تست شخصیت شناسی MBTI ⚡ رایگان

تست شخصیت شناسی MBTI ⚡ رایگان

تست شخصیت شناسی MBTI ⚡ رایگان تست شخصیت شناسی MBTI ⚡ رایگان
هنر زیبای با خودمان بودن مدت مطالعه: 3 دقیقه
ای سنج 02 بهمن 1399 مدت مطالعه: 3 دقیقه

هنر زیبای با خودمان بودن

تنهایی به ویژه در شرایط کنونی و تحولات در سبک زندگی چیزی است که ممکن است برای خیلی از افراد رخ دهد. بنابراین روش های مقابله با احساسات ناشی از تنهایی و پذیرش آن می تواند به ما کمک کند تا هنگام تنها بودن بتوانیم از اثرات منفی آن به دور باشیم. در این مقاله با ما همراه باشید تا 6 روش مهم برای پذیرش تنهایی و مقابله با آثار منفی آن را مرور کنیم:

6 روش مهم برای با خودمان بودن 

اکثر افراد بالغ، زمانی را صرف رهایی از دیگران کرده اند. تقریبا همه، حداقل چند سال را مجرد یا از نظر اجتماعی "تنها" بوده اند( گاهی بدلیل نقل مکان یا رفتن به شهری جدید). در حالیکه افراد زیادی از این سالهای استقلال لذت بسیاری می برند، ولی فقدان محیط اجتماعی ثابت، می تواند دردسر ساز باشد. اگر زمان سختی برای حفظ احساس شادی در تنهایی دارید، استراتژی های زیر را امتحان کنید. تمام آنها، مزایای خوبی دارند:

از نظر هیجانی، تنهایی خودتان را بپذیرید

تنهایی، بخودی خو تجربه ای خنثی است. اگر آن را بپذیرید و احساس کنید تحت کنترل شماست، می تواند تجربه مثبتی ایجاد کند( انزوا یا حریم شخصی). در صورتیکه باور کنید تنهایی یعنی شما ایراد دارید، تجربه منفی خواهد بود ("قرنطینه " یا "غریبی"). بنابراین تنهایی می تواند هم حس منفی داشته باشد و هم حس مثبت. این ذهن و طرز تلقی شما از تنهایی است که معنا و ارزش آن را تحت تاثیر قرار می دهد.

گام اول شاد بودن به تنهایی، قبول و پذیرش این حقیقت است که شما وقتی که تنها هستید، بدانید که این به این معنا نیست ک شما مشکلی دارید. به این معنا نیست که غیر دوست داشتنی هستید. فقط به این معناست که فعلا، دوست دارید تنها باشید و به کارهایتان بپردازید و این مسئله بدی نیست.

 با خودتان رابطه خوبی داشته باشید.

این غلط است که فکر کنید شما فقط می توانید رابطه ی معناداری با بقیه ایجاد کنید. این ضرب المثل قدیمی که " مهم ترین رابطه ای که خواهید داشت با خودتان است" هیچ گاه بیشتر از زمان تنهایی، حقیقت نخواهد داشت.

برای تقویت رابطه با خودتان، تلاش کنید خودتان را بهتر بشناسید. از خودتان بپرسید: در زندگی به چه چیزی اهمیت می دهم؟ به چه جیزی بیشتر نیاز دارم؟ چه کاری باید انجام دهد؟ گام بعدی ام چیست؟ در واقع گفتگوی درونی مثبت را با خود آغاز کنید. به این صورت که کارهایتان را با خود در میان گذاشته و در مورد آن و چگونگی انجامش صحبت کنید.

شاید بپرسید چرا گفتیم گفتگوی درونی مثبت؟ منظور ما این است که خودگویی ها و روابط با خودتان نباید منفی و بر اساس سرزنش کردن و ایجاد حس نا امیدی باشد. بلکه باید رو به جلو و در مسیر رشد و تعالی باشد.

اجازه دهید شور و اشتیاقتان فوران کند

زمانیکه در رابطه متعهدانه هستید یا مداوما در کنار افراد دیگر قرار می گیرید، متوجه خواهید شد که "شور و اشتیاق" شما در جهت تائید شدن و لذت بردن متفاوت است. برای مثال اگر دوستتان به غذایی علاقه دارد، ممکن است شما زمانی که کنار او هستید به آن غذا، شور و اشتیاق بیشتری نسبت به زمان های دیگر داشته باشید.

