تست تشخیص اوتیسم منتشر شد

تست تشخیص اوتیسم منتشر شد

پست وبلاگی
مروری بر تنفر از خود مدت مطالعه: 4 دقیقه
ای سنج 28 خرداد 1400 مدت مطالعه: 4 دقیقه

مروری بر تنفر از خود

در این مقاله می خواهیم مروری بر موضوع تنفر از خود داشته باشیم. نفرت از خود نه تنها آنچه را که می توانید در زندگی به دست آورید محدود و دچار مشکل می کند، بلکه شرایط بهداشت روانی مانند اضطراب و افسردگی را بدتر می کند. در ادامه بر اساس فهرست مطالب به این موضوع می پردازیم:

نشانه های نفرت از خود

در زیر برخی از نشانه های قابل بیان وجود دارد که نشان می دهد شما ممکن است با نفرت داشتن از خود زندگی کنید، این نشانه ها فراتر از داشتن افکار منفی گاه به گاه در مورد نفرت از خود است.

تفکر همه یا هیچ

شما زندگی و خودتان را خوب یا بد می دانید، بدون اینکه سایه های خاکستری در این بین باشد. اگر اشتباه کنید، احساس می کنید همه چیز خراب شده است یا زندگی شما تمام شده است.

تمرکز روی نکات منفی 

حتی اگر روز خوبی داشته باشید، تمرکز خود را روی اتفاقات بد اتفاق افتاده یا اتفاقات اشتباه می گذارید.

استدلال عاطفی

شما احساسات خود را واقعی می پندارید. اگر متوجه شدید که احساس بدی دارید یا با یک شکست روبرو هستید، تصور می کنید که احساستان باید واقعیت وضعیت را منعکس کند.

عزت نفس پایین

شما به طور کلی عزت نفس پایینی دارید و دائما زندگی روزمره خود را با دیگران مقایسه می کنید.

به دنبال تأیید بودن

شما دائماً به دنبال تأیید خارجی از دیگران برای تأیید ارزشمندی خود هستید. نظر شما درباره خودتان بسته به نحوه ارزیابی دیگران یا عقایدشان درباره شما تغییر می کند.

نپذیرفتن تعارف

اگر کسی حرف خوبی در مورد شما بزند، شما فکر  می کنید که او راست نمی گوید و یا شما آنقدر خوب نیستید.

تلاش برای جا افتادن

شما همیشه احساس بیگانگی می کنید و همیشه سعی می کنید با دیگران جور و سازگار شوید. احساس می کنید که مردم از شما بدشان می آید و نمی توانید بفهمید که چرا آن ها می خواهند با شما وقت بگذارند یا در واقع چرا شما را دوست دارند.

انتقاد را به خودتان می گیرید

وقتی شخصی از شما انتقاد می کند برای شما سخت است و تمایل دارید آن را به عنوان یک حمله شخصی قلمداد کنید یا مدت ها پس از گذشت واقعیت به آن فکر کنید.

اغلب احساس حسادت می کنید

نسبت به دیگران حسادت می کنید و ممکن است بخواهید حسادتتان را را کاهش دهید تا بتوانید وضعیت زندگی خود را بهتر کنید یا احساس بهتری داشته باشید.

ترس از ارتباطات مثبت

ممکن است که شما نتوانید با دیگران یک ارتباط خوب و مثبت از ترس اینکه ممکن است آن ها شما را تنها بگذارند یا شما را طرد کنند، برقرار کنید.

برای خودتان دلسوزی می کنید

شما تمایل به خریدن دل سوزی و ترحم برای خود دارید و دایما احساس می کنید که مورد ظلم واقع شده اید و همه چیز بر علیه شماست.

از خیال پردازی و آرزو های بزرگ  می ترسید

شما از داشتن آرزوها و رویا های بزرگ می ترسید و احساس می کنید که باید زندگی خود را به روشی محافظت شده ادامه دهید. شما ممکن است از شکست خوردن بترسید، از موفقیت بترسید، یا بدون توجه به آنچه که به دست می آورید به خود نگاه کنید و خود را سرزنش می کنید.

به خودتان سخت می گیرید

اگر اشتباه کنید به خودتان خیلی سخت می گیرید. همچنین ممکن است از کارهایی که در گذشته انجام داده اید یا موفق به انجام آن نشده اید پشیمان شوید یا اینکه در رها کردن مشکلات گذشته مشکل دارید.

دیدگاه بدبینانه

شما جهان را بسیار بدبینانه می بینید و از جهانی که در آن زندگی می کنید متنفر هستید. شما احساس می کنید افرادی با دید مثبت نسبت به عملکرد واقعی دنیا ساده لوح هستند. شما نمی توانید ببینید که اوضاع بهتر می شود و دیدگاه بسیار تلخی نسبت به زندگی دارید.

علل و دلایل نفرت از خود

اگر این علائم کاملاً برای تان آشنا به نظر می رسد، احتمالاً می پرسید که چرا از خود متنفر هستید و چگونه این احساسات در شما به وجود آمده است؟ چه مدت است که فکر می کنید، از خودتان متنفر هستید؟

ممکن است شما بلافاصله پاسخ این سوالات را ندانید، بنابراین مهم است که کمی در مورد آن به تأمل بپردازید. در زیر برخی از دلایل احتمالی برای بررسی علل تنفر از خود وجود دارد.

