تست تشخیص اوتیسم منتشر شد

تست تشخیص اوتیسم منتشر شد

پست وبلاگی
چگونه می توانیم موفقیت شغلی را به دست بیاوریم؟ مدت مطالعه: 6 دقیقه
ای سنج 13 آذر 1400 مدت مطالعه: 6 دقیقه

چگونه می توانیم موفقیت شغلی را به دست بیاوریم؟

اگر برای شما هم سوال شده است که چگونه می توانید جایگاه شغلی خودتان را ارتقا دهید و به موفقیت های شغلی بیشتری دست پیدا کنید، باید بگوییم که در این مقاله قرار است در مورد همین موضوع صحبت کنیم. بنابراین قرار است یک بررسی کلی در رابطه با چگونگی دستیابی به موفقیت شغلی داشته باشیم. آنچه در ادامه خواهید خواند، بر اساس فهرست مطالب به شرح زیر است:

موفقیت شغلی چیست؟

وقتی فردی در شغلی فعالیت می کند که به آن شغل علاقه مند باشد و از انجام آن لذت ببرد، همچنین از نظر مالی به یک سطح با ثبات و با درآمد خوبی رسیده باشد، می گوییم که فرد به موفقیت شغلی دست پیدا کرده است.

در حقیقت باید بدانید اگر شغل و حقوق خوبی دارید که دیگران آرزوی داشتن این شغل را دارند اما خودتان از داشتن این شغل احساس رضایت ندارید، پس شما از نظر شغلی موفق نیستید و اگر از انتخاب شغل خود راضی هستید و ازکاری که انجام می دهید، احساس خشنودی دارید اما درآمد کافی و توانایی مالی خوبی ندارید، نمی توان گفت که از نظر شغلی، موفق هستید.

توجه

افرادی که دارای موفقیت شغلی معناداری هستند، خوب می دانند که عنوان، شهرت و همچنین پول در شغل همه چیز نیست و شادی و آرامش واقعی مهم ترین چیز است. 

دستاورد شغلی چیست؟

میان موفقیت شغلی و دستاورد شغلی تفاوت زیادی وجود دارد. در حقیقت خیلی از افراد دارای دستاورد های شغلی هستند اما موفقیت شغلی ندارند. ویژگی افرادی که دستاورد شغلی به دست آورده اند، عبارت است از:

در رقابت با رقبای خود دارای اعتبار شغلی هستند.
توانایی ایجاد مشاغل مورد علاقه خود را دارند.
دارای حقوق و درآمد بالا هستند.
دارای مدرک تحصیلی معتبر هستند
و ..

این موارد با دستاورد های شغلی در ارتباط هستند اما بسیاری از مردم، این موارد را با موفقیت شغلی یکسان می دانند که در واقعیت موفقیت شغلی به گونه ای دیگر تعریف می شود.

تکنیک های موفقیت در کار

هر فردی تمایل دارد در حیطه ی شغلی خود موفق باشد. همه ی ما انسان ها به دنبال راهی برای موفقیت شغلی هستیم. راهکار و تکنیک های مهمی وجود دارد که در موفقیت شغلی نقش مهمی ایفا می کنند. برخی از این تکنیک ها شامل موارد زیر می شود:

سخت کوشی

طبق بررسی های به دست آمده سخت کوشی یکی از عوامل مهم در موفقیت شغلی است. یک فرد سخت کوش، پس از هدف گذاری، برای رسیدن به اهداف نهایت تلاش خودش را می کند و در مسیر رسیدن به اهدافش، از هیچ تلاشی دریغ نمی کند. یکی از عوامل مهم در سخت کوشی، انعطاف پذیری می باشد. فرد سخت کوش از نقاط قوت و ضعفش آگاهی دارد و برای تقویت نقاط ضعفش تلاش می کند.

شرکت در کلاس های آنلاین

یکی از موارد تاثیر گذار شرکت در جلسات و کلاس های آنلاین می باشد. اگر به دلایلی همچون کمبود وقت نمی توانید در کلاس های آموزشی مرتبط با شغل شرکت کنید می توانید با شرکت در جلسات آنلاین و کلاس های آنلاین تخصصی، مهارت های شغلی خودتان را ارتقا دهید.