با این حال بد نیست، زمانی را به خودتان اختصاص دهید تا فرصتی برای کشف برخی از اشتیاق های پنهانتان ( یا تاثیر گذاری کمتر) را فراهم نمایید. می خواهید به کتاب خواندن بپردازید؟  می خواهید غذا های کل منطقه را امتحان کنید؟ چرا که نه؟ وقتش همین الان است! می توانید در تنهایی خود علائق و چیزهایی که دوست دارید را تجربه کنید. البته منظور ما این نیست که زیاده روی کنید و یا رفتاری ناهنجار را تجربه نمایید. در واقع هدف این است که علائق طبیعی که ذاتا به خاطر خودتان آن را دوست دارید را امتحان کنید.

برای خودتان برنامه ریزی کنید.

یکی از سخت ترین چیزها در مورد تنهایی، فقدان برنامه رویدادهای منظم پیش رو است. زمانیکه در رابطه هستید، برنامه ریزی قرار ملاقات بسیار آسان است. زمانیکه دایره دوستان قوی دارید، برنامه ریزی صبحانه- نهار جمعه راحت است. وقتی تنها هستید، ایجاد چنین برنامه هایی سخت خواهد بود. برای مقابله به مثل (خنثی کردن)، کارهایی که دوست دارید انجام دهید را انتخاب کنید و به طرق قابل پیش بینی در برنامه روزانه خودتان اعمال کنید. مثلا، هر روز صبح تا کافی شاپ مورد علاقتان پیاده بروید و هر شب حمام داغی بگیرید. با ایجاد روتین های خودتان، در واقع نوع مثبت تنهایی را تجربه نموده و نشان می دهید که همه چیز روبه روال عادی است.

از حداقل روابطتان برای دریافت محبت استفاده کنید.

علم عصب شناسی ثابت کرده است که تماس و رابطه برای شادی و سلامت بسیار مفید است. بنا به دلایل واضح، این بخش از زندگی، زمانیکه تنها هستید وجود نخواهد داشت. برای ممانعت از تاثیرات منفی تنهایی، سعی کنید در حداقل روابطی که دارید دوستانه و صمیمی رفتار کنید. این مسئله با تنهایی منافاتی ندارد. به عنوان مثال وقتی می خواهید برای خرید به بیرون بروید با مغازه ها، نانوایی و یا افرادی که حتی به طور کوتاه با آن ها در ارتباط هستید، صمیمانه برخورد کنید. گفتن جملات مثبت و لبخند زندن به دیگران و ایجاد یک حس مثبت در آن ها نه تنها به دیگران انرژی می دهد بلکه شواهد نشان می دهد که همان لحظه، مواد شیمیایی شادی در مغز شما ترشح خواهند شد.

به خودتان افتخار کنید.

یکی از زیبایی های تنهایی این است که می توانید با استانداردهای خودتان زندگی کنید. زمانیکه زیر بار منت کسی نیستید، توقف زندگی طبق انتظارات دیگران راحت تر خواهد بود. این مسئله، فرصتی برای پی بردن به واقعیت وجودی خودتان ( در قلبتان) و انتظار از خودتان را فراهم خواهد کرد.

آگاهی از آنچه می خواهید، به شما امکان شروع عملی کردن این انتظارات را فراهم خواهد کرد با اندکی تلاش، می توانید انتظارات خودتان را برآورده کنید و بخودتان افتخار کنید.

جمع بندی ای سنج

زمانیکه از نظر اجتماعی تنها شدید، از این استراتژی ها برای دیدن شرایطتان بعنوان یک فرصت شروع کنید. زمان رشد و تبدیل شدن به فردی است که واقعا می خواهید. حقیقت این است که تا ابد تنها نخواهید بود. و زمانیکه شروع به ارتباط مجدد با دیگران کنید، دلتان برای خاطراتتان تنگ خواهد شد.

نظر شما در رابطه با تنهایی و روش های مقابله با آن چیست؟ چه راهکارهای دیگیری به ذهنتان می رسد؟ 

جهت نمایش بیشتر اصطلاحات کلیک نمایید
لطفا امتیاز خود را برای این محتوا ثبت کنید