تست تشخیص اوتیسم منتشر شد

تست تشخیص اوتیسم منتشر شد

پست وبلاگی
خوش بینی آموخته شده چیست؟ مدت مطالعه: 6 دقیقه
ای سنج 13 اسفند 1399 مدت مطالعه: 6 دقیقه

خوش بینی آموخته شده چیست؟

در این مقاله می خواهیم در مورد خوش بینی آموخته شده (Learned optimism) صحبت کنیم. این مفهوم یعنی توانایی مشاهده جهان از یک دریچه مثبت می باشد که اغلب با درماندگی آموخته شده در تضاد است. به هرحال آنچه که باید گفت این است که با به چالش کشیدن گفتگوی منفی و نگاه بدبینانه، افراد می توانند یاد بگیرند که چگونه خوش بینانه تر شوند. در ادامه براساس فهرست مطالب زیر به این موضوع می پردازیم:

خوش بینی چیست؟

مطابق با دیدگاه سلیگمن می توان گفت که، خوش بینی یک نوع سبک تفسیری یا تبیینی است که افراد در جامعه از آن برای توجیه موفقیت ها و شکست های خود استفاده می‌کنند. افراد خوش بین موفقیت ها را به عوامل درونی و پایدار نسبت می‌دهند درحالی که شکست ها را به عوامل بیرونی و موقت نسبت می‌دهند. 

توجه

سلیگمن معتقد است که سبک تفکر بدبینانه در نهایت می‌تواند به درماندگی آموخته شده منجر شده و طی آن فرد را به افسردگی و بیماری جسمی و روانی مبتلا کند.

فواید خوش بینی چیست؟ 

خوش بین تر شدن فرد یک سری مزایا دارد. در ادامه برخی از مزایای خوش بینی که محققان کشف کرده اند آورده می شود:

  •  نتایج بهتر سلامتی: یک محقق از 83 مطالعه نشان داد که خوش بینی نقش مهمی در نتایج سلامتی بیماری های قلبی عروقی، سرطان، درد، علائم جسمی و مرگ و میر دارد.
  •  سلامت روان بهتر: افراد خوش بین سطح بالاتری از رفاه را نسبت به افراد بدبین گزارش می دهند. تحقیقات همچنین نشان می دهد که آموزش روش های خوش بینی آموخته شده می تواند افسردگی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.
  •  انگیزه بالاتر: خوش بین بودن همچنین می تواند به شما در حفظ انگیزه هنگام دستیابی به اهداف کمک کند. 
  •  طول عمر بیشتر: مطالعات نشان داده است که افراد خوش بین بیشتر از بدبین ها عمر می کنند.  
  • سطح استرس پایین تر: افراد خوش بین نه تنها استرس کمتری را تجربه می کنند، بلکه بهتر با افراد و مسائل زندگی کنار می آیند. آنها تمایل بیشتری به انعطاف پذیری دارند. آن ها بجای اینکه تحت تأثیر حوادث منفی متأثر و دلسرد شوند، بر ایجاد تغییرات مثبتی تمرکز می شوند که زندگی آنها را بهبود بخشد. 
مثال کاربردی

در هنگام تلاش برای کاهش وزن، افراد بدبین ممکن است منصرف شوند زیرا معتقدند رژیم های غذایی هرگز موثر نیستند. از طرف دیگر، خوش بینان به احتمال زیاد روی تغییرات مثبتی که می توانند ایجاد کنند و به آنها کمک می کند به اهدافشان برسند تمرکز کنند.

خوش بینی آموخته شده چیست؟

خوش بینی آموخته شده اصطلاحی است که توسط مارتین سلیگمن مبدع نظریه درماندگی آموخته شده، مطرح شد. از نظر او خوش بینی آموخته شده به معنای رشد و پرورش توانایی های مرتبط با خوش بینی، مثبت نگری، خوب دیدن دنیا از نقطه نظر مثبت می باشد.

خوش بینی آموخته شده باعث خوش بین تر شدن و به چالش کشیدن بدبینی و افکار منفی می شود و افکار مثبت را با افکار منفی جایگزین می کند.

گزارش آماری

در یک مطالعه، کودکان با عوامل خطر افسردگی در یک برنامه آموزشی قرار گرفتند که در آن مهارت های مربوط به خوش بینی آموخته شده به آنها آموزش داده شد. نتایج این مطالعه نشان داد که در یک پیگیری دو ساله، احتمال بروز علائمی از افسردگی متوسط ​​تا شدید در کودکان با عوامل خطر بسیار بیشتر است. با این حال، کسانی که در زمینه خوش بینی آموخته شده و مهارت های ضد افسردگی آموزش دیده اند، نصف احتمال بروز چنین علائم افسردگی را دارند.