گفتگوی گروهی

یکی دیگر از عوامل مهم، شرکت در جلسات گروهی کاری می باشد. شما با حضور در این جلسات می توانید خودتان را به چالش بکشید و در مورد نقاط قوت و ضعف خود نظرات همکارانتان را جویا شوید. همچنین می توانید در کلاس های افزایش مهارت و تخصص در حیطه شغلی خود شرکت کنید و از نظرات و اطلاعات دیگران استفاده کرده و اطلاعات شغلی خود را با آن ها به اشتراک بگذارید.

پیگیری علایق غیر مرتبط

علاوه بر کسب آگاهی و افزایش مهارت در حیطه ی مربوط به شغل خود، به دنبال افزایش مهارت هایی که به آن علاقه مند هستید بروید. این مهارت ها حتما در جایی به کار شما خواهد آمد و در مسیر موفقیت شغلی به شما کمک خواهد کرد.  

ارتباطات قوی

بیشتر افراد حرفه ای موفق اذعان داشته اند، که یکی از موارد تاثیر گذار بر موفقیت شغلیشان، داشتن یک شبکه ارتباطی گسترده و قوی بوده است. قطعا موفقیت شغلی به تنهایی به دست نمی آید و کمک گرفتن از افراد متخصص و توانمند به ایجاد موفقیت شغلی کمک خواهد کرد.

از مهم ترین موارد مرتبط با تشکیل شبکه ارتباطی قوی، برقراری ارتباط با افرادی معتمد، صادق، سخت کوش و پایبند به اصول اخلاقی می باشد.

بیشتر بدانید

 یکی از موارد مهم در موفقیت شغلی، سخت کوشی می باشد.

اولویت بندی و برقراری نظم

یکی از مهم ترین اصول کاری، توانایی برنامه ریزی و اولویت بندی امور می باشد. برنامه ریزی و انجام امور بر اساس نظم به شما کمک می کند، موفقیت شغلی بیشتری داشته باشید. لازم نیست برای دستیابی به اهداف شغلی، عجله داشته باشد؛ سعی کنید با نظم و پیوسته در مسیر موفقیت شغلی قدم بردارید.

تعهد به اصول اخلاقی

اگر فردی نه تنها در شغل خود بلکه در تمام زمینه های زندگی، پایبند به اصول اخلاقی باشد، تا حد زیادی می تواند موفقیت خود را تضمین کند. درستکار بودن، صادق بودن، امین بودن، قابل اعتماد بودن و مسئولیت پذیر بودن از جمله موارد مهم در پایبندی به اصول اخلاقی و موفقیت شغلی است.

داشتن خلاقیت

از مهم ترین ویژگی هایی که منجر به وجه تمایز شما از رقبای شغلی خود می شود، خلاقیت است. خلاقیت با تخیل، ابداع ایده های نو و نوآوری در ارتباط است و مسیر موفقیت شغلی را هموار تر می کند.

یادگیری مداوم

برای موفق شدن، دست از یادگیری بر ندارید! یادگیری مداوم به شما کمک می کند که موفق تر باشید. مقالات به روز و مرتبط با شغل خود را بخوانید، کتاب های مرتبط با شغل خودتان را تهیه کنید و برای افزایش آگاهی و یادگیری بیشتر، دست از مطالعه روزانه بر ندارید. حتی اگر زمان زیادی برای مطالعه ندارید، ده دقیقه از روز را برای مطالعه کنار بگذارید.

توجه: در صورت واضح نبودن تصویر اینجا را کلیلک کنید. 

موفقیت شغلی

تعیین خطوط قرمز

قبل از هرکاری، یک چارچوب بندی دقیق از کار خود داشته باشید. در شغل خود مرز بندی دقیق و خطوط قرمز مشخص داشته باشید؛ برای مثال، تنظیم یک زمان مشخص برای ملاقات کاری و اعلام این زمان به دیگران می تواند جز خطوط قرمز کاری شما باشد؛ در این صورت اگر فردی وقت شناس نبود و یا بی توجه به این موضوع بود، می توانید ارتباط کاری خود را با او قطع کنید.

