تست MBTI - شخصیت شناسی - رایگان

تست MBTI - شخصیت شناسی - رایگان

تست MBTI - شخصیت شناسی - رایگان تست MBTI - شخصیت شناسی - رایگان
مقاله مروری
واقعیت هایی که باید در مورد افسردگی بدانید مدت مطالعه: 5 دقیقه
ای سنج 21 بهمن 1399 مدت مطالعه: 5 دقیقه

واقعیت هایی که باید در مورد افسردگی بدانید

در مقاله حاضر می خواهیم در مورد افسردگی بحث کنیم. نکته ایی که درهمین ابتدا در رابطه باید این موضوع باید به آن اشاره کنیم این است که این اختلال گرچه تا حدود زیادی قابل درمان است اما باید بدانید که پیامدهای افسردگی درمان نشده، می توانند زندگی هر فردی را تهدید کنند. از طرف دیگر، درک حقایق مربوط به افسردگی می تواند جان خیلی از انسان ها را نجات دهد. به همین خاطر در ادامه می خواهیم براساس فهرست مطالب زیر هفت نکته  در مورد افسردگی مطرح کنیم:

افسردگی و وضعیت زندگی

مواد شیمیایی موجود در مغز که مسئول کنترل خلق و خو هستند ممکن است از تعادل خارج شود و باعث شود شما احساس بدی داشته باشید حتی اگر همه چیز در زندگی شما به خوبی پیش رود. به همین خاطر نمی توان با قاطعیت گفت که اگر فلان شرایط اقتصادی یا خانوادگی و ... به یک حد نرمال برسد صد در صد افسردگی فروکش می کند و می توان از شادی مفرط صحبت کنیم. به همین خاطر بعضی از افراد در شرایط کاملاً عالی هم همچنان دچار افسردگی های حاد می شوند.

بسیاری از عوامل می توانند باعث افسردگی شوند

دلایلی که سبب افسردگی می شود کاملاً ناشناخته شده است، اما احتمالاً ترکیبی از عواملی مانند تمایل ژنتیکی زمینه ای به سمت بیماری و برخی عوامل محیطی است که می توانند به عنوان محرک عمل کنند. داشتن پدر و مادر و پدربزرگ و مادربزرگ مبتلا به افسردگی خطر ابتلا به افسردگی را افزایش می دهد. مطالعات نشان می دهد که ژنتیک نقش زیادی دارد. میزان افسردگی نیز در بین کسانی که سابقه مصرف مواد دارند بیشتر است. عوامل دیگر مرتبط با افسردگی عبارتند از عدم تعادل شیمیایی مغز، هورمون ها، تغییرات فصلی ، استرس و ضربه.

عدم تعادل شیمی مغز

افسردگی با عدم تعادل در انتقال دهنده های عصبی مرتبط است که بر تنظیم روحیه تأثیر می گذارد. این شامل دوپامین ، سروتونین و نوراپی نفرین است. این مبحث می گوید که داشتن بیش از حد کم یا زیاد این انتقال دهنده های عصبی، می تواند باعث افسردگی شود (یا به آن کمک کند). 

هورمون ها

هرگونه شار در تولید یا عملکرد هورمون ها- به عنوان مثال ، بارداری ، قاعدگی ، یائسگی یا مشکلات تیروئید - می تواند در افسردگی نقش داشته باشد.

تغییرات فصلی

اختلال افسردگی اساسی با الگوهای فصلی (اختلال عاطفی فصلی) در اثر اختلالات در ریتم شبانه روزی بدن ایجاد می شود. تغییر فصل همچنین می تواند خواب را مختل کند، که می تواند به ایجاد روحیه افسرده کمک کند.

استرس و ضربه

از دست دادن عزیزان و یا شغل مورد علاقه و یا جدا شدن از همسر می تواند افسردگی را تحریک کند. محققان علت این امر را مقادیر بالای هورمون کورتیزول ترشح شده در این اوقات فشار آور و آسیب زا می دانند. کورتیزول بر انتقال دهنده عصبی سروتونین تأثیر می گذارد و می تواند افسردگی را تحریک کند.