منتقد خودتان هستید
تجارب منفی زندگی
تجربیات دوران کودکی
روابط بد
قلدری توسط دیگران
رویدادهای آسیب زا
محرک های محیطی
خودپنداره منفی
شرایط بهداشت روان

نتایج و تاثیرات نفرت از خود

فراتر از دلایلی که برای نفرت از خودتان دارید، خوب است تاثیراتی که این حس برای شما به وجود می آورد را بدانید. در زیر چند نمونه از این تاثیرات ذکر شده است:

ممکن است دیگر تلاش برای انجام کارها را متوقف کنید زیرا احساس می کنید این کارها فقط با نتایج بد به پایان می رسند.

شما ممکن است به یک رفتار خود تخریبی مانند استفاده از مواد، خوردن زیاد غذا یا منزوی کردن خود بپردازید.

ممکن است در تلاش های خود برای کاری خرابکاری کنید یا نتوانید از خود مراقبت کنید.

شما ممکن است ندانسته افرادی را که برای شما بد هستند یا از شما سو استفاده می کنند مانند دوستان سمی یا شریک زندگی انتخاب کنید.

شما احتمالاً با اعتماد به نفس پایین و عزت نفس پایین دست و پنجه نرم می کنید.

ممکن است در تصمیم گیری مشکل داشته باشید و احساس کنید که وقتی در بلاتکلیفی هستید به نوعی فلج می شوید و به دیگران نیاز دارید تا شما را راهنمایی کنند.

شما ممکن است تمایل به کمال گرایی داشته باشید و برای انجام کارها مبارزه کنید.

ممکن است بیش از حد نگران مشکلات روزمره یا آینده خود باشید.

برای شما سخت است که چیزهای خوب درباره خود را باور کنید و احساس می کنید دیگران وقتی از شما تعریف می کنند یا راستن نمی گویند یا با شما تعارف دارند.

شما قادر نیستید به اهداف و آرزوهای خود بپردازید و همیشه احساس عقب ماندن می کنید.

به توانایی های خود و آنچه می توانید به دست آورید شک دارید.

شما آینده را بسیار ناخوشایند می دانید و هیچ انتظار مثبتی ندارید.

اینگونه احساس می کنید که شما به هیچ کجا تعلق ندارید، و شما یک اخراجی هستید و از دنیای اطراف خود جدا هستید.

همانطور که می بینید، بسیاری از نتایج نفرت از خود شبیه علائم نفرت از خود هستند. تا زمانی که در این الگوی  نفرت از خود باقی بمانید، هرگز پیش نخواهید رفت. با این حال، اقداماتی وجود دارد که می توانید برای شکستن این چرخه انجام دهید.

چگونه با نفرت از خود مبارزه کنیم؟

اگر به دنبال این هستید که از نفرت خود عبور کنید، تعدادی از مراحل و اقدامات وجود دارد که می توانید انجام دهید. بیش از هر چیز دیگری، به یاد داشته باشید که شما در احساس خود مقصر نیستید، اما از این روز به بعد در اقداماتی که نسبت به ایجاد تغییرات مثبت برای بهبود زندگی خود انجام می دهید، مسئول هستید.

نوشتن خاطرات و وقایع روزانه را امتحان کنید.

فکر های منفی خود را به چالش بکشید.

خود شفقتی را تمرین کنید.

با افراد مثبت و مهربان ارتباط برقرار کنید.

از تکنیک های ارام سازی و ریلکس کردن استفاده کنید.

با یک درمانگر ملاقات کنید.

از خودتان مراقبت کنید.

معنایی برای زندگی پیدا کنید

جمع بندی ای سنج

در نهایت، آسان است تصور کنید که تنها شما هستید که با این فکر که از خودتان متنفر هستید دست و پنجه نرم می کنید. حقیقت این است که بسیاری از افراد همان احساسی را دارند که شما هم دارید، بنابراین نیازی به احساس تنهایی نیست.

از طرف دیگر، اگر اختلال قابل تشخیص ندارید یا قبلاً به یک متخصص بهداشت روان مراجعه کرده اید و تحت درمان هستید، پس بهترین اقدام شما پیروی از مجموعه استراتژی های مقابله ای فوق الذکر برای مدیریت تفکر منفی خود است.

اگر تا به حال دچار این حس شده اید، می توانید نظراتتان را با ما و خوانندگان مجله ای سنج به اشتراک بگذارید.

بررسی 0 تا 100 برنامه ریزی + تکنیک
توسعه فردی چیست؟
تفاوت عزت نفس و اعتماد به نفس + روش های تقویت
اثر دانینگ کروگر چیست؟
انواع مهارت و راه های تقویت آن
عادت چیست و چگونه می‌توانیم عادات بد را تغییر دهیم؟
روانشناسی زرد چیست | معرفی کتاب‌های روانشناسی زرد

اصطلاحات مهم این مقاله

جهت نمایش بیشتر اصطلاحات کلیک نمایید
لطفا امتیاز خود را برای این محتوا ثبت کنید
03 خرداد 1402 10:35

وقتی به هیچکدام از اهدافت نرسی من نوعی لیاقتم تنفر از خودم است چون باید یه جوری خودتو تنبیه کنی.همه راه حلهای که با ذکر شده چرتن...