خوش بینی در برابر بدبینی

افراد خوش بین و بدبین از نظر سبک توضیحی (نحوه توضیح وقایعی که در زندگی رخ داده است) با یکدیگر تفاوت دارند. در ادامه تفاوت های اساسی خوش بینی و بدینی در این سبکهای توضیحی آورده شده است:

 ماندگاری

افراد خوش بین تمایل دارند اوقات بد را موقتی بدانند. به همین دلیل، آنها همچنین تمایل دارند که پس از شکست، بتوانند موقعیت بهتر را پس بگیرند. افراد بدبین احتمالاً وقایع منفی را دائمی و غیر قابل تغییر می دانند. به همین دلیل است که معمولاً وقتی شرایط سخت می شود آنها تسلیم می شوند.

 شخصی سازی

وقتی اوضاع اشتباه پیش می رود، خوش بین ها تمایل دارند که نیروها یا شرایط بیرونی را مقصر بدانند. از طرف دیگر، افراد بدبین به احتمال زیاد خود را مقصر وقایع ناگوار زندگی خود می دانند. در عین حال، افراد خوش بین تمایل دارند که اتفاقات خوب را نتیجه تلاش خودشان بدانند، در حالی که افراد بدبین نتایج خوب را با تأثیرات خارجی مرتبط می دانند.

 فراگیر شدن یا تعمیم 

وقتی افراد خوش بین در یک زمینه شکست را تجربه می کنند، اجازه نمی دهند که این شکست، بر باورهای آن ها درباره توانایی هایشان در زمینه های دیگر تأثیر بگذارد. با این حال بدبین ها عقب نشینی ها را فراگیرتر می دانند. به عبارت دیگر، اگر آنها در یک کار شکست بخورند، معتقدند که در همه چیز شکست خواهند خورد.

گزارش آماری

تحقیقات نشان داده است که افراد بدبین در اقلیت هستند. بیشتر افراد (تخمین ها بین 60 تا 80 درصد بوده است) تا درجات مختلف خوش بین هستند.

 

ریشه های خوش بینی

خوش بینی آموخته شده مفهومی است که از شاخه نسبتاً جوان روانشناسی به نام روانشناسی مثبت پدیدار شد. خوش بینی آموخته شده توسط روانشناس مارتین سلیگمن، که پدر جنبش مثبت روانشناسی محسوب می شود، معرفی شد.
به گفته سلیگمن، فرایند یادگیری خوش بینی راهی مهم برای کمک به افراد در به حداکثر رساندن سلامت روانی و زندگی بهتر است. خود سلیگمن پیشنهاد کرده است که کارهای وی در ابتدا بر بدبینی متمرکز بوده است.
وی به عنوان یک روانشناس بالینی تمایل داشت که به دنبال مشکلات و چگونگی رفع آنها باشد. تا اینکه یکی از دوستان اشاره کرد که کارش واقعاً در مورد خوش بینی است، او شروع به تمرکز بر روی چگونگی گرفتن چیزهای خوب و حتی بهتر کردن آن کرد.

بیشتر بدانید

مارتین ای.پی. "مارتی" سلیگمن (Martin E. P. "Marty" Seligman) (متولد ۱۲ اوت ۱۹۴۲)، روانشناس آمریکایی، استاد دانشگاه و نویسنده کتاب‌های خودیاری است. لازم به ذکر است که نظریه سلیگمن با نام درماندگی آموخته‌شده به‌طور گسترده‌ای میان جامعه علمی و روانشناسان بالینی مطرح است.

آیا می توانید خوش بینی را یاد بگیرید؟

گرچه ممکن است روشن باشد که خوش بینی می تواند سودمند باشد، اما این سوال مطرح می شود که آیا مردم می توانند دیدگاه مثبت تری را یاد بگیرند یا خیر؟ آیا حتی بدبین ترین افراد هم می توانند جهان بینی خود را تنظیم کنند؟

 طبیعت در برابر نربیت

محققان پیشنهاد می کنند که سطح خوش بینی علاوه بر ارثی بودن تا حدی، تحت تأثیر تجربیات دوران کودکی، از جمله گرمای والدین و ثبات مالی قرار دارد. با این حال، کارهای سلیگمن نشان می دهد که یادگیری مهارت هایی که می تواند به شما در داشتن یک فرد خوش بین تر کمک کند، امکان پذیر است. برای شروع هر کسی می تواند این مهارت ها را بیاموزد، هر چقدر هم بدبین باشند.