افسردگی متفاوت از غم و اندوه معمولی است

همه ما در دوران های مختلف زندگی غم و اندوه های زیادی را با دلایل مختلف تجربه خواهیم کرد نکته ایی که در رابطه با غم وجود دارد این است که غم و اندوه بخشی از انسان بودن است و یک واکنش طبیعی در برابر شرایط دردناک است. اما افسردگی، یک اختلال است که علائم آن بیش از غم و اندوه است. هنگامی که غم و اندوه به افسردگی تبدیل می شود، برخی علائم گویایی وجود دارد، از جمله: 

تغییر در اشتها، وزن و الگوی خواب

کاهش میل جنسی

احساس اضطراب ، ناامیدی یا درماندگی

احساس تحریک پذیری و بی قراری

احساس پایداری از غم یا روحیه "خالی"

علائم جسمی (مانند سردرد ، مشکلات گوارشی ، بدن درد و درد) که با درمان فروکش نمی کنند

از دست دادن علاقه به فعالیت هایی که زمانی از آنها لذت می بردید

انرژی کم یا احساس خستگی

مشکل در تمرکز، حافظه و تصمیم گیری

توجه

متأسفانه، شما به تنهایی نمی توانید افسردگی خود را درمان کنید بنابراین اگر این علائم را تشخیص دادید، از یک متخصص بهداشت روان کمک بگیرید.

کودکان ایمنی در برابر افسردگی ندارند

افسانه ای وجود دارد که می گوید کودکی در زندگی ما همیشه یک زمان شاد و بی دغدغه است. در حالی که کودکان همان مشکلات بزرگسالان را تجربه نمی کنند، مانند استرس ناشی از کار یا فشارهای مالی، این بدان معنا نیست که نمی توانند افسرده شوند. ایام کودکی استرس های خاص خود را ایجاد می کند، همچون زورگویی و مبارزه برای پذیرش همسالان.

افسردگی یک بیماری واقعی است

افسردگی یک بیماری واقعی است که به عقیده محققان عمدتا به دلیل عدم تعادل در برخی مواد شیمیایی در مغز شما به نام انتقال دهنده های عصبی ایجاد می شود. برخی از متخصصان حتی شروع به قالب بندی افسردگی به عنوان یک بیماری سیستمیک می کنند. انتقال دهنده های عصبی زیر نقش مهمی در تنظیم خلق و خوی شما و همچنین درگیر شدن در بسیاری از عملکردهای دیگر در بدن شما دارند:

دوپامین: به تنظیم احساسات، حافظه، تفکر، انگیزه و پاداش کمک می کند

نوراپی نفرین: چه چیزی ضربان قلب و فشار خون شما را در طی پاسخ "جنگ یا فرار" یا زمان استرس زخم می کند

سروتونین: ماده شیمیایی "احساس خوب" است که به تنظیم خلق و خوی شما کمک می کند و در کل احساس سلامتی شما نقش دارد.

افسردگی قابل درمان است

چندین گزینه درمانی بسیار موثر برای افسردگی در دسترس است، از جمله داروها و روان درمانی. علاوه بر این، درمان های جدیدی در حال تولید هستند که ثابت می کنند در مواردی که سایر درمان ها با شکست روبرو هستند، موثر هستند. در حالی که درمان شما باید متناسب با علائم و سلامت کلی شما باشد، ترکیبی از داروها ،  روان درمانی و تغییر سبک زندگی اغلب برای کاهش علائم افسردگی استفاده می شود.

درمان

بنا به شرایط  و موقعیتی که دارید ممکن است در روان درمانی های گوناگون از جمله فردی، گروهی، خانوادگی یا زوجین شرکت کنید. در حالی که انواع مختلفی از رویکردهای درمانی وجود دارد، موارد زیر برای درمان افسردگی به اثبات رسیده است:

فعال سازی رفتاری

درمان شناختی-رفتاری

درمان بین فردی

درمان حل مسئله

درمان روان پویایی

مهارت درمانی اجتماعی

مشاوره حمایتی

داروها

بسیاری از داروها مخصوصاً هنگامی که همراه با روان درمانی استفاده می شوند، در درمان افسردگی موثر شناخته شده اند. در هر صورت از آنجا که درمان افسردگی یک روش همه جانبه نیست، ممکن است برای یافتن دارویی که علائم شما را با کمترین عوارض کاهش می دهد، آزمایش و خطا انجام شود. در ادامه طبقه بندی های دارویی که معمولاً برای درمان افسردگی تجویز می شوند نام برده شده اند:

اسکتامین: اسپراواتو

مهارکننده های مونوآمین اکسیداز (MAOI): از جمله مارپلان (ایزوکارباکسازید)، ناردیل (فنلزین) و پارنات (ترانسیل پرومین)

مهارکننده های جذب مجدد نوراپی نفرین و دوپامین (NDRI): از جمله Wellbutrin (بوپروپیون)

مهارکننده های انتخابی جذب مجدد سروتونین (SSRI): از جمله پروزاک (فلوکستین)، پاکسیل (پاروکستین)، زولوفت (سرترالین)، سلکسا (سیتالوپرام) و لوووکس (فلووکسامین)

مهارکننده های جذب مجدد سروتونین و نوراپی نفرین (SNRI ها): از جمله Effexor (ونلافاکسین) ، Cymbalta (دولوکستین) و Pristiq (دسوانلافاکسین)

داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای (TCA): از جمله الاویل (آمی تریپتیلین)، توفرانیل (ایمی پرامین) و پاملور (نورتریپتیلین)

تغییر سبک زندگی

علاوه بر درمان و دارو، برخی تغییرات در سبک زندگی نیز وجود دارد که می تواند به شما در مدیریت بهتر علائم افسردگی و همچنین عوارض جانبی دارو کمک کند. گرچه لازم به ذکر است که قبل از هر گونه اعمال تغییرات در سبک زندگی ابتدا با متخصص بهداشت روان خود مشورت کنید که آیا مناسب حال شما هستند یا خیر.

رژیم غذایی: یادتان باشد که هیچ رژیم غذایی درمانی برای افسردگی وجود ندارد، اما غذاهای خاصی وجود دارد که می توانید بخورید (و یا از آنها اجتناب کنید) که در  تنظیم خلق و خو و عاطفه نقش دارند.
موارد زیر سبب کاهش سلامت روانی شما می شوند:
غذاهای فرآوری شده
الکل، کافئین
شکر
غلات تصفیه شده
موارد زیر سبب افزایش سلامت روانی  و تقویت روحیه شما می شوند:
میوه ها
سبزیجات
ماهی
بوقلمون
مرغ
لوبیا
آجیل 
دانه ها 

ورزش: بدون شک یک تمرین خوب می تواند سبب بالا رفتن روحیه، کاهش استرس و کاهش علائم افسردگی شود. بنابراین سعی کنید از همین حالا با یک برنامه ریزی دقیق و مشخص ورزش های سبک خود را شروع کنید. برنامه روزمره می تواند شامل ورزش های هوازی (مانند دویدن آهسته ، شنا ، دوچرخه سواری ، پیاده روی سریع ، مربی بیضوی) و تمرینات ذهنی بدن مانند یوگا و تای چی باشد.

مدیریت استرس : استرس می تواند افسردگی را تحریک کرده و علائم آن را تشدید کند. عادات طولانی مدت مانند تغذیه خوب، ورزش منظم، خواب مناسب و مراقبه باعث ایجاد انعطاف پذیری می شود. تکنیک های مدیریت استرس روزانه را به محض اینکه بدانید چه چیزی برای شما مناسب است، به کار بگیرید. یک گروه پشتیبانی یا یک متخصص بهداشت روان می توانند ایده های مفیدی ارائه دهند.

هشدار

یکی از دلایل شایع خودکشی، افسردگی درمان نشده می باشد. بنابراین براساس اتحاد ملی بیماری های روانی ، 45 درصد از افرادی که اقدام به خودکشی می کنند از نوعی بیماری روانی رنج می برند.

در این مقاله در مورد افسردگی صحبت کردیم. همچنان که گفته شد افسردگی می تواند پیامدهای منفی زیادی برای زندگی فرد داشته باشد بنابراین برای درمان آن باید در اسرع وقت از دانش متخصصین مربوطه استفاده کرد. همچنین در این مقاله  گفته شد که می توان با ترکیبی از داروها،  روان درمانی ها و تغییر سبک زندگی برای از بین بردن علائم افسردگی اقداماتی را انجام داد.
آِیا واقعیت های مطرح شده  درباره افسردگی برای شما مفید بود؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

اصطلاحات مهم این مقاله

جهت نمایش بیشتر اصطلاحات کلیک نمایید
لطفا امتیاز خود را برای این محتوا ثبت کنید
07 تیر 1400 02:10

عالی