تست تشخیص اوتیسم منتشر شد

تست تشخیص اوتیسم منتشر شد

پست وبلاگی
نکاتی در مورد احساس درماندگی مدت مطالعه: 5 دقیقه
ای سنج 14 شهریور 1400 مدت مطالعه: 5 دقیقه

نکاتی در مورد احساس درماندگی

در این مقاله می خواهیم نکاتی در مورد احساس درماندگی مطرح کنیم. درماندگی احساسی منفی و ناخوشایند است که تجربه آن برای هر فردی امکان پذیر می باشد. در ادامه براساس فهرست مطالب زیر بیشتر به این موضوع می پردازیم:

درماندگی چگونه احساسی است؟

درماندگی احساسی است که بسیاری از افراد در مواقع مختلف و گاه و بی گاه آن را تجربه می کنند.

در حقیقت احساسی است که می تواند در اثر آسیب دیدن و تجربه رخداد آسیب زا و یا پاسخ و واکنشی به استرس و فشار باشد.

در مواقع دیگر می تواند نشانه و علائمی از یک اختلال روانی مانند افسردگی و اضطراب باشد.

داشتن انگیزه برای تغییر دادن وضعیت در مواقع درماندگی کاری دشوار است. اما خوشبختانه راه هایی برای مقابله با حس درماندگی و داشتن احساسی بهتر وجود دارد؛ شما با انجام این تکتیک هایی که در ادامه ذکر می کنیم، می توانید تا حد زیادی با درماندگی خود مقابله کنید.

علت درماندگی چیست؟

ممکن است شما هم احساس درماندگی را با وجود اینکه به نظر می رسد، هیچ مشکلی ندارید تجربه کنید. این احساس می تواند به این دلیل باشد که شما برای مدت طولانی با مشکلاتی در زندگی رو به رو بوده اید و نمی دانید چگونه باید با این شرایط کنار بیایید.

احساس درماندگی شما ممکن است به دلیل اتفاق یا رویدادی باشد که قبلا رخ داده است و شما به این اتفاق زیاد فکر می کنید. گاها ابتلا به بیماری های جسمانی و روان شناختی می تواند به ایجاد احساس درماندگی کمک کند. در هر صورت صحبت با یک روان درمانگر می تواند به شما در کنار آمدن با این احساس کمک کند.

نشانه های احساس درماندگی چیست؟

نشانه های احساس درماندگی از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ اما به طور کلی نشانه های احساس درماندگی شامل موارد زیر می شود:

احساس غرق شدگی احساس ضعف و ناتوانی احساس از دست دادن کنترل احساس افسردگی احساس ناامیدی احساس شرم و گناه افکار خودکشی آسیب رساندن به خود( خود جرحی)

درمان احساس درماندگی

گزینه های مختلفی برای درمان احساس درماندگی وجود دارد؛ دارودرمانی، روان درمانی شامل، درمان شناختی رفتاری، خانواده درمانی، درمان بین فردی، مشاوره و درمان حمایتی می باشد.

7 کاری که در مواقع درماندگی می توانید انجام دهید

 منبع درماندگی را پیدا کنید

اگر احساس می کنید نمی توانید وضعیت کنونی تان را تغییر دهید، ارزیابی و شناخت احساسات می تواند به مقابله با حس درماندگی در شما کمک کند. در این صورت، می توانید سوالاتی مانند سوالات زیر را از خودتان بپرسید:

  •  آیا اخیرا تحت فشار و استرس زیادی بوده اید؟ 
  • آیا در روزهای اخیر رخداد آسیب زا و تروماتیکی را تجربه کرده اید؟
  •  آیا چیزی در جهان وجود دارد که بر آن کنترل نداشته باشید؟ 
  • آیا با علائمی که شامل خلق پایین، غمگینی، غم و نا امیدی و فقدان چیزی دست و پنجه نرم می کنید؟

ارزیابی عواملی که ممکن است بر درماندگی شما نقش داشته باشد، می تواند بر انتخاب شما بر روش های مختلفی که می توانید برای غلبه بر درماندگی به کار ببندید، تاثیر گذار باشد.

برای مثال، اگر استرس های روزانه موجب درماندگی در شما می شود، با پیدا کردن راه های مناسب برای کنترل استرس مزمن، می توان به نوعی بر درماندگی غلبه کنید.

