت نهایی، یک شرکت کننده و دو همکار حضور داشتند. در موقعیت مربوط به حضور دو همکار که در این آزمایش بودند، این بازیگران، دود را نادیده گرفتند و پرسشنامه های خود را پر کردند. هنگامی که شرکت کنندگان تنها بودند ، حدود سه چهارم آنها  با آرامش از اتاق خارج شدند تا دود را به محققان گزارش دهند. در شرایطی که سه شرکت کننده واقعی، حضورداشت، فقط 38٪ افراد،  دود را گزارش کرده اند. در موقعیت نهایی که دو همکار،  دود را نادیده گرفتند ، فقط 10٪ از شرکت کنندگان برای گزارش دود، اتاق را ترک کردند.  

آزمایش اجتماعی کارلسبرگ

آیا تا به حال احساس کرده اید که مردم بصورت ناعادلانه براساس ظاهرتان در مورد شما قضاوت کرده اند؟ یا آیا شما تا به حال برداشت اشتباه را از شخصی بر اساس شکل ظاهری خود دریافت کرده اید؟ متأسفانه ، افراد بر اساس قضاوت هایی که در اولین دیداربا دیگران داشته اند ،تصمیم گیری می کنند این برداشت ها که بر اساس تظاهرات  بیرونی انجام می شود، باعث می شود که مردم از ویژگی های درونی غافل شوند. در یک آزمایش اجتماعی نسبتاً سرگرم کننده، که در واقع به عنوان یک تبلیغات آغاز شد، زوجین بی خبر به یک سالن سینما شلوغ، وارد شدند. از مجموع 150 صندلی، همه صندلی ها بجز دو مورد پر شده بود. پیچیدگی موضوع در آن است که  این  148 صندلی  توسط گروهی از مردان نسبتا تنومند و زمخت دوچرخه سوار، گرفته شده است  در این موقعیت شما چه کاری انجام می دهید؟ آیا یکی از صندلی های موجود را در اختیار خواهید گرفت و از فیلم لذت خواهید برد یا احساس ترس و وحشت می کنید و آنجا را ترک می کنید؟ در این آزمایش غیررسمی، همه زوجین توانستند صندلی بگیرند اما کسانی که این کار را کردند با تشویق جمعیت جایزه گرفتند.

آزمایش های روانشناسی اجتماعی

نکته

تمرین بالا  مثالی جالب برای این مسئله است که چرا مردم نباید همیشه کتاب را از روی جلد آن قضاوت کنند.

آزمایش اثر هاله ای

در آزمایشی که نتیجه آن در مقاله ای در سال 1920 منتشر شد، ادوارد ثرندایك از افسران فرماندهی ارتش خواست که  به خصوصیات مختلف سربازان، امتیاز دهند.  تورندایک علاقه مند بود بفهمد که چگونه تظاهرات یک خصوصیت مانند هوش بر درک خصوصیات شخصی دیگر مانند رهبری، وفاداری و مهارت حرفه ای تاثیر می گذارد. ثرندایک کشف کرد که وقتی افراد برداشت خوبی از یک ویژگی دارند، این احساسات خوب روی ادراک سایر خصوصیات تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، تصور اینکه شخصی جذاب است می تواند اثر هاله ای ایجاد کند و دیگران را به این باور برساند که شخصی مهربان و باهوش  است. عکس آن نیز صادق است. احساسات منفی در مورد یک ویژگی منجر به برداشت منفی از ویژگی های دیگر فرد می شود. وقتی افراد از یک ویژگی  برداشت خوبی دارند، این احساسات خوب می توانند بر ادراک سایر خصوصیات تأثیر بگذارند.

آزمایش های روانشناسی اجتماعی

آزمایش اجماع کاذب

در اواخر دهه 1970 ، لی راس و همکارانش آزمایش های جالبی را انجام دادند. در یک آزمایش، محققان از شرکت کنندگان خواستند راهی برای پاسخ به یک درگیری خیالی انتخاب کنند و سپس تخمین بزنند که چه تعداد از افراد نیز یک راهکار مشابه را انتخاب می کنند. آنها دریافتند که صرف نظر از آن که پاسخ دهندگان په گزینه ای را انتخاب می کنند، آن ها تمایل دارند که اکثر قریب به اتفاق افراد دیگر نیز همین گزینه را انتخاب کنند.
در مطالعه ای دیگر، آزمایشگران از دانشجویان دانشگاه خواستند که با ارایه یک تابلو آگهی تبلیغاتی بزرگ که روی آن نوشته شده است "بخاطر جو بخورید" راه بروند. سپس محققان از دانشجویان خواستند تخمین بزنند که چه تعدادی از افراد با ارایه این تبلیغ موافقت می کنند. آنها دریافتند که کسانی که موافق حمل تابلو هستند معتقدند که اکثر مردم نیز با حمل تابلو موافقت می کنند. کسانی که امتناع کردند، احساس کردند که اکثر مردم نیز امتناع می ورزند. نتایج این آزمایش ها آنچه را که در روانشناسی به عنوان اثر اجماع کاذب شناخته می شود ، نشان می دهد .

آزمایش های روانشناسی اجتماعی

نکته

صرف نظر از اینکه اعتقادات  یا رفتارهای ما چه باشد، تمایل داریم این باور را داشته باشیم که اکثر افراد نیز با ما موافق هستند و مانند ما عمل می کنند.

جمع بندی ای سنج

در این مقاله 8 آزمایش مشهور در روانشناسی اجتماعی معرفی شدند. این هشت آزمایش شامل آزمایش غاز دزدان، آزمایش ویولونیست در مترو، آزمایش پله های پیانو، آزمایش تِست مارشمالو، آزمایش اتاق دودی، آزمایش اجتماعی کارلسبرگ، آزمایش اثر هاله ای و آزمایش اجماع کاذب می باشد. 

نتایج کدام یک از آزمایشات مطرح شده در بالا برای شما کاربردی تر می باشد؟ لطفا دیدگاه و نظرات خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

اصطلاحات مهم این مقاله

جهت نمایش بیشتر اصطلاحات کلیک نمایید
لطفا امتیاز خود را برای این محتوا ثبت کنید