تست تشخیص اوتیسم منتشر شد

تست تشخیص اوتیسم منتشر شد

پست وبلاگی
اوتیسم در نوجوانان مدت مطالعه: 4 دقیقه
ای سنج 12 فروردین 1400 مدت مطالعه: 4 دقیقه

اوتیسم در نوجوانان

در این مقاله مبحث اوتیسم در نوجوانان را مورد بررسی قرار می دهیم. گرچه دوران نوجوانی می تواند برای همه چالش برانگیز باشد؛ اما برای نوجوانان مبتلا به اوتیسم و والدین آنها بسیار دشوارتر است. در ادامه براساس فهرست مطالب زیر به این موضوع می پردازیم:

چالش های اوتیسم برای نوجوانان

همانند اکثر ابعاد اوتیسم، دشواری این اختلال به نحوه  قرار گرفتن در طیف، وضعیت خانواده، سیستم حمایتی و مدرسه بستگی خواهد داشت. خوشبختانه روشهای زیادی وجود دارد که می تواند انتقال به دوران نوجوانی را تسهیل دهد. سال های نوجوانی زمان خوبی برای شروع ورود به دوران بزرگسالی است. کودکان مبتلا به اوتیسم می توانند بی کلام یا پرحرف باشند. آنها ممکن است در مدرسه خوب عمل کنند یا آن را چالش برانگیز بدانند. همچنین ممکن است رفتارهای خشن داشته باشند یا ساکت نداشته باشند. اما همه آنها درچالش های زیر مشترک هستند:

مشکل در بیان و درک گفتار و زبان بدن

چالش های موجود در عملکرد اجرایی (توانایی برنامه ریزی و مدیریت زمان)

مشکل در "خواندن" و پاسخگویی مناسب به شرایط اجتماعی

عدم انعطاف پذیری و اولویت بندی در امور روزمره 

همچنین اکثر کودکان مبتلا به اوتیسم با موارد زیر مواجه هستند:

چالش های حسی (پاسخ بیش از حد یا کم به نور، صدا، بو و احساسات)

تاخیر در هماهنگی بدنی و انقباض عضلانی ضعیف

ناتوانی در یادگیری

عدم درک مفاهیم انتزاعی

بی نظمی هیجانی

اضطراب

وابستگی مداوم به علایق دوران کودکی (آنها "نسبت به  سن خود، جوان هستند")

توجه

به همه مسائل و چالش های بالا، شروع بلوغ و تغییرات جسمی، چالش های جدید تحصیلی و اجتماعی، توقعات فکری و اجتماعی را اضافه کنید. بنابراین جای تعجب نیست که سال های نوجوانی می تواند به ویژه برای بچه های طیف اوتیسم سخت باشد.

چگونه اوتیسم می تواند استرس نوجوانان را کاهش دهد؟

سالهای نوجوانی می تواند به ویژه برای جوانان اوتیسم سخت باشد. اما برای برخی از افراد مبتلا به اوتیسم، بلوغ می تواند نسبت به نوجوانان معمولی، کمتر آزارنده باشد. این امر به این دلیل است که بسیاری از افراد مبتلا به اوتیسم:

خودشان را بر اساس دیدگاه مردم یا نظر رسانه ها، قضاوت نمی کنند.

برای اثبات خود از نظر ویژگی های جسمانی و تحصیلی تحت فشار نیستند.

علایق و سرگرمی های منحصربفرد فراونی دارند.

قادر به یادگیری سریع امور روزمره هستند (مانند اصلاح صورت)

نکته

افراد مبتلا به اوتیسم، ویژگی های متفاوتی دارند و برای برخی از نوجوانان، عدم قضاوت در مورد خود می تواند یک امتیاز مثبت باشد.

تغییرات فیزیکی

برخی از مواردی که به آماده سازی فرزند شما در تغییرات فیزیکی کمک می کند، عبارتند از:

کمک به فرزند در انتخاب عطری که آنها ترجیح می دهند

فرزند خود را به طور معمول در حمام ها و دوش های روزانه قرار دهید و از شستشوی کامل آنها اطمینان حاصل کنید

به فرزند خود آموزش دهید که برای اصلاح مناسب صورت از ریش تراش برقی استفاده کند 

از کتابهای ساده، فیلم ها، داستان های اجتماعی و سایر ابزارهای آموزشی برای تکمیل برنامه های آموزش جنسی  در مدارس، استفاده کنید 

از  کتاب ها، فیلم ها، داستان های اجتماعی و سایر ابزارهای ساده برای کمک به نوجوان در پیش بینی و مدیریت نعوظ  یا شروع قاعدگی استفاده کنید.

