تست شخصیت شناسی نئو | رایگان مدت محدود

تست شخصیت شناسی نئو | رایگان مدت محدود

تست شخصیت شناسی نئو | رایگان مدت محدود تست شخصیت شناسی نئو | رایگان مدت محدود
پست وبلاگی
چگونه انگیزه ها می توانند عادت های خوب ایجاد کنند؟ مدت مطالعه: 3 دقیقه
ای سنج 31 مرداد 1398 مدت مطالعه: 3 دقیقه

چگونه انگیزه ها می توانند عادت های خوب ایجاد کنند؟

محققان مدت‌هاست که به مطالعه انگیزه‌ها علاقه‌مند بوده‌اند – چیزی که به فرد انگیزه می‌دهد تا به انجام کاری اقدام کند-در این مطالعه ها به طور سنتی، تمرکز بر مشوق‌های محسوس، به ویژه پاداش‌های مالی بود.
به عنوان مثال، کارفرمایان اغلب از چنین مشوق هایی برای انگیزه دادن به کارمندان خود استفاده می‌کنند. متاسفانه، این رویکرد انگیزه دادن به افراد ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد. تحقیقات نشان داده است که پاداش‌های ملموس می توانند انگیزه درونی را در افراد کاهش دهند. بروز انگیزه ی درونی زمانی اتفاق میفتد که فرد  یک فعالیت را به دلیل رضایت ناشی از دلیلی ذاتی خود و نه  تشویق و حمایت های محیط و اطرافیان، آن را انجام می دهد. مشوق‌های مالی  می‌توانند در طولانی‌مدت آسیب زننده به کیفیت کارها و فعالیت ها  باشند در صورتی که آن‌ها “انگیزه درونی” را تحت تاثیر قرار داده و آن را کاهش دهند.
با توجه به این یافته‌ها، باید به طور کلی از طرح‌هایی برای تشویق رفتار مثبت اجتناب کرد؟ مثلاً دیگر  از مشوق های مالی جهت انگیزه دادن به افراد، استفاده نشود؟ قطعا اینطور نمی باشد. محققان هنوز در مورد نقش انگیزه های  درونی و بیرونی در زمینه‌های مختلف در حال بحث و بررسی می باشند. به طور قابل توجهی، برخی از  محققان دریافته اند که در کل هم  انگیزه درونی و مشوق‌های خارجی برای توضیح و تقویت عملکرد مهم می باشند.
مشکل موجود درباره ی استفاده از انگیزه های بیرونی برای تقویت رفتار های مفید، لزوماً درمورد اثر بخشی نیست، بلکه درمورد هزینه نیز می باشد. برای مثال پرداخت ۱۰۰۰ دلار در روز جهت یک مایل پیاده‌روی، گرچه هم در کوتاه‌مدت و هم در مدت طولانی عمل می کند، اما از دیدگاه مالی امکان پذیر نیست. محققان رفتاری علاقه‌مند به درک این موضوع هستند که چگونه می‌توانیم رفتار خود را با انگیزه‌های بیرونی در بودجه‌های نسبتاً کوچک پرورش دهیم.
 
