آزمون های جدید با هوش مصنوعی (AI) اختصاصی ای سنج

آزمون های جدید با هوش مصنوعی (AI) اختصاصی ای سنج

پست وبلاگی
ارتباط رسانه های اجتماعی و افسردگی مدت مطالعه: 2 دقیقه
ای سنج 07 تیر 1398 مدت مطالعه: 2 دقیقه

ارتباط رسانه های اجتماعی و افسردگی

در هر لحظه، چهل درصد از جمعیت جهان – حدود سه میلیارد نفر-  از فیس بوک ، توییتر، اسنپ چت و یا برنامه رسانه ای دیگر یا وب سایت استفاده می کنند. اکثر مردم روزانه به طور متوسط دو ساعت صرف این فضای مجازی می کنند. در این فضای مجازی کاربران به اشتراک گذاری عکس ها، اظهارنظر در مورد دیگران، تفسیر نظرات خود و یا به بررسی آنچه مردم در شبکه های خود انجام می دهند، می پردازند.

نکته ای که در اینجا باید به آن اشاره کنیم این است که استفاده زیاد از رسانه های اجتماعی برای سلامتی روحی و روانی افراد بسیار مضر و زیان آور است. مثلاً شما در نظر بگیرید در این رسانه های مجازی در حوزه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی مدام شاهد اخبار تلخ باشید، اخباری همچون دیدن شورش های مختلف در کشورهای دیگر، یا شنیدن فزونی قیمت های باورنکردنی، یا دیدن انواع کیف قاپی در کوچه پس کوچه های شهر و درگیری های خیابانی و دیدن آزار و اذیت های کودکان و زنان و درآخر سایر اتفاقات ناگواری که هر روز رخ می دهد. 

رسانه اجتماعی و افسردگی

طبیعی است که دیدن این همه اتفاقات تلخ تاثیر مستقیمی بر افزایش روحیه ناامنی ، بی اعتمادی و در نتیجه بوجودن آمدن انواع مشکلات روحی روانی از قبیل استرس، افسردگی، اضطراب  و … می شود.

علاوه بر اخبار بد و وقایع تلخ که در بالا به آن اشاره شد نکته ای دیگری که در رابطه با رسانه های اجتماعی باید مدنظر قرار گیرد تاثیر دیدن اتفاقات خوب در زندگی دیگران می باشد. این اتفاقات می تواند پیشرفت های کاری آنان، چهره زیبای افراد ، دیدن خانواده های مستحکم، دیدن غذاها و نوشیدنی های مجلل، دیدن عکس و فیلم شادی های دیگران در جشن های مختلف تولد و … باشد.

مساله ای که اینجا به لحاظ جامعه شناختی بوجود می آید مقایسه اجتماعی می باشد. یعنی این که هر کاربری با دیدن همسر زیبای دیگران، پیشرفت های کاری، اندام ورزشی آنان و شادی دیگران و … دست به مقایسه می زند در نتیجه در صورت نداشتن هر کدام از این ها دچار انزواء، نارضایتی و سایر مشکلات روحی می شود بنابراین فرد ناچاراً مدام در زندگی احساس کمبود می کند.

در واقع قسمت پر لیوان دیگران را با قسمت خالی لیوان خود مقایسه می کنند و این میتواند زندگی فرد را فلج و فرد را به سمت افسردگی سوق دهد.

به همین دلیل مطالعات پژوهشگران نشان داده است که توانایی احساس خوب بودن در مورد خود -داشتن عزت نفس سالم- ممکن است با استفاده از رسانه های اجتماعی به خطر بیفتد. همچنین مطالعات نشان داده است که استفاده از فیس بوک بیش از ۶۰ درصد کاربران را ناراحت می کند. یک نظرسنجی سال ۲۰۱۲، به عنوان ” بزرگترین بررسی فیس بوک سوئد” صورت گرفته است، که نتایج آن نشان داد که ارتباط معکوسی بین استفاده از فیس بوک و اعتماد به نفس در میان کاربران زن وجود دارد و استفاده از فیس بوک با کاهش شادی  زنان ارتباط دارد. 

همچنین در این مطالعه نشان داده که برخی زنان در فیسبوک اغلب خود را با دیگران مقایسه می کنند و آنها معتقدند که این افراد جذاب تر هستند. بنابرین این طرز تفکر خواه ناخواه بر روی تصویر بدنشان تاثیر می گذارد ، و اعتماد به نفسشان را کاهش داده است.

به هر حال مشکل این است که حتی اگر زندگی تان را بهتر از دیگران قضاوت کنید، هنوز هم احتمالا در مورد این موضوع احساس خوشحالی نخواهید کرد، چرا که مدام در حال مقایسه کردن هستید. هرگونه مقایسه  تاثیر منفی بر روحیه افراد دارد. چرا که مقایسه سبب استرس می شود و استرس اجازه نمی دهد از لحظه های خوب زندگی تان احساس شادی کنید.

نکته ای که باید در آخر به آن اشاره کنیم این است که مطالعات نشان می دهد که اجتناب از رسانه های اجتماعی برای مدت کوتاهی می تواند باعث افزایش قابل ملاحظه ای در سلامت فرد شود. اگر اخیراً احساس افسردگی می کنید، آگاه باشید که اگر استفاده از رسانه های اجتماعی را کاهش دهید و آن را حداکثر به ۳۰ دقیقه در روز برسانید پس از سه هفته بهبود چشمگیری پیدا خواهید کرد.

 
 

 

 

جهت نمایش بیشتر اصطلاحات کلیک نمایید
لطفا امتیاز خود را برای این محتوا ثبت کنید