زمان مطلوب برای توسعه خوش بینی

تحقیقات سلیگمن نشان می دهد که آموزش مهارت های خوش بینی در اواخر کودکی بسیار مفید است، بنابراین اگر بچه ها مهارت فراشناختی داشته باشند می توانند در مورد افکار خود فکر کنند. آموزش چنین مهارت هایی در این دوره حساس ممکن است کلیدی برای کمک به کودکان در دفع تعدادی از بیماری های روانشناختی از جمله افسردگی باشد.

مدل ABCDE چیست؟

سلیگمن معتقد است که هرکسی می تواند بیاموزد که چگونه خوش بین تر شود. او یک تست خوش بینی آموخته شده طراحی کرد که به افراد کمک می کند تا میزان خوش بینی خود را کشف کنند.
افرادی که خوش بینی بیشتری را شروع می کنند، می توانند سلامت عاطفی خود را بیشتر بهبود بخشند، در حالی که افرادی که بدبین هستند می توانند با کاهش شانس ابتلا به علائم افسردگی، از این مزایا بهره مند شوند.
رویکرد سلیگمن در یادگیری خوش بینی مبتنی بر تکنیک های شناختی-رفتاری آرون بک و رفتار درمانی عاطفی - عقلانی آلبرت الیس می باشد. تمرکز هر دو تکنیک، روی شناسایی افکار اساسی است که بر رفتارها تأثیر می گذارد و سپس فعالانه چنین اعتقادی را به چالش می کشاند.

در ادامه مولفه های رویکرد سلیگمن به عنوان مدل "ABCDE" خوش بینی آموخته شده آورده می شود:

  •  ناملایمات: وضعیتی که پاسخ می خواهد 
  • اعتقاد: نحوه تفسیر ماجرا
  •  نتیجه: روشی که ما رفتار، واکنش، یا احساس می کنیم 
  • بحث: تلاشی که ما برای بحث و اعتراض در مورد اعتقاد انجام می دهیم
  •  انرژی بخشی: نتیجه ای که از تلاش برای به چالش کشیدن باورهای ما حاصل می شود

 سختی

به نوع جدیدی از مشکلات فکر کنید که با آن روبرو شده اید. این ممکن است مربوط به سلامتی، خانواده، روابط، شغل یا هر نوع چالش دیگری باشد که ممکن است تجربه کنید. به عنوان مثال، تصور کنید که به تازگی یک برنامه تمرینی جدید را شروع کرده اید اما در پایبندی به آن مشکل دارید.

 باور و اعتقاد

نوع افکاری را که در ذهن شما می گذرد، یادداشت کنید وقتی به این ناملایمات فکر می کنید. تا جایی که می توانید صادق باشید و سعی کنید احساسات خود را کنترل کنید. در مثال قبلی، ممکن است فکر کنید مواردی از قبیل "من در اجرای برنامه تمرین خود مهارت ندارم" ، "هرگز نمی توانم به اهدافم برسم" یا "شاید من آنقدر قدرت ندارم که بتوانم به اهدافم برسم ".

 نتیجه یا پیامد

در نظر بگیرید که چه نوع عواقب و رفتاری از اعتقاداتی که در مرحله 2 ثبت کرده اید پدید آمده است. آیا چنین اعتقاداتی منجر به اقدامات مثبتی شده است، یا آنها شما را از رسیدن به اهداف بازداشتند؟ در مثال ما، ممکن است به سرعت متوجه شوید که هنگام رفتن به باشگاه بدنسازی تلاش کمتری انجام داده اید.

 بحث و اختلاف نظر

اعتقادات خود را مورد بحث قرار دهید. از مرحله 2 به اعتقادات خود فکر کنید و به دنبال نمونه هایی بگردید که این باورها را غلط ثابت کند. به دنبال مثالی باشید که فرضیات شما را به چالش بکشد. به عنوان مثال، تمام موارد دیگر خود را که در آن ها با تلاش خود به موفقیت و سرانجام رسانده اید در نظر بیارید. 

 انرژی زایی

سوالی که در این مرحله از شما پرسیده می شود این است که اختلاف در اعتقادات قبلی چه احساسی در شما ایجاد کرد؟ اکنون که دیدید به همان اندازه که قبلاً اعتقاد داشتید ناامیدکننده نیستید، ممکن است از ادامه کار روی اهداف خود الهام بگیرید و با انرژی بیشتر اهداف و فعالیت های خود را ادامه دهید.