اگر فرزند دختردارید، از نظر جسمی به او یاد دهید که از محصولات بهداشتی زنانه استفاده کند.

اگرچه  ممکن است  برخی از فرزندان، در مکان های نامناسب خودارضایی کنند، اما با شروع  بلوغ، احتمال وقوع این امر افزایش می یابد و  می تواند در ملاء عام به یک مسئله جدی تبدیل شود. اگر استمناء در فرزند شما ایجاد مشکل می کند، می توانید تصمیم بگیرید با یک درمانگر رفتاری همکاری کنید تا مشکل را کنترل کنید.

انتظارات فکری

بسیاری از افراد مبتلا به اوتیسم، هوش غیرمعمولی دارند. افراد دیگر، از هوش متوسطی برخوردارند. با این وجود بیش از 30٪  از کودکان مبتلا دارای نقص ذهنی و حدود نیمی از آنها دارای اختلال یادگیری هستند. بسیاری از آنها دارای اختلالاتی  مانند ADHD هستند و بیشتر آنها در درک و بحث  مفاهیم انتزاعی مشکل دارند. مهارتهایی مانند حفظ، تکرار و ریاضیات پایه در سالهای اولیه بسیار ارزشمند است - مهارتهایی که غالبا بیانگرحوزه های قدرت در بین کودکان اوتیسم است.- اما درک مطلب، بحث کلامی، نوشتن و تفکر تحلیلی برای نوجوانان اوتیسم، بسیار چالش برانگیز می باشد. خوشبختانه، والدین، ​​معلمان و درمانگران، از قبل می دانند  که این چالش ها را در پیش رو دارند، بنابراین می توانند در صورت لزوم برای حمایت از نوجوانان اوتیسم برنامه ریزی کنند. حمایت، مدیریت ویژه و خدمات منحصر به فرد بخشی از برنامه آموزشی فردی (IEP) کودک شما می باشد.  گزینه های زیادی وجود دارد، این انتخاب به سطح توانایی تحصیلی نوجوان بستگی دارد. به عنوان مثال، برخی از نوجوانان اوتیسم:

 آموزش عمومی را با پشتیبانی تدریس خصوصی، در یافت می کنند. 
 در کلاسهایی که با سرعت کمتری جلو می روند، شرکت می کنند.
قادر به شرکت در برنامه درسی معمول نیستند اما می توانند از یک برنامه درسی اصلاح شده در یک کلاس با نیازهای ویژه پیروی کنند.

یکی از جنبه های فریبکارانه در دبیرستان های آمریکایی این است که همه دانش آموزان دبیرستانی آزمون های استاندارد را پاس می کنند. در حالی که برخی از دانش آموزان اوتیسم در تست های استاندارد مشکل کمی دارند، اما برخی دیگر آنها را بسیار استرس آور و دشوار می دانند. 

چالش ها و تفاوت های هیجانی

دوران نوجوانی می تواند مانند یک ترن هوایی هیجانی باشد. برخی از نوجوانان مبتلا به اوتیسم غرق در هیجانات هستند، اما برخی دیگر وحشت  کمتری را تجربه می کنند معمولاً  توانمندترین نوجوانان اوتیسم بیشتر از دیگران تحت تأثیر چالش های عاطفی بلوغ قرار می گیرند. دلیل این امر آن است که آنها پذیرش اجتماعی را می خواهند و از طرد شدن آگاه هستند. علاوه بر فراز و نشیب های معمول، نوجوانان مبتلا به اوتیسم ممکن است برخی از چالش های دیگر را نیز تجربه کنند:

ناپختگی عاطفی که خود را در علایق کودکانه یا پاسخ های عاطفی نشان می دهد 

سطح بالایی از اضطراب، به ویژه هنگامی که با خواسته های غیر منتظره یا تغییر در برنامه روبرو می شوید

قلدری، اذیت و آزار مبتنی بر رفتارهای عجیب 

واکنشهای هیجانی شدید به استرس که می تواند بصورت پرخاشگری، خشم (فروپاشی) و / یا فراربروز یابد.