 مقاومت در برابر تغییرات را درک کنید

زمانی که تجربه ی احساسی منفی و دشوار مانند درماندگی را دارید، جستجو برای فهم دلیل مقاومتتان در برابر احساس قدرتمندی، می تواند مفید و کمک کننده باشد.

البته این بدان معنا نیست که درماندگی انتخاب شماست و شما از درمانده بودن لذت می برید، بلکه گاهی پیدا کردن احساسی جایگزین درماندگی می تواند برای افراد ترسناک به نظر برسد.

وقتی فرد احساس درماندگی نداشته باشد، یعنی آماده ی ایجاد تغییرات بزرگ در زندگی خود می باشد.

اما از طرف دیگر، ممکن است غلبه بر این احساسات منفی، شما را مجبور به انجام چالش هایی که می تواند سخت، چالش برانگیز یا حتی طاقت فرسا باشد، بکند.

توجه

تغییر طرز فکر می تواند سخت باشد و مجموعه ای از چالش های بحث برانگیز و منحصر به فرد را برای فرد ایجاد کند. اما در مقابل فرصت های جدید و موقعیت های شگفتی را برای فرد ایجاد می کند که همین ارزش تغییر افکار را دارد.

 برآنچه در کنترل شماست، تمرکز کنید

هنگامی که ساعت ها مشغول فکر کردن بر چیزهایی هستید که نمی توانید تغییری در آن ایجاد کنید، به احتمال بسیار زیاد، درماندگی را در خودتان تقویت کرده و افزایش می دهید.

تمرکز بر چیزهایی که تحت کنترل شما نیستند و تغییر ناپذیرنذ، تنها باعث احساس شکست بیشتری در فرد می شود.

تمرکز و توجه بر چیزهایی که قابل کنترل می باشد، احساس کفایت و توانایی را در فرد بالا می برد و همین احساس موجب انگیزه و انرژی بیشتری در شما می شود، تا بتوانید تغییری در احساسات خود ایجاد کنید و از پس چالش های بزرگ بربیایید.

 ممکن است افکار شما دقیق نباشد و هرگز اتفاق نیوفتند

تحریفات شناختی، موجب تفسیر اشتباه رویداد ها، نتیجه گیری نادرست و باور نادرست چیزهایی است که در ذهن ما اتفاق می افتد.

بنابراین زمانی که احساس درماندگی داریم، مهم است که توجه داشته باشیم که مغز ما حقیقت محض را به ما نمی گوید و ممکن است اشتباه کند.

بنابراین بار دیگری که متوجه افکاری مانند، "هیچ چیز تغییر نمی کند" یا "هیچ کاری نمی توانم انجام دهم که باعث ایجاد تغییر شود" در خود شدید، سعی کنید افکار منفی را از خود دور کنید و یک لحظه عقب نشینی کنید و دید واقع بینانه تری به افکار خود داشته باشید.

تغییر این نوع الگوهای فکری و تحریفات شناختی، همیشه آسان نیست.

با این حال یادگیری نحوه تشخیص آن ها اولین قدم در جهت تغییر آن ها می باشد.

 احساس درماندگی در خود را به چالش بکشید

وقتی که افکار و احساسات درماندگی را در خودتان تشخیص دادید، زمان آن فرا رسیده است که چالش های جدی را آغاز کنید و تفکرات دقیق و قدرتمند تر را جایگزین درماندگی کنید.

این کار ممکن است شامل جستجو برای شواهدی باشد که خلاف آن را به شما نشان می دهد.

بر فرض مثال، اگر در تلاش برای رسیدن به هدفی خاص احساس درماندگی کردید، به زمان هایی که کاری را که مدنظر داشته و به درستی آن را انجام داده اید و به خوبی از پس کار برآمدید، فکر کنید.

به دنبال شواهدی باشید که احساس درماندگی در شما را به چالش بکشد. به موقعیت هایی فکر کنید که موفقیت های شخصی شما را نشان می دهد.

نکته

با جستجوی فعال اطلاعاتی که به شما احساس قدرت و توانایی بیشتری می دهد، بهتر می توانید از یک ذهنیت درمانده و ناتوان دوری کنید.

 نقاط قوت خود را به خاطر بسپارید

اگر احساس درماندگی دارید، شناخت استعدادها، نقاط قوت و توانایی های منحصر به فردتان، به شما کمک خواهد کرد و برای شما مفید خواهد بود.

