تست هوش IQ ریون را هم اکنون انجام دهید

تست هوش IQ ریون را هم اکنون انجام دهید

تست هوش IQ ریون را هم اکنون انجام دهید تست هوش IQ ریون را هم اکنون انجام دهید
پست وبلاگی
تاثیر مربی برای نوجوانان مدت مطالعه: 3 دقیقه
محسن گلکار 10 تیر 1398 مدت مطالعه: 3 دقیقه

تاثیر مربی برای نوجوانان

بسیاری از بزرگسالان وقتی به گذشته خود نگاه می اندازند متوجه می شوند که در اکثر مسیرهای زندگی شان جای یک مربی خالی می باشد. مخصوصاً وقتی متوجه می شوند که جملات یک رهگذر در فلان کوچه در ایام کودکی، یا نصیحت معلم دوران ابتدایی، یا صحبت های گذاری یکی از فامیل یا آَشنایان در فلان شب نشینی سال های پیش به چه میزان تاثیر باور نکردنی گذاشته است .
بهر حال به این می اندیشند که اگر در ایام کودکی مشکلات و سختی ها و راه روش زندگانی را در نزد یک مربی ثابت قدم طی می کردند یقیناً امروز حال و روز بهتری داشتند. و می توانستند پیامدهای مثبت و قابل توجه آن را در زندگانی خود ببینید.
در ادامه سوالی که مطرح می شود این است که وجود یک مربی چرا در طول سالهای نوجوانی اهمیت دارد؟ و دیگر این که چگونه نوجوانان مربیان مناسب را پیدا کنند؟
در یک مطالعه جدیدمحققان تأیید کرده اند که وجود مربی یا “همراه” تأثیر قابل توجهی بر رشد مثبت جوانان دارد .در ادامه شرح مختصری از آنچه در این پژوهش در مورد مشاوره

شناخته شده است گزارش می گردد:
⦁ تحقیقات نشان می دهد که وجود مربی در دوران کودکی و نوجوانی مهارت های اجتماعی و ارتباطات بین فردی را تسهیل می کند.
⦁ آنان را کمک می کند تا چالش های زندگی را تفسیر و مدیریت کنند، از جمله روابط با همسالان و والدین .
⦁ گفتگوهای معنی دار و مهارت های شناختی را تقویت می کند و چشم انداز را فراهم می کند.
مدیریت بحران را در فرد تقویت می کند.
⦁ گسترش 

⦁ همدلی ، کنجکاوی، توانایی و انعطاف پذیری .
⦁ درب های ذهن را به راه های جدید تفکر، منابع و فرصت ها باز می کند.
⦁ ارتقاء 

⦁ خودکارآمدی – اعتقاد به خود.
و اما تحقیقات من شامل نوجوانانی بود که در شرایط متفاوتی از فقر فراوان تا ثروت وسیع رشد کرده بودند و نقطه اشتراک آن ها داشتن مربی غیر از والدین بود.
همه این نوجوانان بر این باور بودند که داشتن مربی غیر از والدین تاثیر مثبتی بر روند زندگی آنان گذاشته است. عده ای بر این باور بودند که اگر حرف های خوب والدینشان را از زبان مربی بشوند تاثیر مثبت تری میگذارد. عده ای دیگر اعتراف میکردند که آنقدرکه با مربی خود صمیمی و راحت هستند با والدین خود نیستند به همین خاطر خیلی راحت در کنار مربی درد و دل می کنند اما در کنار والدین روحیه محافظه کاری به خرج می دهند. عده ای بر این باورند که اصلا احساس نمی کنند که مربی نقش هدایت گر آنان را دارد و به آن به عنوان دوست صمیمی نگاه می کنند بنابراین زمانی که مربی در جایگاه مربی و معلم قرار می گیرد تاثیراتش تا حدود زیادی کاهش می یابد. بنابراین داشتن مربی در صورتی که تنها در نقش معلم یا مشاور مدرسه باشد نمی تواند آن ارتباط صمیمی و تاثیر آنچنانی را داشته باشد.
مشاوره و مربی غیر رسمی، مانند مواردی که در مطالعات من ایجاد شده، برای اغلب نوجوانان رخ نمی دهد. با این حال، تمام نوجوانان در دوران نوجوانی باید از مربیان غیر والد بهره مند شوند. اکثر آنان بخاطر این که تاثیر چنین مربی هایی را در زندگی ندیده اند به همین خاطر احساس نیازی به آن نمی کنند. به هر حال نوجوانان باید در جستجوی یک مربی غیررسمی و غیر از والدین باشند.

سخن آخر با نوجوانان:
پیدا کردن یک بزرگسال برای راهنمایی شما در دوران نوجوانانی ممکن است در ابتدا دشوار به نظر برسد، اما پیشنهاد می کنم مراحل زیر را به دقت بخوانید:
⦁ درک هدف از آموزش نوجوانان
شکی نیست هر مربی برای راهنمایی و به موفقت رساندن شما در مدرسه و در زندگی روزمره تان علاقه مند است. آنها شما را تشویق می کنند تا پاسخ های خودتان را پیدا کنید تا به شما بگوید چه کاری باید انجام دهید. و به صحبت ها و درد ودل های شماگوش میدهند. آنها طرفدار موفقیت شما هستند. آنها شما را می بینند،می شنوند و درک می کنند یقیناً این نوع رفتار مربی به شما کمک می کند که یاد بگیرید و به خودتان اعتقاد داشته باشید.
⦁ اهداف و چالش های خود را تعریف کنید
اهداف فعلی خود را در رابطه با مدرسه، دوستی، منافع یا حرفه ای را در نظر بگیرید. چالش های شخصی را مدنظر قرار دهید. اگر شما اهداف خاصی ندارید یا احساس گم شدن میکنید، شدیداً نیازمند مربی هستید. شاید لازم باشد که خودتان را کشف کنید مربی می تواند در این زمینه به شما کمک کند.
⦁ پیدا کردن مربی
لیستی از بزرگسالانی را که می شناسید و دوستشان دارید و موفق هستند را در نظر بگیرید.
⦁ چیزی را که میخواهید بگویید
اکثر بزرگسالان وقتی می خواهند یک نوجوان را هدایت کنند، احساس افتخار می کنند. به همین خاطر با خیال راحت نزد فرد مورد نظر بروید و صحبت کنید، توضیح دهید که چرا شما معتقدید یک مربی به شما سود می دهد و چرا شما از آنها می خواهید که این نقش را بازی کنند. در مورد اهداف و چالش های فعلی خود صحبت کنید. بپرسید آیا آنها مایل به دیدار هر دو هفته برای بحث، تشویق و حمایت از اهداف خود هستند. اگر آنها وقت ندارند یا احساس نمی کنند که آنها درست هستند، دلسرد نشوید. روند را با شخص دیگری تکرار کنید.

درباره نویسنده
دکتر مریلین پریس میتچل(Marilyn Price-Mitchell Ph.D.)  یک محقق، سخنران، نویسنده و همکار در موسسه نوآوری های اجتماعی دانشگاه سانتا باربارا است. وی دکترای توسعه انسانی خود را از دانشگاه میشیگان می باشند. تحقیقات و فعالیت های او در رابطه با رشد کودک و نوجوانان، جوامع مدنی و خانواده، مدارس می باشد.

جهت نمایش بیشتر اصطلاحات کلیک نمایید
لطفا امتیاز خود را برای این محتوا ثبت کنید