افسردگی (به ویژه در نوجوانان با عملکرد بالاتر) می تواند منجر به قصد یا اقدام به خودکشی شود 

 بسیاری از مسایل در صورت توجه به موقع و خلاقانه، کاهش می یابد یا حتی حل و فصل می شود. برخی از این موارد عبارتند از:

گروه مهارت های اجتماعی و آموزش به منظور بهبود توانایی نوجوانان در بازشناسی و پاسخگویی مناسب به نشانه های کلامی و غیرکلامی اجتماعی

آموزش مستقیم در مورد موضوعات مختلف: مثلا "هنگام صرف ناهار درباره چه چیزی باید بحث کنیم" 

دارو و درمان مناسب برای اضطراب و افسردگی

مشارکت در گروه های اجتماعی که از دانش آموزان با نیازهای ویژه حمایت می کنند 

توسعه علایق و مهارت هایی که می تواند در گروه های همسالان معمولی (مهارت های موسیقی، تئاتر، بازی های ویدئویی، باشگاه های هنری، ورزش و غیره) به اشتراک گذاشته شود.

مداخلات و درمان رفتاری 

اگرفرزند نوجوان شما در یک مدرسه دولتی پیشرفت نمی کند، ممکن است بخواهید گزینه های دیگر را جستجو کنید. به عنوان مثال، برخی از نوجوانان اوتیسم در دبیرستان های فنی، عملکرد بهتری دارند. 

برنامه ریزی برای بزرگسالی

گرچه  فرزند شما هنوز یک نوجوان  است اما شما می توانید برنامه ریزی خود را برای دوران بزرگسالی او شروع کنید در حقیقت، هرچه زودتر برنامه ریزی خود را شروع کنید، امکان  به حداکثر رساندن فرصت های فرزندتان بیشتر است. اکنون زمان شروع است:

از مدرسه منطقه موردنظر خود بخواهید که برنامه ریزی انتقال را، که شامل ارزیابی مداوم نیازها و علایق خاص کودک شما است شروع کند.

در مورد انواع خدمات بزرگسالان در استان خود اطلاعات کسب کنید و بدانید چه مواردی برای بزرگسالان مبتلا به اوتیسم امکان پذیر است.

بحث در مورد کالج در صورت مناسب بودن و شروع به بررسی برنامه های کالج 

تصمیم گیری در مورد اینکه آیا می خواهید سرپرستی فرزندتان بعد از 18 سالگی را ادامه دهید یا اینکه می خواهید گزینه های دیگری را  نظر بگیرید

در نظر گرفتن حمایت مالی طولانی مدت نیازهای فرزندتان از طریق  بیمه نامه یا روش های دیگر.

بیشتر بخوانید

با توجه به مطالب فوق پیشنهاد می گردد مقاله ای تحت عنوان «چگونه اختلال طیف اوتیسم را تشخیص دهیم؟» را حتما مطالعه نمایید.

جمع بندی ای سنج

در این مقاله در مورد نوجوانان اوتیسم صبت کردیم. علاوه بر مباحث مطرح شده در این مقاله، توجه به این نکته مهم است که بزرگسالان جوان مبتلا به اوتیسم در معرض خطر بیشتری نسبت به همسالان معمولی خود برای چندین مسئله مزمن هستند. این موارد شامل صرع، اسکیزوفرنی و اختلالات پوستی و همچنین خطر مداوم مشکلات دستگاه گوارش است. در هر صورت بسیار مهم است که کاملاً مراقب نوجوان خود باشید.
شما برای برخورد با نوجوانان اوتیسم خود از چه راهکارهایی استفاده می کنید؟ لطفا دیدگاه ونظرات خودتات را با ما به اشتراک بگذارید.

اصطلاحات مهم این مقاله

جهت نمایش بیشتر اصطلاحات کلیک نمایید
لطفا امتیاز خود را برای این محتوا ثبت کنید