تأکید بر این توانایی ها راهی عالی برای یافتن توان و انگیزه بیشتر، برای مقابله با چالش هایی است که ممکن است در زمینه های مختلف زندگی با آن روبرو شوید. لیستی از مواردی که در آن ها مهارت دارید، تهیه کنید و سپس به این موضوع فکر کنید که چگونه می توانید از این مهارت ها برای مقابله با مشکلتان استفاده کنید.

به جای این که روی نقاط ضعف خود تاکید داشته باشید، وقت خود را بر درک و تقویت نقاط قوت خود صرف و متمرکز کنید.

 پذیرش را تمرین کنید

اگرچه به نظر ممکن است خلاف نتیجه باشد اما، پذیرش مواردی که خارج از کنترل شماست، ممکن است در واقع توانایی شما در پذیرش آن ها را افزایش دهد. در مواقعی که احساس می کنید که باید همه چیز را کنترل کنید، در واقع وقتی احساس می کنید که تحت تاثیر واقعیت قرار گرفته اید، احساس درماندگی و حتی نا امیدی بیشتری می کنید.

طبق تحقیقات، وقتی مردم احساس می کنند که می توانند بر آینده خود کنترل داشته باشند، بیشتر احساس ناتوانی می کنند.

تمرکز بر زمان حال و مواردی که در اینجا و اکنون می تواند تحت کنترل شما باشد، می تواند بسیار موثر باشد.

تمرکز و تمرین بر روی کنترل امور در زمان حال ممکن است به افراد کمک کند که کمتر ناراحت شوند و از زندگی رضایت بیشتری داشته باشند.

توجه

ذهن آگاهی، به عنوان فرایندی که شامل آگاهی بیشتر از زمان حال بدون ماندن در گذشته یا نگرانی از آینده می باشد، ممکن است احساس درماندگی را کاهش دهد.

ارتباط احساس درماندگی با اختلالات روانی

احساس درماندگی با اختلالات روانی رابطه مستقیمی دارد. ابتلا به برخی بیماری های روانی همچون افسردگی، اضطراب، بی اشتهایی عصبی و غیره می تواند به ایجاد احساس درماندگی کمک کند. تجربه احساس درماندگی بیش از اندازه می تواند به اختلالاتی نظیر افسردگی و... منجر شود.

 جمع بندی ای سنج

در این مقاله نکاتی در مورد احساس درماندگی مطرح شد. همانطور که گفته شد درماندگی احساسی منفی و دشوار است که می تواند توان و انگیزه ی مقابله با مشکلات را در شما کاهش دهد. البته راه هایی برای کاهش این احساس منفی وجود دارد.

اگر درماندگی در شما موجب کاهش تاثیر گذاری عملکرد شده و یا در نتیجه اختلالات دیگر است، بهتر است با یک پزشک متخصص گفتگو کرده و از او مشورت بگیرید.

گزینه هایی درمانی مانند دارو درمانی و روان درمانی و آموختن شیوه ها و تکنیک های اصلاح زندگی حتما برای کنترل درماندگی به شما کمک خواهد کرد.

 آیا تا به حال، درماندگی را تجربه کرده اید؟ نظرات و دیدگاه های ارزشمندتان را با ما در میان بگذارید.

رفتار مناسب با کودک لجباز چیست؟
علائم کمبود اعتماد به نفس چیست؟
انواع اعتماد به نفس کدام است | بهترین نوع اعتماد به نفس
تفاوت خشم و پرخاشگری چیست؟
چند پتانسیلی چیست؟ 4 ویژگی خارق العاده افراد چند پتانسیلی
ضمیر ناخودآگاه چیست | بررسی 0 تا 100
هیپنوتیزم چیست | کاربرد آن
اختلال خواب چیست و چگونه درمان می شود؟
طرحواره شکست چیست | علائم و راه‌های درمان

اصطلاحات مهم این مقاله

جهت نمایش بیشتر اصطلاحات کلیک نمایید

سوالات متداول

  • درماندگی چگونه احساسی است؟

    • در حقیقت احساسی است که می تواند در اثر آسیب دیدن و تجربه رخداد آسیب زا و یا پاسخ و واکنشی به استرس و فشار باشد.
  • علت به وجود آمدن درماندگی چیست؟

    • ابتلا به بیماری های جسمانی و روان شناختی، تجربه رویدادهای آسیب زا، تنش و ناراحتی و...
  • درمان احساس درماندگی چیست؟

    • دارو درمانی، روان درمانی همچون درمان شناختی رفتاری، رفتار درمانی و...
لطفا امتیاز خود را برای این محتوا ثبت کنید