نکته

یادگیری خوش بینی ممکن است زمان بر باشد

به یاد داشته باشید ، این یک روند مداوم است که ممکن است لازم باشد مرتباً آن را تکرار کنید. وقتی می بینید که با یک چالش روبرو هستید ، سعی کنید این مراحل را دنبال کنید. در نهایت، شناسایی باورهای بدبینانه و به چالش کشیدن افکار منفی خود را آسان تر خواهید کرد. این روند همچنین ممکن است در نهایت به شما کمک کند افکار منفی خود را جایگزین کنید و با خوش بینی بیشتری به چالش ها نزدیک شوید

انتقادها و مشکلات احتمالی نظریه خوش بینی آموخته شده 

برخی از منتقدان استدلال می کنند که برخی از برنامه های آموزش خوش بینی آموخته شده ممکن است که سبب افزایش خوش بینی در مردم  نشود. در گزارش آماری زیر برخی از انتقادها و مشکلات احتمالی خوش بینی آموخته شده آورده شده است:

گزارش آماری

تحقیقات دیگر نیز حاکی از آن است که خوش بینی ممکن است جنبه منفی نیز داشته باشد. افرادی که بیش از حد و شاید غیر واقع بینانه خوش بین باشند ممکن است مستعد خودشیفتگی باشند. داشتن تعصب خوش بینی همچنین می تواند افراد را به سمت خطرهای سالم سوق دهد و رفتارهای پرخطر انجام دهند زیرا سطح خطر خود را دست کم می گیرند. در حالی که برخی تحقیقات به مشکلات احتمالی بیش از حد خوش بینی اشاره کرده اند، اما بیشتر مطالعات از این ایده که بین خوش بینی و سلامت کلی رابطه مثبت وجود دارد، حمایت می کنند. به عنوان مثال خوش بینی پیش بینی کننده سلامت جسمی با افزایش سن است

معرفی کتاب خوش بینی آموخته شده

در صورتی که تمایل به مطالعه کتاب در زمینه خوش بینی آموخته شده دارید، پیشنهاد ما بهش ما مطالعه کتاب خوش بینی آموخته شده از دکتر مارتین سلیگمن است.
او در این کتاب در مورد راه های دستیابی به شادکامی و خوش بینی آموخته شده صحبت می کند و مهارت هایی را برای دستیابی به آن به شما یاد می دهد.

اگر از علاقه مندان به روان شناسی عمومی هستید یا به مباحث خودیاری علاقه دارید، مطالعه این کتاب خالی از لطف نیست!

کتاب خوش بینی آموخته شده

جمع بندی ای سنج

در این مقاله در مورد خوش بینی آموخته شده صحبت کردیم.  همچنان که گفته شد این نوع خوش بینی، چیزی فراتر از بهبود رفاه یا دفع بیماری های روانی مانند افسردگی یا اعتماد به نفس پایین است.
سلیگمن پیشنهاد می کند که این می تواند راهی برای یافتن هدف شما در زندگی باشد. سلیگمن می گوید خوش بینی برای یک زندگی معنادار بسیار ارزشمند است. با اعتقاد راسخ به آینده مثبت می توانید خود را در خدمت آنچه بزرگتر از خودتان است قرار دهید.

تا چه حد در زندگی خود نسبت به مسائل اطرافیان خود خوش بین هستید؟ لطفا دیدگاه و نظرات خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

اصطلاحات مهم این مقاله

جهت نمایش بیشتر اصطلاحات کلیک نمایید

سوالات متداول

  • خوش بینی چیست؟

    • مطابق با دیدگاه سلیگمن می توان گفت که، خوش بینی یک نوع سبک تفسیری یا تبیینی است که افراد در جامعه از آن برای توجیه موفقیت ها و شکست های خود استفاده می‌کنند. افراد خوش بین موفقیت ها را به عوامل درونی و پایدار نسبت می‌دهند درحالی که شکست ها را به عوامل بیرونی و موقت نسبت می‌دهند.
  • خوش بینی آموخته شده چیست؟

    • خوش بینی آموخته شده اصطلاحی است که توسط مارتین سلیگمن مبدع نظریه درماندگی آموخته شده، مطرح شد. از نظر او خوش بینی آموخته شده به معنای رشد و پرورش توانایی های مرتبط با خوش بینی، مثبت نگری، خوب دیدن دنیا از نقطه نظر مثبت می باشد.
  • آیا خوش بینی قابل یادگیری است؟

    • بله، خوش بینی قابل یادگیری می باشد.
  • چه کسی اولین بار در مورد خوش بینی آموخته شده سخن گفت؟

    • مارتین سلیگمن، فردی که در مورد درماندگی آموخته شده نیز نظریه پردازی کرده بود.
لطفا امتیاز خود را برای این محتوا ثبت کنید
15 بهمن 1402 00:23

عالی بود 👌👌👌👌💋💋😘💋💋🙄❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️👌👌👌💋💋❤️🙄🌷🌷🌷🌷🌹🌹🌹🌹🌹🌹

31 فروردین 1402 08:25

این خیلی عالیه