شناسایی نقاط قوت و ضعف

لیستی از نقاط قوت و نقاط ضعف خود تهیه کنید. به توانایی های خود ایمان داشته باشید و اگر نقطه ضعفی دارید، بر روی آن کار کنید و سعی کنید نقاط ضعفتان را به نقاط قوتتان تبدیل کنید.برای مثال، اگر در نگارش نامه های اداری ضعف دارید، با شرکت در دوره های افزایش مهارت نامه نگاری، این مهارت را در خود ارتقا دهید. بالعکس اگر سخنرانی در میان جمعیت را نقطه قوت خود می دانید، این مهارت را به دیگران آموزش دهید و برای افزایش آن تلاش کنید. آموزش به دیگران یکی از فنون موثر در یادگیری بیشتر یک مطلب است. 

درس گرفتن از اشتباهات

از اشتباهاتتان درس بگیرید. یکی از ویژگی های صاحبین مشاغل موفق، درس گرفتن از اشتباهتشان است. بررسی اشتباهات می تواند روند موفقیت شغلی را تسهیل کند و منجر به عدم تکرار اشتباهات مشابه در آینده شود. به عنوان مثال، اگر اتلاف وقت در انجام یک پروژه کاری موجب شکست شما در آن پروژه شد، از این اتفاق درس بگیرید و سعی کنید در پروژه های آینده زمان را به خوبی مدیریت کنید.

انتقاد پذیر بودن

در مقابل انتقادات دیگران، گارد نداشته باشید. اگر بتوانید انتقادات را به چشم بازخورد نگاه کنید و افراد منتقد خود را سرزنش نکنید، از انتقادات به خوبی استفاده کنید، می توانید موفقیت شغلی خود را تسهیل کنید.

یادگیری تکنیک های مذاکره

تکنیک و راهکارهای مذاکره کردن را بیاموزید. حتی اگر مهارت کافی در این زمینه ندارید، می توانید با شرکت در کلاس های فن بیان، تکنیک های مذاکره موثر را یاد بگیرید. مذاکره احتمال موفق شدن را افزایش می دهد.

استفاده صحیح از تکنولوژی

امروزه تکنولوژی تاثیر زیادی بر موفقیت شغلی افراد دارد؛ هر فردی خواه و ناخواه در شغل خود مجبور به استفاده از تکنولوژی می باشد. بنابراین، استفاده صحیح از هر وسیله ای را بلد باشید. به عنوان مثال، اگر از تلف همراه استفاده می کنید، خوب حرف زدن، برقراری ارتباط پشت تلفن و مواردی از این قبیل را خوب یاد بگیرید، همچنین باید بدانید مواردی مانند خوردن، آشامیدن، آدامس جویدن و ... تاثیر زیادی بر روند مکالمه ی کاری شما دارد و می تواند نتیجه مکالمه و شغل شما را به کل عوض کند.

مسخره نکردن

برای موفقیت شغلی بیشتر، هرگز رقبای را مسخره نکنید؛ اگر فکر می کنید، کارمندان، همکاران یا رقبای شما، در برخی موارد ضعف دارند، با لحن مناسب می توانید نظر و انتقاد خود را بیان کنید. هرگز کسی را مسخره نکنید و از دیگران دائما در مورد امور کاری شکایت نداشته باشید. برای مثال، اگر همکار شما، در مدیریت زمان، مشکل دارد، با تمسخر سعی بر فهماندن این موضوع به او نداشته باشید؛ به جای آن، با ارائه مقاله مناسب و ... سعی بر آموزش راهکارهای مدیریت زمان به او داشته باشید. 

تفویض اختیار

اگر می خواهید در مسیر موفقیت شغلی قرار بگیرید، باید بدانید شما نمی توانید همه ی مسئولیت ها و وظایف را به تنهایی انجام دهید و می توانید از دیگران کمک بگیرید. کمک گرفتن از همکاران، دیگر کارمندان سازمانی که در آن کار می کنید، نوعی تفویض اختیار است.