عادت های خوب
آری گنیزی، محقق رفتاری دانشگاه سن دیگو، به مطالعه ی این موضوع پرداخته است که چگونه انگیزه‌ها می‌توانند تاثیر مثبتی بر رفتار داشته باشند. او در فصل ابتدایی مطلبی که در مجله ی راهنمای اقتصاد رفتاری در سال ۲۰۱۹ منتشر کرد، به چهار روشی که مشوق ها  به تغییر رفتار کمک می‌کنند، می‌پردازد:
۱. ایجاد عادات
شروع معمولاً سخت ترین قسمت برای ساختن یک روال جدید رفتاری است. مشوق ها، حتی اگر کوچک باشند نیز، باز هم می توانند عاملی برای تقویت رفتار و سرمایه گذاری فردی باشند. برای مثال، در ارتباط با باشگاه رفتن، اگر فردی به خاطر انگیزه ی بیرونی به باشگاه برود، اینطور به نظر می رسد که پس از مدتی حتی اگر آن انگیزه ی بیرونی حذف شود، احتمالاً رفتار آن فرد ادامه خواهد داشت. طی مطالعه ای  که گنیزی و همکارانش انجام دادند، به این نتیجه رسیدند که اینگونه نیست که انگیزه های بیرونی هیچ تاثیری نداشته باشند، افراد هنگامی که در سالن های ورزشی قرار گرفته و به طور منظم به ورزش می پردازند، علاوه بر انگیزه های بیرونی، انگیزه هایی درونی نیز در آن ها ایجاد و یا تقویت می شود.
۲. عادات بد
اگر انگیزه‌ها می‌توانند به ایجاد عادت های خوب جهت  سرمایه گذاری فردی کمک کنند، پس می توانند برای کاهش رفتار نامطلوب نیز مورد استفاده قرار گیرند. گنیزی به مطالعه ای در مورد تشویق به ترک سیگار در زنان باردار اشاره می کند، که نشان داد ۲۷٪ سیگار را به طور کامل پس از یک دوره اولیه ترک کردند.
 
تشویق کردن
۳. ارائه مشوق‌های مقدماتی
یکی از مشکلات تغییر رفتار این است که احتمالاً ترک عادت اشتباهی که مدنظر است، در آن لحظه برای فرد دارای هزینه هایی است و به علاوه مزیت های آن نیز فوری نبوده و بعد از گذشت مدتی زمان است. برای مثال در آن لحظه لذت خوردن غذای ناسالم را به ازای مزیت کاهش وزن که بعد از مدتی آشکار می شود، را از دست می دهد و تحمل این  مسئله برای مردم سخت می باشد؛ برای مردم دشوار است که رفتار سالم داشته باشند؛ مثلاً تمایل اشخاص به مصرف برگر چرب و خوش مزه و یا بستنی شیرین به سبب لذت فوری و آنی که به آن ها می دهد، بیشتر از پرهیز آن و استفاده  از مزایایی ناملموسی است که در آینده به شخص داده می شود( مثل کاهش وزن) است. اگر فردی بی حوصله باشد به احتمال زیاد رفتار او هنگامی که محرک ها را دریافت می کند، بیشتر تحت تاثیر قرار می گیرد؛ مثلاً در مواجه با شیرینی، زود تر وسوسه شده و دست از برنامه غذایی تغذیه از مواد کم کالری بر می دارد و اگر فرد دیگری از انگیزه ی بیشتری برخوردار باشد، به احتمال زیاد به انجام فعالیت هایی جایگزین عادت ناسالم قبلی خود، مثلاً استفاده از تردمیل می پردازد.
۴- رفع موانع
راه نهایی که کمک می کند تا مشوق ها بتوانند از تغییر رفتار حمایت کنند، از بین بردن موانع مالی برای تغییر است. به عنوان مثال ، نزدیکترین سالن بدنسازی فردی ممکن است برای بودجه وی بسیار گران باشد و او فاقد انگیزه برای استفاده از چنین خدماتی است. گنیزی مطالعه جدیدی را با دانشجویان انجام داد، که نشان داد شیوه ای که ارائه داد، می تواند یک استراتژی مؤثر باشد. در این تحقیق ، دانشجویانی که عضویت رایگان در سالن بدنسازی (حدود ۱۴۰ دلار) برای یک ترم دریافت کرده اند، بیشتر اوقات در سالن ورزشی – سه برابر بیشتر از کسانی که چنین مشوقی را دریافت نکرده اند ، در سالن ورزشی حاضر می شوند. (به عنوان یک نتیجه از حضور در سالن بدنسازی ، عملکرد تحصیلی دانشجویان با انگیزه نیز افزایش یافته است.) این نتایج حاکی از آن است که یارانه های مالی ممکن است راهی نویدبخش برای تغییر رفتار در برخی زمینه ها باشد.
 
[kkstarratings]
جهت نمایش بیشتر اصطلاحات کلیک نمایید
لطفا امتیاز خود را برای این محتوا ثبت کنید