افزایش توانمندی

برای موفقیت شغلی باید توانمندی های خود را ارتقا دهید؛ هر از گاهی یک تجدید نظر دوباره در مورد توانمندی های خود داشته باشید و آن ها را ارتقا دهید. به عنوان مثال، اگر توانایی سرپرستی 5 کارمند را به طور همزمان دارید، احتمالا می توانید سرپرست 10 کارمند هم باشید، بنابراین اگر توانایی مدیریت کردن را در خود ارتقا دهید، موفقیت شغلی از آن شما خواهد بود.

پرهیز از ترس

اگر موفقیت شغلی برای شما مهم است، وقت آن رسیده است که به اصطلاح به جنگ ترس هایتان بروید. اگر از انجام کاری می ترسید، ابتدا همان کار را انجام دهید. به عنوان مثال، اگر مدیر یک سازمان هستید و صحبت کردن در میان جمعیت برای شما ترسناک و دلهره آور است، باید هرچه سریع تر یک سخنرانی در جمعیت انجام بدهید و با این ترس خود مقابله کنید. احتمالا سخنرانی در میان جمعیت برای بار اول کمی سخت باشد اما به تدریج ترس شما خواهد ریخت.

پرهیز از شایعه پراکنی

شایعه پراکنی در محیط شغلی، سد محکمی در برابر موفقیت شغلی می باشد. اگر می خواهید از نظر شغلی موفق باشید، هرگز در مورد همکاران، دوستان شایعه درست نکنید و از افرادی که شایعه پراکنی می کنند، دوری کنید.

مدیریت زمان

یک فرد موفق، ارزش زمانی که در اختیار دارد را می داند. یکی از مهم ترین و تاثیر گذار ترین راهکارهای موفقیت شغلی، مدیریت زمان است؛ شما باید از زمانی که در اختیار دارید، بهترین استفاده را داشته باشید. 

باز خورد دادن

آیا می دانستید که دریافت بازخورد از سوی دیگران و بالعکس، ارائه بازخورد به افراد، می تواند تاثیر شگرفی بر موفقیت شغلی داشته باشد؟ گاها ممکن است افراد متوجه تاثیر کار و وظایفی که انجام می دهند، نباشند، شما با ارائه ی یک بازخورد منطقی می توانید به آن فرد کمک کنید. به عنوان مثال، اگر کارمندی کارش را به خوبی انجام می دهد، با جملات تشویقی و تحسین آمیز به او بازخورد دهید. 

ساخت پروفایل در لینکدین

لینکدین یک اپلیکیشن خوب برای معرفی حرفه و شغل است. اگر می خواهید موفقیت شغلی بیشتری به دست بیاورید، یک حساب در لینکدین ایجاد کنید و در پروفایل شخصی خود، در مورد شغل و مهارت هایتان بنویسید.

یادگیری اصول مصاحبه کاری

برای موفقیت در شغل مورد نظرتان، باید اصول مصاحبه های شغلی را بلد باشید. مصاحبه شغلی موقعیتی فراتر از یک گپ و گفت روزانه با دوست صمیمی است. شما با یادگیری اصول مصاحبه و به کار بردن این اصول، می توانید موفقیت خود را تضمین کنید.  

با شناخت ویژگی های خود در محیط کار، می توانید نقاط ضعف خود را بهبود ببخشید و در نهایت به موفقیت شغلی برسید. تست دیسک می تواند در این زمینه به شما کمک کند.

جمع بندی ای سنج

در این مقاله در مورد چگونگی دستیابی به موفقیت شغلی صحبت کردیم. موفقیت شغلی با علاقه مند بودن به شغل و کسب درآمد بالا تعریف می شود. با به کار بردن راهکار هایی می توان موفقیت شغلی خودتان را تضمین کنید.

آیا برای موفقیت شغلی از راهکارهایی که در این مقاله گفته شده است، استفاده کرده اید؟ لطفا نظرات و دیدگاه های ارزشمندتان را با ما در میان بگذارید.

 
 

 

 

اصطلاحات مهم این مقاله

جهت نمایش بیشتر اصطلاحات کلیک نمایید
لطفا امتیاز خود را برای این محتوا ثبت کنید